Visa ett inlägg
Gammal 2014-09-02, 19:58   #12
BroderH
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 1 589
Sharp$: 5964


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

NFC North

Green Bay Packers 13-3
Chicago Bears 11-5
Detroit Lions 6-10
Minnesota Vikings 4-12


NFC North har som vanligt “the usual suspects” och inte helt inte ovanligt lär Packers stå som segrare även om man oväntat tappade titeln ifjol. Detta berodde dock till stor del på att Aaron Rodgers bröt nyckelbenet, håller han sig frisk ligger vägen öppen för ytterligare en division titel.

Packers hade förutom Rodgers många skador i truppen ifjol och det mäktade man inte med. Det är naturligtvis mycket viktigt att Rodgers håller sig frisk då han är en av ligans absolut bästa quarterbacks. Eddie Lacy hade en bra debutsäsong ifjol och förutspås bli ännu bättre i år. Jag skulle inte bli förvånad om han är rankad topp 5 bland alla running backs när säsongen är slut. Passningssäkre Rodgers har som vanligt många targets där Jordy Nelson är den klart mest lysande stjärnan. Rodgers har dock flera andra bra alternativ som Boykin och Cobb. Packers offense var rankat som nr 3 ifjol. Defense hade desto större problem och var bara rankat som nr 25. I år har man värvat rutinerade Julius Peppers som tillsammans med Clay Matthews kommer att sätta skräck i motståndarnas offense. Jag tycker också att secondary ser bättre ut än ifjol och jag räknar med att Packers defense håller en högre klass i år än ifjol. Packers blir att räkna med i år igen.

Bears vann hälften av sina matcher ifjol trots att man stundvis spelade riktigt bra. QB Jay Cutler har svårt att få sitt riktiga erkännande från fansen och jag tycker att han får oförtjänt mycket kritik. Dock har han varit ganska skadebenägen de senaste åren och jag tror att man behöver spela en hel säsong för att få fansens kärlek. Bears har annars ett riktigt bra offense med Matt Forte som sprang för över 1 300 yards ifjol och med stabila receivrar i Marshall och Jeffery som båda tog emot bollar för över 1 200 yards ifjol. Bears problem finns inte på offense. Defense var dock bland de sämsta ifjol i ligan och tyvärr ser det inte mycket bättre ut i år. Man hade nog hoppats på att årets draftval skulle spela en mer avgörande roll i laget, men just nu ser det inte ut som någon av rookisarna kommer att starta. Jag tycker det är för många gamla spelare som har avgörande roller på Bears försvar.

Lions har i mina ögon ett riktigt intressant offense. Matthew Stafford har naturligtvis en nyckelroll som QB och jag tror han kan utvecklas mer under nye coachen Jim Caldwell som tidigare jobbat med Peyton Manning och Joe Flacco. Stafford har som bekant Calvin ”Megatron” Johnson som sin favorittarget, och det med all rätt. Megatron har bevisat att han är ligans bästa wide receiver. Han kan dock få välbehövlig avlastning i år då man värvat Golden Tate som är så pass bra att motståndarna inte har möjlighet att dubbelmarkera Johnson. På marken anfaller man i första hand med stabile Reggie Bush. Defense höll ok klass ifjol men behöver snäppa upp sig ytterligare om man ska ta fler än fjolårets sex segrar. Nye defensive coordinator Teryl Austin har infört ett nytt spelsystem som kan ta tid att sätta sig. D-line ser riktigt intressant ut men det ser lite tunt ut längre bak i banan.

Vikings tror jag är ett lag för framtiden men kan kanske inte ta det avgörande steget redan i år. Man har två nya intressanta coacher i head coach Mike Zimmer som gjorde ett bra jobb med defense i Bengals samt superrutinerade Norv Turner som kliver in som offensive coordinator. På försäsongen har mycket handlat om vem som ska få starta som QB. Valet föll på rutinerade Matt Cassel men rookien Teddy Bridgewater spås en lysande framtid och lär få sina chanser i år. I Adrian Peterson har man ligans bästa running back och som WR:s hittar vi Greg Jennings och Cordarrelle Patterson. Den sistnämnde spås kunna slå igenom i år. Defense å andra sidan var en katastrof ifjol och var rankat näst sist. Man har dock värvat in hela fyra nya spelare i starting defense och med tanke på att defense är Zimmers specialitet så förväntas försvaret utvecklas i rätt riktning i år. Bortaspelet har dock varit en svaghet för Vikings som var segerlösa borta ifjol och har bara vunnit fem matcher de senaste tre åren. Det är då oroande att man bygger en ny arena i Minneapolis och att Vikings är förpassade från sin inomhusarena till en collegearena där man spelare utomhus. Blir det då som att spela 16 bortamatcher i år? Oroande i så fall!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Lazlo (+10)
BroderH är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat