Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Hur maximera Jokersystemets fulla kapacitet? (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/10615-hur-maximera-jokersystemets-fulla-kapacitet/)

Mammon 2012-01-27 19:32

Citat:

Ursprungligen postat av Stekel (Inlägg 164319)
Det jag menade, lämnar man inte in tidigt så har man inte det här problemet. Sedan händer det att kuskar är med i olyckor i loppen innan streckspelet startar, men det är ju väldigt ovanligt och att det ska hända just den kusken du satt krav på är extremt osannolikt.

Osannolikt men möjligt och kan svänga på förutsättningarna rejält...

fyllot 2012-01-28 04:34

är det färdiga system när man väljer mallar? valde stort ABC system och min ranking försvann och en annan dök upp?

HPT 2012-01-28 09:37

Citat:

Ursprungligen postat av fyllot (Inlägg 164443)
är det färdiga system när man väljer mallar? valde stort ABC system och min ranking försvann och en annan dök upp?

Ja, alla val rensas och man gör ett nytt system från scratch utifrån reglerna man satt i mallen. För att kunna redigera och skapa egna mallar krävs dock PRO-versionen.

Kortfattat väljer man i mallen variabler som hästarna ska rankas utifrån, hur många spikar man vill ha, systemstorlek, och slutligen reduceringsgrad.

betsharp 2012-01-28 18:13

ja en video hade varit väldigt uppskattat HPT! Vill lära mig mer om hur man gör reducerade system!
Jag undrar också över om det är värt att lönt att göra reducerade system för ca 200-300 kr? upplys mig gärna :)

HPT 2012-01-28 18:34

Citat:

Ursprungligen postat av betsharp (Inlägg 164614)
ja en video hade varit väldigt uppskattat HPT! Vill lära mig mer om hur man gör reducerade system!
Jag undrar också över om det är värt att lönt att göra reducerade system för ca 200-300 kr? upplys mig gärna :)

Jag tycker att det alltid är lönt att reducera. Spelar man för mindre summor ska man dock inte reducera för hårt utan kanske nöja sig med en reduceringsgrad runt 65%. Brukar ibland spela V4 med en ram på 250-300 rader som jag reducerar till ca 100 rader. Brukar köra med 1-2 A, 1-2 B och 0-1 C, och det sitter förvånansvärt ofta.

Mammon 2012-01-28 23:31

Vill verkligen lära mig detta och det kvittar om det är HPT och/eller Jokersystemet vi pratar om (eller något annat).

Kan inte vi börja lägga upp system inför varje omgång utav, i alla fall, V86 och V75 och därefter, enligt hur omgången ser ut, både komma med förslag, hylla, dissa, vilket sorts system man skall använda sig utav, vilka A, B, C-hästar, vilka utgångar, hur många utgångar osv? Ja, ni förstår!

Alla omgångar ser ju olika ut och vi har ju alla olika idéer hur man skall utforma det bästa systemet...

Kan vi inte lägga ut, i god tid, hur vi tänker - inte bara efter eller kort innan spelstopp?! Att det sedan blir ändringar in i det sista hos många, det är sådant man får räkna med!

kjelle 2012-01-29 11:47

Spela blockreducerat. 3 lopp med A och B hästar. 2 lopp med C och D hästar

Exempel V75 reducerat
Systemstorlek: 5 376 Reducerad storlek: 1 260 Reduceringsgrad: 76,6 %

ABCD-Villkor
1,2,3 A-Hästar
0,1,2 B-Hästar
1,2 C-Hästar
0,1 D-Hästar

Avd 1) 1

Avd 2) 1 2

Avd 3) 1A 2B 3B 4B 5B 6B

Avd 4) 1A 2B 3B 4B 5B 6B 7B

Avd 5) 1A 2B 3B 4B 5B 6B 7B 8B

Avd 6) 1C 2D 3D 4D

Avd 7) 1C 2D

the_mirage 2012-01-29 12:12

Citat:

Ursprungligen postat av kjelle (Inlägg 164828)
Spela blockreducerat. 3 lopp med A och B hästar. 2 lopp med C och D hästar

Exempel V75 reducerat
Systemstorlek: 5 376 Reducerad storlek: 1 260 Reduceringsgrad: 76,6 %

ABCD-Villkor
1,2,3 A-Hästar
0,1,2 B-Hästar
1,2 C-Hästar
0,1 D-Hästar

Avd 1) 1

Avd 2) 1 2

Avd 3) 1A 2B 3B 4B 5B 6B

Avd 4) 1A 2B 3B 4B 5B 6B 7B

Avd 5) 1A 2B 3B 4B 5B 6B 7B 8B

Avd 6) 1C 2D 3D 4D

Avd 7) 1C 2D

Dessa villkor är precis samma sak som du gjort ovan:
Minst 1 A-häst
Minst 1 C-häst

B- och D-hästarna gör ingen som helst skillnad för reduceringen i ditt fall.
Bara en liten input...

Dreamis 2012-01-29 15:14

Citat:

Ursprungligen postat av Mammon (Inlägg 163479)
Jag är ganska ny på Jokersystemet och känner att jag inte på långa vägar får ut det maximala av det. Jag känner att det är svårt att få till en bra reducering som ej blir för komplicerad att få in.

Jag har aldrig vunnit med hjälp utav Jokersystemet och jag har ändå kört med det i ett år! Vad gör jag för fel? Är det så att jag kanske skall pröva något annat verktyg som finns på marknaden? Men jag känner att det troligtvis inte är verktyget i sig som är problemet, utan hur jag använder det.

Här kan vi snacka om allt kring Jokersystemet. Självklart kan man även illustrera hur systemet fungerar med hjälp utav aktuella travlopp/riksspel men det primära är hur Jokersytemet fungerar när man använder det som bäst!

Jag brukar köra med två utgångar varav en minst måste vinna. Sedan brukar jag ha som krav att minst två B, samt minst en C-häst måste vinna. Allt beroende på storlek på system och vilket sorts riksspel det handlar om.

Hur reducerar ni andra?

Jag behöver hjälp och de 595 kronorna måste betala sig - tycker det är ganska dyrt även om det varar i ett år. Men det är klart, får jag in något djävla system någon gång så täcker ju det kostnaden, gott och väl!

Eller skall vi hålla tråden öppen för alla verktyg som finns på marknaden - kanske är sjystare sett ur konkurrenshänsyn? Om moderatorerna tycker så så är det bara att ändra rubriken till: "Hur maximera reduceringsverktygen för trav som finns på marknaden?", eller något sådant...

Blås på!

Hej Mammon,

Jag har hållit på med Joker i 15år nu. Och lämnar aldrig in ett rakt system. Min erfarenhet av joker är testa sig fram. Frågar du tio stycken får du säkert nio olika upplägg. Men det viktigaste är att du känner dig trygg i reduceringen. Om man sedan använder sig av Poäng, block, ABCD eller utgångar spelar ingen roll. Som jag brukar säga 90% reducering är 90%!!! Jag ligger mellan 88-95%. Jag har den filosofin att när idéerna sitter ta betalt. Hur menar jag. Så här är mitt grund tänk. Sedan har jag två varianter till för omgångarna är olika.

Använder Joker!!

En Spik
Två Utgångar (D)
3/4 lopp med (A)
Och sedan (B) och (C) hästar

Sen gör jag så här.
1-1 (A)
0-4 (B)
0-1 (C)
1-1 (D)
Eller
2-3 (A)
0-3 (B)
0-2 (C)
1-1 (D)
Eller
0-4 (A)
0-4 (B)
0-4 (C)
2-2 (D)

Så vad jag menar med ta betalt när idéerna sitter är det sista sättet. Sätter man spiken och båda sina utgångar (D) så har man alla andra hästar på sitt system. Jag lirar så här och tycker det är överlägset. Vill du reducera bort omgångar som ger mindre än 10.000:- som oftast ska tilläggas så lägg till en reducering med att minst 2-hästar under 20% ska vinna. Igår var utdelningen 14.000:- och tre stycken var under 20%!!!

Om det är något du funderar över hör av dig.

Mvh
Dreamis

Mammon 2012-01-29 18:49

Citat:

Ursprungligen postat av Dreamis (Inlägg 164883)
Hej Mammon,

Jag har hållit på med Joker i 15år nu. Och lämnar aldrig in ett rakt system. Min erfarenhet av joker är testa sig fram. Frågar du tio stycken får du säkert nio olika upplägg. Men det viktigaste är att du känner dig trygg i reduceringen. Om man sedan använder sig av Poäng, block, ABCD eller utgångar spelar ingen roll. Som jag brukar säga 90% reducering är 90%!!! Jag ligger mellan 88-95%. Jag har den filosofin att när idéerna sitter ta betalt. Hur menar jag. Så här är mitt grund tänk. Sedan har jag två varianter till för omgångarna är olika.

Använder Joker!!

En Spik
Två Utgångar (D)
3/4 lopp med (A)
Och sedan (B) och (C) hästar

Sen gör jag så här.
1-1 (A)
0-4 (B)
0-1 (C)
1-1 (D)
Eller
2-3 (A)
0-3 (B)
0-2 (C)
1-1 (D)
Eller
0-4 (A)
0-4 (B)
0-4 (C)
2-2 (D)

Så vad jag menar med ta betalt när idéerna sitter är det sista sättet. Sätter man spiken och båda sina utgångar (D) så har man alla andra hästar på sitt system. Jag lirar så här och tycker det är överlägset. Vill du reducera bort omgångar som ger mindre än 10.000:- som oftast ska tilläggas så lägg till en reducering med att minst 2-hästar under 20% ska vinna. Igår var utdelningen 14.000:- och tre stycken var under 20%!!!

Om det är något du funderar över hör av dig.

Mvh
Dreamis

Tackar för inputen - skall verkligen kolla på detta förslag! Tackar ännu en gång! :cheers: Kommer troligtvis behöva hjälp framöver så jag tar dig gärna på orden, framöver...

Dreamis 2012-01-29 19:55

Det känns som det blev lite otydligt i det andra eller. Naturligtvis ska det vara 2-3/4 beroende på hur många lopp med a-hästar man har :rolleyes:

Eller
2-3/4 (A)
0-3 (B)
0-2 (C)
1-1 (D)

Mvh
Dreamis

Dreamis 2012-01-29 20:02

Gårdagens resultat :)

http://laddauppbilder.se/?di=113278705016

//Dreamis

Dreamis 2012-01-29 21:50

Snart blir jag spärrad. Men jag kom på det här Mammo. Det kanske är lättare att se en bild på hur jag byggde mitt jokersystem igår. Tycker det är kul när trav lirare börjar använda joker. Och det kommer att ge dig vinster framöver jag lovar. Jag påstår inte att detta är det bästa. Men det fungerar för mig och jag är trygg i det här upplägget.

http://laddauppbilder.se/?di=1113278706996

//Dreamis

Mammon 2012-01-29 23:25

Spoiler:
Citat:

Ursprungligen postat av Dreamis (Inlägg 165054)
Snart blir jag spärrad. Men jag kom på det här Mammo. Det kanske är lättare att se en bild på hur jag byggde mitt jokersystem igår. Tycker det är kul när trav lirare börjar använda joker. Och det kommer att ge dig vinster framöver jag lovar. Jag påstår inte att detta är det bästa. Men det fungerar för mig och jag är trygg i det här upplägget.

//Dreamis

Tackar så hemskt mycket, Dreamis - detta blir väldigt bra och översiktligt! Skall jag vara helt ärlig så var det inte mycket jag fattade vid en snabb överblick av det du först skrev... :skamsen:

Detta blir så mycket bättre!

:moneybag::moneybag::moneybag:

Mammon 2012-01-29 23:31

Spoiler:
Citat:

//Dreamis

Nej, info är bra - du hjälper ju till, suveränt! En sak fattar jag inte - har säkert fattat fel men du har bara två D-hästar på hela systemet och som krav att båda skall vinna, stämmer det? Blir det inte som två spikar då? Var tänker jag fel? Som jag läser det så sitter ju ingen av de 3 "blockens" krav, men som sagt, jag fattar säkert fel!

doob 2012-01-29 23:40

Citat:

Ursprungligen postat av HPT (Inlägg 164013)
Detta beror nästan alltid på att din e-postleverantör klassat det som skräppost, lite svårt för mi att göra något åt... Resterande fall beror på att personen i fråga skrivit in fel e-postadress och på något magiskt sätt tror att det ska komma fram ändå.

