Analys och andelsystem V85 Åby 2026-05-09
Nedanstående analys och länk till andelssystem finns på Facebooksidan Montins Miljoner.
Idag bjuds vi vårens första riktigt stora travdag då båda ”pokalloppen” samt Paralympiatravet avgörs på Åby. Dessutom är omgången kryddad med en jackpot, vilket gör det extra intressant. Loppen ser svårlösta ut på förhand, vilket borgar för en hög utdelning.
V85-1
Vi rivstartar direkt med Drottning Silvias Pokal som innehåller tolv riktigt fina ston. Samtliga försöksvinnare såg fina ut, men jag tycker att 2 Pure Count imponerande allra mest, och tränare Fredrik Wallin låter optimistisk i intervjuerna inför detta lopp. Wallin har dessutom ett bra track record när det gäller att vinna storlopp med just ston. Jag provar att spika 2 Pure Count, då det annars krävs många streck då det är jämt bakom henne. Jag gillar dessutom att ta grepp om omgången genom att inleda men en spik.
Jag spikar 2 Pure Count
V85-2
Stodivisionen med en spårtrappa är som vanligt svårlöst. Jag tycker det finns en del frågetecken kring de mer betrodda hästarna, så därför garderar jag brett och jobbar in en skräll. Två av dessa kan 9 Fontasia Schermer och 15 Joelynn vara. Den förstnämnda satt fast med krafter sparade senast, och den sistnämnda blir konstigt nog bortglömd varje gång hon startar trots flera fina insatser i vår.
Jag streckar: 4 – 3 – 5 – 15 – 9 – 8 – 14 – 13 - 6
V85-3
Här blir 3 Ace Wibb stor favorit och det tycker jag är rätt. Han har fin chans att leda detta lopp runt om, men då det riskerar att bli körning från start så vill jag ändå gardera. 5 Dream Burgerheide har varit löjligt bra i de två senaste starterna, och är märkligt lite streckad här. Det samma gäller för 9 Bollinger N.O. som fått två lopp i kroppen efter vila och bör närma sig toppform. Han har hög kapacitet för klassen och är väldigt intressant till bara 5%.
V85-4
Fjärde avdelningen är också en väldigt öppen historia. 5 Prank är favorit, men det brukar inte vara så lätt för de norska varmbloden att vinna i Sverige. Här luktar det skräll lång väg, och bra hästar som 6 Franky Bahia, 12 Chaplin och 14 Deadly Map är alla väldigt lite spelade i förhållande till kunnande.
Jag streckar: 8 – 9 – 14 – 5 – 6 – 12 – 2 - 1
V85-5
”Kungapokalen” är som vanligt ett topplopp! Dagens största favorit är i skrivande stund 4 Wise Guy. Han imponerade stort under fjolåret för Per Nordström. Till årets säsong är han flyttad till Daniel Redén där han startat två gånger och vunnit båda. Jag tror att han är klassen bättre än sina motståndare här, och firma Redén/Kihlström brukar ha grejerna i ordning när det vankas storlopp.
Jag spikar 4 Wise Guy
V85-6
Veckans Silverdivision är ett riktigt bra lopp där 3 Loxahatchee återigen blir favorit. Senast blev det för tufft kört inledningsvis för denne, men han blir återigen favorit mot ett liknande motstånd. Jag tror det kan bli liknande kört igen och med ett halvvarv längre distans så kan favoriten bli sårbar. Jag varnar för 6 Makalu Doc som höll bra trots tuff löpning senast, samt 8 Harpy som tävlat mot betydligt tuffare motstånd i vår.
Jag streckar: 3 - 6 – 8 – 2 – 10 - 5
V85-7
Lovely Godivas Minne är ett stolopp för högsta klassen och loppet har flera bra hästar i startlistan. Favorit är 7 La Yuca trots en sämre insats senast. Jag går emot henne och spikar 3 Fantastica Doda som gjorde en fin debut för Stall Gocciadoro senast. Hon bör vara ännu bättre nu, och Gocciadoros hästar brukar gå rysligt bra i maj månad.
Jag spikar 3 Fantastica Doda
V85-8
Paralympiatravet är dagens huvudnummer och här tror jag att vi får en riktigt batalj. 6 Francesco Zet är berättigad favorit, och alla vet vad han kan i sina bästa stunder. Jag vill dock dubbla systemet med den franska gästen 3 Harley Gema som är en riktig tuffing. Franska hästar står sig väldigt bra mot de svenska, och jag tror vi får se en härlig duell mellan dessa båda. Övriga tror jag får svårt att hänga med denna duo.
Jag streckar 6 - 3
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|