Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Frågor (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/19750-fragor/)

Viroid 2014-03-17 14:14

Citat:

Ursprungligen postat av lappen69 (Inlägg 328056)
Sen vill jag minnas att vi hade en häst som vann å vann men senare åkte dit på ett prov. Har nått i bakhuvudet att hästen hade alltid en blågul mössa typ :/ "Vikingahjälm" Har försökt googla, men hittar inget... Detta var iofs några år sedan

Det var Opal Vikings tränare Nils Enqvist som åkte dit för att ha gett en unghäst anabola steroider. Man testade då alla hans hästar och ytterligare någon, dock ej stjärnan Opal Viking, testade positivt. Eftersom det var en medveten grej dömdes Nisse till åtta års avstängning samt beträdandeförbud på svenska travbanor.

Viroid 2014-03-17 14:17

Citat:

Ursprungligen postat av NicklasJ (Inlägg 328054)
Roade mig igår med att titta på Mikael Sandlins föreläsning "Myter och möjlighter inom travspelet" från 2008. Har ju sett den tidigare men tyckte det vore kul att såhär 5 år senare granska det han sa igen med nya ögon.
Är det någon som vet var han tog vägen förresten? Verkar som han la ner allt 2009 eller har jag missat något? Han hade sidan travkonsulten och skrev några böcker med samma namn.

Han håller på lite fortfarande med speedanalyser och liknande, men hemsidan uppdateras inte så frekvent. Jag är lite skeptisk till hans sätt att mäta saker och försöka få ihop det till en vinnande rad på ett streckspel, men det går säkert att hitta en del vinnarspelskandidater genom att vrida och vända på siffrorna lite.

lappen69 2014-03-17 14:21

Skulle vilja se lite lopp med Opal Viking, men de är helt omöjligt va?

putte64 2014-03-17 14:35

Citat:

Ursprungligen postat av lappen69 (Inlägg 328063)
Skulle vilja se lite lopp med Opal Viking, men de är helt omöjligt va?

http://www.youtube.com/watch?v=rddoI_hO1qY

lappen69 2014-03-17 14:37

http://www.svd.se/sport/opal-viking-...nte_226913.svd

Lite internsant läsning...

lappen69 2014-03-17 14:39

Citat:

Ursprungligen postat av putte64 (Inlägg 328064)

Varning högt ljud! Tackar för klippet:hattenav: Grym häst btw

Fulsprit 2014-03-17 14:52

Amfetamin har ingen positiv inverkan på hästar...

:cheers:

Flickepojken 2014-03-19 10:12

Hur viktigt är det att en häst har tjänat mycket pengar?
Och är det en faktor man ska ta med när man överväger dennes chanser att vinna?

Viroid 2014-03-19 10:53

Citat:

Ursprungligen postat av Flickepojken (Inlägg 328481)
Hur viktigt är det att en häst har tjänat mycket pengar?
Och är det en faktor man ska ta med när man överväger dennes chanser att vinna?

Jag tittar gärna på hästar som ligger nära den övre gränsen man får ha tjänat för att delta i loppet. De har som man säger "vuxit in i klassen". De har mer rutin än dem som precis kravlat sig över gränsen för att vara med.

Jag tittar också gärna på vad hästen tjänat i genomsnitt på alla sina starter. Ett högt genomsnitt indikerar att det är en häst som tål att tävla i lopp med bra prispengar (= hårdar motstånd) och göra bra ifrån sig. Jag tittar också gärna på vad hästen tjänat de senaste starterna, där en hög summa indikerar form.

I det stora hela är dock pengarna inte precis den viktigaste faktorn att ta med i beräkningarna.

NicklasJ 2014-03-19 11:32

Citat:

Ursprungligen postat av Flickepojken (Inlägg 328481)
Hur viktigt är det att en häst har tjänat mycket pengar?
Och är det en faktor man ska ta med när man överväger dennes chanser att vinna?

Det är en parameter som generellt överskattas rejält och det används väldigt ofta som ett starkt argument för en häst.

Det är ALLTID bäst att kolla lopp för att själv bedömma hästars kapacitet, analysera spetsstrid och löpningsförlopp. Då får man även med mycket av det som statistiken sedan visar, så länge man tittar på rätt saker.
Statistik är ett hjälpmedel att snabbt kunna göra vissa antaganden.
Hur mycket en häst har tjänat får nog anses vara ett utav de mest ihåliga måtten.

sirlarsson 2014-03-19 12:07

Jag har en fråga jag funderat lite på, återigen är det namn på hästar som är min fundering.

