![]() |
Just nu utnyttjar jag den sk Halloweneffekten ett fenomen som
till ca 80 % stämmer, att börsen stiger från månadsskiftet okt/nov till april/maj. Efter sättningen i aug/sep så har jag köpt på mig för att utnyttja detta i år. Sedan får man självklart vara selektiv i urvalet. Själv går jag tung i NCC... |
Citat:
https://www.avanza.se/placera/redakt...lyktingar.html |
Citat:
Skulle väl iofs inte bli förvånad om det är topnotch lägenheter som skall tas fram, men hoppas ju snarare på moduler. |
NCC har en mängd olika aktiviteter för sig inom byggindustrin och oavsett färg på regeringen måste Sverigev sätta rejäl fart på att bygga bostäder och övrig infrastruktur. Dessutom så är det enligt okunniga politiker invandringen en ekonomisk injektion (seriösa forskare menar att 1980 var sista året som vi gick plus på invandringen) som gör att det finns pengar att bygga med.
Annars får vi väl göra som Reinfeldt sa "öppna våra plånböcker" eller ngt liknande så att vi aktieägare kan casha in lite. Bra direktavkastning, utdelning maj och oktober. |
|
Jag har börjat bygga upp en portfölj som framförallt innehåller aktier med hög utdelning. Utdelning på 4-5% är bättre än kontot på banken oavsett om kursen går upp eller ner.
|
Citat:
Säg att du köper 100 aktier i Nordea för 10 000kr. Om Nordea ger 5% i utdelning så får du 500kr, men sen går Nordea i konkurs 3 månader senare och dina aktier är värda 0. Är det då bättre än kontot på banken? När ett bolag ger utdelning så sjunker aktien med motsvarande procent strax efter utdelningen för att utdelningen är inprisad i priset innan och inte efter. |
Nä om bolaget kursar spelar det ju ingen roll vilka aktier man har men ska man in på börsen kan man ju lika gärna få utdelning på aktierna. Gäller ju att välja någorlunda stabila aktier.
|
Citat:
Generellt brukar man se stabila företag som evigt varande företag. Då blir investeringens avkastning summan av direktavkastningen (och värdetillväxten, om du säljer aktien vid någon tidpunkt). Sen är det en smaksak om man gillar hög direktavkastning eller värdetillväxt. För som du säger, kortsiktigt så påverkar direktavkastningen värdetillväxten. |
Citat:
Jag äger ju hellre aktier i ett företag som årligen ökar 15% i värde men inte ger någon utdelning än ett som ökar 5% i värde och ger 5% i utdelning. Att äga aktier i ett företag som årligen ger 5% i utdelning men vars kurs årligen även går ner 5% är ju rätt meningslöst t.ex. Det jag vill ha sagt är alltså att utdelning är bara ett sätt för företag att fördela vinsten bland sina aktieägare medan andra företag väljer att återinvestera sin vinst i det egna företaget. Varken eller är direkt bättre ur en sparares synvinkel imo, även fast varje företag förr eller senare strävar mot att kunna ge utdelning till sina ägare. Men man kan absolut inte säga att det är bättre att äga aktier i ett företag som har en "utdelning på 4-5% är bättre än kontot på banken oavsett om kursen går upp eller ner". |
Citat:
Man kanske skulle lämna in en lottorad iallafall... |
Citat:
Smulorna 20% får vi andra slåss om, kommer att bli ett enormt tryck de första dagarna och jag räknar med en 20% ig uppgång. Man kan dock inte teckna sig via ISK utan måste gå på den skattekonfiskatoriska normal depån. Själv har jag tecknat mig på alla ställen jag har möjlighet på samt släktingars konton. |
Citat:
Dock blev det genast överkurs för mig. Fattar jag det hela rätt så måste man fylla i papper och skicka in om man inte har SEB som bank:sad: Är jag tyvärr alldeles för lat och slö för, behöver minst 2mån på mig för sådana kraftansträngningar :hurt: |
Nä,
du kan teckna via din depå på den bank du har. Ska du handla aktier från absolut nybörjare till seriös amatörnivå så är Nordnet alt Avanza överlägsna alternativ så har du inte ngn av dessa så öppna omedelbart konto. En order:) Storbankernas ISK är värdelösa i jämförelse. Skicka in papper behöver man inte göra nu för tiden. |
Citat:
|
Utan att hausa så kan jag rekommendera Anoto.
