Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Speldagböcker (https://www.sharps.se/forums/speldagboecker/)
-   -   MickeLarsson - Statistik/värdebet ö/u - (Fotboll) (https://www.sharps.se/forums/speldagboecker/25585-mickelarsson-statistik-vaerdebet-oe-u-fotboll/)

MickeLarsson 2016-01-14 09:29

MickeLarsson - Statistik/värdebet ö/u - (Fotboll)

Hej på er!

Kommer starta en dagbok främst för mig själv att hålla disciplinen. Jag är egentligen en ganska kass spelare i den bemärkelsen att jag 100ggr av 100 tiltar vid ett eller annat tillfälle men i mellan tiltarna har jag haft relativt stora framgångar.

Jag har under flera år studerat över/underspel och tror mig lyckats hitta en modell som kommer ge avkastning under lång tid.

Mina spel baseras på statistik och värde, det gäller enbart över/underspel på fotboll.

Om detta är som jag tror en fungerade modell är min målsättning att dela med mig av mina spel till en mindre peng varje månad och motiverigen till detta är att det är ett par timmars jobb varje dag för att få fram dessa spel.

Kommer sammanfatta varje dag här i dagboken, om jag springer på andra spel i min jakt på ö/u så kommer jag publicera dessa här som rekar.

Nu kör vi!! :claps::claps::claps:

tototorsten 2016-01-14 12:46

Lycka till !
Tycker själv att över/ under på fotboll är jättesvårt 😳

MickeLarsson 2016-01-14 12:57

Citat:

Ursprungligen postat av tototorsten (Inlägg 473831)
Lycka till !
Tycker själv att över/ under på fotboll är jättesvårt ��

Tack! Mina spel bygger till 100% på en formel jag har arbetat fram under en längre tid som sedan jämförs med aktuellt odds för att få fram de värdespel som erbjuds. Har testat den under några månder sedan 2015 med gott reslutat. Har sedan i måndags (11/1) börjat köra skarpt och följt min plan slaviskt. Med en träffprocent på 44% och en ROI på 173% går det över förväntan men jag behöver några veckor till för att göra en ordentlig utvärdering.

MickeLarsson 2016-01-14 13:15

Då jag startade mitt projekt innan jag började med denna dagbok lägger jag ut veckans resultat här för att catch up.

2016-01-11
Antal spel: 9
Vinster: 5
Förluster: 4
Träff: 55,56%
Medelodds total: 2,66
Medelodds vinst: 2,30
Netto: +2,49 u

Lågt utbud av spelbara matcher och kvällen började dåligt men slutade på grönt.

2016-01-12
Antal spel: 27
Vinster: 11
Förluster:16
Träff: 40,74 %
Medelodds total: 6,14
Medelodds vinst: 4,59
Netto: +23,5 u

En bra dag, där den enskilt största vinsten blev Newcastle – Man Utd ö 5,5 FT till ett odds på 20. 4 matcher blev voidade där jag hade totalt 8 spel.

2016-01-13
Antal spel: 18
Vinster: 8
Förluster: 10
Träff: 44,44 %
Medelodds total: 5,30
Medelodds vinst: 3,97
Netto: +13,79 u

Ytterliggare en grön dag, trodde mycket på Sydafrika matchen Golden Arrows – Ajax Cape Town där det tidigt blev 1-1 men tyvärr stannade resultatet där och jag hade ö2,5 1H samt ö 2,5 FT.

MickeLarsson 2016-01-14 13:18

2016-01-14

Eftersom mina spel enbart bygger på statistik/värde så rekar jag bara ligamatcher i ligor som varit igång i minst 10 matcher. Detta gör att dagens utbud av potentiella matcher är klent.

Det blir totalt 5 spel på 2 matcher, nu håller jag tummarna för en fjärde dag med gröna siffror.

Cc 2016-01-14 13:29

Citat:

Ursprungligen postat av MickeLarsson (Inlägg 473832)
Tack! Mina spel bygger till 100% på en formel jag har arbetat fram under en längre tid som sedan jämförs med aktuellt odds för att få fram de värdespel som erbjuds. Har testat den under några månder sedan 2015 med gott reslutat. Har sedan i måndags (11/1) börjat köra skarpt och följt min plan slaviskt. Med en träffprocent på 44% och en ROI på 173% går det över förväntan men jag behöver några veckor till för att göra en ordentlig utvärdering.