Men jag antar att det är lättare att gnälla på ett forum än att skicka iväg frågan till supportadressen, eller?

Det här är off topic, men jag valde att svara i tråden eftersom fler kan ha råkat ut för samma sak.

Jag HAR kontrollerat "skräpposten", jag HAR skrivit rätt adress och när det ändå inte kommer ja då bryr jag mig inte om att kontakta supportadressen heller! Inte värt den mödan! :no:

Sorry!

Mammon 2012-01-29 23:40

Citat:

Ursprungligen postat av Mammon (Inlägg 165111)

Nej, info är bra - du hjälper ju till, suveränt! En sak fattar jag inte - har säkert fattat fel men du har bara två D-hästar på hela systemet och som krav att båda skall vinna, stämmer det? Blir det inte som två spikar då? Var tänker jag fel? Som jag läser det så sitter ju ingen av de 3 "blockens" krav, men som sagt, jag fattar säkert fel!

Läste genom ett av dina tidigare inlägg och ser där att om man får in spiken och de två utgångarna så får man in alla hästarna på systemet - hur kommer det sig? Och var/vilka krav sätter man för detta - det kanske blir så automatiskt med de krav som du förklarat för mig, eller?

Fan, detta var svårt för mig som är en humanist än sifferman!

the_mirage 2012-01-30 00:08

Citat:

Ursprungligen postat av Mammon (Inlägg 165114)
Läste genom ett av dina tidigare inlägg och ser där att om man får in spiken och de två utgångarna så får man in alla hästarna på systemet - hur kommer det sig? Och var/vilka krav sätter man för detta - det kanske blir så automatiskt med de krav som du förklarat för mig, eller?

Fan, detta var svårt för mig som är en humanist än sifferman!

I hans exempel - enligt sätt 3

Mammon 2012-01-30 00:34

Citat:

Ursprungligen postat av the_mirage (Inlägg 165124)
I hans exempel - enligt sätt 3

Ja, just det. Alla krav i block 3 satt ju! Måste läst fel först - angående blocken så måste väl alla krav sitta i ett och samma block? Därför det står eller... Börjar fatta lite mer nu, är trög på detta med logiskt tänkande...

Mammon 2012-01-30 00:44

Spoiler:
Citat:

//Dreamis

Hur förändrar jag kraven för att passa en V65,V87-omgång? Vilket eller vilka krav skall jag förändra, enligt dig?

HPT 2012-01-30 09:25

Citat:

Ursprungligen postat av doob (Inlägg 165113)
Jag HAR kontrollerat "skräpposten", jag HAR skrivit rätt adress och när det ändå inte kommer ja då bryr jag mig inte om att kontakta supportadressen heller! Inte värt den mödan! :no:

Sorry!

Det var ju tråkigt. Jag skulle gärna vilja hitta eventuella problem, men om du inte ens vill PMa mig din E-postadress så jag kan felsöka är det ju tyvärr svårt att åtgärda nåt...

Jag är dock inte helt övertygad om att felet är på min sida. Det har fungerat utmärkt för ca 800 personer hittills.

Dreamis 2012-01-30 10:22

Citat:

Ursprungligen postat av Mammon (Inlägg 165136)

Hur förändrar jag kraven för att passa en V65,V87-omgång? Vilket eller vilka krav skall jag förändra, enligt dig?

Hej igen Mammon,

När det gäller v65, så spelar jag 9/10 gånger utan spik. Och då använder jag samma mall som för v75 men tar således bort spiken.

Om jag spikar. Då använder jag en av mina två grunder för v5. Som jag förövrigt är väldigt kär i. V5 på saxbana är ett grymt bra spel.

V5 förslag ett. Kör jag oftast om Utgångarna (D) är bland favoriterna.

http://laddauppbilder.se/?di=113279128133

V5 förslag två. Används när jag har hittat tre roliga idéer (D), som jag vill ta betalt för.

http://laddauppbilder.se/?di=5132791292413

D-hästar är dom som jag bygger systemet runt omkring. De är viktiga och kräver omsorg :moneybag:

Och som sagt. Jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om vad som är bäst eller inte. Det här är min erfarenhet av joker och jag känner mig trygg i detta. Visst använder jag mig ibland av andra reduceringar som minst två under 20% eller att man tror att två kuskar ska vinna minst 2 lopp tillsammans. Men det är inte i mitt grundsystem. Utan sådant måste man själv komma fram till.

