Information
Först vill jag säga att spreadsheet funktionen här på sharps är grymt bra och mars ska ha en stor eloge för det enorma arbete han har lagt ner.
Som jag har förstått så har mars inte så mycket tid och önskemålen från oss medlemmar är har varit ganska många. Därför har jag tagit min lilla tid att fixa in lite funktioner som utökar spreadsheetens basfunktioner. Jag har alltså skrivit ett Greasemonkey skript (userscript) som är en s.k. javascript kod som körs genom klientens webbläsare. Skriptet hackar alltså inte sharps server, utan använder bara sig av den information som webbläsaren får in och modifierar den.
För att kunna köra skriptet krävs Firefox + greasemonkey extension. Google Chrome ska ha stöd för userscripts men stödjer inte alla funktioner. Jag har testat med Google Chrome och skriptet verkar inte fungera alls. Det finns plugin till Internet Explorer men jag har ej testat någon av dem då jag ej kör Windows.
Funktionerna
Funktionerna som finns med just nu är "Populäraste spelen", "Z-värde" och "Binomialfördelning".
Populäraste spelen tog jag upp i en tidigare tråd som kan läsas här:
https://www.sharps.se/forums/spreadsh...eraste-spelen/
Med lite hjälp från Juret, lyckades jag implementera
Z-värde som komplement till ROI. Z-värde är ett värde som talar om hur mycket "tur" en spelare har haft. Procenttalet talar om hur mycket som slumpen har påverkat så ju lägre desto bättre. Eftersom jag inte kan så mycket om matematik, citerar jag Juret:
Citat:
|
z-score fungerar bäst när variansen är hyfsad konstant. I klarspråk, spelen i ett sheet ska vara på jämnlika odds för att det ska vara ett bra mått.
|
Binomialfördelningen är något som Zimond nämnde
här och beräknar något som liknar z-värde men tar endast hänsyn till vinster i förhållande till antal spel. Procenttalet talar om hur mycket som slumpen har påverkat så ju lägre desto bättre.
Exempel
Här har ni exempel på hur det kan se ut:
Kända problem/buggar
Om man klickar på ett filter eller liknande som gör att informationen laddas om, kommer skriptet att inaktiveras. Detta beror på att skriptet enbart körs när sidan har laddats färdigt. Om någon kunnig inom userscripts vet hur jag ska tillvägagå för att lösa problemet, skicka mig ett PM.
Skriptet
När vi väl har allt installerat (firefox + greasemonkey), klicka på den här länken så kommer webbläsaren att fråga om ni vill installera skiptet:
http://dl.dropbox.com/u/5770930/sharps/sharps.user.js