![]() |
Valet hösten 2010
Oddsen för det svenska riksdagsvalet har sedan en tid tillbaka släpps och jag tror mig ha hittat lite intressanta odds.
@ Unibet. Socialdemokraterna vs Moderaterna Moderaterna +5.5 @ 1.70 Tycker detta är ett riktigt bra spel! Moderaterna går starkt framåt för varje månad samtidigt som Socialdemokraterna tappar desto fler debatter Mona Sahlin deltar i. Enligt de senaste valundersökningarna från maj ligger M i snitt 4% efter S. Nästa månad tror jag skillnaden är ännu mindre och fram emot valdagen tror jag att det kommer skilja 2-3 % partierna emellan. Att sia om vilka som vinner valet är däremot omöjligt då varken C eller KD har rosat marknaden för alliansen. Det går även att spela Moderaterna Ö 28.5% @ 1.90 vilket också kan vara ett bra spel. Ytterligare ett spel av intresse kan vara Sverigedemokraterna över 4.0 % @1.64. Tycker att oddset är väldigt bra för SD som snittar 3.9% i majs opinionsundersökningar. Sverigedemokraterna har av tradition dock låg procent i valundersökningar och jag är till 100 procent säker på att vi får se SD i riksdagen i höst. Vad har ni för tankar? Valet avgörs 19:e september. |
SD vs KD 1.85 - 1.80 på Expekt. Lite skrämmande H2H-odds.
|
Citat:
|
Citat:
|
Eller skrämmande hög "cut" på den h2h snarare
|
Citat:
:innocent: |
Citat:
|
Tycker vi höjer nivån nu innan tråden spårar ut till politiskt tugg. Var man själv står rent politiskt får man helt tänka bort nu om man vill lägga smarta spel ;)
|
Är det lagligt att spela om man själv röstar då?;) Då deltar man ju själv och kan påverka resultatet :D
|
Citat:
|
Citat:
|
jag tror inte att SD kommer in i riksdagen. dom nådde klimax när Åkesson skickade in sin debattartikel i Aftonbladet och fick en viss opinion med sig, men efterhand så har sympatierna uteblivet och risdagspärren allt för långt nu tycker jag. SD kommer bli synade av de resterande nuvarande 7 riksdagspartierna som kommer lägga ner mycket energi på att hålla ute SD från politiska debatter osv, och detta kommer missgynna dom, tro mig dom kommer inte att bli "martyrer" eller något i den stilen.
De senaste siffrorna visar nu att SD går under 4%/12%(sällsynt via valkretsar) spärren vilket stödjer min lilla hemmagjorda teori, tankar och synpunkter ? |
Citat:
Svårt o spela på politik, speciellt i detta val. Mona Sahlin gör inte saker bättre för S, men S som parti är för starkt förankrat för att en individ ska kunna rasera det. Oppinionsmätningar kan vara sjukligt missvisande och att mena att reinfeldt "vinner" alla dueller är ju väldigt subjektivt. Och om det är nätbaserade undersökningar ni går efter så måste man ju också ställa sig väldigt kritisk till dessa då de sannolikt inte alltid speglar åsikter i verkligheten. Det är ett faktum att vissa politiska partier mobiliserar folk att gå in och rösta på webben för att bilda luftslott av virtuella-sympatier. Ytterligare svårt är det ju att spela på politik eftersom man inte har alla korten framme. Det är intressant att se nu att MP dyker efter bensinskatte deklarationen och hur kommer S väljare reagera. Det är ju ett väldigt inpopulärt förslag som dom kommer tappa röster på. Men som de säkerligen kommer fiska tillbaka en del av genom valfläsk längre fram i sommar. Det idealiska vore ju att vänta in september då valet går, men hur pass mycket kommer oddsen sjunka fram tills dess? |
Citat:
Tror precis som du - SD missar riksdagen (och definitivt inte via 12%-spärren heller). |
Idag kom SCBs opinionsundersökning för MAJ där de rödgröna får egen majoritet och (S) blir största parti med 33% (fast man har en vikande trend):
Det är den största opinionsmätning som görs. Det ingår över 6000 tillfrågade i den här mätningen, medan andra mätningar oftast omfattar mellan 1000 och 2000 tillfrågade. SCB:s majmätning under valår har också historiskt kunnat förutsäga valresultat: sedan 1973 har det block som vunnit i maj också vunnit valet i september. Historiken talar alltså för röd/grön seger. Det finns som jag ser det 3 störningsmoment; *Mona Sahlins person *De röd/gröna fokuserar för mycket på en fråga (sjukförsäkringa/a-kassa) *Bensinskatten *Mona Sahlin blir de inte av med och kommer tappa röster på. *Bensinskatten bör även de blå gå ut med att de tänker höjja eftersom det är vad dom kommer göra efter valet. *Tveksamt om (S) kommer släppa fokuset på sjukförsäkring/a-kasse frågorna eftersom de på många sätt gjort dessa till hjärtefrågor. Men de skulle behöva bredda partiets inriktning och hitta tillbaka till sin orginalprofilering genom att börja diskutera arbetsmarknadsfrågor och löntagarfrågor, då kommer detta val bli en grand slam. Borgs bluff | Valet 2010 | Nyheter | Aftonbladet Jag är dock tveksam till att dom gör det, de senaste 20 åren har präglats av en Socialdemokratisk rädsla att ta i med "hårda nypor" i dessa frågor, de har många gånger satt sig i svensknäringslivs knä, men då har de varit i regeringsställning, i opposition kan de agera mer fritt. Frågan är om inte Sahlin är för hårt innskolad i denna fega mentalitet. |
Jag är ganska säker på att de rödgröna får makten framförallt pga miljöpartiet (INTE pga Mona Sahlin). Det är ju fortfarande inne att rösta grönt och MP går säkerligen mot ett rekordval. Alliansen tappar tyvärr en hel del röster på deras mycket luddiga och otydliga miljöpolitik. Men till slut blir det så, Miljöpartiet och den globala ekonomiska krisen blir alliansens fall. Folk förstår inte att Sverige klarat den ekonomiska krisen bättre än flertalet länder i världen pga de stora skattesänkningarna på inkomst som skett under alliansens tid. Detta har stimulerat vår ekonomi kraftigt under en väldigt, väldigt svår tid.
Det känns jäkligt sjukt att vänstervridna Miljöpartiet tagit patent på miljöpolitiken, hur f-n kunde det bli så? Man får ändå säga att alliansen gjort det väldigt, väldigt bra. Trots att de regerat under den allvarligaste världsekonomiska krisen sedan andra världskriget (!) så är valet relativt öppet. Reinfeldt och Borg har nått en enorm respekt, även internationellt, Bildt tycker jag varit klart tveksam. Bildt är inte tillräckligt diplomatisk för att vara utrikes minister, han har på äldre dagar blivit en riktig glappkäft som retar upp andra nationer. Sedan kan man väl inte annat än att beundra alla oerhört generösa martyrer som finns i detta land? De är beredda att dra in på semester resor och att minska familjekassan bara för att de rödgröna ska få höja skatterna igen (både skatter på inkomst och diverse energi skatter). Väldigt många i Sverige vill tyvärr känna tryggheten av rejäla bidrag och en stark stat. Jag är helt klart beredd att satsa stora pengar på att de rödgröna vinner men samtidigt om de förlorar så dansar jag mer än gärna på Sergels Torg. När det gäller betting ska man aldrig blanda in känslor. Mona Sahlin som statsminister, det är en mardröm som kommer besannas. :-( Oerhört pinsamt för Sverige. Framtiden ser dock ljus ut. Akademiker och högutbildade röstar oftast borgerligt och tendensen är ju att fler och fler tar Universitets examen. Även företagande och entreprenörs skap går sakta men säkert upp. Företagare ser tydligare än de allra flesta hur högt skattetrycket egentligen är i Sverige. Företagare förespråkar oftast en ekonomisk politik som är avsevärt offensivare än vad alliansen står för. |
Om folk ska rösta bort borgarna pga den ekonomiska krisen, kanske dom borde rösta på några som inte förespråkar marknadsekonomin. Det håller inte att säga att folk kommer rösta rödgrönt pga den dåliga ekonomin eftersom situationen till och med lika gärna kan vara till borgarnas fördel, vilket flera förtroende-mätningar visat.
