Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Att spela reducerat (och att spela rätt) (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/30634-att-spela-reducerat-och-att-spela-raett/)

Espo 2017-11-02 20:31

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 549910)
Är väl nästan inga hästar numera i dagens utrustningssport som värms med den balans (hovbeslag, vagn mm) som dom sen ska tävla med och inte ofta dom värms i tävlingstempo heller. Tycker därför värmningar har väldigt begränsat värde numera.

När det gäller grundinformationen, t ex hur hästen gått på slutet, är det oftast invägt i odds och tips.

För mig är i alla fall hovbeslags, vagn och huvudlagsändringar överlägset mest intressant när det gäller sen information. Det ökar sannolikheten rejält för en förändrad prestation, och det är väl just det man ska försöka räkna ut som spelare. Skulle alla hästar prestera som förväntat baserat på tider och senaste lopp så skulle ju spelet bli riktigt trist.

En häst som sett fin ut, men har en tråkig rad med någon galopp och fastsittningar som sedan får på sig en jänkare eller bfr i det sena info flödet. Det är väl i dessa fall man ofta hittar de mest suveräna spelvärldena.

Om vi relaterar detta till topic, så är det väl just dessa hästar man vill mixa in bland A-hästarna ihop med några starka favoriter. Att spika kan vara väl osäkert, men utmärkt som vinnarspel och spelvärda A-hästar.

Stekel 2017-11-02 21:47

Citat:

Ursprungligen postat av Espo (Inlägg 549860)
Jag spikar relativt ofta 1 häst, men samtidigt om jag inte har superkänsla för någon häst väljer jag att bara köra med A-hästar. När jag spelade matematiskt var det ju allt som oftast 2-3 spikar. Givet att dessa spikar satt så blev ju givetvis det matematiska mer slagkraftigt. Problemet var ju dock ofta att välja ut dessa 2-3 spikar bland kanske 5 alternativ. Att slippa välja fel borde ju vara en stor fördel vid reducerat kan man tycka, då man betdyligt mer sällan spricker på A-kravet kontra spikarna på matematiskt.

En stor fördel att spela reducerat är ju också att man kan räkna fram potentialen i systemet. Inte helt ovanligt att jag sitter med rader som skulle kunna ge mig hela potten. Potentialen i de matematiska systemen tippar jag ofta låg på max 100-200k.

Såklart det är en fördel att inte behöva sätta allt på ett kort på spikarna utan istället sprida risken med A-hästar. Men glöm inte att det sker på bekostnad av systemramen. När du säger att det ofta sker att du sätter A-kraven men spricker på ramen är det ju för att du måste krympa ramen. Sen kanske du hade valt fel spikar och ändå torskar om du gått matematiskt såklart.

Min poäng är att man inte ska "sejfa bort sig" när man reducerar bara för att man kan. Det är jättelätt att falla i den fällan och det gäller att slå bort den impulsen. Iallafall till viss del. Har man en jäkla känsla för att en tredjehandare är superspelvärd eller borde vara favorit då är det bara att dunka in spiken även om man kör reducerat.

Strappa71 2017-11-03 01:19

Citat:

Ursprungligen postat av Solo (Inlägg 549881)
Skulle vilja påstå att det är grunderna i V75-spelets förutsättningar som jag synliggör med formeln. Gissar emellertid att alltför få, t.om support inom ATG, förstår dessa grunder.

Tyvärr är teori och praktik olika saker, och modellerna över både uppskattad utdelning och sannolikheter till 5,6,7 rätt har hög varians och stor risk att sannolikheter uppskattas grovt fel. Utdelningsmodeller är heller inte perfekta pga ofullständig atg-info.

Trav skulle annars vara så enkelt att den som uppskattar radernas sannolikheter för 5,6,7 rätt bäst vinner mest i långa loppet. (Med lilla Antagandet att alla förstår hur rätt rader ska väljas ut sen).

Faktum är att de uppskattade utdelningarna på 1&2 fel är betydligt pricksäkrare än för alla rätt.

Solo 2017-11-03 04:15

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 549940)
Faktum är att de uppskattade utdelningarna på 1&2 fel är betydligt pricksäkrare än för alla rätt.

