Ärligt, fulsprit, jag är inte alls säker på att en ändrad modell för prispengar kommer att tillföra något till utvecklingen.
Grundproblemet, som jag ser det, är att man inte tävlar. Man är passiv, oföretagsam, har varken plan A, B eller C när man rullar ut till start.
Man brister i hantverket. Man sitter och sover i sulkyn. Har ingen aning om det gått 1.10 eller 1.23 första varvet.
Man får inte fart på hästarna varken från start, mitt i loppet eller 400 kvar.
Och finishkörningen. Man blir fan mörkrädd. Man ser ofta hur de direkt tappar en längd på ledaren när de väl lyckas leta sig ut från vinnarhålet, 200 kvar. Eller hur de i nån konstig rörelse först måste flytta hela ekipaget i sidled, minst men gärna två ekipagebredder, för att sen börja fumla med snören, tömmar och vad det är för att växla till speedkörning. Då ledaren redan är i mål.
Det är en sorglig samling föredettingar som åker omkring i loppen, helt initiativlösa.
Gud vad jag saknar Åke Svanstedt ibland...
Nä, ställ krav på dem. Minst en ”kuskuppkörning” per år. Fixar du inte ingående moment så får du f-n åka hem och träna. Eller söka dig ett annat yrke.
Det måste bli ett slut på att ha spärrvakter, assistanspersonal och andra yrkeskategorier som åker omkring och lallar i loppen.
Och det måste bli slut på att stryka alla dessa spadar medhårs, i nån missriktad godhetsiver ursäkta dessa - på ren svenska - värdelösa kuskinsatser. Nej, alla kan inte vara som Goop, Adielsson och Kihlström.
Men om man inte åker hem och tränar bilstarter efter att i 15 års tid förlorat spetsstriden precis varje gång Erik sitter upp bakom en konkurrent i första startledet bakom bilen, då kanske man inte har rätt mindset, attityd, inställning för att köra travlopp. Man kanske ska satsa på något annat.
Statsråd eller nåt.
Magnus A Djuse och Jorma Kontio är levande bevis på att det sitter i huvudet, inte i antal år i sulkyn.
Over and out.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|