![]() |
Citat:
|
Citat:
|
Missar 7 rätt i dag då jag ändrar A-häst i första från 7 till 6 där jag hade lås på dessa två! Hade sju rätt på första utkastet! Kom igen alltså! Var tog stolparna vägen?
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: |
Trav ögats chanssystem för 500 kr gav 7 rätt idag. Drygt 34.000 kronor per andel tillbaka. Han hade spikat Argbiggan och Merritt.
|
Citat:
|
Trav e inte lett Ögat började med tre spikar på "lilla" systemet på drygt 1800 rader och fick inte med Wäjersten i femte givetvis vet inte hur det gick på det "stora"....
|
Citat:
Men om jag förstår hans TRE! utgångsrader rätt så satte han sjuan på stora Jokern. |
Citat:
|
Tyckte Nybrink var bra på det i dagens krönika:
https://www.aftonbladet.se/a/K30lzy?...copy_app_share Tyvärr stämmer ju inte mycket av detta med vad han sedan säger i sändningen. Tycker karln lider av dåligt självförtroende, ändrar sin ståndpunkt hela tiden. |
Kan meddela att 5 Harry boy (ggr typ 50 kr) gav en kupong med 6x5 rätt, 156 spänn i vinst. Typ 100 minus totalt. Vinnaren var en Harry Favorit, de andra gav nada = typ 100 minus.
Jag, och Killgissningsmyndigheten och Anders Tegnell, drar därför av denna test slutsatsen att Harry Boy för 48 kronor eller ansiktsmasker inte ger något som helst skydd. Speciellt inte om man har sex med en max 25-årig hästskötare med faderskomplex. |
Citat:
|
Så nära så ofta men ändå inte, trav är sjukt svårt. Gör rätt med spik på Racing Mange och är ju helt rätt på Merritt även om jag dubblade med Sugarcraft. Även förstarank på Argbiggan och självklart Vikens High Yield. Tyvärr är jag fel på kallbloden som så ofta.
|
Citat:
EDit: Han nämnde tydligen Expensive i sista också... fyra... godkänt får han väl då! |
Hade även Gott Klirr och Merritt på systemet om du kollar.
Vet inte vad du har för krav på en omgång som ger 300 kSek |
Citat:
Antagligen mig! Aha, scrollade inte så långt ner som till systemet men han åkte som 95% av alla andra på storskrällen. Jag åker hellre på en favorit än på en skräll helt enkelt. Jag är på jakt efter större pengar - vilket det kan bli även med några favoriter som i dag spå klart. Men de flesta sitter där och undrar... vinner favoriten femte ger den ju nästan ingenting i dag! Vinner Falcon Am första ger den minst halvmiljonen, och ev klart mer! I dag hade jag rankat vinnarna... 2-1-1-2-orankad-2-1 (åkte på den i första) :D Slår antagligen nybrink på den :) |
Citat:
|
Det hade dock varit intressant om de körde om det där loppet med en annan kusk än Mathias Andersson med i loppet. Så som han kör kan man diskutera om han ska få tävla mot eliten på lördagarna. Han tränger sig och stör andra hästar till galopp, samt kör vårdslöst med sin häst i upprepade starter. Nej, det är inte roligt för varken sporten, spelare eller hästen. För honom själv blir det ju sällan några större framgångar heller.
Extra surt då jag trodde en hel del på Exodus Brick som aldrig fick chansen på grund av detta. |
Citat:
|
Citat:
|
Bara en enkel fråga:är du Piraten och du Ama######## Kuskar ...har ni kört hästar?OM inte KNIP.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Är väl ganska stor skillnad på att ha kritik om sak och person? Inte ens om man råkar ha lite fel i detaljerna är det vare sig särskilt hemskt, dåligt eller ens otillåtet att diskutera sånt här på ett sånt här forum. |
Citat:
|
Citat:
|
Om jag hade fel gällande Mathias i det här fallet tar jag tillbaka vad jag sade gällande trängningssituationen. Men överlag måste man få diskutera kuskinsatser som drabbar både spelare, konkurrenter och hästar negativt.
Vi kan ta Robert Bergh som ett exempel. Han är väldigt framgångsrik och gör mycket bra. Men han har vid upprepade tillfällen offrat en häst i ett lopp för att enklare bli släppt till ledningen i nästa. Sådant är fult mot alla parter och det förtjänar kritik. Likaså alla de kuskar som bestämt ska ut i spåren med hästar som ska köras innanför sarggränsen. Vad är det positiva med det? Nej, både positiv och negativ kritik behövs. Sen att jag kanske hade fel gällande situationen i det här specifika fallet tar jag på mig, men överlag så jämnar det ut sig. |
Ni tar verkligen dessa trollinlägg på allvar, både i denna tråden och den han skapade om pengar. Är det bara jag som ser att det är förmodligen bitter alkoholiserad person som slänger ur sig diverse vedträn på kvällskvisten...
|
Citat:
En mindre tränare/kusk kan ju inte offra sina hästar för då framstår man som dålig och i längden får man sämre och sämre hästar att köra. Det handlar om pengar och då gör folk det som krävs för att på sikt vinstmaximera! Hade gjort samma sak om jag kört lopp! |
Citat:
Lopp 7 Nr 6 Whelk: J. Westholm hörd angående körning efter ca 600m. "Ville inte köra henne i ledning" Förklaringen godkänd. Frågan är om någon annan än stallkamraten utmanat vad han gjort då :) |
Citat:
|
Citat:
Den som är snällast mot hästarna är Örjan, som vet vad han har i tömmarna. Sen att han ibland kör för sent och sätter sig fast är en annan femma, men då får han också kritik. Men en häst mår bra av att ha Örjan som kusk då han aldrig vinner med mer än han behöver och får hästarna att känna sig modiga över mål. Vi kan även ta Jorma som exempel. Det är en sann sportsman som ofta är offensiv i sina styrningar. Men blir han ordentligt utsvarad om ledningen är han inte sämre än att han kan ta upp, istället för att fortsätta vara grinig mot ekipaget i spets. Sporten skulle må bra av att ha några fler kuskar som honom, han tävlar ordentligt men på ett schysst sätt. |
Citat:
Jag minns ju när jag spelade mycket Risk (brädspelet) förr i tiden. Var någon på väg att attackera mig så sa jag... "bara så du vet kommer jag köra full attack mot dig överallt så länge jag finns kvar på planen". Sen kom attacken likväl och efter min attack därefter så åkte hela jävla spelplanen med alla pjäser i golvet för att någon flippade och tyckte att så spelar man inte :lol: Det är ju taktik - om än inte den snyggaste så likväl en taktik :innocent: |
Citat:
|
Citat:
Men jag gillar också offensiva kuskar när de kör just offensivt och inte osportsligt. Vi kan ta ”Iprenmannen” bakom General du Pommeau som ett exempel. Han satte upp ett tufft tempo utvändigt Victory Tilly i ett av de mest minnesvärda Elitloppen. Offensivt och full tävling med bra häst, men sportsligt. Likadant kan ju sägas om Kolgjini bakom Raja Mirchi, när han inte ville ge Sebastian K. en lugn stund. Han vann inte heller, men han satt bakom en häst som tålde tuffa upplägg och körde tufft men rättvist. Sådana duster är härliga att se och uppskattas! Jag tror att de flesta vill se att det tävlas ordentligt, men det ska ske på goda grunder. |
Citat:
Ja, det är ju grymt att kunna vara ärlig i en sådan situation. Det ska han verkligen ha cred för. Kanske är det den situationen jag tänker på. Vet att Bergh var inblandad, men var kanske tvärtom och Svanstedts hästar! Bedömer Westholm att sin andra häst är bättre och tror den kommer hålla till mål så förstår jag honom! Samtidigt har du rätt i det du säger om en tuffare inledning och jag tror ju inte han släppt till en annan konkurrent. Svaret får vi väl aldrig dock... |
2009 Mystic Lady US 32,63 Robban körde svanen tränade
|
Citat:
förstås. Men med detta i åtanke förstår man att kloka kuskar/tränare ger sina hästar att normalt lopp, dvs körning för 4-500 och sedan lugnt fram till upploppet och har en speed kvar OM DET SKULLE BEHÖVAS för framskjuten placering, Många sharpsare tänker inte på detta utan man tror att det är som att köra en formulaett bil. Det verkar så av inläggen att döma Berth Johansson, som var en framstående tränare och kusk, hade en filosofi som gjorde att hans hästar höll länge och tyckte det var roligt att springa och tävla. Han sa att en häst underutveckling ska ha FULL FART NÄR MÅLLINJEN PASSERAS Det mår hästen bäst av. En annan travtränare (inga namn) ansåg att det var fel att piska hästen på upploppet. Då har man tränat upp den fel. Piskan är bara till att korrigera löpningen. En häst som får pisk varje gång vet att när upploppet nalkas så gör det ont. Det är en poäng i detta resonemang som är värt att notera. AMEN /SO |
Citat:
Varför skulle det Sören Nordin skrivit för 254 år sen stämma i dag? Stämde det ens på den tiden? Det är väl hans subjektiva uppfattning. Skulle sådant här gälla människor också? Varför kan människan ta ut sig max gång på gång medan en häst bara klarar det 15 gånger under 13 års tävlande? I min värld låter det osannolikt. Jag är skeptisk. Jag kan hålla med om han menade max 15 gånger på raken, sen är hästen slut för alltid typ. Det tror jag också skulle knäcka de flesta. Men max 15 gånger under sitt travliv tror jag inte alls på. Allt utvecklas och läser du gamla böcker så trodde nog ingen att vi skulle hoppa 2.45 i höjdhopp, springa 100 meter på 9.58 eller att vi skulle kunna flyga (men då får du leta i bokarkivet långt ner). Jag ifrågasätter allt - även det som i dag nästan är bevisat. För vi vet att forskning och allt ändrar sig. Ett tag var folk övertygade om en platt jord - och vissa är det tydligen än i dag. Nej, det händer saker på den här planeten och jag tror det är viktigt att förstå det. Sen kan jag ju så klart ha fel men jag tycker man måste ifrågasätta mycket mer än bara ta för givet något som skrevs för en herrans massa år sen! |
Citat:
Angående människor och att ta ut sig max vill jag minnas att ungefär samma sak sagts om 100m-löpare i eliten. De har bara ett visst antal ( 10-tal ) lopp under 10s i sig. Till slut kommer skadorna ikapp. Angående SNs och andra historiska föregångsmäns tankars validitet 2020 håller jag med dig. Det är rätt mycket som helt enkelt inte gäller längre. |
Citat:
Citat:
Skärp till dig för fan! |