![]() |
Pre-game trading - Turneringar
Större fotbollsturneringar som EM och VM går att göra ganska bra pengar på om man har lite klart för sig och förstår mekanismerna bakom oddsrörelser och vad som orsakar dem.
Det som är speciellt är att nästan alla bookies har odds på samtliga gruppspelsmatcher. Oddssättningen på matcherna i 2:a och 3:e rundan bygger ju enbart på de basala förutsättningarna om matchen skulle spelas som första match. Dvs oddsen i de matcherna kommer att förändras beroende på resultaten i föregående omgång. Exempelvis i EM i sommar så står Sverige i ~5,75 mot Belgien på förhand, skulle Sverige stå på 3 poäng efter 2 matcher och Belgien vunnit sina 2 inledande matcher (inget av dessa scenarion är osannolika, tvärtom) så kan jag garantera att Sverige odds är klart lägre innan kick-off eftersom Belgien då antagligen är klara för slutspel. Det finns flera såna möjligheter om man granskar grupperna och räknar lite på sannolika scenarion. En annan grej är att favoritoddsen i första omgången ofta är lite sockrade så här långt i förväg! Bookies vill ju gärna ha in pengar på objekt så tidigt som möjligt, att få spel ett halvår innan kick-off ger god ränta. Så det gäller att hitta guldkornen, dvs de matcher där slutoddset på favoriten kommer att vara klart lägre vid matchstart än nu. Ofta kan diffen vara riktigt stor och då värdemässigt bättre att sitta kvar med spelet än att trada det. I VM senast gjorde jag fina pengar på det här. Det finns några kandidater även i EM, här är ett par som jag nästan kan ta gift på kommer att vara sänkta vid matchstart jämfört med nu: Polen - Nordirland @ 1,90 (Interwetten tom 2,00) Österrike - Ungern @ 1,90 Båda dessa är typexempel på matcher som kommer att dyka upp som rekar på siter som R & K och som pöbeln älskar att spela på bara för att favoriten är det "bättre" laget. En gissning är att både Polen och Österrike står i typ 1,77-1,79 vid avspark, kanske tom lägre. |
Men om tanken är att sälja av med 10-20tic innan avspark, så bör väl det kapitalet göra sig bättre om det får snurra x-antal gånger under våren istället för att låsas upp i flera månader?
|
Citat:
|
Polen ~1,74 (Asien) redan nu innan det börjat rekas på allvar!
Österrike ~1,80 (Asien) så den har sjunkit lite mindre. Men jag tror inte något av oddsen har nått botten... |
Tack för rekarna! Tryckte in en rätt rejäl summa på båda. Bättre ränta än att ha pengarna på banken :)
|
I dag brottas vi med 1.66 på Polen! :claps:
|
Köpte man ex. 2 x sitt normala flatbet till 1,90, säljer hälften till 1,70 så har man ju 2,10 i resterande odds på spelet....
|
Snyggt!
Har man en liten bankrulle så kan det ju vara jobbigt att ligga ute med pengar så länge. När jag var nybörjare la jag aldrig långtidsspel av den anledningen. |
Uppskattar dina initierade inlägg Cc. Många tankeställare! Fortsätt gärna - och kom med fler anekdoter :popcorn:
|
Jag är nybörjare på "seriös" betting. Har läst igenom spelskolan här på sharps.se för att lära mig dom basala reglerna inom sportbetting. Nu läser jag runt en hel del på forumet för att lära mig ännu mer.
Jag fattar inte mycket av den här tråden ska jag säga mer än att det var fördelaktigt att spela på Polen & Österrike långt i förväg i.o.m. odds-droppet. Men som jag förstår det så ska man inte behålla spelet vid odds-dropp och bara hoppas på att Polen & Österrike vinner och jag vinner mitt spel med fina över-odds.. Det nämns termer som trading, flatbet o.s.v. Om någon användare här i tråden vill förklara lite mer ingående för en nybörjare vad tråden handlar om så får ni gärna göra det :) MVH Mollekyl |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Spelar du sen tvärtom till 1.80 så har du gjort ett innihelvete dåligt spel. Du är garanterad vinst (om du lyckas med viktningen) men kommer i längden givetvis tjäna på att enbart spela det första alternativet. Visst fick man vikta en miljon eller några så vore det ett alternativ. Men det är teori och fungerar inte i praktiken. Har aldrig gjort. Kommer aldrig låta sig göras. |
Citat:
Vid en slantsingling är det givet att det är 50% chans. Det är väldigt sällan jag säljer av mina spel om inte informationen ändras totalt eller att det är som nu att man tagit ett spel väldigt tidigt. |
Jag skulle vilja ge hela tråden en himla massa sharps-poäng!
Äntligen visar sig forumet från sin bästa sida :moneybag: Seriöst spelande med allt vad det innebär i riskhantering och money-management. Tack för att ni har vaknat till liv grabbar och tjejer. |
Hoppas att vi kan hålla liv i den här tråden och tillsammans hjälpas åt att hitta bra marknader. Jag själv föredrar detta framför vanlig betting då riskerna är mycket mindre och att det är väldigt sällan man inte går plus så länge man säljer av innan evenemangsstart.
Höll på väldigt mycket under min studenttid med goda resultat men slutade när jag började jobba. Men nu är det dags igen. Så nu ska jag gräva ner mig och återkommer när jag har något intressant. Man kan ju inte bara hålla på med trav :D |
Frankrike -1,5 går att få till 2,13 (Pinnacle) vilket jag tycker är ett bra tradingobjekt! Hemmanation, EM-premiär och det faktum att de är extremt hemmastarka borde tyda på en bra chans att fransmännen gör första målet innan halvtid. Bortsett från matchen mot Kamerun så har det också varit minst 2-målssegrar i senaste hemmamatcherna:
04/06 Scotland 3 - 0 30/05 Cameroon 3 - 2 29/03 Russia 4 - 2 13/11 Germany 2 - 0 2,13 är gränsfall vad gäller värde som fulltidsspel, Rumänerna lär ha 11 gubbar bakom boll så länge de håller nollan men jag har svårt att se dem fixa det hela matchen. 1-0 innan 70:e min. borde räcka för att gå plus. Vid ett tidigt franskt mål får matchbilden avgöra om jag går ur eller inte! |
Citat:
|
Citat:
|
Har spelat Slovakien till 2,93 också. Men lär nog sitta med det spelet.Wales har faktiskt bara slagit Andorra (2-0 hemma) på sina 6 senaste landskamper. Med insatsen mot Sverige senast i minne så kan jag inte tycka att annat än att Slovakerna skall vara klar favorit här.
|
Citat:
Men blir intressant. Riktigt kul att det drar igång nu. Vad tror du om att kliva in på vinnare av EM? Exempelvis Tyskland att vinna EM till 5.8. Borde inte det vara stor chans att sjunka relativt kraftigt fram till kvartsfinalerna vilket jag räknar med att de klarar. Edit: Kikade också på slovakien tidigare. Då stod de i 3.17 och jag tänkte gå in. Men avstod. I efterhand så skulle man ha kört. Håller med om att de ska vara större favoriter mot Wales. Kanske blir en tv-peng iaf :) |
Tyskland, Frankrike, England och Spanien lär komma till kvartsfinal rätt enkelt. De är dessutom de 4 lag med lägst vinnarodds så oddsdifferensen lär knappast vara speciellt stor i det läget. Det är iaf vad jag tror...
|
Du har nog rätt. Sjunker kanske inte så mycket innan semin och så långt vågar jag inte vara passiv. Men får satsa på Frankrike idag och leta vidare. Lycka till ikväll :)
|
Hmmm...den här dök upp på Football Utd 10 min. efter jag postade här. Säger inte att det var influerat härifrån, bara att tankegångarna var väldigt lika...
" France v Romania is the Euro kickoff in an 24-team extended tournament which means that the better teams with good squad quality will try to manage and control the "easy" games and conserve their energy. The poor teams will try to avoid large losses since goal difference can be important when it comes to getting through as 3rd placed teams. Romania will play with 10 men behind the ball, hoping for the game to stay 0-0 till the end. I expect a cautious start to this match and even if France should take a 1-0 lead in the first half, the chance is that Romania continue to play defensively in order to stay in the game for a charge in the last 15 min. 0-0 is more likely than 2 goals being scored in the 1st half - I make it 55-57% so odds on u1 at 1.80 or better is OK." |
Spelar ingen roll vem som skrev skiten, 0-0 är helt jävla omöjligt.
Citat:
|
Citat:
|
Är också inne på ett defensivt Rumänien mot en hemmanationen med premiärnerver. Fyra av fem inbördes har slutat 0-0 vilket jag även tror på men säkrade med U 1.0 i HT. Samma teori får mig att livespela ett hcp på Frankrike. Får se om jag är rätt ute eller om jag får äta upp det här senare. GL!
|
Blir även ett spel på Frankrike FT9 hörnor @ 3.0. Om Rumänien håller 0-0 en längre tid räknar jag med en hel del hörnor från Frankrike som producerade 10st i genrepet.
|
Jag behöver nog inte det, eftersom jag pratar språket flytande.
Men jag orkar inte läsa all skit, speciellt inte efter 10 bira. Du kommer snart förstå att 0-0 är puckat, bara en idiot kan reka det. Citat:
|
Citat:
För det andra känns det ju mindre intelligent att spy galla över något man inte ens bemödat sig att läsa. 10 bira kanske förklarar din risiga attityd? Enligt min mening finns det ett fåtal väldigt kunniga personer här inne som i stort sett förtjänar att agera med en översittarattityd, även om så inte sker. Du är inte en av dessa. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
Den som rekar 0-0 i dag är ju sjuk i huvet, chansen är ju fan under 5% att det blir så. Var glad att jag hjälpte muppen. Annars skiter jag i allt utanför travspel. |
Citat:
Men ja om du spelar Lag A att vinna till 2.20 och oddset vid matchstart är 1.90 sitter du förmodligen på ett överodds. |
Citat:
|
Citat:
|
CC postade en rek som inte var hans egen. Reken sa att Rumänien kommer att parkera bussen framför mål och att sannolikheten för 0-0 i halvtid var mer troligt än 2+ mål i halvtid. Det blev 0-0 i halvtid och det är inga konstigheter med det. Vet inte vart hela diskussionen om 0-0 som slutresultat kom ifrån :P
Tack vare tidigt mål av frankrike i andra så blev det en bra trade på den matchen. Så nu åter till ämnet :) Ser att Wales helt plötsligt har blivit favoriter i matchen mot Slovakien vilket känns märkligt. Jag klev också in på 2.92 men nu står bokningen i 3.05 så blir nog svårt att göra en trade på den matchen till vinst innan matchstart. Får avvakta och se. Har inte gått in så tungt så kanske inväntar matchstart och ser hur matchbilden ser ut. Men tidigt mål av Wales vore inte kul så vi får se. |
Den här tråden handlar inte om betting utan den handlar om trading och ingen här ryggar några rekar. Tanken är att avläsa vilket håll en marknad går åt och genom det plocka hem en vinst på oddsrörelsen innan matchstart. Så reken var ett exempel bara.
Så nu glömmer vi den här diskussionen. Det är både trav och em ikväll så nu blickar vi framåt :) |
Citat:
Kanske ligger tveksamheten i ordvalet "sälja" !? Att "sälja" spel på Betfair måste vara mitt i prick förutsatt att man även lagt spelet där, commission betalas nämligen på nettovinsten på marknaden. Så att boka mot ett spel blir "avdragsgillt". Man betalar säg 5 % (6.5 är normalt, på detta ges rabatter) på den delen av spelet som ger någon edge och "säljer" bort ett spel med lägre EV eller till och med EV- och slipper commission på den delen. Exempel: +spela en slantsingling till 2.10 och betala 6.5% av nettovinsten (1.1 x X units). -spela/boka slantsinglingen till 2.0 o betala 6.5% av nettovinsten ... ++spela till 2.10, boka till 2.0 och betala 6.5% av nettot på 0.1 ... På Matchbook gäller andra regler för commission om jag förstått deras villkor rätt. Såg även något exempel om att spela en slantsingling till 1.80, men är inte analogin att man bokar till 1.80, dvs spelar andra sidan till 2.25 ? Då kan det ju inte vara fel att ha 2.2 resp 2.25 på myntets bägge sidor :) Måste bara älska och instämma i CCs insikt att man ju faktiskt inte kan veta att vare sig det högre odds man spelade till eller ännu mindre det lägre man "säljer" till är EV+ |