Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-04-13, 19:43   #1
 
Persas avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 474
Sharp$: 3963

Persas fotboll - 2013/2014
Stats: 6 - 2 - 0
ROI: 158.91%
Vinstprocent: 75.00%

Standard

Spreadsheet enhancer - Greasemonkey skript


Information
Först vill jag säga att spreadsheet funktionen här på sharps är grymt bra och mars ska ha en stor eloge för det enorma arbete han har lagt ner.

Som jag har förstått så har mars inte så mycket tid och önskemålen från oss medlemmar är har varit ganska många. Därför har jag tagit min lilla tid att fixa in lite funktioner som utökar spreadsheetens basfunktioner. Jag har alltså skrivit ett Greasemonkey skript (userscript) som är en s.k. javascript kod som körs genom klientens webbläsare. Skriptet hackar alltså inte sharps server, utan använder bara sig av den information som webbläsaren får in och modifierar den.

För att kunna köra skriptet krävs Firefox + greasemonkey extension. Google Chrome ska ha stöd för userscripts men stödjer inte alla funktioner. Jag har testat med Google Chrome och skriptet verkar inte fungera alls. Det finns plugin till Internet Explorer men jag har ej testat någon av dem då jag ej kör Windows.

Funktionerna
Funktionerna som finns med just nu är "Populäraste spelen", "Z-värde" och "Binomialfördelning".

Populäraste spelen tog jag upp i en tidigare tråd som kan läsas här: https://www.sharps.se/forums/spreadsh...eraste-spelen/

Med lite hjälp från Juret, lyckades jag implementera Z-värde som komplement till ROI. Z-värde är ett värde som talar om hur mycket "tur" en spelare har haft. Procenttalet talar om hur mycket som slumpen har påverkat så ju lägre desto bättre. Eftersom jag inte kan så mycket om matematik, citerar jag Juret:
Citat:
z-score fungerar bäst när variansen är hyfsad konstant. I klarspråk, spelen i ett sheet ska vara på jämnlika odds för att det ska vara ett bra mått.
Binomialfördelningen är något som Zimond nämnde här och beräknar något som liknar z-värde men tar endast hänsyn till vinster i förhållande till antal spel. Procenttalet talar om hur mycket som slumpen har påverkat så ju lägre desto bättre.

Exempel
Här har ni exempel på hur det kan se ut:


Kända problem/buggar
Om man klickar på ett filter eller liknande som gör att informationen laddas om, kommer skriptet att inaktiveras. Detta beror på att skriptet enbart körs när sidan har laddats färdigt. Om någon kunnig inom userscripts vet hur jag ska tillvägagå för att lösa problemet, skicka mig ett PM.

Skriptet
När vi väl har allt installerat (firefox + greasemonkey), klicka på den här länken så kommer webbläsaren att fråga om ni vill installera skiptet:
http://dl.dropbox.com/u/5770930/sharps/sharps.user.js
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Pacman (+10), mars (+5), KP (+5), Shell Peppe (+5), Soap (+5), performance (+5), Boone (+100), RobinD (+10), boored (+10)

Senast redigerad av Persa den 2012-04-17 klockan 12:26.
Persa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 20:30   #2
 
Pacmans avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 769
Sharp$: 6882

Pacmanscorner Twitterpicks
Stats: 1093 - 1168 - 229
ROI: 99.65%
Vinstprocent: 48.34%

Standard

Bra jobbat Persa! Får köra genom sheeten nu och kolla vad den ger för siffor
__________________
I was there last night and I think I finally understand why Fergie chose Moyes: They're the same. Both dour Scots, both Glaswegians, both Rangers fans, both like to tinker, to change a winning team, to play players out of position, play their favourites, give too many chances to under-performing players, make bizarre substitutions and play bizarre line-ups, in short Moyes is a younger version of Fergie.
Pacman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 20:34   #3
 
Qirrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 169
Sharp$: 421

Hi-diddly-ho
Stats: 770 - 730 - 56
ROI: 110.07%
Vinstprocent: 51.00%

Standard

Bra jobbat. Finns mycket roligt man kan göra med greasemonkey.
__________________
Hard work takes the gamble out of gambling.
Qirren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 10:04   #4
 
Persas avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 474
Sharp$: 3963

Persas fotboll - 2013/2014
Stats: 6 - 2 - 0
ROI: 158.91%
Vinstprocent: 75.00%

Standard

Kul att det finns intresse! Om det är någon ny funktion som ni vill ha med, är det bara att säga till så ska jag se om det är möjligt eller ej.
Persa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 10:51   #5
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Vet inte om det är tekniskt möjligt men jag hade gärna velat skapa "Filterboxar" på andras sheets och lägga mina egna filter där som appliceras. På de viset kan jag tex bara plocka fram folks spel i vissa ligor, eller vissa insatsnivåer osv.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 15:05   #6
 
Persas avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 474
Sharp$: 3963

Persas fotboll - 2013/2014
Stats: 6 - 2 - 0
ROI: 158.91%
Vinstprocent: 75.00%

Standard

Omöjligt eller inte är svårt att säga. Jag vet nämligen inte om man kan spara data likt cookies eller inte i userscripts. Vad som däremot går att fixa är att låta användaren själv modifera skriptet med hårdkodade filter för respektive sheet. Detta är ingen fin lösning och det kommer dessutom inte kunna visa sammanfattad info som filterrutorna man har till egna sheeten.
Persa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-04-17, 12:26   #7
 
Persas avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 474
Sharp$: 3963

Persas fotboll - 2013/2014
Stats: 6 - 2 - 0
ROI: 158.91%
Vinstprocent: 75.00%

Standard

Har uppdaterat skriptet och fixat tidigare buggen som gjorde att skriptet inaktiverades när användaren t.ex. använder ett filter. Värt att notera är att jag har satt en delay på 1 sekund efter att användaren har ändrat filter. Detta krävs då sidan måste uppdateras innan skriptet kan exekveras. Det kan leda till att sheetet kan bli aning långsam. Om ni inte gillar det, kan ni redigera skriptet och ändra "delay" variabeln till 0 som resulterar till att det inte blir någon automatisk uppdatering.

Jag har även funderat lite på KPs förslag och tror att det går att lösa på ett bra sätt. Jag återkommer senare i veckan med en ny uppdatering om jag får till det. Kommer bli fullt upp nu med CL och allt så förmodligen fram mot helgen.

För att ta del av nya uppdateringen, klicka bara på länken i första inlägget och webbläsaren kommer ersätta den gamla med den nya.

Edit: tänkte spara det här till helgen men eftersom jag har det tråkigt på tåget så kan jag lika gärna skriva det nu. Har korrigerat binomialfördelningen och använder nu träffprocent baserat på medelodds istället för 50%. Detta bör ge en bättre bild.

Senast redigerad av Persa den 2012-04-17 klockan 18:36.
Persa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 11:07   #8
 
Persas avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 474
Sharp$: 3963

Persas fotboll - 2013/2014
Stats: 6 - 2 - 0
ROI: 158.91%
Vinstprocent: 75.00%

Standard

Jag har nu implementerat KPs förslag om att ha egna filter på andras sheets. Funktionen gäller för alla sheet, inklusive dina egna, vilket möjliggör att lägga till fler filterboxar på sina egna sheets. Det finns även ingen begränsning på 10 filterboxar som standardvarianten har.

Skriptet måste buggtestas och förhoppningsvis släpper jag den innan helgen.

Här finns en liten preview där jag har applicerat tre egna filterboxar
Spoiler:
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Semicolon (+10), KP (+10), Boone (+100)
Persa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 11:18   #9
 
Persas avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 474
Sharp$: 3963

Persas fotboll - 2013/2014
Stats: 6 - 2 - 0
ROI: 158.91%
Vinstprocent: 75.00%

Standard

Känner att jag har jag testat tillräckligt och uppdaterar därmed skriptet!

Skriptet fungerar så att man återanvänder redan sparade filter från andra sheet. Detta gör att man slipper spara en massa filterdata på klientdatorn, vilket även gör det mer portabelt. Det enda som sparas på klientdatorn är en simpel variabel som talar om vilket sheet som har vilka "custom filter".

Såhär gör man
(om du vill återanvända ett existerande filter, skippa punkt 3)
1. Öppna ett av dina sheet.
2. Klicka på "Hantera filter".
3. Skapa ett filter.
4. Håll markören över "Ändra" till det filter du vill använda. Kollar länkadressen, där ska det finnas ett ID. Skriv ner/memorera ID:et som kommer fram.
5. Öppna det sheet du vill applicera filtret på.
6. Scrolla ner till grafrutan och klicka på "Hantera custom filter".
7. Skriv in ID:et i rutan och tryck sedan "Spara".
8. Scrolla upp och voila!

Du kan lägga in flera filter-ID:n genom att lägga in dem på varsin rad. Som jag även skrev tidigare, kan man även applicera dessa "custom filter" på egna sheet. Detta möjliggör att du kan ha fler än 10st.