Japp, har skrivit det i denna tråd och i flera andra under flera års tid men fått raljerande mothugg från oväntat håll istället för stimulerande diskussioner. Jag vet inte om jag tolkar fel, men många reducerare verkar mest gilla bokföring.

Visst skakar marken lite...

Espo 2017-11-03 08:48

Citat:

Ursprungligen postat av Solo (Inlägg 549941)
Japp, har skrivit det i denna tråd och i flera andra under flera års tid men fått raljerande mothugg från oväntat håll istället för stimulerande diskussioner. Jag vet inte om jag tolkar fel, men många reducerare verkar mest gilla bokföring.

Visst skakar marken lite...

I Jokern kan man spela på kuskkrav, men endast 1 kusk åt gången. Kan man i någon av de andra reducerings programmen spela tex totalt max 2 vinster av vissa kuskar totalt.

HPT 2017-11-03 09:14

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 549878)
Det där stämmer bra.

Däremot stämmer inte förståelse för ovanstående ihop med att ifrågasätta varför det är viktigt att ta hänsyn till att 60% av potten betalas ut till 6 och 5 rätt.

HPT är förmodligen det enda program där du kan få ett rimligt utdelningsintervall för 5 och 6 rätt för varje, så det är bara att använda för att ta bort rader manuellt om man vill...

Gällande fullständig EV-analys är det från mitt perspektiv mycket enklare än så. Antalet personer som skulle använda och förstå en sån funktion går att räkna på ena handens fingrar, och förmodligen skulle inte en enda person gå över från Joker för att få tag i funktionen.

HPT 2017-11-03 09:19

Citat:

Ursprungligen postat av Espo (Inlägg 549942)
I Jokern kan man spela på kuskkrav, men endast 1 kusk åt gången. Kan man i någon av de andra reducerings programmen spela tex totalt max 2 vinster av vissa kuskar totalt.

Ja.

MoniMakerApp 2017-11-03 09:21

Citat:

Ursprungligen postat av Espo (Inlägg 549942)

Du kan markera alla dom hästarna/kuskarna som en Utgång och sen sätta max 2.

Espo 2017-11-03 09:26

Citat:

Ursprungligen postat av MoniMakerApp (Inlägg 549945)
Du kan markera alla dom hästarna/kuskarna som en Utgång och sen sätta max 2.

Helt korrekt. Svårare än så behöver det inte vara. Låste tanken vid den inlagda kuskreduceringen. Man kan ju givetvis bara göra en egen utgång som du skriver.

MoniMakerApp 2017-11-03 09:39

Citat:

Ursprungligen postat av Espo (Inlägg 549946)
Helt korrekt. Svårare än så behöver det inte vara. Låste tanken vid den inlagda kuskreduceringen. Man kan ju givetvis bara göra en egen utgång som du skriver.

Ja, på samma sätt kan man göra ABCD-reducering genom att använda utgångar. Bara att skapa en ny Utgång per bokstav...

Strappa71 2017-11-03 13:51

Citat:

Ursprungligen postat av HPT (Inlägg 549943)
HPT är förmodligen det enda program där du kan få ett rimligt utdelningsintervall för 5 och 6 rätt för varje, så det är bara att använda för att ta bort rader manuellt om man vill...

Gällande fullständig EV-analys är det från mitt perspektiv mycket enklare än så. Antalet personer som skulle använda och förstå en sån funktion går att räkna på ena handens fingrar, och förmodligen skulle inte en enda person gå över från Joker för att få tag i funktionen.

Värdeintervallet för 1&2 fel är inte så lättanvänt för det här ändamålet. Men det är ändå något. Problemet är att intervallet inte viktar sannolikheterna för de olika utfallen inom intervallet. Och vad jag vet finns det inte heller något filter för just detta ens i HPT?

Och tack för förtydligandet om varför du valt att inte lägga till EV-beräkningar i HPT. Jag har full förståelse för det argumentet.

MEN.....vad är poängen med nedanstående svar till Solo?

"Vad är poängen med att ta bort rader där utdelningen på 5 och 6 rätt blir dålig? Vinner den raden har du ju 7 rätt, och om du har ett eller två fel på den raden har du ju ingen aning om vad utdelningen på 5 eller 6 rätt blir..."

Vanligtvis är en väsentlig del av raderna i ett system inte helt olika varandra. Genom att välja en nedre gräns för 7-rättsvärdet sållar man bort rader som mest troligt har lågt EV i 6&5-rättspotterna eftersom de är alltför favoritbetonade.

Ja, det blir en mycket grov bedömning. Men det fungerar som något slags verktyg för ändamålet.

Espo 2017-11-03 14:42

Jag har en lite fundering på hur man bör hantera olika typer av favoriter:

1. Stor favorit som är överspelad, men man anser fortfarande hästen ha störst vinstchans. Säg att den är spelad till 60% och jag anser att den borde vara 30%. Lägga som neutral B-häst?

2. Stor favorit som bör ha bra vinst chans, men smula överspelad. Säg 70% spelad och taxerar den till 50%. Lägga denna som A-häst, om vi säger att ramen innehåller totalt 6-7 A-hästar med krav på 3st.

3. Överspelad favorit som vi tror mindre på. Lägga som C-häst eller plocka bort helt?

Strappa71 2017-11-03 15:19

Citat:

Ursprungligen postat av Espo (Inlägg 549963)

1. Stor favorit som är överspelad, men man anser fortfarande hästen ha störst vinstchans. Säg att den är spelad till 60% och jag anser att den borde vara 30%. Lägga som neutral B-häst?

2. Stor favorit som bör ha bra vinst chans, men smula överspelad. Säg 70% spelad och taxerar den till 50%. Lägga denna som A-häst, om vi säger att ramen innehåller totalt 6-7 A-hästar med krav på 3st.

3. Överspelad favorit som vi tror mindre på. Lägga som C-häst eller plocka bort helt?

1. Om chansen bara är hälften av spelprocenten kommer du att få det svårt att väga upp det med spelvärda hästar i övriga lopp. Blir svårt att gå nettoplus i längden med insatser på såna hästar. Man får bita ihop och spricka helt 3 ggr av 10.

2. Okej som A-häst för att få extra garderingsstreck i något lopp till när den vinner. Men antalet A-hästar och kraven är inget jag väger in här. Mer att jag inte vill gå lottlös varannan gång jag prickar mina fina spelidéer i de andra loppen. Går även att lägga till i en extra u-rad med 0-2 överspelade. På det viset tvingar man bort skräprader men behåller ändå den här trolige men ej särskilt spelvärda vinnaren på systemet.

3. Bort helt. Om vi har rätt angående chansvärderingen ställer den här vinnaren inte till det särskilt ofta. Råkar den här sortens hästar vinna irriterande ofta så är man förmodligen inte så bra på att chansvärdera.

Grant 2017-11-03 16:17

Citat:

Ursprungligen postat av HPT (Inlägg 549875)
För att beräkna utdelning på 6 och 5 rätt för givet utfall räcker det med 7 + 42 utdelningsberäkningar per enkelrad man vill analysera.

I en V75-omgång med 12 hästar i alla lopp behöver man göra 77 + 5082 utdelningsberäkningar per enkelrad för att göra en fullständig EV-analys.

Mina batterier i räknaren är inte av bästa kvalité men 5082 verkar mycket.
Hur räknar man? 42 låter också lite mycket om än inte så mycket för mycket.

Däremot kuskreducering i Joker är felresonerad, man kan sätta krav på varje kusk.
0-7 segrar. Önskeknappen är generell.

Elsa: Mycket intressant Solovinkel i tråden.

Mvh Uffe ;)

Spiken64 2017-11-03 17:08

Kan man reducera så kör jag Stigsjöös böcker inte många som vad det är.

Grant 2017-11-03 17:21

Citat:

Ursprungligen postat av Spiken64 (Inlägg 549980)
Böcker, inte många som vet vad det är.

Nej, så är det. Pappersprodukter fasas ut, böcker, tidningar, kaffefilter, toapapper osv.
Allt datoriseras.

