Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Butiksandelsraseri (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/35264-butiksandelsraseri/)

Strappa71 2020-09-03 23:03

Citat:

Ursprungligen postat av Stekel (Inlägg 711199)
Ja allt är relativt. Men att det bara blir av sig självt är som att säga att Ingvar Kamprad fick en väldigt bra idé en dag och sen var det en lätt promenad i parken till det miljardimperiet som följde. Det krävs jobb, engagemang och många smarta val för att få något som helst att växa till en riktigt stor rörelse. Med några få undantag, om man på något vis i ett svep landar en jättekund/sponsor eller liknande. Sånt händer såklart. Men något sånt här där man behöver fixa en ganska stor kundbas (i konkurrens med andra som gör samma sak) som pumpar in miljoner flera gånger i veckan. Det är inget som trillar ner i knät på en.

Nej. Det är inte som att Kamprad hade en bra idé och att det sedan var en promenad i parken. Här är det någon annan som står för en färdig infrastruktur. Det var nog ett bra tag sedan jag såg en lika haltande jämförelse.

Givetvis är det gjort i konkurrens med andra. Men det ligger ingen enorm säljinsats bakom de sålda andelarna varje vecka. Ingen större administration. Osv.

Det man har gjort är att spela på ett sätt som optimerat chansen att toppa vinstlistan och därmed uppmärksammas i "vann mest i Sverige"-artiklar. ( Inte helt lätt men inte märkvärdigt svårt heller. )

Spelläggaren uppmärksammas som skicklig och nyckel till vinsten när det i själva verket är andelsköparna som stått för risk och prestation ( för det är ju andelsköparna som varvar systemen och inte spelläggarna! )

Det är inte "bara att göra". Men det ligger inte heller någon säljprestation som motiverar 6% påslag för kunderna.

Att det uppenbarligen ändå finns så många som är villiga att betala ett påslag betyder inte att upplägget är sunt ur ett någorlunda långsiktigt perspektiv.

Jajjan 2020-09-04 10:12

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 610762)
1. Extraavgift på spel, upp till 10% är det OK?
2. Är Tillsammansombudsbolagssystem vägen till rikedom?
Jag återkommer ikväll om onsdagens utfall.

Mvh Uffe :)

Uffe.
Vi lever i en fri värld, vissa lägger sina pengar på att förstora
sina läppar, andra betalar extra för att köpa in sig i vad dom
tror är ett slagfärdigt travsystem tillsammans med en massa andra.
“Just take it or leave it”det är bara att tugga i sig att
så funkar en marknadsekonomi, folk/spelare vill betala extra för att
någon annan gör jobbet, det finns helt enkelt en efterfrågan på den
tjänsten, vilket gör att spelläggaren kan ta betalt utanför systemkostnaden.
Inget nytt under solen.

Minns att storspelarna på Solvalla gav 10% av
vinsten till springaren, dvs han som hade som
uppgift att springa till totomaten och lämna in liren.
En försäkringspremie för att liret skulle bli inlämnat.

Viroid 2020-09-04 12:00

Citat:

Ursprungligen postat av Jajjan (Inlägg 711223)
Uffe.
Vi lever i en fri värld, vissa lägger sina pengar på att förstora
sina läppar, andra betalar extra för att köpa in sig i vad dom
tror är ett slagfärdigt travsystem tillsammans med en massa andra.
“Just take it or leave it”det är bara att tugga i sig att
så funkar en marknadsekonomi, folk/spelare vill betala extra för att
någon annan gör jobbet, det finns helt enkelt en efterfrågan på den
tjänsten, vilket gör att spelläggaren kan ta betalt utanför systemkostnaden.
Inget nytt under solen.

Minns att storspelarna på Solvalla gav 10% av
vinsten till springaren, dvs han som hade som
uppgift att springa till totomaten och lämna in liren.
En försäkringspremie för att liret skulle bli inlämnat.

Ja, och vad kostar inte en travtidning eller någon betaltjänsts tips? En vanlig Aftonbladet kostar 26kr, det är provisionen för en andel på 400 spänn.

Fulsprit 2020-09-04 12:20

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 711145)
Det jag reagerar på är ATGs förmåga att ständigt ta beslut som
inverkar negativt på omsättningen.

1. Man tillåter utlandsspel med andra regler än för oss som spelar i Sverige.
2. Flytten av starttid på V75 till 16:20 har kostat mycket inte bara för ATG.
3. Butiksandelsystemet där Svenssons 100:- ska dräneras och gå till
bondfångeri istället för till potten.

Problemet med ovanstående är att det aldrig går att backa fram, man kan
bara backa tillbaka. Skadorna är oreparerbara.

Mvh Uffe :)


Hmm, om man bara kan backa bakåt och man tagit dåliga beslut som minskat omsättningen så måste det vara positivt att kunna backa bakåt (mot det gamla och det som var bra) och inte framåt mot nya fadäser...

:smoke:

addictedtoraw 2020-09-04 14:22

Citat:

Ursprungligen postat av Jajjan (Inlägg 711223)
Uffe.
Vi lever i en fri värld, vissa lägger sina pengar på att förstora
sina läppar, andra betalar extra för att köpa in sig i vad dom
tror är ett slagfärdigt travsystem tillsammans med en massa andra.
“Just take it or leave it”det är bara att tugga i sig att
så funkar en marknadsekonomi, folk/spelare vill betala extra för att
någon annan gör jobbet, det finns helt enkelt en efterfrågan på den
tjänsten, vilket gör att spelläggaren kan ta betalt utanför systemkostnaden.
Inget nytt under solen.

Minns att storspelarna på Solvalla gav 10% av
vinsten till springaren, dvs han som hade som
uppgift att springa till totomaten och lämna in liren.
En försäkringspremie för att liret skulle bli inlämnat.

Har så otroligt svårt för den här typen av resonemang. Marknaden har alla svar. Vill nån betala so fine. Inget är bra eller dåligt. Allt handlar om i fall någon är beredd att betala för något. Om idioterna inte begriper bättre - ja då är det fritt fram att blåsa dom. Och samma idioter skulle säkert betala 20% också "för ett trevligt lördagsnöje". Men blir det okej för det?
De flesta har förmodligen ingen aning om skillnaden mellan 6,10 eller 20%. Eller vad återbetalningsprocent är. Eller vad ett poolspel är. Det stackars satarna litar på att allt går schysst till. Jag tycker att det suger.

Grant 2020-09-04 16:44

Citat:

Ursprungligen postat av Jajjan (Inlägg 711223)
Uffe.
Vi lever i en fri värld, vissa lägger sina pengar på att förstora
sina läppar, andra betalar extra för att köpa in sig i vad dom
tror är ett slagfärdigt travsystem tillsammans med en massa andra.
“Just take it or leave it”det är bara att tugga i sig att
så funkar en marknadsekonomi, folk/spelare vill betala extra för att
någon annan gör jobbet, det finns helt enkelt en efterfrågan på den
tjänsten, vilket gör att spelläggaren kan ta betalt utanför systemkostnaden.
Inget nytt under solen.

Minns att storspelarna på Solvalla gav 10% av
vinsten till springaren, dvs han som hade som
uppgift att springa till totomaten och lämna in liren.
En försäkringspremie för att liret skulle bli inlämnat.

Jag har egentligen inga problem med att någon köper butiksandelar.
Det kan dock vara lite irriterande att ATG mörkar å det grövsta just
för att det finns något att mörka. Varför inte redovisa:
1. Hur många andelar som sålts, andelsräknare?
2. Hur många andelar spelläggaren köpt?
3. Hur mycket av andelspriset som inte går till spelet?
4. Hur utveckling varit för andelslaget? Inte i guldstjärnor utan
i kronor och ören.

5. Din tanke om att spelläggaren istället ska få % på nettovinst
kanske inte är så dålig.

Sen kan det vara så att jag har helt fel, butiksandelarna
kanske gör att vi är på väg mot en rejäl ökning vad gäller
travspelet. 200 miljoner å lördagsV75 kanske inom en
snar framtid.

Mvh Uffe :)

Viroid 2020-09-05 01:40

Citat:

Ursprungligen postat av Grant (Inlägg 711288)
Jag har egentligen inga problem med att någon köper butiksandelar.
Det kan dock vara lite irriterande att ATG mörkar å det grövsta just
för att det finns något att mörka. Varför inte redovisa:
1. Hur många andelar som sålts, andelsräknare?
2. Hur många andelar spelläggaren köpt?
3. Hur mycket av andelspriset som inte går till spelet?
4. Hur utveckling varit för andelslaget? Inte i guldstjärnor utan
i kronor och ören.

5. Din tanke om att spelläggaren istället ska få % på nettovinst
kanske inte är så dålig.

Sen kan det vara så att jag har helt fel, butiksandelarna
kanske gör att vi är på väg mot en rejäl ökning vad gäller
travspelet. 200 miljoner å lördagsV75 kanske inom en
snar framtid.

Mvh Uffe :)

Ledsen att det blir mycket text, men det finns som bekant två sidor på varje mynt, och man gör klokt i att titta på bägge sidorna.

Jag tror inte att man vill mörka saker, utan man vill förenkla för de kunder som köper den här produkten. Att få spela tillsammans med någon profilerad spelare är från början inte ATG:s idé, utan kunderna. De köpte kvällstidningarna och skrev av någons tips i dem, de skrev av Gert Sildhs spel på Text-TV eller lyssnade på Uno Hedins idéer i sportradion. Ombud började locka olika profiler att göra system i sina butiker och delade provisionen med dem. En del blev så populära att man började varva systemen istället för att skapa nya. När det blev storvinst någon gång kunde det stå hundratals människor i butiken och ville köpa andelar. Helt orimligt att tro att man då köpte en tiondel i ett unikt system, för det var ju många fler än tio där för att köpa en andel på lördagen.

Så fick då någon en idé att börja styra upp det här, för det var rätt mycket svarta pengar till spelläggarna, och en tidsfråga innan det skulle bli revision och elände. ATG förstod också att de behövde draghjälp av lokala spelare med egna kontaktnät och var rädda för att andra bolag skulle suga upp dem för att promota spelprodukter. ATG har en lång historik av att låta sina kunder betala kupongavgifter vid spel och vid vinstutbetalning, och det här med att spela med andra var ju helt kunddrivet, så varför inte låta kunderna betala kalaset? Det blev en succé. ATG kunde direkt se hur spelet ökade åtskilliga miljoner, hur fler människor spelade V75 och hur dessa kundbetalda andelar snabbt blev en stor del av omsättningen. Man ägde sociala medier på lördagar när massor av spelläggare gjorde reklam för sig i olika kanaler.

När man införde det så steg omsättningen 20-25% varje onsdag. Och det var kunderna som betalade provisionen istället för ATG, en enorm hävstång i resultatet. Man gjorde det inte genom att hyra in en armada av telefonförsäljare som störde människor och ljög dem fulla med falska förhoppningar, man behövde ingen stor och dyr marknadsföringskampanj, man stod inte och störde folk i köpcentrum för att få dem att köpa andelar och skickade inte hem tjocka brev med förljugna påståenden om att just deras postnummer kunde vinna en massa miljoner i morgon. Inte ens barn engagerades för att sälja andelar till förmån för någon klubbkassa.

Jag tycker nog att det här är en helt OK väg att sälja spel.

1: Man döljer ju inte hur många andelar som sålts i vinstlistorna eller när man berättar hur många som vunnit via någon butiks fullträff. Vad man däremot vill undvika är att det blir "fult" med varvade system, och alla istället skall göra massor av nästan likadana system. Dels blir inte alla slutsålda, dels blir det rena lotteriet vilka som vinner om det slår in. Är det en enkel rad kanske 30 av 40 system sitter, men en svår rad kanske bara ett eller två av 30-40-50 system sätter. Jag har svårt att se att kunderna i längden skulle acceptera det.

2: Vi har ju sekretess på vad folk spelar, det får inte spelbolag lämna ut hur som helst. Det är inte spelbolagen som hittar på det, utan det regleras i lag som förstärktes ännu mer i och med implementeringen av GDPR. Däremot är man ju öppen med vem som är spelläggare och det står ju alla fritt att fråga denne om det köpts egna andelar.

3: Jag tycker det är rätt så tydligt att 6% av insatsen går till provision. Kan så klart skrivas med större och blinkande bokstäver i rött, men jag vet inte till vilken nytta. Köper man en andel för 250kr är provisionen 15kr, jag tror att spelarna är mest glada om det de betalat 235kr för är mest tydlig på kvittot. De skall ju titta på travet, hänga med och rätta, pendla mellan hopp och förtvivlan under några timmar.

4: Det här har varit uppe till diskussion många gånger, och det finns del en hel del spelläggare som lyckats bra och så klart vill att det skall synas att de är si och så många högar av pengar plus. Samtidigt vill ATG inte att bolag skall byta namn om förlusterna börjar bli för stora. Man har också problemet med att man inte för överdriva vinstchanserna. Att man ligger plus är ju ingen garanti för att man vinner igen. Streckspel med många avdelningar är ju så att det skräller till någon eller några gånger om året, men för det mesta biter man i gräset. Jag tycker inte heller stjärnor är så upplysande, det fick gärna finnas lite konsumentupplysning om hur många gånger man haft alla rätt, vad högsta vinsten är och hur många rätt man har i genomsnitt, men det kanske kommer.

5: Provision på vinster har också diskuterats, men de flesta ombud och spelläggare föredrar mer jämna inkomster. Hyran skall ju betalas varje månad. Det har också ansetts att spelarna förmodligen tycker att en andel på säg 10% av en större vinst blir väldigt mycket pengar som de går miste om. Så man håller fast vid att det är tjänsten att en spelläggare skall placera din insats som kostar pengar.

Det finns en del saker i det här systemet som jag inte gillar. Ett är att aktiva ibland får för sig att sälja andelar, det är inte så lyckat eftersom de inte får delta i spelet om de har starthäst. En annan sak jag inte gillar är när bolag är långt ifrån slutsålda, men man lämnar in i alla fall, ett väsentligt mindre system än vad som utlovades. Jag ogillar att de som professionellt skriver om trav och ger tips i tidningar och på nätet har bolag där de spelar på ett annat sätt än de skrivit. Likaså borde så klart personalen i ATG Live och andra sändningar hålla sig ifrån att spela, då de kan påverka streckfördelningen ordentligt genom att t.ex. säga något negativt om en häst som de ändå hade streck för.

Skaegget 2020-09-05 09:11

I "Spela Andelsspel Tillsammans" ligger en länk till Sharps Tillsammans-bolag.

Grant 2020-09-05 10:30

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 711435)
Ledsen att det blir mycket text, men det finns som bekant två sidor på varje mynt, och man gör klokt i att titta på bägge sidorna.

Jo, så är det. Jag är inte bara snäll, jag är dum i huvet också.
Inom många branscher har man tvättat bort begreppet "skojare".
Men genom att vi verkar inom spel så är det OK med "hästskojare".
Och jag vet det precis som att jag vet att reklam är reklam.
Som människa reagerar jag alltid mot oärlighet men jag kan inte
göra mycket mer än att reagera och välja.

Mvh Uffe :)

Grant 2020-09-05 13:01

Café Brasco har 113 lag igång idag, den dyraste 2100:- andel
unik x 10 och enstjärning och slutsåld.

Kungs Frukt har 39 (20) lag igång, den dyraste 2100:- andel
x 10 och enstjärnig.

Det är inte lätt det här med travspel.

Mvh Uffe :)

Viroid 2020-09-05 18:04

Citat:

Ursprungligen postat av Kgrh (Inlägg 710870)
Är detta alltså någon som folk köper andelar av? Demonstrerar även i en annan tweet att han dricker rom och cola innan han sätter sig för att analysera V86.

Idag satte han sjuan, 18 millar in...

Altoc 2020-09-05 18:19

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 711615)
Idag satte han sjuan, 18 millar in...

Teoretiskt skulle sjuan gett knappt 1 mille, den gav nästan 1,5 trots denna varvningen. Något att ta in för de som säger att man får 1/450-del istf 1/10-del.

Grant 2020-09-05 18:31

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 711615)
Idag satte han sjuan, 18 millar in...

Andelskungen har värvat Jögga (Jörgen Oscarsson), spännande.

Mvh Uffe :)

Basse 2020-09-05 18:37

Bara att bocka och buga för Jögga - han är vass på riktigt.

Inte första gången han vinner ”mest i sverige”.

Han spelar inte heller 16 olika system med totalt 12 olika spikar som vissa andra andelsläggare. Vad jag förstår håller han i 3 olika system.

Strappa71 2020-09-05 19:35

Citat:

Ursprungligen postat av Altoc (Inlägg 711619)
Teoretiskt skulle sjuan gett knappt 1 mille, den gav nästan 1,5 trots denna varvningen. Något att ta in för de som säger att man får 1/450-del istf 1/10-del.



Det man ska ta in är att ( första varvet på ) systemet hade mycket mer potential än 1,5M.


Idag kom både de vinnande andelsköparna och resten av vinnarna undan med blotta förskräckelsen.

Och Viroid.....andelarna kostade alltså en bit över 800 kr per andel. Är det dessa andelsköpare du menar med oinsatta Svenssonspelare?


Idag blev allt bra för exakt alla. Men den som köper en tiondel av ett 16000-raderssystem antar väl rimligen att maxvinsten är 10% av 66M och inte under 1% av 66M?

Det är exakt de här varvningarna som är min skräck och seriöst får mig att fundera på om jag verkligen ska fortsätta med mina stora andelsspel. ( Jag räknar ändå allt över 5k som stort. )



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved