![]() |
Citat:
|
Minns ni när Viking Kronos dundrade på? Hur var känslan?
|
Citat:
Men visst var det en fin häst som dundrade runt i kvalet till korta E3 på Gävle. Han vann med halva upploppet till 1.09 i odds, och tiden var 12.1. Den tiden var imponerande av en treåring på svensk mark på den tiden. I det slagna fältet då fanns också en viss Victory Tilly som galopperade. Viking Kronos vann också E3-finalen, före Gidde Palema. I det slagna fältet då fanns också den blivande kriteriesegraren Lucky Po. Vilken årgång det var, 95:orna. Home Alone, Igor Brick och Criks Hurricane hörde också till dem som var med i den årgången. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
ja hade inte Home Alone glasögon när han tävlade?:)
|
Senaste fallet av doping? Vilken tränare och häst i Sverige? Bara nyfiken...
|
Citat:
|
Citat:
|
10 000 i böter endast? Ingen avstängning eller något?
Vad kan amfetamin ha för positiva effekter på hästen? Lugnande iofs men rent kapacitetsmässigt? |
Amfetamin på människor kan iallafall göra den mest blygsamma till en storpratare. Och som jag förstår så får man (som människa) ett storhetsvansinne för ett tag.
|
Citat:
Ändå dömdes tränaren till böter för att ingen skall lockas att ens försöka. Det strikta tränaransvaret sträcker sig till att ha koll på vem som pinkar i hagarna. |
Roade mig igår med att titta på Mikael Sandlins föreläsning "Myter och möjlighter inom travspelet" från 2008. Har ju sett den tidigare men tyckte det vore kul att såhär 5 år senare granska det han sa igen med nya ögon.
Är det någon som vet var han tog vägen förresten? Verkar som han la ner allt 2009 eller har jag missat något? Han hade sidan travkonsulten och skrev några böcker med samma namn. |
Testas alla hästar som vinner? Eller är de topp tre?
|
Sen vill jag minnas att vi hade en häst som vann å vann men senare åkte dit på ett prov. Har nått i bakhuvudet att hästen hade alltid en blågul mössa typ :/ "Vikingahjälm" Har försökt googla, men hittar inget... Detta var iofs några år sedan
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Skulle vilja se lite lopp med Opal Viking, men de är helt omöjligt va?
|
Citat:
|
|
Citat:
|
Amfetamin har ingen positiv inverkan på hästar...
:cheers: |
Hur viktigt är det att en häst har tjänat mycket pengar?
Och är det en faktor man ska ta med när man överväger dennes chanser att vinna? |
Citat:
Jag tittar också gärna på vad hästen tjänat i genomsnitt på alla sina starter. Ett högt genomsnitt indikerar att det är en häst som tål att tävla i lopp med bra prispengar (= hårdar motstånd) och göra bra ifrån sig. Jag tittar också gärna på vad hästen tjänat de senaste starterna, där en hög summa indikerar form. I det stora hela är dock pengarna inte precis den viktigaste faktorn att ta med i beräkningarna. |
Citat:
Det är ALLTID bäst att kolla lopp för att själv bedömma hästars kapacitet, analysera spetsstrid och löpningsförlopp. Då får man även med mycket av det som statistiken sedan visar, så länge man tittar på rätt saker. Statistik är ett hjälpmedel att snabbt kunna göra vissa antaganden. Hur mycket en häst har tjänat får nog anses vara ett utav de mest ihåliga måtten. |
Jag har en fråga jag funderat lite på, återigen är det namn på hästar som är min fundering.
Som jag ser det har många kallblodshästar ganska komiska namn "Feseth Nils" tex. Jag utgår ifrån att namnen är tagna som lite fornnordiska då hästarna är just kallblod. Dock undrar jag om man ens får döpa ett kallblod till tex "Global Superspeed Limit" då jag aldrig sett något kallblod med något annat namn än dom klassiska "bonniga" namnen? Min andra fråga är, finns det någon komitté som godkänner/avslår namn på hästar eller kan man döpa till mer eller mindre vad man vill? (Så länge det inte är kränkande eller könsord osv förstår jag ju). |
Citat:
Men jag lyssnar gärna på er och tar gladeligen emot era tankar och tips. Man vill ju kunna hitta vinnarna själv! :cheers: |
Citat:
Se sidan 42 §2 Om hästens namn. För kallbold gäller att de ska ha svenska eller norska namn. ( Engelsk-klingande namn således avslås ). Och ja, det finns en nämnd som granskar namnen åtminstone ytligt för att få bort avvarter som könsord och liknande. |
Ja ibland undrar man hur fan dem tänker. Måste ju vara jobbigt som kommentator! Exempel: This Bitch Bites?? Hahaha:p Vad är de konstigaste hästnamn NI hört??
|
Citat:
Goding Hästen Staro Vodka on Ice Tummetott Verk Snyggfaks Järnspiken Raggmunken Deweycheatumnhowe Pippiwhitestockngs TeBheagNanEilan Salamislicebyslice Zwierzchewski Ihatethespeaker Uisge Beatha |
Tungvrickarnamn som är aktuellt nu: Maniaminmiami
|
Maniaminmiami......eller.
Man, I am in Miami Shesellsseashells. She sells seashells. Deweycheatumnhowe. Raden är lång. Ett namn som jag gillar är Shejk Yerbouti. Dvs "Skaka rumpan!" |
|
Citat:
|
Vilka skador är vanliga hos travkuskar?
|