Kända problem/buggar
Filterboxarna kan komma upp i en ordning som inte matchar den ordningar man själv har valt. Problemet här är att skriptet hämtar data asynkroniskt och det sker multitrådat. Det kan därför bli en s.k. "race condition" beroende på vilka filterdata som hämtas först.

Preview
Spoiler:
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Shell Peppe (+5), Qirren (+7)
Persa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 19:19   #10
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Fungerar kanon. Jag skulle vilja sätta som önskemål att mina custom filters ska komma överst. Dvs över sheetskaparens egna filter då dessa är betydelselösa för mig.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 00:54   #11
 
Persas avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 474
Sharp$: 3963

Persas fotboll - 2013/2014
Stats: 6 - 2 - 0
ROI: 158.91%
Vinstprocent: 75.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Fungerar kanon. Jag skulle vilja sätta som önskemål att mina custom filters ska komma överst. Dvs över sheetskaparens egna filter då dessa är betydelselösa för mig.
Fixat, ladda ner skriptet igen så ska dina egna filter komma före originalfiltren.
Persa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 05:02   #12
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Detta var ju duktigt bra

Fler requests, vet ej möjligheterna/begränsningarna. Men om det är möjligt och som jag tror/hoppas andra uppskattar även.
  • Se antal levande spel i varje box. Dessa levande spel ska vara levande baserade på dina filter och ej det totala antalet levande.
  • Kunna öppna en sida som heter "Mina customfilters" där alla customboxar från alla sheets syns tillsammans med antalet levande spel som passar in på filtret.
  • Dessa boxar ska ha en länk till varje sheet.
  • Klickar man på antalet levande spel så ska det ploppa fram en ruta som visar vilka spel som är levande med insats/rekare/odds precis som det gör i det vanliga spreadsheetet. Dessa levande spel ska återigen baseras på dina filter.

Detta möjliggör att man kan bygga en egen favoritsida där man har med endast de typer utav spel som olika personer bokför. Förhoppningen är att skapa en "rygglista" där spelen baseras på dina egna filter.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 13:41   #13
 
Semicolons avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 853
Sharp$: 1997


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Persa, när jag gör detta kan jag inte se statsen i filterboxen, vad gör jag för fel? Det funkar att lägga till en custom-box och klickar man på den så filtreras sheetet på det. Men det kommer som sagt inga stats i boxen. Lite segt å behöva scrolla neråt varje gång
Semicolon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 00:14   #14
 
Persas avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 474
Sharp$: 3963

Persas fotboll - 2013/2014
Stats: 6 - 2 - 0
ROI: 158.91%
Vinstprocent: 75.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Detta var ju duktigt bra

Fler requests, vet ej möjligheterna/begränsningarna. Men om det är möjligt och som jag tror/hoppas andra uppskattar även.
  • Se antal levande spel i varje box. Dessa levande spel ska vara levande baserade på dina filter och ej det totala antalet levande.
  • Kunna öppna en sida som heter "Mina customfilters" där alla customboxar från alla sheets syns tillsammans med antalet levande spel som passar in på filtret.
  • Dessa boxar ska ha en länk till varje sheet.
  • Klickar man på antalet levande spel så ska det ploppa fram en ruta som visar vilka spel som är levande med insats/rekare/odds precis som det gör i det vanliga spreadsheetet. Dessa levande spel ska återigen baseras på dina filter.

Detta möjliggör att man kan bygga en egen favoritsida där man har med endast de typer utav spel som olika personer bokför. Förhoppningen är att skapa en "rygglista" där spelen baseras på dina egna filter.
- Lägga till antal levande spel ska inte vara några problem.
- Det går inte att skapa sidor med greasemonkey, men jag kan använda mig av https://www.sharps.se/spreadsheet där jag lägger till en sektion med "Mina filter" som liknar "Mina spreadsheet", "Favoritsheet" och "Information".

I det stora hela så tror jag inte att det ska inte vara så mycket jobb men jag kan inte lova något.

Citat:
Ursprungligen postat av Semicolon Visa inlägg
Persa, när jag gör detta kan jag inte se statsen i filterboxen, vad gör jag för fel? Det funkar att lägga till en custom-box och klickar man på den så filtreras sheetet på det. Men det kommer som sagt inga stats i boxen. Lite segt å behöva scrolla neråt varje gång
Tror du att du kan ge mig ett exempel (sheet + filter-id:n) så att jag kan testa själv och se om jag kan återskapa felet.
Persa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 10:02   #15
 
Rejss avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 572
Sharp$: 4288
Standard

Hur gör man om bara källkoden kommer fram?
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Rejs är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara



td