Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tänkarhörnan (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/)
-   -   Ett organiserat och strukturerat rekande i grupp, intresant? (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/2227-ett-organiserat-och-strukturerat-rekande-i-grupp-intresant/)

Rille 2010-04-17 13:49

Ett organiserat och strukturerat rekande i grupp, intresant?

Tjena
Vi diskuterade lite i chatten nu på morgonen om hur jävla jobbigt det är att sitta och reka varenda liga i hela världen själv. Och att det vore mycket lättare om vi delade upp det på något sätt.

Som jag ser det skulle det vara bra om vi tog på oss olika ämnesområden, det vill säga; x antal lag, ett specifikt lag eller en hel liga. För att ta reda på så mycket info inför matcher som möjligt, sammanställa och presentera det.

Kan ju vara så också att nån spottar något intressant som man sedan kan gå ihop och samla info kring men man kan inte göra så med alla matcher själv, men om man bara har t.ex league 2 så kan man ju skaffa team news osv

Det är inte fråga om regelrätta picks där man bara lämpar av, "jag spelar St Pauli rak 1a @ 2.00" utan mer att vi bara letar fakta och info om matcher som ser låvande ut. Detta kan alla göra, det är sen upp till varje spelare att värdera information och lägga ett spel. Givetvis kan vi diskutera även vad man bör spela och till vilket odds, men det primära är att lägga fram info.

Jag själv tror att det blir bättre struktur och mer disciplin om vi hittar något bra system där vi delar upp arbetsområdena. Jag vet ju att vissa här har valt att fokusera sig på ex belgiska och holländska ligan och lägger ut rekar det är ju kanon, om vi kan mobilisera fler att välja kanske franska, grekiska eller israeliska ligan (vad vet jag) så vore det ju perffa.

Vad tror ni? Kan detta vara något? Finns det intresse för det? De som är intresserade att på något sätt bidra kan ju skriva några rader här, hur vi ska strukturera det hela kan vi ju också diskutera. Det här är bara för o se om det finns intresse, för att ta på sig och ansvara för att bidra med information, varje vecka/dag/varannan dag/helg eller hur vi nu vill lägga upp det hela.

Abyss 2010-04-17 13:58

Jag kan inte säga att jag inte är intresserad då jag redan rekar Wales en hel del, kommer fortsätta i den ligan och har som planer att även gå över till div 1-3 i Skottland med.

Tycker det låter som en bra idé, man behöver kanske inte enbart gå in 100% på den ligan man säger man ska ta utan ha den till kanske 80% och sedan leta andra matcher till 20%.

Rille 2010-04-17 15:47

Abyss du bidrar ju genom dina wales rekar, som är riktigt bra.

Precis man behöver ju inte binda upp sig till ett visst ansvarsområde 100% på det sättet. Man kan ju droppa förslag på matcher som vi ska fokusera stenhårt på också, om man vill.

NikoBellic 2010-04-17 16:19

Initiativet är bra och det skulle garanterat höja nivån på ALLAS betting och spreadsheets om alla drog NÅGOT strå till stacken och bidrog. Finns ingen som kan hålla koll på alla ligor samtidigt och har ork och tid att samla team news etc som behövs för att göra en vettig analys av en match.

Det handlar bara om att samla info om laget, sammanställa lite grundliga grejer. 1-2 rader räcker liksom. Att få ihop till de större ligorna borde inte vara jättesvårt. Handlar bara om att få folk engagerade och bidra med info. Känns som det pågår en ryggarkultur just nu som inte är speciellt roande.

Methodwaste 2010-04-17 16:22

Citat:

Ursprungligen postat av NikoBellic (Inlägg 32203)
Initiativet är bra och det skulle garanterat höja nivån på ALLAS betting och spreadsheets om alla drog NÅGOT strå till stacken och bidrog. Finns ingen som kan hålla koll på alla ligor samtidigt och har ork och tid att samla team news etc som behövs för att göra en vettig analys av en match.

Det handlar bara om att samla info om laget, sammanställa lite grundliga grejer. 1-2 rader räcker liksom. Att få ihop till de större ligorna borde inte vara jättesvårt. Handlar bara om att få folk engagerade och bidra med info. Känns som det pågår en ryggarkultur just nu som inte är speciellt roande.

Väldigt sant!

olof86 2010-04-17 16:27

Kan tycka att det även borde gå att stjäla mer på ett klokare sätt. T ex att man hittar 3-4 rekare eller källor i grekiska ligan och så läser man deras åsikter inför varje omgång och så lyfter man fram de spel som flertalet av källorna verkar luta åt. Även en kort writeup om hur snacket gått kanske.

AndreasB1897 2010-04-17 16:30

Detta låter intressant och väldigt klokt!