Mvh Uffe :)

Spiken64 2017-11-03 18:02

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 549985)
Nej, så är det. Pappersprodukter fasas ut, böcker, tidningar, kaffefilter, toapapper osv.
Allt datoriserad.

Tur man har sparat det man jobbat med engång i tiden.

overpace 2017-11-03 18:09

Citat:

Det beror en hel del på hur stora system man gör och hur väl man mentalt tål att spricka på favoriter.

1. Riktigt dåligt spelvärde=Ta bort. Särskilt om du siktar mot högre utdelningar.
Om du spelar ett stort/mkt stort system och därför inte vill spricka på "lätta" hästar, kan du lägga den var du vill i systemet. Lite grann beroende på hur din strategi ser ut. Skapa sen en extra Utgång för Överspelade där max 1 eller 2 får vinna.

2. 70 jmf med 50 är inte en smula överspelad. Det är värre än så.
I detta exempel tycker jag att systemets storlek och de övriga hästarna i loppet får avgöra. Hittar du en eller två som du vill bygga på? Spela då med dem, eller med dem och favoriten om du vill chansa mindre.
Annars tycker jag att man ska spika 50%-chansen om systemet är under ca 2000 kr. Särskilt om det är jackpott.
För större system gäller "alltid andra regler".

3. Ta alltid bort om man spelar för under 5000 kr.

MoniMakerApp 2017-11-03 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 549973)
Mina batterier i räknaren är inte av bästa kvalité men 5082 verkar mycket.
Hur räknar man? 42 låter också lite mycket om än inte så mycket för mycket.

Däremot kuskreducering i Joker är felresonerad, man kan sätta krav på varje kusk.
0-7 segrar. Önskeknappen är generell.

Elsa: Mycket intressant Solovinkel i tråden.

Mvh Uffe ;)

Jag får det till 77 + 2541 med 12 hästar i alla 7 lopp, fortfarande ganska mastigt att traggla igenom per enkelrad!

enkelrad: 1-1-1-1-1-1-1

X = [2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12] 11 st

kombinationer med 1 fel:

X-1-1-1-1-1-1
1-X-1-1-1-1-1
1-1-X-1-1-1-1
1-1-1-X-1-1-1
1-1-1-1-X-1-1
1-1-1-1-1-X-1
1-1-1-1-1-1-X

11 x 7 = 77

kombinationer med två fel:

kan beräknas med 7 över 2: https://sv.wikipedia.org/wiki/Binomialkoefficient

(7 x 6) / (2 x 1) = 21

X-X-1-1-1-1-1
X-1-X-1-1-1-1
X-1-1-X-1-1-1
X-1-1-1-X-1-1
X-1-1-1-1-X-1
X-1-1-1-1-1-X
1-X-X-1-1-1-1
1-X-1-X-1-1-1
1-X-1-1-X-1-1
1-X-1-1-1-X-1
1-X-1-1-1-1-X
1-1-X-X-1-1-1
1-1-X-1-X-1-1
1-1-X-1-1-X-1
1-1-X-1-1-1-X
1-1-1-X-X-1-1
1-1-1-X-1-X-1
1-1-1-X-1-1-X
1-1-1-1-X-X-1
1-1-1-1-X-1-X
1-1-1-1-1-X-X

11 x 11 x 21 = 2541

NicklasJ 2017-11-03 19:20

Citat:

1. Bort
2. Krav på spelvärde i övrigt
3. Bort

GGS 2017-11-03 20:34

Citat:

Man får ta det här med överspelade hästar med en stor nypa salt, det går inte att tänka lika dant som med vinnarspel.

Det är inte enskilda hästar som är överspelade på streckspelen utan det finns bara överspelade rader eller underspelad rader, även om en stor så kallad överspelad häst förkommer på massor av dom överspelade raderna, så finns den även med på vissa av dom underspelade raderna!

Man ser ofta exempel på att en så kallad överspelad häst rensar mer än en eller två hästar i en avd mot slutet. Då inser man att just den raden inte var så överspelad fast den så kallade överspelade hästen var med på raden!

Strappa71 2017-11-04 03:50

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 550001)
Man får ta det här med överspelade hästar med en stor nypa salt, det går inte att tänka lika dant som med vinnarspel.

