Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Det händer då och då på diverse spelformer. Liksom det ibland blir helt blankt. Överspelade tenderar ju att vara betrodda och då ha "hög" vinstchans även om det inte motsvarar spel%en.
Jag hämtar alltså inte enbart oddsen för V85-omgångarna utan helt enkelt de omgångar där fastodds finns och jag har tid. Inhämtningen är semi-manuell mha skärmklipp och OCR-teknik.
Observera att det INTE är taget rakt av som kvot mellan spel% och sannolikhet. Jag viktar ner de med låg sannolikhet logartimiskt så att "min lista" påverkar högre sannolikhet mer än låg spel%.
Du får ta tipset exakt som du vill. Antingen så undersöker du det, eller så gör du som du alltid har gjort.
Min exakta algoritm och programsnurra för inhämtningen väljer jag att hålla för mig själv. Får nog tycka att det är tillräckligt generöst ändå.
Men återigen. Du har visat att något som aldrig kunde fungera inte fungerar. Det är ju jättebra, men det förvånande mig att du ens försökte.
Och jo, om du vill ha en hint om något som har en chans att fungera så kan du kika på ovanstående. Eller så struntar du bara i det.
Så, nu ska jag inte störa mer. Sry Sir.
|
Nu blev det betydligt mer intressant, Strappa!
Då förstår jag också varför dina siffror skiljer sig så mycket från mina. Vi pratar inte riktigt om samma Value, eftersom du logaritmiskt viktar ned de låga sannolikheterna, vilket inte är brukligt när spelvärde beräknas.
Det är naturligtvis helt okej att konstruera ett annat mått. Frågan blir då hur mycket bättre det faktiskt är än den ursprungliga kvoten, och det går väl egentligen bara att avgöra genom att köra båda metoderna på samma material.
"Det händer då och då" är däremot svårt att värdera. För att jämförelsen ska bli meningsfull behöver man veta hur ofta Top2Value faktiskt innehåller vinnaren, helst på ett komplett och i förväg bestämt material.
Jag är därför faktiskt nyfiken på din variant. Om du får fram ett tillräckligt stort material för V85 vore det intressant att jämföra din viktade Value med min vanliga Value, streckrank och odds på exakt samma lopp. Det vore betydligt mer intressant än att diskutera vilken metod som borde fungera, eller vid vilka tidpunkter ett odds som faktiskt varierar ska hämtas. Här kan vi faktiskt mäta skillnaderna istället för att "tycka".
Vänligen och helt "oförsvarligt",
-Bosse