Geezer 2010-04-17 16:33

Citat:

Ursprungligen postat av NikoBellic (Inlägg 32203)

Kan egentligen bara hålla med.
Nu tillhör jag knappast någon av de mest aktiva när det gäller att reka, men tycker det är en väldigt stor andel av användarna som har 5-6 inlägg och samtliga är i stil med "ryggas", "tack", "när kommer dagens mlb?" och liknande.
Lite tråkigt och som du säger, de flestas betting skulle nog må väldigt bra av att fler tillförde speltips och diskuterade matcherna.
Men sidan är ju fortfarande ung och jag tror folk kommer ta mer intiativ allt eftersom..

calahan 2010-04-17 16:42

Då får väl sidan ta betalt för spel? Det roliga med att spela är ju att själv hitta guldkornen och försöka bygga upp sin rulle. Visst är det tråkigt med folk som bara går in för att fiska upp en rek men samtidigt missar de det roliga med betting. Nu säger ni säkert att cash is king och i slutändan är det kanske det men det är inte därför jag och många andra lirar tror jag.

Rille 2010-04-17 16:52

Jag tror många skulle må bra av att ha lite krav på sig =P man blir lätt lite bortskämd med ryggningar. Dessutom skulle det va bra på oss som inte är helt hajja än att värdera infon på rätt sätt. Hur pass bra oddsen är eller inte är.

Grizzly 2010-04-17 17:03

Det låter absolut intressant. Nu är ju inte fotboll min starkaste sida(Det är nog hockey) men skulle nog kunna hjälpa till på något sätt!

RobinD 2010-04-17 17:24

Alltid trevligt med nya initiativ, tror tyvärr inte att det kommer påverka antalet aktiva rekare nämnvärt. Däremot så kommer säkert fler bra spel komma fram. Sen kan jag tycka att om detta ska bli bra så måste man ju ga någon form av kvalitetskontroll på de som rekar?

kingscania 2010-04-17 17:40

Ryggat!

kingscania 2010-04-17 17:42

Haha....Nej men tycker detta är ett bra initiativ. Tycker sidan har gått lite bakåt, känns som att baksidan av de grymma baseball rekarna gör att fiskarna dras hit.

Alla kan bidra med något, en massa tack och frågor om var man hittar totals på baseballen drygar bara ut sidan....

Skulle kunna tänka mig att sätta mig in i superettan lite. Har tyvärr inte tv4sport, så kommer bara kunna se begränsat med matcher, men lite info ska man kunna få fram.

NikoBellic 2010-04-17 17:48

Citat:

Ursprungligen postat av RobinD (Inlägg 32230)
Alltid trevligt med nya initiativ, tror tyvärr inte att det kommer påverka antalet aktiva rekare nämnvärt. Däremot så kommer säkert fler bra spel komma fram. Sen kan jag tycka att om detta ska bli bra så måste man ju ga någon form av kvalitetskontroll på de som rekar?

Robin, det är inte meningen att folk ska lämna reka utan mera samla info. Att google sig fram till lite info om t.ex la liga tar kanske 15min för en person, men ska samma person köra samma på alla ligor som är av intresse t.ex en lördag så tar det flera timmar. Tanken är att man tar en liga, samlar ihop lite team news och annat relevant och skriver 2-3 rader om matchen bara och trupperna.

KP 2010-04-17 17:48

Flyttar denna till tänkarhörnan //MOD

Pacman 2010-04-17 18:02

Finns ju alltid möjligheten att folk går ihop i en liten grupp, kör en del pm fram och tillbaka innan dom presenterar reken för oss andra. Vet ju att vissa redan kört lite teamwork på det sättet idag.

Rille 2010-04-17 18:05

pacman inte aktuellt nu. poängen är att vi öppet ska lägga fram info och sen får man ta ställning själv. Även om man såklart i tråden kan resonera kring infon. På så sätt kan alla delta på något sätt.

Lemasive 2010-04-17 18:06

Det är väl bara att dom som är duktiga på olika ligor får ett eget forum där man presenterar (O) spel ifrån Allsvenskan eller kanske tennis, kanske ifrån mexikansk boxning..

Rille 2010-04-17 18:23

hur som ni som är intresserade att vara med kan pm'a mig, så ser vi om vi får ihop en grupp. Så får vi överväga hur vi ska gå tillväga, att arrangera ett mail system är en ide som uppkommit.

RobinD 2010-04-17 18:34

Citat:

Ursprungligen postat av NikoBellic (Inlägg 32247)
Robin, det är inte meningen att folk ska lämna reka utan mera samla info. Att google sig fram till lite info om t.ex la liga tar kanske 15min för en person, men ska samma person köra samma på alla ligor som är av intresse t.ex en lördag så tar det flera timmar. Tanken är att man tar en liga, samlar ihop lite team news och annat relevant och skriver 2-3 rader om matchen bara och trupperna.