Det är inte enskilda hästar som är överspelade på streckspelen utan det finns bara överspelade rader eller underspelad rader, även om en stor så kallad överspelad häst förkommer på massor av dom överspelade raderna, så finns den även med på vissa av dom underspelade raderna!

Man ser ofta exempel på att en så kallad överspelad häst rensar mer än en eller två hästar i en avd mot slutet. Då inser man att just den raden inte var så överspelad fast den så kallade överspelade hästen var med på raden!

Om en häst bedöms vara dubbelt så hårt spelad som sin vinstchans måste övriga vinnare på den raden vara ordentligt underspelade för att raden som helhet ska vara underspelad ( dvs ha +EV ).

För att en "överspelad" häst ska rensa mer än förväntat på slutet krävs att det är relativt få rader kvar totalt. Med få kvarvarande rader ( obs, ej system ) kan det avvika ordentligt från förväntade utdelningar. Men det beror nästan aldrig på att en rejält överspelad häst visade sig vara underspelad, utan på något som kallas varians. Kort förklarat kan man säga att de statistiska modellerna för förväntad utdelning tappar i noggrannhet när det är "få" rader kvar.

Sedan ska det sägas att det är väldigt få överspelade storfavoriter som verkligen har begränsad vinstchans. 60%are med 30% chans att vinna är mycket mer sällsynta än man tror. ( Någon kan drömma och hoppas att vinstchansen bara är halva spelprocenten, men att det verkligen är så är inte vanligt. ) De flesta hästar som är underspelade eller överspelade är bara lite under- respektive över-spelade.

Så nej. Man ska inte tänka särskilt mycket annorlunda. V75 är ett avancerat 7-ling-spel med löpande odds och tröstpriser på 1&2 fel.

Däremot finns det inget särskilt komplett publikt verktyg för det.

Solo 2017-11-04 09:14

En hypotes från en uttråkad retsticka är att alltför många back-end snubbar förblindats av faktumet att ett reduceringsverktyg, som vilken indier som helst skulle knåpa ihop på en vecka, dragit in miljoner år efter år.

Många har tänkt att de ska bli miljonärer på att göra ett modernt Jokersystem med lite mer bling-bling-funktioner åt korkade travspelare som inte förstår programmering (som ju är den högsta läran!).

Men så lätt är det inte.
Om man inte är nyfiken på riktigt förstås?

Espo 2017-11-04 10:17

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 550020)
Sedan ska det sägas att det är väldigt få överspelade storfavoriter som verkligen har begränsad vinstchans. 60%are med 30% chans att vinna är mycket mer sällsynta än man tror. ( Någon kan drömma och hoppas att vinstchansen bara är halva spelprocenten, men att det verkligen är så är inte vanligt. ) De flesta hästar som är underspelade eller överspelade är bara lite under- respektive över-spelade.

Izzy känns i min bok riktigt överspelad idag. Folk ser 8raka och svårt med spikar i övrigt, så då går man på denna. Jag taxerar chansen till 30-40%. Så även om jag tror hästen har en rimlig chans ska jag plocka bort den helt på ramen eftersom jag anser hästen ganska kraftigt överspelad?

Det jag inte riktigt köper är att hästen vinner ju 3-4gånger av 10. Om jag sättet övriga delar bra så skulle jag ofta åka på denna favorit. Varför inte lägga denna som B-häst om det finns bra potential i övrigt?

MoniMakerApp 2017-11-04 11:02

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 550020)
Så nej. Man ska inte tänka särskilt mycket annorlunda. V75 är ett avancerat 7-ling-spel med löpande odds och tröstpriser på 1&2 fel.

Däremot finns det inget särskilt komplett publikt verktyg för det.

Vad är det för verktyg/funktion du vill ha? Ett där du kan sätta dina egna procentsatser/chansvärdering på alla hästar och låta verktyget göra EV-beräkningar och sålla fram dina bästa +EV-rader med hänsyn till strecksson och tröstpriser med 1-fel och 2-fel (och risken att de brinner inne) i streckspel som har det? Utveckla gärna...

Grant 2017-11-04 11:19

Citat:

Ursprungligen postat av MoniMakerApp (Inlägg 550042)
Vad är det för verktyg/funktion du vill ha? Utveckla gärna...

1. Gör en ram.
2. Ställ in insatsfördelning (personlig) för respektive ekipage.
3. Sätt inlämningskostnad.
4. Tryck på processknappen.
5. Lämna in filen/systemet.

Stekel 2017-11-04 15:03

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 550045)
1. Gör en ram.

Du blixtrar till ibland Uffe, det där vore finemang faktiskt! Man sätter parametrarna helt själv men sen blir det lite Harry på det hela.

Migge 2017-11-04 15:14

Citat:

1. Gör en ram.

Denna funktionen fanns i PC-versionen av Jokersystemet, där kallades den "Max.Kr".

Tyvärr togs funktionen bort då utvecklarna påstår att det inte fanns någon efterfrågan alternativt nyttjades för sällan av kunderna :rant:

Grant 2017-11-04 15:31

Citat:

Ursprungligen postat av Stekel (Inlägg 550098)
Du blixtrar till ibland Uffe, det där vore finemang faktiskt! Man sätter parametrarna helt själv men sen blir det lite Harry på det hela.

Jag skrev lite förenklat men det går att styra detta i webjoker med lite tålamod.
Men precisionen blir inte 100.

Migge 2017-11-04 15:35

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 550108)
Jag skrev lite förenklat men det går att styra detta i webjoker med lite tålamod.
Men precisionen blir inte 100.

Hur styr man detta i webbjoker?

Enda chansen är ju att minska garantiprocenten men då riskerar man att komma över maximala 5000 st. kuponger ganska rejält.

Grant 2017-11-04 16:27

Citat:

Ursprungligen postat av Migge (Inlägg 550109)
Hur styr man detta i webbjoker?

Enda chansen är ju att minska garantiprocenten men då riskerar man att komma över maximala 5000 st. kuponger ganska rejält.

I rankingfliken står insatsprocenten uppe till vänster (rött) i varje ekipageruta.

Nere i mitten (blått) står din egen insatsprocent.

Stekel 2017-11-04 19:26

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 550131)
I rankingfliken står insatsprocenten uppe till vänster (rött) i varje ekipageruta.

Nere i mitten (blått) står din egen insatsprocent.

Nu är du tillbaka till trollningen igen va? Det enda som är i blått när jag har framme ranking är kusknamnet.

Grant 2017-11-04 20:34

Citat:

Ursprungligen postat av Stekel (Inlägg 550239)
Nu är du tillbaka till trollningen igen va? Det enda som är i blått när jag har framme ranking är kusknamnet.

Jag trollar aldrig, däremot ställer jag stora krav på min omgivning, eller inte.

Gör en ram tex 5x5x5x5x5x5x5 låt Joker processa färdigt sen lär det stå
20% i blått på samtliga ekipage under kusknamnet. De 20% är din
insatsfördelning.

Mvh Uffe ;)

forbidden_closet 2017-11-04 21:20

Citat:

Ursprungligen postat av Stekel (Inlägg 550098)

Det där går väl att göra i HPT?
Har inte testat själv i praktiken men du sätter egen chansvärdering i avdelningsmenyn och sedan kravet i fliken "enkelrader".

MoniMakerApp 2017-11-05 13:57

Citat:

1. Gör en ram.

Ja så långt är jag med och jag antar att det ska ske en EV-beräkning av raderna i ramen när du trycker på processa knappen (och inte en slumpvis Harry-Boy från din fördelning) och sedan en EV-rangordning så att du sållar fram dina t.ex. bästa 500 rader (om du har angivit att 500 st ska plockas ut, förutsatt att det finns/blir minst så många som ger +EV). Det borde vara fullt möjligt och inte så avancerat eller betungande att beräkna när det gäller alla-rätt-spelen med en vinstpool V3,V4,V5...men hur hantera streckspel med flera vinstpooler (V86,V75,GS75,V65,V64) med jackpotregler där det finns risk att rader brinner inne. T.ex kan ju en favoritrad säg 1-1-1-1-1-1-1 brinna inne vid två fel när det är två andra betrodda som vinner men ge förhållandevis "bra" utdelning om den spricker på två nollprocentare. För V64, V65 kan man ju välja att markera/spela endast V6 på "för enkla rader" men även där vill man ha någon bra regel för när en rad ska sorteras som godkänd och om den ska spelas bara i V6-poolen. Jackpotreglerna (eller regeln om uppflyttning av vinstpool) ställer till det med EV-beräkningarna vid 1-fel och 2-fel för man måste ju ta hänsyn till om det blir utdelning eller ej på raden vilket beror på vem som vinner i det eller de lopp du spricker, hade varit mycket enklare om alla pengarna delas ut per omgång som i V3,V4,V5 och om det bara finns en vinstpool.

Grant 2017-11-05 17:19

Jag är tveksam till att sikta på något annat än 7 rätt å V75.

En rad i taget, att behålla den för att den kan ge 89:- på 5 rätt?
Nja, jag är tveksam. Behöver inte vara något problem men min
hjärna är nog för liten.

Solo 2017-11-05 17:52

Citat:

Ursprungligen postat av MoniMakerApp (Inlägg 550282)
...men hur hantera streckspel med flera vinstpooler (V86,V75,GS75,V65,V64) med jackpotregler där det finns risk att rader brinner inne. T.ex kan ju en favoritrad säg 1-1-1-1-1-1-1 brinna inne vid två fel när det är två andra betrodda som vinner men ge förhållandevis "bra" utdelning om den spricker på två nollprocentare. För V64, V65 kan man ju välja att markera/spela endast V6 på "för enkla rader" men även där vill man ha någon bra regel för när en rad ska sorteras som godkänd och om den ska spelas bara i V6-poolen. Jackpotreglerna (eller regeln om uppflyttning av vinstpool) ställer till det med EV-beräkningarna vid 1-fel och 2-fel för man måste ju ta hänsyn till om det blir utdelning eller ej på raden vilket beror på vem som vinner i det eller de lopp du spricker, hade varit mycket enklare om alla pengarna delas ut per omgång som i V3,V4,V5 och om det bara finns en vinstpool.

Jag har hintat övergripande hur du gör i denna tråd. Inte speciellt svårt härleda fram uttrycket för hela radinsatsen (dvs så du bl.a automatiskt kan avgöra om du bör välja V6 eller V64 osv). Även Variansuttrycket går såklart härleda fram.

Det öppnar sig ganska mycket möjligheter och den som förstår inser hur knäppt det blivit i de vanligaste reduceringsprogrammen.

Hade gärna diskuterat mina erfarenheter men möts alltid av goddag yxskaft och vilja döda diskussionen så stannar med att säga att det går för den nyfikne.

MoniMakerApp 2017-11-06 10:08

Citat:

Ursprungligen postat av Solo (Inlägg 550312)
Jag har hintat övergripande hur du gör i denna tråd. Inte speciellt svårt härleda fram uttrycket för hela radinsatsen (dvs så du bl.a automatiskt kan avgöra om du bör välja V6 eller V64 osv). Även Variansuttrycket går såklart härleda fram.

Det öppnar sig ganska mycket möjligheter och den som förstår inser hur knäppt det blivit i de vanligaste reduceringsprogrammen.

Hade gärna diskuterat mina erfarenheter men möts alltid av goddag yxskaft och vilja döda diskussionen så stannar med att säga att det går för den nyfikne.

Ah, hade missat ditt inlägg om formel för väntevärde/spelvärde, tack, ska kika...

riga 2017-11-06 18:34

Citat:

Ursprungligen postat av Espo (Inlägg 549631)
Sedan 2012 lägger jag relativt mycket tid på alla lördags V75or. Jag spelade matematiskt fram till nov 2016 och års facit låg på mellan plus 5000kr - 80000kr. Ganska stabila siffror men avsaknad av större vinster. Många vinster i 10000kr klassen de gånger man satte 6or tex. Jag läste ju att många förespråkade reducerat, men fick inte riktigt tummen ur. I alla fall bestämde jag mig hösten 2016 att börja köra reducerat och valet föll på joker då gränssnittet var enkelt och du får upp din sparade mall på alla enheter.