Som jag ser det har många kallblodshästar ganska komiska namn "Feseth Nils" tex. Jag utgår ifrån att namnen är tagna som lite fornnordiska då hästarna är just kallblod. Dock undrar jag om man ens får döpa ett kallblod till tex "Global Superspeed Limit" då jag aldrig sett något kallblod med något annat namn än dom klassiska "bonniga" namnen?

Min andra fråga är, finns det någon komitté som godkänner/avslår namn på hästar eller kan man döpa till mer eller mindre vad man vill? (Så länge det inte är kränkande eller könsord osv förstår jag ju).

Flickepojken 2014-03-19 12:13

Citat:

Ursprungligen postat av NicklasJ (Inlägg 328505)
Det är en parameter som generellt överskattas rejält och det används väldigt ofta som ett starkt argument för en häst.

Det är ALLTID bäst att kolla lopp för att själv bedömma hästars kapacitet, analysera spetsstrid och löpningsförlopp. Då får man även med mycket av det som statistiken sedan visar, så länge man tittar på rätt saker.
Statistik är ett hjälpmedel att snabbt kunna göra vissa antaganden.
Hur mycket en häst har tjänat får nog anses vara ett utav de mest ihåliga måtten.

Saken är den att jag kikar inte på lopp som hästar gjort innan och skapar mig en bedömning så. Vet inte om det intresset kommer med tiden, men just nu lyssnar jag till kommentatorerna, kikar på deras tider segrar etc och skapar mig något utifrån det. Men det är klart att det är imponerande hur ni kikar lopp och kan se saker utifrån det och ha mer kunskap om motståndet etc, och sen fila mer ''säkert'' på en analys. Kanske kommer jag dit en dag kanske inte. Kanske är jag tvungen att ta mig dit om jag vill spela med stora pengar och om stora pengar. Nu är det hobbynivå på mitt spel och så får det nog vara ett tag till.

Men jag lyssnar gärna på er och tar gladeligen emot era tankar och tips. Man vill ju kunna hitta vinnarna själv! :cheers:

Strappa71 2014-03-19 14:41

Citat:

Ursprungligen postat av sirlarsson (Inlägg 328525)
Jag har en fråga jag funderat lite på, återigen är det namn på hästar som är min fundering.

Som jag ser det har många kallblodshästar ganska komiska namn "Feseth Nils" tex. Jag utgår ifrån att namnen är tagna som lite fornnordiska då hästarna är just kallblod. Dock undrar jag om man ens får döpa ett kallblod till tex "Global Superspeed Limit" då jag aldrig sett något kallblod med något annat namn än dom klassiska "bonniga" namnen?

Min andra fråga är, finns det någon komitté som godkänner/avslår namn på hästar eller kan man döpa till mer eller mindre vad man vill? (Så länge det inte är kränkande eller könsord osv förstår jag ju).

https://www.travsport.se/polopoly_fs...reglemente.pdf

Se sidan 42 §2 Om hästens namn.

För kallbold gäller att de ska ha svenska eller norska namn. ( Engelsk-klingande namn således avslås ).

Och ja, det finns en nämnd som granskar namnen åtminstone ytligt för att få bort avvarter som könsord och liknande.

lappen69 2014-03-19 14:47

Ja ibland undrar man hur fan dem tänker. Måste ju vara jobbigt som kommentator! Exempel: This Bitch Bites?? Hahaha:p Vad är de konstigaste hästnamn NI hört??

lappen69 2014-03-19 14:53

Citat:

Ursprungligen postat av lappen69 (Inlägg 328584)
Ja ibland undrar man hur fan dem tänker. Måste ju vara jobbigt som kommentator! Exempel: This Bitch Bites?? Hahaha:p Vad är de konstigaste hästnamn NI hört??

Här är några till :lol::popcorn:


Goding

Hästen

Staro Vodka on Ice

Tummetott

Verk

Snyggfaks

Järnspiken

Raggmunken

Deweycheatumnhowe

Pippiwhitestockngs

TeBheagNanEilan

Salamislicebyslice

Zwierzchewski

Ihatethespeaker

Uisge Beatha



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved