Visa ett inlägg
Gammal 2020-07-13, 13:53   #27
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3338
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tipsb Visa inlägg
Stämmer verkligen ditt resonemang?


Vi gör antagandet att person X med 100 % säkerhet kan veta att en spelomgång kommer hamna någonstans mellan 15 kr och 20 000 kr och att det blir en femrättsjackpot. (självklart kan ingen till 100 % veta detta, men vi gör det teoretiska antagandet)

Det innebär att återbetalningen till spelarna är Omsättningen * 0,65 * 0,6 dvs omsättningen * 0,39. Spelarna får som kollektiv tillbaka 39 % av satsade pengar.

Även vid antagandet att vinsten för 7 rätt blir någonstans mellan 15 kr och 20 000 kr så har man fortfarande kvar en väldigt stor del spelkombinationer. Självklart mindre än alla möjliga existerande spelkombinationer, men trots det väldigt många för att bara kunna plocka hem 7 rätt. Om man missar får man förmodligen tillbaka maximalt 100 kr eller liknande vid 6 rätt.

Ponera då att man spelar ett reducerat system för 1000 kr enbart innehållandes 2000 spelkombinationer inom utdelningsintervallet 15 till 20 000 kr. Genomsnittliga vinsten är ca 10 000 kr. Det innebär att för att gå +-0 bör man sätta dessa minst 1 gång av 10 (exklusive alla sidovinster som i sig genomsnittligt även skulle återbetala 13 % av insatsen). Jag skulle tro att det finns betydligt fler spelkombinationer än 2000 * 10 = 20 000 rader inom intervallet 15 kr och 20 000 kr.

Rätta mig gärna om jag har fel.



Vi gör antagandet att person y med 100 % säkerhet kan veta att en spelomgång hamnar någonstans mellan 1 000 000 kr och 2 000 000 kr. (självklart kan ingen till 100 % veta detta, men vi gör det teoretiska antagandet)

Det innebär att återbetalningen till spelarna är Omsättningen * 0,65. Spelarna får som kollektiv tillbaka 65 % av satsade pengar.

Självklart finns det massvis med potentiella spelkombinationer mellan 1 000 000 och 2 000 000 kr. Men om man missar med liten marginal kan utdelningen på fem rätt och sex rätt väga upp rejält. Sex rätt kanske till och med kan ge mer än 10 000 kr tillbaka ibland.

Ponera att man spelar ett reducerat system för 1000 kr enbart innehållandes spelkombinationer inom utdelningsintervallet 1 miljon kr och 2 miljon kr. Genomsnittliga vinsten är ca 1,5 miljoner kr. Det innebär att för att gå +-0 bör man sätta 7 rätt minst 1 gång av 1500 gånger (exklusive alla sidovinster som i sig genomsnittligt även skulle återbetala 39 % av insatsen).



Självklart är det större varians i alternativ 2 (sikta mot storvinst) då det kommer ta många fler spelomgångar att få in sjuan. Men spelteoretiskt måste väl alternativ nummer 2 vara ett mycket bättre spel än 1:an?

Med reservation för att ingen till 100 % kan pricka in utdelningsintervall. Enbart en teoretisk diskussion om vilka alternativ som kan ha bäst spelvärde.

Där jag ställer mig tveksam till att spelvärdet är så enormt med 39 % återbetalning även om man känner till att den rätta raden kommer befinna sig i det lägre utdelningsintervallet i sig.
Jag håller med om att det är mycket bättre att spela i intervallet 1 000 000 kr och 2 000 000 kr om man bara spelar när utdelningen väl hamnar där i mellan.
Ville bara påvisa betydelsen av att kunna bedöma utdelningen är så stor så att även alternativ 1 går med vinst.
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat