Ämne: V85
Visa ett inlägg
Gammal igår, 18:42   #567
BosseEk

Reg.datum: apr 2018
Sharp$: 2796
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Hej Bosse
Ditt program verkar vara välgjort och snyggt till skillnad från mitt som bara bygger på funktion och exakt 0% design

Nu till min undran, varför använder du ATG:s v-odds för att räkna ut value för ett sreckspel? Det funkar väl möjligtvis bara till avd1.

Själv använder jag mej av unibets v-odds som jag tror har en mer rättvis oddssättning av alla avdelningar innan streckspelet stänger.
Tack! Fast sådär väldigt modernt och vackert är det inte, men funktionellt. Kanske är det bara jag som har "lärt" mig att klicka i hästar i en grid, men jag tycker att det går snabbt och är överskådligt. Jag har provat drag & drop för att ändra rangordning osv, men för mig känns det snarare som att det tar längre tid.

Din fråga angående värdet av Value är helt berättigad. Jag har nog själv valt att ryckas med lite av det faktum att "spelvärde" ofta presenteras på diverse sidor och i olika system. När jag började med TravNavigator tyckte jag därför att det var intressant att ta med även det måttet.

Men värdet av spelvärde kan absolut ifrågasättas. Mina hittills ganska amatörmässiga analyser tyder inte på att Value är särskilt bra på att förutsäga vare sig vinnare eller utdelning. Det är också anledningen till att jag valt att kalla det Value och inte "spelvärde" – det senare kan lätt få tankarna att vandra iväg och låta mer användbart än vad jag faktiskt kan visa att det är.

Det går visserligen att få fram ett numeriskt Value och använda det som filter när systemet skapas, exempelvis kräva Value mellan 0,9 och 2,0. Jag har däremot inte lyckats hitta någon "sweetspot" där det faktiskt ger en tydlig fördel. Vissa omgångar är det många vinnare med högt Value, andra betydligt färre, och jag kan inte se någon tydlig röd tråd som gör att det går att utnyttja på ett bra sätt.

Jag tittade därför lite närmare på de 504 V85-loppen i mitt material. Value-rankingen är faktiskt ganska talande. Endast 4 gånger har hästen med högst Value vunnit loppet. Som jämförelse ser det ut så här för Value, streckrank och odds:
Kod:
Rank       Value    Streck-%    Odds
------------------------------------
1             4         190      187
2             7         105      106
3            15          64       69
4            17          36       38
5+          461         109      104
------------------------------------
Totalt      504         504      504
Det är ganska svårt att argumentera för att Value ensamt skulle vara ett bra sätt att hitta vinnare. Streckrank och odds är betydligt bättre.

Däremot labbar jag en del med andra faktorer som odds, oddsrörelse, kilometertider, streckprocent osv. Det värde jag får när jag kombinerar flera sådana faktorer har jag valt att kalla ValueScore, och det ser hittills betydligt mer lovande ut:

Kod:
VALUE SCORE-RANK

Rank 1 : 76
Rank 2 : 59
Rank 3 : 56
Rank 4 : 53
Rank 5+: 260
Men även där är det fortfarande svårt att slå de enklare måtten streckrank och odds.

Jag har även gjort en del jämförelser mellan olika oddsbaserade rankingar. Min erfarenhet hittills är att det behöver skilja ganska mycket mellan ATG:s, Unibets och Svenska Spels odds för att det ska ge någon större praktisk skillnad i vilka hästar som hamnar högt i rankingen. De mindre skillnaderna mellan oddsleverantörerna verkar helt enkelt inte förändra bilden särskilt mycket.

Så om du har gjort jämförelser som visar att exempelvis Unibets odds ger en tydlig fördel framför ATG:s är jag absolut intresserad av att se dem. Man skulle exempelvis kunna försöka hitta mönster i skillnaderna mellan oddsleverantörerna. De har förmodligen ofta samma favorit, men om och när skillnaderna i själva oddsen påverkar rankingen, hur ofta rankas vinnaren högst enligt respektive leverantör och finns det något mönster när skillnaden i odds blir större? Det skulle vara betydligt mer intressant för mig än att bara konstatera att oddsen skiljer sig mellan leverantörerna.

Så min användning av Value i TravNavigator är egentligen mer att visa och analysera ett intressant förhållande mellan streck och odds än att påstå att det är ett bra sätt att hitta vinnare.

Vänliga hälsningar,
-Bosse
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat