Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Oddssättare - Svenskt Trav (Malta) (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/26570-oddssaettare-svenskt-trav-malta/)

Cc 2016-05-21 16:25

Oddssättare - Svenskt Trav (Malta)

https://www.bettingjobs.com/jobs/475...ing-trader.asp

Vet dock inte vilket bolag det är men gissar att det är inom Betsson-gänget!

Viroid 2016-05-21 23:54

Citat:

Ursprungligen postat av Cc (Inlägg 491266)
https://www.bettingjobs.com/jobs/475...ing-trader.asp

Vet dock inte vilket bolag det är men gissar att det är inom Betsson-gänget!

Var det inte en rätt så klen lön, eller är bonusdelen stor?

Cc 2016-05-22 00:06

Klen lön, absolut! Men så ser det ut numera, bonusdelen kan säkert vara 50% av totallönen beroende på resultat.

Viroid 2016-05-22 00:38

OK, som att sitta i kassan på Konsum då, om man snikjobbar storhelger och jagar OB. Känns väl inte som de kommer hitta de mest vassa då...

Kyodai 2016-05-22 09:49

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 491388)
OK, som att sitta i kassan på Konsum då, om man snikjobbar storhelger och jagar OB. Känns väl inte som de kommer hitta de mest vassa då...

Jo - men flera här är ju lite såna. Menar - det här med att jaga startodds på ub och bet med ideliga refresh av oddssidan just när oddsen skall släppas... är ju lite som att stå i megalång kö för att roffa åt sig fyndpriset när rean öppnar.. Eller att smyga omkring och rota i containrar för att hitta fynd som folk har slängt.

Passar säkert vissa personligheter...

olle 2016-05-22 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av Kyodai (Inlägg 491393)
Jo - men flera här är ju lite såna. Menar - det här med att jaga startodds på ub och bet med ideliga refresh av oddssidan just när oddsen skall släppas... är ju lite som att stå i megalång kö för att roffa åt sig fyndpriset när rean öppnar.. Eller att smyga omkring och rota i containrar för att hitta fynd som folk har slängt.

Passar säkert vissa personligheter...

Jo, men när det handlar om fasta odds och spel mot en bookmaker är det väl inte så konstigt. Det är ju bara när oddsen släpps som det finns chans att "fynda" på felsatta odds från bookmakerns sida.

Sen finns det ytterligare ett scenario där man om man är snabb kan få ett odds som vida överstiger det som atg kommer betala. Om det sent kommer något superhett infomässigt. T ex att Tarzan två timmar innan ett lopp meddelar att en häst ska gå barfota runt om ffg, med jänkarvagn ffg och med skygglappar ffg. Då blir inte oddset på den hästen högt även om den bara är 5e handare på streckspelet. Det dröjer heller inte många sekunder innan det fasta oddset också rasar efter sådan info.

Ju sämre och ju mer dåligt pålästa bookmakers, desto större kan de tidiga fynden bli.

Grant 2016-05-22 10:54

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 491397)
Ju sämre och ju mer dåligt pålästa bookmakers, desto större kan de tidiga fynden bli.

Men egentligen handlar väl nätspel om att man får ett fast odds som går
att spela på. 5 x 1000:- är mer än 30 x 10:-

Sen går det inte att spela tidigt då trav går ut på att spela väldigt sent.

Mvh Uffe

Lobo 2016-05-22 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 491398)

Mvh Uffe

Streckspel, ja. Fasta odds, nej. Sen ska ni komma ihåg att sätta odds på trav, speciellt vinnare/plats är svårt.

olle 2016-05-22 11:12

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 491398)
Men egentligen handlar väl nätspel om att man får ett fast odds som går
att spela på. 5 x 1000:- är mer än 30 x 10:-

Mvh Uffe

Ja, tyvärr är inte nätbolagen lika generösa till alla kunder. Spiken som skriver här drar ju in hundratusentals kronor på sina spel hos nätbolagen år efter år medan andra kunder blir kraftigt limiterade efter att ha spelat in kanske 20-30 000 kr.

