Väntar tills jag ser banan innan jag tar några slutgiltiga beslut men känslan just nu är att jag kommer att gå på broddhästar och ta bort hästar jag tror funkar sämre på brodd.
Största plussen har jag för Lupin Håleryd och Marshall Match som kan vara tänkbara spikbud för mig. Lupin var fantastisk fin på brodd senast och bara lämnade motståndarna när dunder öppnade öronen, på en för dagen kanontid. Jag tror att hon går bra bakifrån också och öppnar riktigt snabbt trots spår fyra på volten. Från tredje-fjärde ytter hoppas jag på en Svanstedtare av Ohlsson och att övriga ser ut som statister redan i sista sväng. Har egentligen alla sina segrar den kalla årstiden och merparten på brodd.
Marshall Match vann för tre starter sedan i Seinäjoki på en klassisk broddbana och det var egentligen mot tuffare än han möter idag. Redan som treåring sprang han 14,6 full väg i snöyra och broddväder när han vann någon typ av finallopp i Finland med 30k euro i förstapris. Visade senast att han har toppform och kommer han iväg vettigt tror jag på toppchans. Har inte startat i volt sedan treårssäsongen, gick då iväg felfritt några gånger utan att öppna speciellt snabbt, så det är naturligtvis frågetecken för startmetoden. Men Uffe känns säker på Bergsåker och jag tror att han trots allt kommer iväg ok.
I kallblodsloppet skulle jag normalt sätt tro på JOP:s hästar nu när det blir lite kallare och brodden skruvas i även på tävling. Men hans hästar har varit neråt en period och egentligen bara BW Rune som presterat på någorlunda nivå senaste månaderna. Skulle vändningen vara på väg för stallet måste både 5 och 15 vara mycket tidiga här. Annars är det Vestpol Gladiator som är formkortet och bevisligen funkar mycket bra på broddar.
I guld tror jag egentligen alla de fem mest streckade funkar bra på brodd, men vissa kanske ännu lite bättre än andra. OTP tror jag en gång varit världens bästa häst på denna typ av underlag men borde inte vara samma kapacitet i honom nu som 13-åring (tycker iaf jag). Men det är ändå bara 2 år sedan han dansade undan före Propulsion på detta underlag. I "broddgynnad" rankar jag 3-8-10-11-5 men den verkliga ranken skiljer sig med 11 som etta...
Gissar på att jag kommer ta bort t.ex. Westholms hästar om banan blir som jag tror...
Nyckeln till pengar tror jag ligger i om det kan skrälla i tredje och sista, men jag har oftast fel...