Jag tror valet blir stenhårt, men allt ligger i sossarnas händer oavsätt ekonomisk-trend. Det hänger snarare på deras framtoning, vilka frågor de får upp på dagordningen och retoriken. |
känns just nu som att det är rätt så jämt..
|
makatech - "Jag är helt klart beredd att satsa stora pengar på att de rödgröna vinner men samtidigt om de förlorar så dansar jag mer än gärna på Sergels Torg. När det gäller betting ska man aldrig blanda in känslor"
Hela din utläggningen är ju bara känslor. Ska du betta får du försöka se bortom dina egna ögon, och försöka sätta dig in i hur de olika "grupperna" i samhället tänker, oavsett vad du tycker om Mona Sahlin, "vänstervridna miljöpartiet" osv.... Ditt långa inlägg passar bättre in i ett politiskt forum än vad gäller analys över valet ur betting synpunkt.... Nåväl lite tankar jag har angående att spela på valet: Att Sverige klarat krisen bättre än "många andra", vilka nu många andra är, borde det då inte gynna de Borgerliga? Detta kommer de borgerliga köra rätt hårt med tror jag i valrörelsen, dessutom är jag övertygad om att de kommer att komma med fler vallöften när vi närmar oss valdagen mera. De rödgrönas sista budget är inte heller lagd, något man också måste ha i åtanke innan man lägger sitt spel.... En sak som man måste ta åt sig om man ska tippa på valet är att det i år är REKORDMÅNGA förstagångsväljare, och bland de yngre brukar normalt sett vänsterpartierna ha ett visst övertag, miljöpartiet fick i en undersökning precis nästan 20% av förstagångsväljarnas röster. Sen får man också tänka på Kd, de ligger VÄLDIGT nära spärren för att åka ur riksdagen, åker de ur ser det snudd på omöjligt ut för de övriga allians partierna att kunna bilda en majoritet. Dessutom har den stora gruppen av äldre visat ett öppet missnöje mot alliansens skattesänkningar för de arbetande, men inte för pensionärer, bland annat PRO har ofta uttalat sitt missnöje mot detta! Till alliansens fördel ska dock sägas att hushållen som med arbetsinkomst, vilken är en väldigt stor del, nu börjar få det bättre i sin ekonomi. |
Vi får se om S pressar med det som många anser är en flopp när det gäller försäljningen av apoteken bland annat och arbetscoacherna.
V och MP kan ju fortfarande fiska lite röster med deras motstånd till Euron som idag har ett stöd av endast var tredje svensk. Men V lär ju bara ta röster från S, möjligen från någon F!:are. Känns osäkert. Statistiken från tidigare år pekar på att det går 8 av 10 fall till fördel för oppositionen precis innan och under semestern för att sedan stabilisera sig under valdagen. Alliansen har dock flera ess i rockärmen och kan locka med större populistiska sänkningar som självklart den vanliga befolkningen ser som utan konsekvenser mer än konsekvenser för dem själva (och då oftast kortsiktigt positiva). Att S gjort det samma på sistone verkar inte intressera folk lika mycket då man kanske tror att det är rent valfjäsk. S egna väljare har också en misstro mot S som tidigare skribent skriver. Ett klavertramp av Reinfeldt kan balansera detta medan ett klavertramp av Mona eller ens Ohly kan sätta in en riktigt djup spik i vänsterns kista. |
Ni har ett surebet på S V MP @ BWIN 2.4 och Paf på Alliansen @ 1.95 om ni vill.
|
Visst känns det som att alliansen har ett litet litet övertag nu?
|
Jag älskar Bodströms radioreklam med studentsången i bakgrunden! Makes a lot of sence då sossarna kommer anstifta en extra arbetsgivaravgift för personer under 25 år!
Tror ungdomsarbetslösheten kommer må ruktigt bra av det :idiot: |
Man kanske ska vänta till efter valet med att skjuta Mona, så dom inte får massa sympatiröster.