Efter lite trevande start tyckte jag att jag hittade en bra reducerings variant som jag ofta försöker jobba efter. Kravet är 3A hästar (markerar vanligen 5-7A med bra spelvärde alt spikkandidater) samt max 2C hästar varav jag sätter max 1 av de jag rankar lägst/tror minst på.

Exempel från ilördags; spelade Platon, Run Cesar, Pharon, Speedy Foxy och Dante som A-hästar. Vilket satt riktigt bra, men samtidigt missbedömde Southwind och Now or never. Att jag då sätter 3st icke favoriter tas ju ut av att 2st favoriter som inte är A-markerade vinner. Sen spricker jag på Rhesos som jag inte trodde skulle ta ledning rankad 7a där av. Ofta så här det ser ut, antingen sitterA-kravet, men missar på ramen alt. Ramen sitter men spricker på A-kravet.

Känns ju verkligen som man ökar möjligheten att sätta miljonvinst när man spelar reducerat, men under ett normal år reducerar man bort mycket vinstpengar på 5 och 6 rätt. Har haft mina klart sämsta 12månaders period sedan jag började spela reducerat och ligger väl back ca 25k. Detta kan sättas i jämförelse mot att alla år med matematiskt spel har genererat mellan 5-80k i plus.

Slutfunderingen är då om jag spelar fel eller om man helt enkelt får räkna med denna kostnad, men att man skapar sig betydligt bättre förutsättningar att kamma hem en storvinst? Jag tycker känslan att spela reducerat känns bra, men hittills har det bara kostat pengar...

Jag tror du har fastnat i reduceringsfällan det bästa för dej är att om du spelar för ex 1000 kr i veckan så gör ett system som kostar 1000kr sedan tar du bort rader som ger dåligt ex ta bort rader som ger under 5000kr och fyll sedan på med hästar du inte hade råd att ta med. Men det viktiga är att ha koll på om dina raka system även i år gett + resultat.

Salkinro 2021-12-04 16:14

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 549661)
Vad fyller du på med för hästar i ramen som inte kom med på dina matematiska system? Hur många av dem går in?

Ett annat gott råd är att göra enklare reduceringar.
Ett typexempel.
En ram på 9000 rader 1x3x4x5x5x5x6.
I de fyra avdelningarna med flest markeringar sätter du 3x3x3x2 A-hästar.

Systemet blir sedan denna vid krav på A-hästar, inga andra krav:
Krav på 1 A-häst = 8568 rader
Krav på 2 A-hästar = 6552 rader
Krav på 3 A-hästar = 3132 rader

A-hästarna kan med fördel vara hästar man anser vara "spelvärda" så får man lite hävstång på sina idéer. Klarar du dig med 2 A-hästar i varje lopp rensar det c:a 50 procent i exemplet vid kravet minst 2 A. Det behöver inte vara svårare än så.

Lite statistisk hjälp:
- 60% av V75-omgångarna slutar med 2 eller 3 streckfavoriter i raden. 15% har 1 streckfavorit, och endast 1 av 50 har noll favoriter. Mer än tre favoriter ger vanligen mycket låg utdelning och hög jackpotrisk.
- Andra- och tredjehandaren har tillsammans nästan lika stor chans som streckfavoriten att vinna ett lopp, oaktat vilka lopp det är. I genomsnitt är det 2 eller 3 hästar som är sämre än trea på strecken som vinner.
- Vid utdelningar mellan 0,5Mkr och 1,5Mkr är medianen på Streckssons ranksumma 26, och den genomsnittliga "systemramen" som Strecksson behövde för att hitta vinnarna är 2170 rader. C:a 12% av omgångarna hamnar i det utdelningsintervallet. C:a hälften av omgångarna ger 64.000kr eller lägre.

Underförstått: Vill man vinna stort, får man rikta systemet mot det. Då kommer man oftast inte ha så många rätt i enkla omgångar som är det vanligaste utfallet.

Hur skulle du applicera detta på V5? En spik. Ett trehästars och sen måla på med 2-3 ahästar och sätta krav på minst 1 ahäst?