V86 har jag ingen erfarenhet av. Har en andel i ett bolag. Lägger mitt krut på en v5a och en v4a i veckan, plus v75 dagen. Man måste ha gjort sin läxa ordentligt om man ska lämna in. Annars stå över!!

Det är bara att testa sig fram. Prova på system som du redan har lämnat in och se vad som händer ;) . Grund regel 1, ta betalt när idéerna sitter. Då ska du gå på :KO:

Undrar du över mera hör av dig :yes:

Mvh
Dreamis

Mammon 2012-01-30 12:20

Citat:

Ursprungligen postat av Dreamis (Inlägg 165152)
Hej igen Mammon,

När det gäller v65, så spelar jag 9/10 gånger utan spik. Och då använder jag samma mall som för v75 men tar således bort spiken.

Om jag spikar. Då använder jag en av mina två grunder för v5. Som jag förövrigt är väldigt kär i. V5 på saxbana är ett grymt bra spel.

V5 förslag ett. Kör jag oftast om Utgångarna (D) är bland favoriterna.

http://laddauppbilder.se/?di=113279128133

V5 förslag två. Används när jag har hittat tre roliga idéer (D), som jag vill ta betalt för.

http://laddauppbilder.se/?di=5132791292413

D-hästar är dom som jag bygger systemet runt omkring. De är viktiga och kräver omsorg :moneybag:

Och som sagt. Jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om vad som är bäst eller inte. Det här är min erfarenhet av joker och jag känner mig trygg i detta. Visst använder jag mig ibland av andra reduceringar som minst två under 20% eller att man tror att två kuskar ska vinna minst 2 lopp tillsammans. Men det är inte i mitt grundsystem. Utan sådant måste man själv komma fram till.

V86 har jag ingen erfarenhet av. Har en andel i ett bolag. Lägger mitt krut på en v5a och en v4a i veckan, plus v75 dagen. Man måste ha gjort sin läxa ordentligt om man ska lämna in. Annars stå över!!

Det är bara att testa sig fram. Prova på system som du redan har lämnat in och se vad som händer ;) . Grund regel 1, ta betalt när idéerna sitter. Då ska du gå på :KO:

Undrar du över mera hör av dig :yes:

Mvh
Dreamis

Väljer du bara ut D-hästarna (utgång) och spikarna och låter strecklistan stå för rankingen utav resten (A, B, C-hästarna), eller rankar du varenda häst själv?

Tack för dina svar! Hjälper mycket!

HPT 2012-01-30 12:45

Några funderingar kring råden från Dreamis.

- Är man nybörjare känns systemen lite för komplicerade. Om man inte vet exakt vad man gör är risken att reducera bort sig överhängande.

- Jag tror många skulle hålla med mig att en reduceringsgrad på 90% normalt sett är för mycket. Man lurar lätt sig själv att man har större vinstchans än man egentligen.

Det här är ingen kritik mot Dreamis system, ville bara framföra att det finns alternativa synsätt.

Dreamis 2012-01-30 16:02

Citat:

Ursprungligen postat av Mammon (Inlägg 165173)
Väljer du bara ut D-hästarna (utgång) och spikarna och låter strecklistan stå för rankingen utav resten (A, B, C-hästarna), eller rankar du varenda häst själv?

Tack för dina svar! Hjälper mycket!

Jag rankar alla hästar själv. Men visst, känner man att man har ett lås på tre hästar är det onödigt att fortsätta ranken.

//Dreamis

Dreamis 2012-01-30 16:34

Citat:

Ursprungligen postat av HPT (Inlägg 165179)
Några funderingar kring råden från Dreamis.

- Är man nybörjare känns systemen lite för komplicerade. Om man inte vet exakt vad man gör är risken att reducera bort sig överhängande.

- Jag tror många skulle hålla med mig att en reduceringsgrad på 90% normalt sett är för mycket. Man lurar lätt sig själv att man har större vinstchans än man egentligen.

Det här är ingen kritik mot Dreamis system, ville bara framföra att det finns alternativa synsätt.

