![]() |
Gällivare Guldgruva
Tjena! För det första, är oerhört osäker på om denna tråd ska vara på "övriga sporter" eller off topic istället för här.
Jag har utforskat den såkallade HYIP-djungeln ett tag och bestämt mig för att investera. Eftersom det var första gången så bestämde jag mig för att investera 3 000 kronor och efter alla avgifter från exchanger, banker och Liberty Reserve så landade jag på 300 USD (dollar) på min första HYIP. Jag har sållat flera gånger om och hittat två företag som jag ska köra med. Den första är RePro Finance och den som jag går över till efter jag investerat färdigt där är Viso Trade. http://www.reprofinance.com/ https://www.visotrade.com/ Jag får betalt nu i början varje "business day", alltså måndag till fredag. Betalningen sker till mitt konto klockan 22:05 "eastern time", alltså USA's ostliga tid. Det sker klockan 04:05 dagen efter svensk tid med andra ord. Jag har 100% återinvestering (compound) nu i början när jag vill se mitt kapital växa. För närvarande har jag $335.25. Jag kommer uppdatera här nästan dagligen hur det går. Skriver in alla stats i min spreadsheet. Min investering i RePro Finance är färdig ungefär i slutet av februari och jag förväntar mig att ha ungefär $1251 då. Önska mig lycka till! :) Skriv gärna om ni har några frågor. Det känns helt rätt att göra det här efter att ha varit en loser i sportbetting då det kräver alldeles för mycket tid för att man ska kunna tjäna pengar på det. https://www.sharps.se/spreadsheet/g-town :hattenav: |
Är det ett helt passivt investerande? Alltså att du sätter in pengar och låter någon annan förvalta dem under 90 dagar?
|
Citat:
|
Affiliate-länkning är inte tillåtet. Se utdrag ur regelerna:
1.01. Reklam och annonsering är förbjuden Den som postar reklam (spam) i forumet blir avstängd, utan varning. Det är inte heller tillåtet att använda diskussionsforumet för privat eller kommersiell annonsering, som exempelvis köpes- och säljes-annonser eller kontaktannonser. Undantag: • Det är tillåtet att ha en länk till sin egen webbplats eller blogg i sin signatur, om den är INTE är kommersiell (dvs vinstdrivande). • Det är tillåtet att nämna företag och bloggar i diskussioner så länge inte huvudsyftet är att marknadsföra dessa och det är relevant för diskussionen. |
Citat:
|
Jag tänkte också skriva lite nyheter om företagen här. Det nyaste om Reprofinance är att alla kunder ska få sina pengar försäkrade av något som kallas "ING". Det diskuteras flitigt ifall det här är en bluff eller om det är på riktigt. Hur som helst har Reprofinance lovat att detta ska ske under den första halvan av november.
Ni som är bekanta med HYIP vet att det är stor risk att investera i detta. Man vet aldrig om bolagen är riktiga eller en scam och därför följer man alla händelser om bolagen med stor uppsikt! :hattenav: |
Haken med hela grejen är att det kan vara ett låtsas-bolag, annars finns det ingen risk inblandad?
Jag har ingen koll alls på detta, så bara undrar, för det måste ju finnas en hake? :P |
Haken är att det är MLM, vilket i 100 fall av 100 bara garanterar pengar till de som är högst upp.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Detta är dessutom INTE MLM. Det är HYIP vilket står i en oerhörd kontrast till MLM / Autosurf eller vad det nu finns. |
Citat:
Eftersom du verkar ha intresse för att kunskapen kring detta kommer ut så kan väl du vara snäll att förklara skillnaden mellan dessa två begrepp, för en novis som mig... :evilgrin39: /Badass |
Från Wikipedia:
"A high-yield investment program (HYIP) is a type of Ponzi scheme, which is an investment scam that promises unsustainably high return on investment by paying previous investors with the money invested by new investors." Utförlig text från Wikipedia: Spoiler:
/Badass |
Jag är också rätt nyfiken på detta, MLM är juh ren scam dock så passa dig om det har likheter med det.
|
Om det nu enligt dig, ludd3emm, INTE är en scam, vari ligger riskerna?
/Badass |
Citat:
MLM (Multi Level Marketing) är ett slags pyramidspel där man får avkastning beroende på hur många klienter/kunder du har i din sk. "underline". Värvar du en person betalar denna en summa (ibland för att få en produkt och ibland bara för att vara med i spelet) och denna summa delas upp i olika delar som skickas upp till alla som är deras "upline", dvs blivit värvade innan dom. Exempel på HYIP: www.reprofinance.com www.visotrade.com (detta är dock ett registrerat investment bolag som de flesta är överens om att det inte är någon sk. Ponzi, till exempel har dem här flytande avkastning som ingen annan HYIP har och bevis på bland annat forextrading och börshandel) Exempel på MLM: www.vemma.com www.perfectgiftplan.net |
Sedan kan man lära sig skillnad mellan High Yield companies och High Yield Investment Programs som i 99,9% av fallen är Ponzi.
