Citat:
Ursprungligen postat av Silverfalk
1) Ratings - Bygger på statistik från de tre senaste åren och jag använder mig dessutom av "shots on goal" i de ligor jag kan. Det jag skapar är ett anfallsvärde och ett försvarsvärde för respektive lag (målsnitt). Sedan är det bara att ta lag 1 anfall mot lag 2 försvar och ta fram ett förväntat antal mål för lag 1 resp lag 2. Därefter har jag en statiskt hemmaplansfördel som jag använder för alla ligor. En enkel poisson fördelning visar sedan hur stor sannolikhet respektive resultat har att inträffa. För att ett spel ska vara intressant vill jag ha ett övervärde om minst 15%.
|
Jag har testat det här själv med blandade resultat. Viktigt att tänka på är att man inte kan ha samma hemmaplansfördel i olika ligor enligt mina empiriska försök. Holländska ligan t.ex. har inte samma hemmaplansfördel som engelska (nu var det ett tag sedan jag gjorde det så tog bara två olika ligor utan minne av hur dom skiljer sig).
Har du anpassat din poissonfördelning utefter att den ofta misskalkylerar 0-0 (har jag för mig att det är)?