Hej HPT,

Tycker inte detta är någon kritik. Utan en upplysning. Reducerar man 90% så finns inte alla streck i alla lägen. Det måste man ha klart för sig. Men det gäller att komma fram till ett så bra sätt som möjligt att reducera c:a 90% och vara trygg i det man gjort.

- Är man nybörjare ska man testa på sådana system man redan har spelat att köra lite olika varianter. Det tar tid. Jag själv fumlade i 12-år :idiot: innan jag nu kör efter devisen. Ta betalt när idéerna sitter. Och så har jag spelat de sista 3-åren. Ni ser jag tjatar om det. Men jag tycker det är viktigt :yes: . Och så började jag spela efter att har pratat med Jan Timonen. Fast han kör bara med utgångar inte ABCD. Men där var inte jag hemma så jag fortsatte med ABCD, och kompletterar med utgångar när det krävs. Och på så vis har jag kommit fram till något jag tror på. Jan däremot tyckte att systemen med ABCD blir lite för statiska enligt han. Men allt är en smaksak.

Tack HPT för att du vänder på myntet. För detta är ingen mall för framgång. Utan mitt sätt att använda joker.

Hoppas fler kan tala om hur de tänker och bygger sina jokersystem :claps:

//Dreamis

AA 2012-01-30 22:13

Citat:

Ursprungligen postat av HPT (Inlägg 165179)
...

....

Alla är vi olika. Detta är mina högst personliga tankar och åsikter och tycker du inte som jag så får du skylla dej själv.

Följande är riktat till nybörjare inom reducering/travspelande. Erfarna reducerare/spelare har redan kunskapen.

Jag är av åsikten att det finns inget rätt eller fel vad det gäller reduceringsgrad. Varför skulle över 90% vara fel? Mina ligger nästan alltid över 90% och ofta upp emot 95%.

När du gjort ditt jobb och skapat ranken för alla lopp så för du över ranken i valfritt reduceringsprogram. Väl där sätter du upp dom krav som du tycker verkar lämpliga för omgången. Om dina krav är 1 av 5 eller 4 av 5 spelar ingen roll så länge du är med på vad du gör. Har du gjort ditt jobb och rankat bra så minskar ju inte din vinstchans lika mycket som din reducering reducerar antalet rader och minskar din kostnad. Har du däremot gjort ett dåligt jobb ja då är det bättre med låg reduceringgrad som klarar en dålig ranking förutsatt att hästarna finns med på ramen.

Det jag vill komma fram till är att det inte finns några dåliga reduceringssätt så länge den som spelar är medveten om vad han den gör.

Jag kör som som jag sagt innan i andra trådar med grunden ungefär så här:
http://corto.se/files/reducering.jpg

Detta är enbart ett exempel. Man kan ju variera hur många B och C-hästar man väljer att ha i dom olika loppen. Man kan ha 2 spikar eller ingen spik. Tycker du att det är roligare att ta två extra C-hästar och ta bort en B-häst så gör det.
Man kan köra precis som man vill!
Är du som nybörjare osäker så "torrkör" en rättning. Vad händer om raden blir 1-2-3-4-5-6-7? Räknar du med att ha 7 rätt då men får bara 5 rätt? Då har du lurat dej själv vid reduceringen. Får du däremot 7 rätt så är allt bra ju.

Att ovanstående reduceringsvariant funkar kan jag garantera. Bara du gör ditt jobb INNAN du börjar reducera.

http://corto.se/files/20120128_jagersro.jpg

Lycka till!

/AA

AA 2012-01-30 22:29

Ett annat tips jag kom på precis är att köpa böckerna, båda eller någon av dom, Statistikbibeln V75 och Travkonsulten.

Travkonsulten tar upp reduceringar som är statistiskt lämpliga och som reducerar bort mer än dom minskar vinstchansen och han har torrkört på massvis av omgångar och sett hur ofta dom skulle sitta. Intressant läsning.

Statistikbibeln är ju precis vad det låter dom och vill man lita på statistiken så är det bara att trycka in den i reduceringsprogrammet.

Båda innehåller konkreta tips på lämpliga reduceringar.