Det avgörande är om det är "Ponzi" eller inte. Ibland kan de vara en blandning mellan "Ponzi" och investment bolag då bolagen får in pengar till en början genom att utge sig för att vara en HYIP. |
Citat:
Bara det faktum att det står att de "påstår sig vara ett investeringsbolag med viss beräknad avkastning", torde ju höja varningens finger, eller? Vad menas med "påstår sig vara"? /Badass |
Citat:
"Påstår sig vara" menas med att man vet inte helt säkert om dem är riktiga. Det kommer man aldrig få veta. Dock har jag planer på att gå över till Visotrade. Vill du veta mer om dem kan jag berätta det åt dig. :) |
"August 23, 2011 | Tuesday
Scam Warning: Repro-finance.com Please note, Repro-finance.com is NOT being monitored by Goldpoll. Their RateUs page contains monitoring seals that belong to another HYIP with a similar program name (but it has different URL). Be careful! Using of other's seals confirms a fraudulent activity of this HYIP." Vet inte om Goldpoll är en "säker" källa, men det var inte svårt att hitta massvis med scam varningar om reprofinance iaf. Sen är det som du säger kanske en hårfion skillnad på ett MLM som faktiskt kräver en insats av den som går med och detta där du bara ska titta på dina pengar medan de växer. En sak har de gemensamt iaf, alla affe-länkar är lika fula och skriker scam rakt ut:) |
Citat:
|
Ämnet väcker debatt, håll det på en bra nivå så att diskussionen ine spårar. /mod
|
Citat:
När till och med jag och RobinD är överrens, så lovar jag att detta INTE är en lukrativ business förutom för de som startat scammen...! /Badass |
Citat:
|
Citat:
Detta är ett luftslott som kommer spricka, frågan är när? |
Men, okey! För att ge dig en chans... På ett lättförståligt sätt, förklara vad hela dealen går ut på - hur och vad är mekanismerna bakom? På enkel svenska: Hur vinner man pengar och vad riskerar man, dvs på vilket sätt förökar man sina pengar och hur riskerar man sin insats?
/Badass |
Citat:
Inte "förutom" men förmodligen "mest" för dem som startat det. Jag har gjort en låg investering till en början med Reprofinance som är en vanlig HYIP men kommer därefter gå över till Visotrade som jag kan berätta mer om ifall du vill det. Dessutom, jag har ju gått in i det och uppdaterar min spreadsheet och tro mig, jag har läst ett och annat innan jag skickade in pengarna. Vi får se om jag eller bolaget går vinnande ur detta. Precis som i sportsbetting. Du kan ju kolla på ditt eget spreadsheet och se att sportsbetting inte är någonting för alla. |
Citat:
|
Citat:
Kom bara ihåg, detta är INTE MLM... |
Citat:
Risken ligger i att, beroende på om det är en riktig Ponzi, forex/börshandelsbolag eller kanske rentutav en blandning, att sidan stänger ner och försvinner om deras pengar tar slut. Hänger du med? :) |
Vad är det som får dig att tro att de inte bara stänger ned och tar allas pengar när de är nöjda med deras vinst?
De kan ju utan vidare bara simulera att botten gick ur och sen gå upp i rök. |
Citat:
Nej, verkligen INTE! Vad är det som gör att de insatta pengarna "förökar" sig? Och hur vet jag om det är en "riktig Ponzi, Forex/börshandelsbolag, eller kanske rentutav en blandning"? Vet du detta? Hur får man reda på detta? De här 1.6%, är detta bankränta, eller vad? /Badass |
Citat:
Man får oftast ingen förvarning när allt stängs ner. Mitt i allt är allting borta bara. Det är risken. Men det som talar för det bolag jag investerat i nu är att dem har varit med i spelet i över 500 dagar. Det är samtidigt det som talar emot dem... Du fattar? :p |
Vad avgör att du tar beslutet att hoppa av? Känner du personer i de bolag du investerar i?
|
Citat:
/Badass |
Citat:
3000 SEK är heller ingen förmögenhet och du skulle med lite flyt kunna plocka ut dina första 3000 och sedan återinvestera vinsten och hoppas på att luftslottet in spricker. Tycker att det är helt okej när man är införstådd i att detta inte är guds gåva utan att det är högst riskabelt. Hoppas du hinner ur i tid! |
Citat:
Reprofinance (tillsammans med nästan alla andra HYIPs) är dock oerhört svåråtkomliga. Därför kan du aldrig veta säkert vad det är för typ av verksamhet/bluff. 1,6% får du varje dag och den räntan läggs på ditt konto hos bolaget. När investeringen blivit "mogen" (mature) så kan du casha ut allt. Har du 0% compound kan du casha ut dagsvinsten om du så vill. Men nu har jag 100% återinvestering så jag kommer inte casha ut någonting förän i slutet av februari, om dem finns kvar då! :) Fattar du nu? |
Citat:
Vissa bolag ger en möjlighet att hoppa av i förtid med en viss avgift men inte detta. Jag känner ingen i Reprofinance men har några flyktiga kontakter i Visotrade. Hoppa av Reprofinance tänker jag senaste göra i slutet av februari om dem inte försvunnit innan dess. |
Känns ändå som att du har hyfsad koll på läget ludd3emm, även om det är omöjligt att ha full koll.. Hoppas det går vägen! :D
|
Citat:
|