44% träff och ROI på 173%...hur många lagda spel? Samma insats/spel?

MickeLarsson 2016-01-14 13:34

Citat:

Ursprungligen postat av Cc (Inlägg 473835)
44% träff och ROI på 173%...hur många lagda spel? Samma insats/spel?

54 spel och alltid samma insats

Seebbo 2016-01-14 14:16

Kör du bara efter Unibets odds?

sirlarsson 2016-01-14 14:51

Utvärdera efter minst 1000 spel så får du ett hum om formeln håller.

MickeLarsson 2016-01-14 14:58

Citat:

Ursprungligen postat av Seebbo (Inlägg 473842)
Kör du bara efter Unibets odds?

Just nu kör jag bara UB men planen är självklart att använda fler bookies om detta är hållbart i längden för att öka värdet ytterliggare.

MickeLarsson 2016-01-14 15:01

Citat:

Ursprungligen postat av sirlarsson (Inlägg 473844)
Utvärdera efter minst 1000 spel så får du ett hum om formeln håller.

Kommer märkas relativt fort om den inte håller men är helt enig med dig att även om den verkar hålla nu så behövs det ett stort underlag för att se om det är något som kommer fungera long term.

sirlarsson 2016-01-14 15:05

Citat:

Ursprungligen postat av MickeLarsson (Inlägg 473847)
Kommer märkas relativt fort om den inte håller men är helt enig med dig att även om den verkar hålla nu så behövs det ett stort underlag för att se om det är något som kommer fungera long term.

Blir spännande att se, har inte sett någon mer eller mindre som varit lyckosam på över/under i fotboll under lång tid. Lycka till!

MickeLarsson 2016-01-14 15:08

Citat:

Ursprungligen postat av sirlarsson (Inlägg 473848)
Blir spännande att se, har inte sett någon mer eller mindre som varit lyckosam på över/under i fotboll under lång tid. Lycka till!

Hoppas jag blir reglen som bekräftar undantaget :smoke:;)

Shizznit 2016-01-14 17:02

Har du planer på att starta en Betting Fund senare, eller är syftet bara att sälja rekar?

Migge 2016-01-14 17:05

Citat:

Ursprungligen postat av MickeLarsson (Inlägg 473850)
Hoppas jag blir reglen som bekräftar undantaget :smoke:;)

Jösses, 86 st. levande spel redan...blir ju ett heltidsjobb detta om man nu ska rygga dina lir :evilgrin39:

MickeLarsson 2016-01-14 20:14

Citat:

Ursprungligen postat av Shizznit (Inlägg 473860)
Har du planer på att starta en Betting Fund senare, eller är syftet bara att sälja rekar?

Jag vet inte vad en Betting Fund är men tanken är att om detta fungerar, sälja månadsvis prenumeration om det finns något intresse (många OM :))

MickeLarsson 2016-01-14 20:16

Citat:

Ursprungligen postat av Migge (Inlägg 473861)
Jösses, 86 st. levande spel redan...blir ju ett heltidsjobb detta om man nu ska rygga dina lir :evilgrin39:

Det blir många spel men jobbet för eventuella ryggare tycker jag inte är för blodigt speciellt inte om det ger en bra avkastning :) däremot jobbet jag lägger ner motsvarar en halvtidstjänst dagarna det är många matcher ;)

MickeLarsson 2016-01-14 20:23

2016-01-14

Antal spel: 5
Vinster: 2
Förluster: 3
Träff: 40%
Medelodds total: 4,88
Medelodds vinst: 2,50
Netto: -0,01 u

Första dagen med förlust -0,01 u!! :lol:. Det var ett väldigt dåligt utbud av matcher idag så det blev bara spel på 2. Trodde det skulle sluta på grönt då det tidigt i USM Alger vs Hussein Dey stod 1-1 men tyvärr stannade det även där. Nya tag imorgon med 27 spel.

MickeLarsson 2016-01-15 10:52

2016-01-15

Då ligger alla dagens spel i spreaden, totalt 37 stycken uppdelat på 22 matcher. Kan komma in ett par till från Jupiler Holland, väntar in vissa odds från UB.

Cc 2016-01-15 12:11

Citat:

Ursprungligen postat av sirlarsson (Inlägg 473848)

Har en oddssättarkompis som lirar underspel...ENBART! Han har gjort en mindre förmögenhet på det...tyvärr är Ö/U oddsen mer känsliga för tryck än matchodds annars skulle jag nog också fokusera på den spelformen. De formler om används är rätt gamla (för fotboll) och det har hänt mycket under senare år som påverkar värdet.

Slurf 2016-01-15 14:22

Om vi bortser från det vanvettiga i att bara spela på Unibet så är det väl nästan ännu mer korkat att spela både Ö0.5 och Ö1.5 i HT istället för att gå på AH Ö1 eller Ö1.25 och få betydligt högre effektivt odds.

MickeLarsson 2016-01-15 16:02

Citat:

Ursprungligen postat av Slurf (Inlägg 473951)
Om vi bortser från det vanvettiga i att bara spela på Unibet så är det väl nästan ännu mer korkat att spela både Ö0.5 och Ö1.5 i HT istället för att gå på AH Ö1 eller Ö1.25 och få betydligt högre effektivt odds.

Håller med dig till 100% att det är idioti att bara spela på UB men januari är en testmånad, om det slår väl ut så ska jag självklart spela de högsta oddsen. Däremot AH på överspel kommer jag nog inte att gå över till då utbudet är betydligt sämre.

MickeLarsson 2016-01-15 16:05

2016-01-15 Update

Det blev ytterliggare 8 spel på 2 matcher i Jupiler/Holland.

Fortuna Sittard - FC Den Bosch ö1,5 2,5 1H och ö2,5 3,5 4,5 FT
Go Ahead Eagles - PSV Reserves ö 1,5 1H, ö2,5 2H och ö4,5 FT

Dagen har börjat dåligt, loss på de 2 första spelen men 43 kvar för dagen :lol:

Slurf 2016-01-15 17:02

Citat:

Ursprungligen postat av MickeLarsson (Inlägg 473955)
Håller med dig till 100% att det är idioti att bara spela på UB men januari är en testmånad, om det slår väl ut så ska jag självklart spela de högsta oddsen. Däremot AH på överspel kommer jag nog inte att gå över till då utbudet är betydligt sämre.

Jag tror inte du riktigt är med på vad jag menar.

Exempel:

Du spelar 2u på ö0.5 i HT till 1.50 och 1u på över 1.5 i HT till 2.20

Blir det ett mål så går du +-0. Blir det två eller fler mål så vinner du 2.2u. Effektivt odds blir 1.7333 på Ö1.0 ah. Spelar du Unibets linor med 93-95% payout så tappar du rätt mycket då pinnen i regel ofta kommer att ha typ 1.80-1.85 på samma spel tack vare deras högre payout.

Emeffeff 2016-01-15 18:20

Tycker allt som har med modeller och statistiska data att göra när det kommer till betting är mycket intressant.

Men man undrar lite hur din modell ser ut när du får fram 86 spel på en dag eller vad det var ENBART med Unibets utbud. Spontant känns det som det saknas några variabler i din modell när värderingarna skiljer sig så mycket från oddssättarnas. Har du några säkerhetsmarginaler alls eller spelar du allt du får fram med värde? Förstår inte heller varför du kör flat betting (särskilt när du verkar spela allt med värde), är ju helt idiotiskt när du har en modell som säger åt dig hur mycket värde det finns i varje spel.

MickeLarsson 2016-01-15 20:22

Citat:

Ursprungligen postat av Emeffeff (Inlägg 473970)
Tycker allt som har med modeller och statistiska data att göra när det kommer till betting är mycket intressant.

Men man undrar lite hur din modell ser ut när du får fram 86 spel på en dag eller vad det var ENBART med Unibets utbud. Spontant känns det som det saknas några variabler i din modell när värderingarna skiljer sig så mycket från oddssättarnas. Har du några säkerhetsmarginaler alls eller spelar du allt du får fram med värde? Förstår inte heller varför du kör flat betting (särskilt när du verkar spela allt med värde), är ju helt idiotiskt när du har en modell som säger åt dig hur mycket värde det finns i varje spel.

Jag spelar just nu enbart på UBs utbud och flat betting under en testperiod. Den säkerhetsmarginal jag har är på 10%. Kommer göra en utvärdering vid 1500-2000 spel och sedan bestämma hur jag går vidare.

Det du skriver om att inte köra flat för att jag har ett värde i varje spel, hur skulle en sådan modell se ut? Låt säga att jag har 3 spel som enligt mig har ett värde på 15%, 30% och 60% vilket spel skulle få den högre insatsen?

Tips tas tacksamt emot! ;)

MickeLarsson 2016-01-15 20:26

Citat:

Ursprungligen postat av Slurf (Inlägg 473963)
Jag tror inte du riktigt är med på vad jag menar.

Exempel:

Du spelar 2u på ö0.5 i HT till 1.50 och 1u på över 1.5 i HT till 2.20

Blir det ett mål så går du +-0. Blir det två eller fler mål så vinner du 2.2u. Effektivt odds blir 1.7333 på Ö1.0 ah. Spelar du Unibets linor med 93-95% payout så tappar du rätt mycket då pinnen i regel ofta kommer att ha typ 1.80-1.85 på samma spel tack vare deras högre payout.

Vet inte om jag är bara är dum
eller seg efter en veckas jobb men hänger inte med :cry:. Ge mig gärna nått exempel till

sirlarsson 2016-01-15 22:13

Du smaskade in ett par högoddsare idag ser jag.

MickeLarsson 2016-01-15 22:55

2016-01-15

Antal spel: 46
Vinster: 16
Förluster: 30
Träff: 34,78%
Medelodds total: 4,68
Medelodds vinst: 3,67
Netto: +12,77u

Sämsta träffprocenten sedan start men lyckades ändå landa på grönt. Det såg riktigt bra ut vid halvlek på 20.00 matcherna trodde det skulle bli storslam men tyvärr så stannade målskyttet av i lite för många matcher.

Total sen måndags +52,54u och som ett par har påpekat spelar jag enbart på UB vilket jag håller med om är idiotisk, har inte gjort någon oddsjämförelse med andra sajter men skulle tippa på att jag hade haft 10-15% mer i avkastning annars. Men med risk för att bli tjatig, detta är en test och kommer hålla mig till en och samma sajt tills jag har 1500-2000 spel.

Imorgon har jag 109!!:gun_bandana: spel, kan blir ett par till om jag orkar/hinner analysera de lägra engelska ligorna.

Emeffeff 2016-01-16 00:02

Citat:

Ursprungligen postat av MickeLarsson (Inlägg 473999)
Jag spelar just nu enbart på UBs utbud och flat betting under en testperiod. Den säkerhetsmarginal jag har är på 10%. Kommer göra en utvärdering vid 1500-2000 spel och sedan bestämma hur jag går vidare.

Det du skriver om att inte köra flat för att jag har ett värde i varje spel, hur skulle en sådan modell se ut? Låt säga att jag har 3 spel som enligt mig har ett värde på 15%, 30% och 60% vilket spel skulle få den högre insatsen?

Tips tas tacksamt emot! ;)

Bara vikta insatsen så att den blir tyngre desto mer värde du får fram med din modell. Det kan du ju utforma lite som du vill, vill du ha en fullständig korrelation mellan insats och värde kan du spela 1 unit per 10 % i värde. Med andra ord blir det isåfall 1,5 units för ett objekt med 15 % värde, 3 units för ett med 30 % värde och 6 units för ett med 60 % värde. Teoretiskt sätt kommer det maximera dina vinster, men det förutsätter också att dina värderingar är rätt. I själva fallet kan det ju vara så din modell har tappat bort någon info (spelarskada, tränarbyte, whatever) när den får fram ett så högt värde som 60 %. Vågar du inte tro fullt ut på din modell när den skiljer sig mycket från oddssättarna så sätt ett maxtak på dina insatser, max 4-5 units eller nåt.

Lycka till med spelen och modellen!

Shizznit 2016-01-16 00:36

Citat:

Ursprungligen postat av Emeffeff (Inlägg 474026)
Vågar du inte tro fullt ut på din modell när den skiljer sig mycket från oddssättarna så sätt ett maxtak på dina insatser, max 4-5 units eller nåt.