Låter vettigt, men mindre intressant för egen del. :)

KP 2010-04-17 18:36

Vill ni ha egna avdelningar där bara ni har tillgång så går det att lösa med. Dock krävs en "bolags" -ledare.

Nian 2010-04-17 18:46

Gillar iden, dock tror jag det blir svårt om alla ska bidra med konkreta rekar, då kan nog kvalitén bli väldigt skiftande då vi alla ligger på olika nivåer.

Men att ett gäng personer gräver fram intressant och värdefull info som sedan kan användas av fler till att hamna i rätt riktigt i ett spel gillar jag.

Tror detta skulle kunna öka sidans värde markant. Håller dock med om att det blivit en hel del fiskande senaste tiden.

Sedan måste jag också säga att det är konstigt att inte mer info och spel som dyker upp på andra sidor inte presenteras här. Vad jag vet finns det ju ingen regel som säger att en rek eller annat av värde från en annan sida inte kan presenteras här, det är ju bara att ta det i korta drag med egna ord.

Methodwaste 2010-04-17 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av Nian (Inlägg 32274)
Gillar iden, dock tror jag det blir svårt om alla ska bidra med konkreta rekar, då kan nog kvalitén bli väldigt skiftande då vi alla ligger på olika nivåer.

Men att ett gäng personer gräver fram intressant och värdefull info som sedan kan användas av fler till att hamna i rätt riktigt i ett spel gillar jag.

Tror detta skulle kunna öka sidans värde markant. Håller dock med om att det blivit en hel del fiskande senaste tiden.

Sedan måste jag också säga att det är konstigt att inte mer info och spel som dyker upp på andra sidor inte presenteras här. Vad jag vet finns det ju ingen regel som säger att en rek eller annat av värde från en annan sida inte kan presenteras här, det är ju bara att ta det i korta drag med egna ord.

Tror absolut man får göra så, vi har väl prefixet GÄSTREK av en anledning antar jag... :)

Nian 2010-04-17 19:52

Ja jag har inte hittat någon info om just det där med Gästrek vad som ska finnas med, ska källa finnas med och så vidare.

KP 2010-04-17 19:57

Citat:

Ursprungligen postat av Nian (Inlägg 32291)
Ja jag har inte hittat någon info om just det där med Gästrek vad som ska finnas med, ska källa finnas med och så vidare.

Citat:

GÄSTREK - Detta prefix använder ni för att dela med er av någon annans rek (EJ serviceplays). Det kan vara annan bloggare/rekare på en annan site eller vem som helst som ni själva inte ska ta credit för men som ni tycker har ett intressant och bra spel. Glöm ej att skriva vems som rekat i rubriken samt den obligatoriska regeln om datum för spelstopp.
14/1 braxingen spelar barcelona
16/1 nhlmickes NHL drag för kvällen
En person som ej tar betalt för sina spel som därmed inte klassas som serviceplay hamnar under gästrek. Självklart ska källa anges så att rätt person får rätt credit för den.

Rille 2010-04-17 19:59

KP aa okej det kan nog vara aktuellt med en egen sida. Jag återkommer imorgon så får vi se hur många som pm:at

Flickvaen 2010-04-18 01:32

Om det finns intresse är jag mer än hyggligt så insatt i golf. Gillar idén Rille!

SuprMario 2010-04-18 13:01

Om idén är att folk skall skicka PM till varandra på trevliga spelobjekt samt byta information så faller hela konceptet med Sharps anser jag.
Är inte sharps online för att bidra oss alla med trevliga betting förslag samt diskussioner om spel? En inbördes beundran grupp genom PM där de fina picsen finns känns trist och nästan som om sajten gräver sin grav.

Bara min åsikt men kan ju vara helt ute o cykla, är bakis idag..:-)

RobinD 2010-04-18 13:15

Citat:

Ursprungligen postat av SuprMario (Inlägg 32503)
Om idén är att folk skall skicka PM till varandra på trevliga spelobjekt samt byta information så faller hela konceptet med Sharps anser jag.
Är inte sharps online för att bidra oss alla med trevliga betting förslag samt diskussioner om spel? En inbördes beundran grupp genom PM där de fina picsen finns känns trist och nästan som om sajten gräver sin grav.

Bara min åsikt men kan ju vara helt ute o cykla, är bakis idag..:-)

Läs om, du missat innebörden av förslaget.

Rille 2010-04-18 13:32

Säger det inte igen, men det är inte frågan om picks, utan om att gräva fram info som förhoppningsvis kan leda till bra spel. Eftersom flera av oss känner att det blir väldigt mycket fotboll att hålla koll på och info att kolla upp på egen hand ska vi försöka göra ett system där vi hjälps åt att ta fram den nyttiga infon och sammanställa på ett eller annat sätt, så man förhoppningsvis får mindre att själv gå igenom inför avspark. Jag röstar för KPs förslag om en egen del på forumet.
De som vill vara med och bidra kan pm:a mig, ni som bara har möjlighet att för tillfället rygga eller helt enkelt inte vill vara med behöver inte pm:a mig. Picks lär komma upp från bra rekare här på sharps ändå, så ni behöver inte beklaga er här.

Jag själv anser mig inte tillräckligt bra för att lägga ut regelrätta picks, men jag är gärna med o hjälper till att samla info om matcher och diskutera evetuell värdering av infon. Vad folk sen vill göra med informationen är totalt upp till dem, men det är aldrig fel att ha tillgång till den.

Jag har fått några PM så jag får ta tag i detta i kväll eller imorgon.

SuprMario 2010-04-18 13:45

Tycker väl själv, då detta skall vara ett spelforum, att informationen kanske kan läggas ut till allas beskådande så får var och en avgöra om dom vill spela eller inte.
Vad jag förstår är Sharps "slagord" att vinna mot spelbolagen och försöka hjälpa medlemmarna till bli bli vinnande spelare.

Om då sedan all nyttig information börjar rulla i olika privata forum och pm sändningar så har detta tappat sitt koncept, det är min åsikt - vem vet, kanske fortf. bakis...

SuprMario 2010-04-18 13:48

Däremot är idén klockren att flera specialicerar sig på att hämta sin info, istället för att flera jobbar på samma information. Det sparar bara tid.

RobinD 2010-04-18 13:50

Citat:

Ursprungligen postat av SuprMario (Inlägg 32525)
Tycker väl själv, då detta skall vara ett spelforum, att informationen kanske kan läggas ut till allas beskådande så får var och en avgöra om dom vill spela eller inte.
Vad jag förstår är Sharps "slagord" att vinna mot spelbolagen och försöka hjälpa medlemmarna till bli bli vinnande spelare.

Om då sedan all nyttig information börjar rulla i olika privata forum och pm sändningar så har detta tappat sitt koncept, det är min åsikt - vem vet, kanske fortf. bakis...

Trots ytterliggare förklaring kan du fortfarande inte utläsa att det inte kommer hamna i PM. Om folk sedan vill ha privata underforum så är det upp till var och en.

Och ja sharp är en spelare som slår spelbolagen, men att kopiera en sharp gör inte personen som kopierar till en sharp.

Tycker inte det är läge att börja gnälla på att folk inte delar med sig, för de är bra mycket färre här på sharps som ger än som tar.

Rille 2010-04-18 13:54

mario.
Åtminstonde jag kommer såklart om jag hittar klockren info lägga ut det i någon tråd här eller på chatten. Men jag tror helt enkelt att det blir enklare att organisera detta samt sätta lite press på användarna att vara med och bidra. Blir vi en grupp är den inte stängd för någon, bara o PM:a så kan man va med och leta info =P Det är ju inga hemligheter vi kommer dela mellan varandra, allt finns ju på internet (oftast), vi ska bara hjälpas åt att hitta det.

Rille 2010-04-18 14:12

Citat:

Ursprungligen postat av KP (Inlägg 32269)
Vill ni ha egna avdelningar där bara ni har tillgång så går det att lösa med. Dock krävs en "bolags" -ledare.

You got mail. =D

NikoBellic 2010-04-18 15:19

Jag tycker att det är förvånande och äckligt hur så många tycker sig ha RÄTTEN till allt utan att själva hjälpa till.

Att det är en SJÄLVKLARHET att alla som kan något ska hjälpa ALLA andra som bara ska sitta och lira samma saker som folket som lägger ner 2-4 timmar varje dag på att reka.

Xzibit12 2010-04-18 16:12

ta bort mitt inlägg

BiggieB 2010-04-18 16:15

jag rekar gärna tennis å newcastle

Blixth1958 2010-04-18 16:32

Det låter som en toppenide det ni diskuterar.Men nu råkar jag tillhöra dom där senila ö 50.
Som älskar att tippa men hatar att sitta vid ett tangentbord.Och jag tycker att det känns jättejobbigt att bara rygga,Men det är svårt att komma med rek när det finns så många som är bra mycket bättre på detta.Jag kan ju bara jämföra med grabben som bor vid datan.(men det kanske räcker med 1 i famijen);)Det går bra att fråga Frages vad han tycker om sin Farsas datakunskaper.Men jag får väl börja gnugga på mera,