Dem skrev ganska nyligen ett 4-årigt avtal med HP. Orkar inte gå in allt för djupt om dem just nu, men TA pekar upp och kursen lär gå upp till 1.4-1.5 närmsta veckorna. Blir i alla fall en liten bit kaka utanför travet. |
Citat:
En till novis fråga, satte upp mig för 800st, blir det antingen eller om den övertecknas? Eller kan man få några åtminstone? |
tyvärr brukar man bara få en del av önskad mängd, därför har jag flera olika konton och använder släkt och vänner.
|
[QUOTE=zabatsu;467071]Utan att hausa så kan jag rekommendera Anoto.
Håller med ligger själv inne med en skaplig mängd aktier, dock bör man ha i åtanke att det är en chansaktie och således bör man bara ha en liten del av Anoto i portföljen. |
[QUOTE=kisumu;467082]
Citat:
Jag har i alla fall satt min stop loss på 1.05 och tror på en hel del framgång framöver. Köpet av Livescribe förväntas vara färdigt den 30e November. Vi får se vad framtiden visar, men just nu skriker det köpläge tycker jag :cheers: |
Citat:
|
Citat:
vara högt belånade:cry: |
Citat:
Finns väl ett par risker trots allt med Attendo. Tror inte dagens regler för hur ensamkommande flyktingbarn ska hanteras o.s.v. kommer vara kvar hur länge som helst när de offentliga finanserna blir sämre och sämre. Men borde vara riktigt bra köpläge vid 50 kr/aktie, DI bl.a. räknar med vinst efter skatt på 600 milj. nästa år. |
Citat:
Hej! Är ganska grön inom aktievärlden men har ett ISK på SEB. Varför är storbankernas ISK sämre? Pga lägre cortage? Även hört att Degiro ska vara bättre än Nordnet och Avanza!! Där kan man även köpa alla världens aktier tydligen. Har någon erfarenhet av dom? Har ett spännande aktietips till er mer rutinerade, Ortoma!! Kolla upp och läs om det företaget. Tror dom kommer gå en spännande framtid till mötes! :) |
Citat:
Mvh Andreas |
Storbankernas ISK är sämre p.g.a. sämre utbud och priser. Courtaget är högre, inte lägre, men antar att det var det du menade. Ska du bara göra några enskilda köp gör det dock ingen superskillnad. Står mer om Attendos börsintroduktion i det här dokumentet (http://www.attendo.com/sites/default...spekt%20Sv.pdf), kolla sidan 23 för hur du kan teckna dig.
|
Citat:
utgiftstakten. Därför siktar jag på att gå ur aktien samma dag och hoppas på 20% |
Attrendo steg 42 % i öppningen synd att man bara fick 600 st
trots alla konton som jag hade tecknat mig på. 12000 kr i vinst sålde av allt direkt. |
Snålt och bara få 100 aktier per konto, men jag kommer behålla mina. The only way is UP!
|
Just ifan, det var det med ja, fick 100st här.
|
Va fan är det här för jävla blarr då?
Citat:
|
Citat:
Ni ska vara glada att ni fått några aktier öht, har inte hört ett knyst från SEB själv. Nån annan som tecknat via dem och hört nåt om tilldelning? |
Ja hade ett konto på SEB men kammade noll där
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Förut har det fungerat när jag har tecknat mig på nyemmissioner och fått tilldelning på flera ställen. Den här gången var det tydligen kopplat till pnr. Övriga 500 fick jag via släktingar/vänner som upplät sina depåer till mig. Gratis dessutom med undantag för mina två barn som krävde provision på mina vinster:) |
Efter det lyckade inhoppet med Attendo så vill jag tipsa om en aktie som man kan göra 10% extra på utöver vad marknaden ger.
Ncc - kom med ett överraskande besked om slopad utdelning som marknaden reagerade negativt på och sänkte aktien med 7 % förra veckan. Dock kommer man att dela ut housing delen aktieägarna i Ncc och börsnotera den separat. Analytikerna anser att det finns ett dolt värde i den delen som kommer att synliggöras i samband med noteringen. När det blir den här typen av utdelningar till befintliga aktieägare så brukar det alltid ges ett mervärde till befintliga ägare. Får ni aktien till under 275 så köp, alla utdelningsjägare säljer av nu. |