Det här är nog ett av de viktigaste kriterierna för en välfungerande modell, ett tak. Annars blir det lätt LTCM av det hela; hur rätt det än är i längden så måste det finnas en gräns för exponeringen. Annars finns det alltid en punkt i framtiden som innebär kollaps.

Seebbo 2016-01-16 00:47

Jag är lite kritisk till att lägga så många spel och så mycket pengar på en och samma match. Swingsen kommer ju bli enorma. Mer än vad jag hade klarat av psykiskt iaf ;)

Jajjan 2016-01-16 09:51

Citat:

Ursprungligen postat av MickeLarsson (Inlägg 473846)
Just nu kör jag bara UB men planen är självklart att använda fler bookies om detta är hållbart i längden för att öka värdet ytterliggare.

Tar för givet att gör fiktiva spel.

Då UBs tolerans är noll, när det
gäller vinsthemtagning.

Dvs duktiga spelare ovillkorligen kastas ut per
omgående eller limiteras.

Det är otroligt att UB lyckas attrahera
kunder, med ovan beskrivna kundpolicy.

Alla jag känner som inom spelkretsar, som
lyckats göra en hacka på Unibet, inkl
undertecknad, har blivit avstängda.

Likt förbannat försätter spelare att jaga odds
på Unibet.

Förklaringen är väl att den siste speltorsken
inte är född?

If you think you have invented the Money machine,
recheck your calculations.

Unibet kommer i vilket fall, kasta ut dig med
öronen före, om så nu vore fallet, dvs att
spelinstrumentet du konstruerat visar sig
vara fungerande.

En sak är helt säker, när du är kund hos Unibet
över tid och det är; om du inte blivit utkastad
eller åtminstone limiterad ner i källaren, då
är du med all sannolikhet SPELTORSK.

Jajjan

Slurf 2016-01-16 10:36

Citat:

Ursprungligen postat av Jajjan (Inlägg 474036)

gäller vinsthemtagning.

på Unibet.

inte är född?

vara fungerande.

Jajjan

Det är lite skillnad mellan olika marknader. Jag får inte spela mer än en femtiolapp på många spel på vintersporter, men kan ändå få in några tusen på ö/u på t ex CL eller PL på Unibet. Samma sak på liven där det fungerar att invänta oddshöjningar och få trycka några hundralappar åt gången, de har faktiskt fina utstick som gör det lönt att kriga på trots limiteringar.

Emeffeff 2016-01-16 11:17

Citat:

Tycker inte alls det är otroligt. Du får tänka på att spelaren du beskriver knappast är genomsnittsspelaren utan snarare tvärtom. De flesta kunder är vanliga nötter som slänger in sina "fyrlingar" och målskyttsspel när det vankas lördagsfotboll eller hockeyomgång eller valfritt stort sportevent, allt för spänningens skull. Bästa sättet att skilja en seriös spelare från en hobbyspelare är om man spelar för pengarnas skull eller för spänningens, de flesta spelare tillhör tveklöst den sista kategorin (även om de vill låta påskina något annat).

Fattar inte varför du rasar på just Unibet, de är väl inte olika (i stort sett) alla andra spelbolag i det hänseendet? Har svårt för det här snacket med "spelbolagen är idioter som limiterar och stänger av spelare", "hur kan de överleva" och så vidare. Sanningen är 99 % av alla spelbolag hade inte limiterat och stängt av sina kunder om det inte hade varit lönsamt för deras verksamhet.

EDIT: Syftningsfel i sista meningen, men tror du fattar vad jag menar.

MickeLarsson 2016-01-16 11:47

Citat:

Ursprungligen postat av Emeffeff (Inlägg 474026)
Bara vikta insatsen så att den blir tyngre desto mer värde du får fram med din modell. Det kan du ju utforma lite som du vill, vill du ha en fullständig korrelation mellan insats och värde kan du spela 1 unit per 10 % i värde. Med andra ord blir det isåfall 1,5 units för ett objekt med 15 % värde, 3 units för ett med 30 % värde och 6 units för ett med 60 % värde. Teoretiskt sätt kommer det maximera dina vinster, men det förutsätter också att dina värderingar är rätt. I själva fallet kan det ju vara så din modell har tappat bort någon info (spelarskada, tränarbyte, whatever) när den får fram ett så högt värde som 60 %. Vågar du inte tro fullt ut på din modell när den skiljer sig mycket från oddssättarna så sätt ett maxtak på dina insatser, max 4-5 units eller nåt.