Dom som förlorar pengar erbjuds kraftiga bonusar för att spela bort ännu mer.

Grant 2016-05-22 11:19

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 491402)
Spiken som skriver här drar ju in hundratusentals kronor
på sina spel hos nätbolagen år efter år medan andra kunder blir kraftigt
limiterade efter att ha spelat in kanske 20-30 000 kr.

Jag tror inte att Spikens bruttovinster limiterar honom eller någon annan
heller, bluffbolagen (samtliga) på nätet har nog mer respekt för den som
gör nettovinster.

Mvh Uffe

Lobo 2016-05-22 12:02

Måste fråga CC om en sak. Har bolagen kännedom om varandras travodds innan de kommer ut? Eller läcker de ut på något annat sätt.

sirlarsson 2016-05-22 12:05

Det är uruselt betalt som oddssättare på Malta, hur kan det vara en nyhet för folk? Du ska vara glad om du går runt.

Spiken64 2016-05-22 15:20

Har vunnit mycket på Finland i hockey VM så oddsättarna bör bytas ut.

Spiken64 2016-05-22 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 491407)
Jag tror inte att Spikens bruttovinster limiterar honom eller någon annan
heller, bluffbolagen (samtliga) på nätet har nog mer respekt för den som
gör nettovinster.

Mvh Uffe

Hur kom jag med i bilden😈

ExtremtRik 2016-05-22 19:58

Citat:

Ursprungligen postat av Spiken64 (Inlägg 491464)
Har vunnit mycket på Finland i hockey VM så oddsättarna bör bytas ut.

:lol: Underbart!

Grattis!!! :cheers: Heja Finland!

Cc 2016-05-23 01:34

Citat:

Ursprungligen postat av Lobo (Inlägg 491416)
Måste fråga CC om en sak. Har bolagen kännedom om varandras travodds innan de kommer ut? Eller läcker de ut på något annat sätt.

Näe, det tror jag inte de har. Men ibland spelar oddssättarna själva på andra bolag och givetvis tipsas kollegor om liren. Vanligt förr var även att om ett bolag "plankade" ett annat bolags odds så kunde man lägga ut helt galna siffror följande match/tävlingsdag som ingen fick lira till men det hände att det plankande bolaget gick på "finten" och då fick tokmycket lir där de inte skulle ha det och på så sätt straffas!

bjarnea 2016-05-23 15:03

Hur många kan tänkas ha kunskapen för detta jobb?

Viroid 2016-05-24 00:16

Citat:

Ursprungligen postat av bjarnea (Inlägg 491550)
Hur många kan tänkas ha kunskapen för detta jobb?

Några hundra, kanske ett tusental människor.

the_mirage 2016-05-24 08:38

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 491628)
Några hundra, kanske ett tusental människor.

Jag tror inte att det är i närheten av att vara så många när det kommer till att kunna sätta odds på just svenskt vardagstrav.

Viroid 2016-05-24 09:24

Citat:

Ursprungligen postat av the_mirage (Inlägg 491631)
Jag tror inte att det är i närheten av att vara så många när det kommer till att kunna sätta odds på just svenskt vardagstrav.

Med den där lönen får de nog nöja sig med någon som är topp 1000. Fördelen för spelbolagen är ju att de riktigt vassa inte får spela som de vill, och därmed kan man ha en lite sämre oddssättare.

Cc 2016-05-24 09:55

Det är en lite märklig utveckling det där med lönerna, men när traditionella bookmakers ersätts av nyutexaminerade marknadsnissar i ledningen så blir det så uppenbarligen. Minimering av risk isf maximering av vinst.

Just travet har väldigt stor potential, det skulle kunna införas många nya spelformer om bara kreativiteten och kunnandet skulle få råda. Många bolag är livrädda för H2H pga fixningsrisken. Men man kan sprida risken genom att ha 3,4 eller 5 hästar i mixen istället, man kan införa långtidsspel typ "Flest segrar", "Vinstrikaste häst" osv.

Viroid 2016-05-24 10:19

Citat:

Ursprungligen postat av Cc (Inlägg 491635)
Det är en lite märklig utveckling det där med lönerna, men när traditionella bookmakers ersätts av nyutexaminerade marknadsnissar i ledningen så blir det så uppenbarligen. Minimering av risk isf maximering av vinst.

Just travet har väldigt stor potential, det skulle kunna införas många nya spelformer om bara kreativiteten och kunnandet skulle få råda. Många bolag är livrädda för H2H pga fixningsrisken. Men man kan sprida risken genom att ha 3,4 eller 5 hästar i mixen istället, man kan införa långtidsspel typ "Flest segrar", "Vinstrikaste häst" osv.

Ja, jag ser framför mig hur man under en tävlingsdag skulle kunna ha åtskilliga fler spel än man har nu. Tänk att få öppna upp en V86-omgång och finna 200-250 olika spel att välja och vraka mellan. En del kanske av lite kuriös art, andra för den som analyserat på både djupet och tvären.

Jag tror rent av att det finns utrymme för en del totalisatorspel och poolspel med rörliga odds/utdelningar.

olle 2016-05-24 10:58

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 491637)
Ja, jag ser framför mig hur man under en tävlingsdag skulle kunna ha åtskilliga fler spel än man har nu. Tänk att få öppna upp en V86-omgång och finna 200-250 olika spel att välja och vraka mellan. En del kanske av lite kuriös art, andra för den som analyserat på både djupet och tvären.

Jag tror rent av att det finns utrymme för en del totalisatorspel och poolspel med rörliga odds/utdelningar.

Unibet hade ju sitt travnet live racing under några år. Det blev väl ingen direkt hit. Det var ju väldigt små spelpooler och därmed odds som rörde sig så mycket att atgs v/p spel närmast kändes som fasta odds i jämförelse. Men det var rätt kul att man med ett 50 kr spel kunde förändra oddsen rejält och med lite taktik gick det ibland att få riktiga fyndodds.

Nyckeln till att lyckas med totalisatorspel och poolspel är att det måste bli mer än 1000 kr i omsättning som inte var ovanligt när Unibets travnet live racing var igång för att det ska fungera.

Breddtravet hos atg är väl ett exempel på att poolerna även hos atg kan vara för små. Haft det på någon förmiddag. Det räcker ju i princip att experten i atg live säger att "15 ggr på nr 7 känns spelvärt" 2 min innan start för att oddset ska sjunka till 3-4 ggr.

Strappa71 2016-05-24 12:34

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 491637)

Nej tack.

Enloppsspelen lider redan idag av utspädning. Eller ska man kanske kalla det kannibalisering?

Om det ska tillkomma fler "enkla spelformer" så bör de inte vara poolspel.

Antingen fasta odds med ATG som bookmaker eller varför inte en ATG-administrerad spelbörs för 2- eller 3-vägsspel ( h2h eller h3h ).

Men ännu fler poolspel med förmodat låg omsättning per spel är inget jag vill se.

Högvinstspel som "snövit" är en helt annan 5a ( eller 7a!? :) ). Men då handlar det såklart om ett enda utvalt lopp.

olle 2016-05-24 13:27

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 491654)
Nej tack.

Enloppsspelen lider redan idag av utspädning. Eller ska man kanske kalla det kannibalisering?

Antingen fasta odds med ATG som bookmaker eller varför inte en ATG-administrerad spelbörs för 2- eller 3-vägsspel ( h2h eller h3h ).

Men ännu fler poolspel med förmodat låg omsättning per spel är inget jag vill se.

Högvinstspel som "snövit" är en helt annan 5a ( eller 7a!? :) ). Men då handlar det såklart om ett enda utvalt lopp.

Frågan är om atg någonsin är beredda att ta ett sådant steg. Det vore ju en jätteförändring. Dom har ju alltid bara administrerat spel. Spelarna har spelat mot varandra. Att gå över till fasta odds är ju något helt annat. Då spelar man mot spelbolaget och inte mot övriga spelare. Har svårt att tro det kommer hända men det vore minst sagt underbart om jag har fel.

boozty 2016-05-24 13:59

Vad jag förstått från mina pratstunder med ATG representanter så kommer ATG ej anordna h2h pga hästskydd och att risken för uppgjorda spel är för stor.

