![]() |
Citat:
Men klart att skador har enklare för att uppstå när du maximerar kroppen. tror dock inte det är mycket värre tionde gången du gör det än första. Tror det enbart handlar om att det är en enorm belastning du utsätter kroppen för vid sådana prestationer. Dock efter första skadan så är det ju jävligt mycket enklare att slå upp dessa vid senare belastningar! Men det finns väl inget svart eller vitt! Så svårt säga om någon har rätt :D |
Citat:
Det är möjligtvis på senare tid som några idioter har fått för sig att jorden är platt men om du går tillbaka till medeltiden så var den allmänna uppfattningen att jorden var rund. Och redan de gamla grekerna (aristoteles) insåg 500 år före vår tideräkning att jorden var rund. |
Tumregler är inte dumt att ha, som att man ska vara försiktig att maxa hästarna för ofta. Sen om man har tumregeln 15 lopp eller en lägre eller högre siffra är en smaksak och fråga om risk. Och är som sagt bara en tumregel, säkert också i Nordins fall.
Det finns undantagsindivider både vad gäller hästar och människor. De flesta håller inte kroppsligen för att maxa speciellt ofta. Inte ens Bolt kunde nog fixa att springa under 10 hundra gånger under karriären hur han än vridit och vänt på det. Powell hade rekordet i antal lopp under 10 sekunder såg jag, överlägsen på 97ggr. En av de där gubbarna som hade kropp som höll under en längre karriär än de flesta. Sen finns den mentala biten också. En del hästar (och människor) är stenhårda i både psyke och kropp. Men de flesta är det inte. Antingen felar det lite på det ena eller det andra. Eller båda. |
Citat:
|
Citat:
jaga bort duktiga tipsters. Scandal;) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Gällande V75 så var det en usel omgång från min sida: Tog bort både Vikens High Yield och Argbiggan då jag ansåg de bägge vara överspelade. Falcon Am som spik eller Lady Youline, Spang Viktor, Valley Brodde och Billie de Montfort som utgångshästar var heller ingen hit. |
Citat:
Synd om du lämnar - vi behöver en kallblodskung med ögon uppe i norr! Gaska upp dig och återkom med förnyade krafter. Hoppas du stannar och förblir sajten trogen. Vi är mången som uppskattar dina tips och lågmälda attityd, något jag själv är ytterst dålig på... :cheers: |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Men nu har jag sagt A så då får jag även säga B. Min poäng är att om man inte drar några lärdomar av historien så kommer man att hamna fel i sina slutsatser om nutid och framtid. Försöker man förstå historien och sätta sig in i ett sammanhang kommer man också att inse att vi och vår tid inte är så speciell eller fullkomlig. Utveckling går inte alltid åt det önskvärda hållet. |
Citat:
|
Citat:
Dock tittar jag på hur ser det ut nu och hur kan man göra saker bättre. Jag tycker inte det är så komplicerat att göra på det sättet. Sen håller jag med om att utvecklingen av samhället i stort inte går åt rätt håll alltid men det beror ju på att människor är mindre smarta, egoister, har onda uppsåt etc. Vill man lösa dagens problem så är det oftast väldigt enkelt ifall vi inte hela tiden tänker på konsumtion och inflation etc! Visst, jag kanske är lite av en idealist men det får vara så i sådana fall :) Men jag ser framåt istället för att titta bakåt! |
Citat:
Håller med dig i ungefär vartenda inlägg du skrivit i denna tråden haha, skönt att se att man inte är ensam om att tänka på ett visst sätt... =) Nu ser vi fram mot elitloppshelg, nya galopper, stallkörningar, spekulationer, otur och förhoppningsvis lite lycka och glädje åt ett fåtal med =) |
Citat:
Idealism kommer leda till jordens undergång, om inte, i alla fall Sveriges - inget annat! :cheers: |