Ha de´

/AA

Mammon 2012-01-30 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av AA (Inlägg 165394)
Alla är vi olika. Detta är mina högst personliga tankar och åsikter och tycker du inte som jag så får du skylla dej själv.

Följande är riktat till nybörjare inom reducering/travspelande. Erfarna reducerare/spelare har redan kunskapen.

Jag är av åsikten att det finns inget rätt eller fel vad det gäller reduceringsgrad. Varför skulle över 90% vara fel? Mina ligger nästan alltid över 90% och ofta upp emot 95%.

När du gjort ditt jobb och skapat ranken för alla lopp så för du över ranken i valfritt reduceringsprogram. Väl där sätter du upp dom krav som du tycker verkar lämpliga för omgången. Om dina krav är 1 av 5 eller 4 av 5 spelar ingen roll så länge du är med på vad du gör. Har du gjort ditt jobb och rankat bra så minskar ju inte din vinstchans lika mycket som din reducering reducerar antalet rader och minskar din kostnad. Har du däremot gjort ett dåligt jobb ja då är det bättre med låg reduceringgrad som klarar en dålig ranking förutsatt att hästarna finns med på ramen.

Det jag vill komma fram till är att det inte finns några dåliga reduceringssätt så länge den som spelar är medveten om vad han den gör.

Detta är enbart ett exempel. Man kan ju variera hur många B och C-hästar man väljer att ha i dom olika loppen. Man kan ha 2 spikar eller ingen spik. Tycker du att det är roligare att ta två extra C-hästar och ta bort en B-häst så gör det.
Är du som nybörjare osäker så "torrkör" en rättning. Vad händer om raden blir 1-2-3-4-5-6-7? Räknar du med att ha 7 rätt då men får bara 5 rätt? Då har du lurat dej själv vid reduceringen. Får du däremot 7 rätt så är allt bra ju.

Att ovanstående reduceringsvariant funkar kan jag garantera. Bara du gör ditt jobb INNAN du börjar reducera.

Lycka till!

/AA

Är inte detta ett väldigt "snävt" system som kräver, som du säger, att du är rätt ute - annars blir ju kraven ganska svåra och omgången får ju absolut inte vara svår då kravet är enbart max 1 C-häst av 17, samt 1 A-häst, vilket då blir 1 av 2 utgångar, eller att 2 A-hästar skall vinna?

Fattar säkerligen fel igen - jag garderar mig mot utskällning!

Mammon 2012-01-30 22:50

Vad innebär max 0 D-hästar? Är inte det detsamma som att ingen D-häst får vinna, eller?

AA 2012-01-30 22:51

Citat:

Ursprungligen postat av Mammon (Inlägg 165419)
Vad innebär max 0 D-hästar? Är inte det detsamma som att ingen D-häst får vinna, eller?

Precis.

Fast om 2 A-hästar vinner får vilka andra kusar som helst vinna.

/AA

anderna 2012-01-31 08:34

Jag kör oftast två utgångsblock där jag i båda blocken ställer ett roligt drag mot en stark favorit och en understreckad/skräll.

Sen när det gäller reduceringsgrad, det viktigaste är ju trots allt att man har sju rätt på ramen.
Är man inte så duktig på att ranka är det ju faktiskt bättre att göra ett system på 80 000 rader som man reducerar sönder än att göra ett system på 4000 rader som inte sitter.

Dreamis 2012-01-31 09:46

Citat:

Ursprungligen postat av AA (Inlägg 165394)

Lycka till!

/AA

Grattis AA :clap:

Håller med dig i allt du skriver. Viktigast gör din hemläxa ordentligt, och ta betalt när idéerna sitter, och tro på dig själv. Skulle jag ha spelat alla vinner man fått under snart 35-år i travbranschen. Hade jag nog inte haft varken fru, barn eller hus :no:.

Ditt och mitt sätt är exakt lika men olika uppbyggt i joker.

Ska testa ditt tänk på mina system ikväll när fru och barn sover :yes: . Har redan fått en snilleblixt hur jag ska använda ditt tänk när jag kör utan spik. Kommer att ändra lite så det passar mig :whistling:. Fler D-hästar som man får med som bonus när man sätter båda A-hästarna. Ska bli intressant.

//Dreamis

DrD 2012-01-31 10:24

Citat:

Ursprungligen postat av AA (Inlägg 165421)
Precis.

Fast om 2 A-hästar vinner får vilka andra kusar som helst vinna.

/AA

Ursäkta... nu e jag inte med riktigt, säkert jag som har hjärnsläpp...
men... om inte nån häst får vinna, varför då ranka denna grupp överhuvudtaget? Det finns ju ingen ingång för dessa i spelet... eller?

anderna 2012-01-31 10:34

Citat:

Ursprungligen postat av HPT (Inlägg 163566)
I ditt exempel är det bara att klona systemet och sätta olika villkor på varje klon eftersom raderna inte är överlappande.

Kan du utveckla detta lite? Lämnar man in systemet flera ggr eller hur menar du?

HPT 2012-01-31 10:42

Citat:

Ursprungligen postat av anderna (Inlägg 165505)
Sen när det gäller reduceringsgrad, det viktigaste är ju trots allt att man har sju rätt på ramen.
Är man inte så duktig på att ranka är det ju faktiskt bättre att göra ett system på 80 000 rader som man reducerar sönder än att göra ett system på 4000 rader som inte sitter.

Eh...nej?

Har man en väldigt stor ram som man reducerar väldigt mycket kommer man nog hyfsat ofta ha alla rätt på ramen, men nästan aldrig sätta villkoren. Man lurar då gärna sig själv att man var nära att vinna, fast man egentligen inte alls var det.

Sedan ska man så klart inte underskatta det spänningshöjande momentet. Med ett sådant system kommer man oftare att vara med efter 3-4 lopp än i vanliga fall, men blir då i praktiken oftast sittande med spikar i kvarvarande avdelningar.

Jag lutar mig inte mot 15 års erfarenhet här, utan bara vanligt sunt förnuft... ;-)

HPT 2012-01-31 10:49

Citat:

Ursprungligen postat av anderna (Inlägg 165531)
Kan du utveckla detta lite? Lämnar man in systemet flera ggr eller hur menar du?

I de exemplen som tagits upp här är varje ELLER-villkor unikt. D v s varje villkor plockar ut en uppsättning enkelrader från ramsystemet som inte är överlappande med något av de andra villkoren. I praktiken tre olika system utifrån samma ram alltså.

Självklart är det smidigare att få allt i en och samma fil än att behöva göra tre system med varsin fil. Poängen var att det inte är några problem att göra samma sak även i HPT.

Dreamis 2012-01-31 10:54

Citat:

Ursprungligen postat av HPT (Inlägg 165534)
Eh...nej?

Har man en väldigt stor ram som man reducerar väldigt mycket kommer man nog hyfsat ofta ha alla rätt på ramen, men nästan aldrig sätta villkoren. Man lurar då gärna sig själv att man var nära att vinna, fast man egentligen inte alls var det.

Sedan ska man så klart inte underskatta det spänningshöjande momentet. Med ett sådant system kommer man oftare att vara med efter 3-4 lopp än i vanliga fall, men blir då i praktiken oftast sittande med spikar i kvarvarande avdelningar.

Jag lutar mig inte mot 15 års erfarenhet här, utan bara vanligt sunt förnuft... ;-)

Jag vill inte ge mig in i någon paj kastning. Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att man som oftast blir sittande med spikar på slutet?

Det hela beror på om man lyckas sätta sina utgångar eller A-hästar. Sätter du utgång i första och en a-häst i tredje. Sitter du fint inför resten. Det hela avgörs ju hur bra man rankar. Om ranken sitter bra eller dåligt i början det vet man aldrig ;)

Jag ljög om 15-års erfarenhet. Kom på att jag köpte jokersystemet på diskett redan innan jag flyttade från min hemstad och det var -95. Så minst 17år ska det vara :D och sunt förnuft har jag :p

//Dreamis

anderna 2012-01-31 10:55

Citat:

Ursprungligen postat av HPT (Inlägg 165534)
Eh...nej?

Det sunda förnuftet säger mig att man måste ha sju rätt på ramen för att kunna få sju rätt...
Därför är det i mina ögon bättre att som nybörjare lägga fokus på att ramen ska ha sju rätt. Sen ska man givetvis inte göra en ram på 40 000 rader och kräva att 4/5 A hästar ska gå in.