Lycka till med spelen och modellen!

Jag ska göra en simulering av de spel som varit denna vecka där jag först testar med 1u 10-20% värde, 2u 21-40% värde, 3u 41-60% värde, 4u 61-80% och 5u +80% och jämföra med nuvarande. Finns en kortsiktigt risk i detta då de flesta spel som har högt värde är högodssare, borde ge utdelning över tid men är det några tunga veckor krävs det en ordentligt BR. Postar resultatet här så snart jag gjort simuleringen för denna vecka.

MickeLarsson 2016-01-16 11:51

Citat:

gäller vinsthemtagning.

på Unibet.

inte är född?

vara fungerande.

Jajjan

Ni är många som påpekat hur dumt det är att bara använda UB som bookie och jag håller med men det är under en testperiod. Just nu tar det många timmar att få fram dessa spel och jag har inte tiden att dessutom jaga odds samt sprida BR över flera sidor förrän jag vet att detta fungerar.

Jajjan 2016-01-16 14:44

Citat:

Ursprungligen postat av Emeffeff (Inlägg 474046)
Tycker inte alls det är otroligt. Du får tänka på att spelaren du beskriver knappast är genomsnittsspelaren utan snarare tvärtom. De flesta kunder är vanliga nötter som slänger in sina "fyrlingar" och målskyttsspel när det vankas lördagsfotboll eller hockeyomgång eller valfritt stort sportevent, allt för spänningens skull. Bästa sättet att skilja en seriös spelare från en hobbyspelare är om man spelar för pengarnas skull eller för spänningens, de flesta spelare tillhör tveklöst den sista kategorin (även om de vill låta påskina något annat).

Fattar inte varför du rasar på just Unibet, de är väl inte olika (i stort sett) alla andra spelbolag i det hänseendet? Har svårt för det här snacket med "spelbolagen är idioter som limiterar och stänger av spelare", "hur kan de överleva" och så vidare. Sanningen är 99 % av alla spelbolag hade inte limiterat och stängt av sina kunder om det inte hade varit lönsamt för deras verksamhet.

EDIT: Syftningsfel i sista meningen, men tror du fattar vad jag menar.

Är portad hos alla privata spelbolag, så Unibet är inget undantag.

Är gott sällskap.

Det var ett mindre helvete att få loss
vinstmedel från just Unibet.

Det privata spelbolagen ägnar sig
åt klassiskt bondfångeri, de blåser
upp odds, som de ändå aldrig låter
dig lira, annat än möjligtvis ett
korvöres-spel.

Att låta sig våldtas gång på gång,
av de privata spelbolagen
utan att ens fatta vad som pågår,
är kanske den svåraste varianten
av kapitalförstöring.

Dör emot tror jag Micke Larsson
"black box", kan vara spännande
att syna.

Cc 2016-01-16 16:21

Citat:

Ursprungligen postat av MickeLarsson (Inlägg 474052)
Jag ska göra en simulering av de spel som varit denna vecka där jag först testar med 1u 10-20% värde, 2u 21-40% värde, 3u 41-60% värde, 4u 61-80% och 5u +80% och jämföra med nuvarande. Finns en kortsiktigt risk i detta då de flesta spel som har högt värde är högodssare, borde ge utdelning över tid men är det några tunga veckor krävs det en ordentligt BR. Postar resultatet här så snart jag gjort simuleringen för denna vecka.

Jag är helt övertygad om att när du kollar efter 1000-2000 spel så är flatbet vinnare över "moving bet" vad gäller avkastning. Sen är "Träffprocent" helt oväsentligt om du inte redovisar snittoddset också...

jaroiten 2016-01-16 18:12

Citat:

Ursprungligen postat av Cc (Inlägg 474136)
Jag är helt övertygad om att när du kollar efter 1000-2000 spel så är flatbet vinnare över "moving bet" vad gäller avkastning. Sen är "Träffprocent" helt oväsentligt om du inte redovisar snittoddset också...

Givetvis är träffprocent ett helt värdelöst mått, men det kan även vara rätt missvisande med snittodds om oddsen man spelar varierar mycket.