|
Citat:
Alliansen har troligtvis ett relativt litet övertag då Miljöpartiet likt SD och PP får allra störst stöd från ungdomar och detta redovisas sämre i opinionsmätningarna. Generellt sätt skulle jag säga att värdet i oddset ligger på vänstern. 2.4 gånger pengarna är tok för bra. Men Mona är tok för dålig så man får väl vara lite försiktig. |
Citat:
Vi kan inte kalla borgarna marknadsekonomer när de stöder nuvarande vårdsystem som finansieras av staten. Vi kan inte kalla borgarna marknadsekonomer när de inte avvecklar LAS, MBL mm. De kan inte kallas marknadsekonomer när de skryter om att ha varit bidragande faktorer i utvecklingen av ett allmänt skolsystem. Vi kan inte kalla borgarna marknadsekonomer när de stöder ett valutamonopol. Sen har vi punktskatter, försäkringskassan, enorma bidrag till kultur osv. Borgarna är precis lika mycket sossar som sossarna :sad: Vi kan inte snacka marknadsekonomi när mer än 70% av vår lön går till skatt. Och det finns mycket mer att ta upp.. Bara ett litet förtydligande :) Och jag vet att massan inte ser det så men man kan ju alltid försöka utbilda någon :p |
Ideologi och verklighet är två skilda saker. Även om borgarna ville så skulle de inte kunna avskaffa monopolen helt, reformera vården och skolsystemen, ändra hela skattesystemet osv.
En mandatperiod är kort tid och med för stora ändringar så väcker det bara oposition. Sett över en längre tid så skulle förändringar ske, hur stora är svårt att säga. Men klart är att både vänster och högern drar sig mot mitten för de är fega för att riktigt stå för vad de vill. Framförallt högern tjänar på detta imo. |
Citat:
Väldigt OT: Ofta det finns en Holms-smiley :p :holms: |
Citat:
Your profit: 7.58 (percentage: 7.58%) Stake on odd 1: 55.17 Stake on odd 2: 44.83 (81,3% from the stake of odd 1) Odd 1: 1.95 Odd 2: 2.40 Stake: 100.00 Your profit will be the same for all results |
Citat:
|
Jag lutar åt att hugga SD 4.0% @1.50 samt alliansen som vinnare. Tycker SD-spelet är årets "bank". Man skall inte spela efter politisk åsikt här vilket troligtvis är lätt hänt för många. Jag tycker även dessa spel på UB är intressant. Nästa partiledare att avgå:
Mona Sahlin 5.00 Maud Olofsson 4.50. Vid ett fiasko i valet känns det som om Måna måste avgå med tanke på hennes låga förtroende. Jag tror också att Maud kommer få avgå då centern tappat många väljare på sistone och gått ifrån den politik som tidigare attraherade väljare. Maud har dessutom suttit i 10 år vilket är ungefär hur länge man brukar sitta som partiledare. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Hoppas spelet med SD är under 4% för det är nog årets bank i valet isf.
|
Citat:
|
Citat:
Titta på NyDemokrati som låg runt 10% i nästan alla opinionsundersökningar. De fick 6,7% i valet. Samma sak kommer hända nu. Missnöjesrösterna blir färre vid valdagen. Detta inte bara för att folk ändrar åsikt utan att många missnöjesväljare blir soffliggare och många av de som nu räknas bort i opinionsundersökningar (då de inte kan eller vill säga vad de röstar på) har bestämt sig. Något de ofta gör gör till fördel för etablerade partier. |
Men detta är inget politiskt forum, så vi skippar det politiska.
Mitt tips är att vi får en rödgrön majoritet och att SD inte kommer in. Kd däremot kommer få en del stödröster från M pga deras nära samarbete i många kommuner. Även C behöver kanske stödröster och jag har svårare att se var de kommer ifrån. Skanågot alliansparti missa 4% så tror jag på C. |
Citat:
Extremåsikt? Nåja, du har nog rätt i att många som är missnöjda skiter i att rösta men jag tror ändå starkt på SD. Jag känner ett stort antal slöfockar som aldrig har röstat som kommer pallra sig till respektive lokal och rösta iår på grund av allt som sker. Frågan är inte om SD kommer in i riksdagen utan hur stora dom blir, glöm inte att många säger andra partier för att dölja sina åsikter i undersökningar. Det vi ser i Sverige idag är ett snabbt växande missnöje mot problemet med invandringen och som det senaste beslutet som togs i riksdagen att ifrågasätta kostnaden för flyktingar eller invandring är numera olagligt har inte bättrat på situationen. Jag tror som tidigare att många kommer rösta SD inte för att deras politik har några större fördelar utan för att man helt enkelt är trötta på problem som göms undan och ignoreras. Den andelen väljare är över 4% det är jag helt övertygad om. |
Hur kan vi diskutera resultat utan att diskutera politik? :p
Det är ju det som avgör vilka partier som kan sno åt sig extra röster. |