Citat:
Ursprungligen postat av Om_sommaren
jörgen westholm är inte en av de kuskar jag har störst förtroende för. Men även Jörgen måste begripa att han behöver uttnyttja försprånget han har till bakspårs hästarna o ta sig till spets när startrusningen lagt sig. Jag tror ingen där framme är intresserad att svara om han kommer tididgt o då vinner han också loppet. Sitter han o sover är loppet öppet. Jag gillar raggamuffin som är stark o ute på bra distans. Janes hugo o tor mento är givetvis aktuella igen om loppet blir liknande kört som på halmstad. Alfas da vinci blev det fel för sist då han ska gå sista 800 metrarna då han har en fruktansvärd långspurt att tillgå.
|
9 Time Marchine har verkligen sett ruggig fin ut i tre raka vinster. Har visserligen mött tämligen skralt motstånd men sättet han har vunnit på tycker jag imponerar. Och han har framför allt gjort jobbet själv. Tidigt avancemang, avancemang varvet kvar, full sula sista 700 etc. Och det som jag tycker är särskilt intressant är att han har visat flera speeder i samma lopp. Normalt sett så brukar det vara svårt att speeda mer än en gång på längre distanser, men senast över fyra kilometer så gick det en 10-speed på bortre lång, lite vila genom kurvan och sen full sula igen. Vinnartiden över fyra kilometer står sig väl rätt bra i jämförelse? När han vann gången innan så blåste han runt hela packet på
näst sista bortre lång, under 1.10, fick ta igen sig lite, innan han lämnade sällskapet sista 700. Småtrevligt intryck.
12 Indigous visade också sin kapacitet när han vann Harpers via 1.09 sista 800. Det gick säkert nedåt 1.07 genom svängen och det är klart, hamnar han i andrapar utvändigt igen så blir han ju svårslagen. Erik A är väl bäst av kuskarna att köra på lång distans?
15 OnHold visar också form. Avslutar sista 800 efter 1.10 senast men det räcker bara till en hedrande andraplats. Magnus Jakobsson räcker inte riktigt till när Björn Goop och de andra står för motståndet. Om han inte har tur och hamnar riktigt bra på det, som när han vann på Örebro. Då räckte det väl med 1.11 sista 700 för att vinna, men det är klart, då satt han ju i tredjepar utvändigt istället för sist utvändigt. Vilket är en dramatisk skillnad.
13 El Mago Pellini är bra, men jag tror inte att han är lika vass över 3140 som några av de andra betrodda. Det är en rätt stor skillnad att vara bra över 2140 och att vara bra över 3140. Särskilt om Ludde är lika gasglad som han brukar. "-Men vann inte ElMago på Vincennes i vintras?" kanske ni invänder. Jo, tjena. Efter att han fått
chansen invändigt ja.
14 Alfas Da Vinci var riktigt bra när han vann på Lunden. Och Lövgren lämnade väl klartecken innan också. Därefter har han inte alls levererat. Och Lövgren i sulkyn gör det inte lättare. Jag är mycket tveksam, det är många i det här sällskapet som springer 1.10 sista 700 och då kan man inte sitta sist utvändigt när tåget går.
3 Tormento var väl lite överraskande bra i förra starten. De två senaste loppen med barfotabalans har verkligen slagit väl ut. Jag har under 1.11 första 600 sista varvet senast och tar då emot både Alfas Da Vinci och Mellby Viking (vilka båda tröttnar totalt). Att han blir slagen av en smygkörd är inte så mycket att orda om.
7 Mind Your Face ska bli väldigt intressant att se. 2%-are i dagsläget. Men har väl varit bra länge? Lite sämre i ett par starter men den här har slagit exempelvis OnHold, Naglo Del Nord och Royal Fighter regelrätt från samma start och Kontio är väl lite mer offensiv än Stefan Söderqvist?
Jag tycker att det ser ut som att det kommer att tävlas på lördag. Vi kanske kommer att få se fler i andraspår än förstaspår, vilket gör att positionerna blir helt avgörande. Jag hoppas verkligen att Jörgen laddar framåt direkt, då är Tidsmaskinen en het kandidat. Annars så hoppas jag naturligtvis på att Kontio får en bra resa i andraparutvändigt med 7 Mind Your Face. Så att det blir lite pengar på sjuorna...