Citat:
Ursprungligen postat av Wolfman
(Inlägg 514403)
Med "doping" på stallbacken var jag medvetet lite oklar, tänkte främst på benzo, kokain, alkohol. Generellt exempel: en travarbetare med GW-blick i stallet, oavsett arbetsuppgift eller rang. Jag avstår från antydningar. Men hästar liksom andra djur kan fara illa om husse eller matte är oberäkneliga.
Miljön är ganska känslig, minst sagt.
Jockeys och amfetamin etc. är ju en annan gammal företeelse. Tänkte inte på det just nu.
|
Ja, droger är ett ämne man måste våga börja prata om. Det finns så klart inom travet också, precis som inom de flesta delar av vårt samhälle.
Jag tror man skulle kunna vinna mycket på en alkoholfri stallbacke. Det är en hel del överförfriskade hästägare som dyker upp där, som är reella hot mot en säker arbetsmiljö.
Vad gäller legalt förskrivna preparat önskade man att läkare och försäkringskassan förstod att människor som behöver märkbara doser av sådant borde vara sjukskrivna från sitt arbete med hästar.
De olagliga drogerna är naturligtvis också ett problem, och det rimliga är att man jämställer det med alkoholberusning vad gäller påföljder och vad som är OK. Att det sedan finns ytterligare en straffdimension i det vanliga rättssystemet för sådant är en extra krydda som brukarna har att förhålla sig till. Sporten bör framför allt se till vad som krävs för att det skall bli en säker miljö att arbeta i.
|