Viroid 2016-05-24 15:02

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 491640)
Unibet hade ju sitt travnet live racing under några år. Det blev väl ingen direkt hit. Det var ju väldigt små spelpooler och därmed odds som rörde sig så mycket att atgs v/p spel närmast kändes som fasta odds i jämförelse. Men det var rätt kul att man med ett 50 kr spel kunde förändra oddsen rejält och med lite taktik gick det ibland att få riktiga fyndodds.

Nyckeln till att lyckas med totalisatorspel och poolspel är att det måste bli mer än 1000 kr i omsättning som inte var ovanligt när Unibets travnet live racing var igång för att det ska fungera.

Breddtravet hos atg är väl ett exempel på att poolerna även hos atg kan vara för små. Haft det på någon förmiddag. Det räcker ju i princip att experten i atg live säger att "15 ggr på nr 7 känns spelvärt" 2 min innan start för att oddset ska sjunka till 3-4 ggr.

Jag tror INTE på att man skall göra en usel kopia av ATG:s spelformer, det behövs lite nytänkande för att erbjuda spelare lite roligare alternativ.

Viroid 2016-05-24 15:17

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 491654)
Nej tack.

Jag tror man kan göra en del skojjigt för att skapa egna varumärken. Jag vet inte vad spelutredningen kommer att landa i, men ALLA stora spel är ju idag (c) ATG AB. Spelbolagen har heller inte lagt särskilt mycket möda på att försöka profilera sig med några egna spel utom H2H där de jobbar med fasta odds, och där man tvingas hålla sig till deras uppsatta spel. Tänk om jag ändå kunde få plocka ut två eller tre valfria hästar och få odds på det?

Streckspel med helt andra lopp än ATG, mer kuriösa spel som vem som kör/tränar in mest pengar under en tävlingsdag eller vilket lopp som har den största segermarginalen.

Raketodds med väldigt lågt spelavdrag är något annat de borde fundera över för att konkurrera med ATG:s streckspel.

Kika på hur det ser ut under en fotbollsmatch, folk VILL spela på allt som rör sig, och då kan vi väl ordna det?

Strappa71 2016-05-24 15:40

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 491661)
Frågan är om atg någonsin är beredda att ta ett sådant steg. Det vore ju en jätteförändring. Dom har ju alltid bara administrerat spel. Spelarna har spelat mot varandra. Att gå över till fasta odds är ju något helt annat. Då spelar man mot spelbolaget och inte mot övriga spelare. Har svårt att tro det kommer hända men det vore minst sagt underbart om jag har fel.

Spelbörs-lösningen är ju en slags hybrid-pool-spel där spelarna spelar mot varandra. Men med fasta odds. Börsoperatören är bara spelförmedlare. Det som krävs är market-makers.

ATG som bookmaker är precis som du säger något helt annat och mycket längre bort.

Cc 2016-05-24 16:59

Parbet försökte på allvar få igång en marknad för trav på sin spelbörs men det fanns för få som var villiga att köra market-making på annat än enskilda, överspelade hästar. Som spelare kan man ju välja de spelobjekt man vill. Som bookie eller marketmaker skall du tillhandahålla en jäkla massa spel och spelformer.

Strappa71 2016-05-24 17:06

Citat:

Ursprungligen postat av Cc (Inlägg 491688)
Parbet försökte på allvar få igång en marknad för trav på sin spelbörs men det fanns för få som var villiga att köra market-making på annat än enskilda, överspelade hästar. Som spelare kan man ju välja de spelobjekt man vill. Som bookie eller marketmaker skall du tillhandahålla en jäkla massa spel och spelformer.

Betfair gjorde ett tafatt försök de med.

En ganska stor skillnad mellan Parbet/Betfair och ATG är ju antalet vanliga "enbart travspelande" kunder. Sedan skiljer det nog en del mellan tilliten företagen emellan också.

Jag tror att ATG själva skulle kunna ro det i hamn bortsett från att det verkar strida mot någon av deras policys.

NicklasJ 2016-05-24 17:24

Har något bolag någonsin provat med fasta tvillingodds?

Cc 2016-05-24 17:29

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 491690)

Jag tror att ATG själva skulle kunna ro det i hamn bortsett från att det verkar strida mot någon av deras policys.

Tyvärr är ju ATG att jämställa med Bingolotto vad gäller kompetens inom spelteori och risk/bokhantering även om de har en del duktiga anställda i organisationen. De har ju aldrig varit uppbyggda på det sättet och jag tror heller inte ambitionen finns att börja erbjuda fasta odds. Om de mot förmodan skulle yppa såna planer skulle jag stå i porten med CV:t i handen direkt! Det vore verkligen ett drömjobb för min del...

Strappa71 2016-05-24 17:31

Citat:

Ursprungligen postat av Cc (Inlägg 491693)
Tyvärr är ju ATG att jämställa med Bingolotto vad gäller kompetens inom spelteori och risk/bokhantering även om de har en del duktiga anställda i organisationen. De har ju aldrig varit uppbyggda på det sättet och jag tror heller inte ambitionen finns att börja erbjuda fasta odds. Om de mot förmodan skulle yppa såna planer skulle jag stå i porten med CV:t i handen direkt! Det vore verkligen ett drömjobb för min del...

Sedan när handlar drift av spelbörs om risk/bokhantering?

Fasta odds på spelbörs och från bookmaker är långt ifrån samma sak.

Du har förmodligen 100% rätt i att de aldrig kommer att agera bookmaker.

Cc 2016-05-24 18:02

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 491694)
Sedan när handlar drift av spelbörs om risk/bokhantering?

Fasta odds på spelbörs och från bookmaker är långt ifrån samma sak.

Du har förmodligen 100% rätt i att de aldrig kommer att agera bookmaker.

Tjaa...med tanke på att det hittills inte funkat att få folk att köra market making för Svenskt Trav på någon spelbörs så är det sannolikt att den som driver börsen får ställa odds och volymer till förfogan. Då blir det bookmaking...as simple as that!

putte64 2016-05-24 18:50

Som en polare sade till mig, jag vet exakt när jag får spel och inte.
Mitt jobb är att se till att jag får dem, och att se till att jag får dem där jag vill ha dem, hela tiden.

Strappa71 2016-05-24 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av Cc (Inlägg 491698)
Tjaa...med tanke på att det hittills inte funkat att få folk att köra market making för Svenskt Trav på någon spelbörs så är det sannolikt att den som driver börsen får ställa odds och volymer till förfogan. Då blir det bookmaking...as simple as that!

Om det är så enkelt som så, så har du naturligtvis rätt.

Men jag tror inte att det nödvändigtvis måste vara så. Om man jämför Parbets eller Betfair andel travspelsintresserade kunder med ATGs så kommer saken i en helt annan dager.

Tyvärr lär vi aldrig få veta ändå eftersom ATG tydligen har policys som sätter stopp för de lämpligaste spelformerna ( h2h,h3h ). Börsbaserade vinnarspelsmarknader tror jag inte så mycket på.

Spiken64 2016-05-24 19:25

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 491661)

Rune Andersson när startar han sitt bolag på Malta?

Migge 2016-05-24 19:28

Citat:

Ursprungligen postat av Spiken64 (Inlägg 491703)
Rune Andersson när startar han sitt bolag på Malta?

http://perssonbloggar.se/2016/03/flo...une-andersson/

putte64 2016-05-24 19:49

Tyvärr vet man inte vilket bolag det är.
Stor kundstock, stora volymer, eller fjantbolag.
Betyder allt för mig.
Hade de dubblat lönen och visat fin omsättning hade jag sökt.
Rätt bolag ovanpå det har jag alla referenser.
Vem tar hela marknadsansvaret till det priset ?