![]() |
Superettan 2014
Idag drar Superettan igång med tre matcher:
Sundsvall - J Södra Husqvarna - Landskrona Degerfors - Varberg Sundsvall och J Södra brukar bli målrika matcher. Några idéer? Landskrona verkar ha sjukstuga och Husqvarna är bra hemma. Men hur bra är de? Degerfors borde väl slå Varberg hemma? Återkommer om det blir något spel. |
Målrikt att vänta i Sundsvall. Giffarna har också bra statistik hemma i första halvlek. Degerfors bör vara numret för stort för Varberg. |
3 skador & 3 sjukdomar i BoiS stör och många tror att BoiS även åker ur S1 i år.
Husqvarna har 12st nya spelare i årets trupp & BoiS har 10st. Det som talar för HFF i denna match är deras hemmaspel(12-2-1 förra säsongen) det som borde tala emot är en ny trupp och en ny division. Jag testar HFF att vinna till 2,40 idag. Lycka till med era spelbeslut! |
Citat:
|
Jag gillar inte Degerfors iår, har sett dem en hel del matcher och tycker inte de fått igång spelet under försäsongen o dessutom har de läckt bakåt. Visserligen har de haft mycket skador under försäsongen och ser något bättre ut på den fronten nu. Jag tror det kommer dröja några omgångar innan Degerfors hittar sitt fina passningsspel. Varberg har förstärkt med en del intressanta spelare framförallt bakåt, där de hade problem under förra säsongen. Jag tror de kan få med sig ett kryss idag och har spelat Varberg + 0.5 @ 1.85, finns hos pinnen till 1.89 i skrivande stund.
|
Har spelat emot Syrianska idag. En klubb i smått kaos möter en nykomling som imponerat hittils under säsongen. Gick in tidigt så fick ca 2.8 på Sirius, så sitter riktigt nöjd i båten nu med tanke på det kraftiga oddsdroppet på Sirius.
|
Usla spel igår! Vad tror ni om dagens matcher? Är lite sugen på Gais.
|
:thumbup:
Citat:
|
Blev ett underspel i GAIS-matchen. Värnamo gjorde inget mål på tre cupmatcher och ska vara sämre än förmodade topplaget GAIS. GAIS har en del anfallsproblem men bör som sagt vara tyngre. 0-1? |
Favorittippade Hammarby går in i serien imorgon. Bajen är i princip alltid haussade men i år känns det som de har ett bra lag på gång! Motsatt känsla har jag för Assyriska som tappat en del tongivande spelare och har en ganska tunn trupp. Försäsongen har varit en ren katastrof där man bara gjort två mål, och faktiskt inte gjort ett enda mål på de senaste sex tränings/svenska cupmatcherna! Är Hammarby hälften så bra som de själva säger att de är så vinner dom denna match lätt. Odds över 2 ggr känns mycket tilltalande. |
Citat:
|
Lägger ett tidigt spel. Oddset har droppat från 1,85 till 1,80 vilket jag tycker är smärtgränsen för ett bra spel. Gais var under all kritik mot nykomlingen Värnamo och lyckades med nöd och näppe rädda en poäng i 94:e minuten. Sundsvall spelade bra fram till sista tredjedelen av planen där anfallsspelet låste sig mot Jönköping. Noterbart är att man startade matchen med förra årets vänsterback som anfallare! Här tror jag Sundsvall är relativt nöjda med en poäng borta mot en (förmodad)toppkonkurrent. Med tanke på lagens spel i första omgången tror jag på en målsnål match. |
Eric Larsson var högerback förra säsongen, annars är jag med dig på dina tankar.
Joel Johansson i GAIS ser dock mer och mer aktuell ut för spel. Ökar deras offensiva kraft rejält och de kan då flytta ner Warshaw längre ner i centrallinjen. |
Citat:
Tycker det lika gärna kan bli över men hoppas det går vägen för dig. Öster imorn är väl det bästa spelet den här veckan men där har oddsen verkligen rasat. Även handikapp på Bajen på mån tror jag på. Man får tillbaka både Pablo o Kennedy om man ser till dagens träning. Degerfors ser inte så vassa ut och har spelat en match i cupen mot just Bajen där det blev torsk med 3-1 i en match som Bajen dominerade trots usla väderförhållanden. Hemmapremiär med upp mot 30000 på plats kommer bara gynna Bajen som är starkare än på många år. Bajen som i premiären gjorde sin sämsta match sen Nanne kom vill nog också visa att det var en engångsföreteelse. |
Självklart var Larsson högerback ifjol, men det spelar mindre roll. Visar mest på hur få anfallsalternativ man har i Sundsvall. Nu lär Pa Dibba få chansen efter sitt succéinhopp mot J Södra men jag tror inte det blir särskilt många mål ändå.
Som du säger har oddsen på Öster sjunkit för mycket till imorgon, men jag la följande:
Precis som du skriver i din rek har Assyriska stora anfallsproblem och Öster bör kunna hålla nollan och få in en eller ett par bollar. 2,50 tycker jag är ett helt ok odds! |
Östersund tar emot Värnamo under lördagen. Hemmalaget har stora problem. Dels med spelet som var under all kritik i premiärförlusten borta mot Ljungsskile. Dessutom har man stora skadebekymmer, detta är saxat från lagets sida på svenskafans.se: "Ingen utav de fem som skadade sig i premiären är tillgängliga. Smajic och Mendiola blir borta från spel i ungefär en månad medan Widgren, Barrow och Boakye förhoppningsvis kan spela mot Husqvarna i den tredje omgången. Övriga spelare som är avstängda/skadade; Aly Keita, Bobo Sollander, Taylor Morgan, Robert Hammarstedt, Ammar Ahmed och Jamie Hopcutt. Detta gör att ÖFK inte har någon full bänk imorgon. Glädjande är dock att Moon har beviljats arbetstillstånd och är spelklar." Inte precis någon munter läsning.... Bortalaget Värnamo tog en poäng mot förmodade topplaget Gais i premiären. Gais kvitterade där i 94:e minuten! Värnamo spelade faktiskt riktigt bra i första halvlek, men tappade i andra. Ifjol klarade sig Värnamo kvar i Superettan via kvalspel, men anmärkningsvärt var att man tog fler poäng på bortaplan (18) än på hemmaplan (13). Man vann också motsvarande möte ifjol med 2-1 i Östersund. Med tanke på spelet i den första omgången och det otroligt svåra skadeläget i Östersund tycker jag oddsen sitter fel, och 3.30 på bortalaget måste testas! |
Lägger till ett underspel också mellan Varberg och Syrianska. Varberg spelade 0-0 i premiären borta mot Degerfors vilket får anses som ett bra resultat. Nu möter man Syrianska som är i ett enda stort kaos med tunn trupp och avhoppad tränare. Man har dock lyckats fått in tre nya spelare under veckan, men särskilt samspelt lär man inte vara....I premiären fick man storstryk mot Sirius (som imponerat i Svenska Cupen) med 1-5. Det ska dock tilläggas att man fick en man utvisad efter 34 minuter. Jag tycker det är bra odds på ett underspel då Syrianska säkert är revanschsugna och lär säkert prioritera defensiven för att undvika ett nytt stort nederlag. Varberg går inte alls att jämföra med Sirius och jag tror inte något av lagen är kapabla till att göra mer än ett mål vardera, max. |
Citat:
http://op.se/sport/1.7051803-ofk-sak...-infor-matchen Spelade själv DNB på Värnamo till (2.15) hos NB. |
Citat:
|
|
0-2 Värnamo (Efter tavla av systers beundrare i målet)
|
Sjuk första halvlek på JA Arena
1-3 Värnamo där det mesta som Värnamo skapat gått in |
Synd att man fega och spelade X2 :)
Hoppas man inte jinxade nu! |
1-3 FT :)
Tack för den, fin info vinnare! DNB satt lätt, skulle kört rak... |
Värnamo satt ju klockrent, det kändes bra!
Det som kändes mindre bra var Syrianskas reducering i 94:e minuten! Det sabbade mitt underspel. Jag såg inte matchen, men såg att Varberg vann skotten med 7-3, Syrianska har klara problem med offensiven! Nån som såg matchen som kan ge mer input? Vill också tillägga att Sundsvalls Pa Dibba är halvskadad och osäkert startande imorgon. Jag antar att han skulle starta matchen efter sitt succéinhopp förra veckan, gör han inte det är det positivt för mitt underspel i Gais-Sundsvall. Underspelet finns till 1,85 hos Marathon och förändrat 1,80 hos Bet365. |
Underspelet i Gais-Sundsvall satt fint. Även om båda lagen hade en del chanser känns det aldrig som spelet var i fara. Sundsvall ser väldigt tama ut framåt, och de chanser de fick bjöd Gais på.
Nya tag imorgon och matchen i fokus är J Södra - Ängelholm
Här köper jag verkligen inte att J Södra ska vara relativt stora favoriter. T ex får man 3.75 på raka tvåan hos Bet365. Riktigt så kaxig är jag inte så jag lirar den, men provar dock ett "0-spel" eller DNB på Ängelholm. J Södra tyckte jag inte imponerade i premiären. Låt vara att man mötte en förmodad toppkandidat (Sundsvall) på bortaplan, men anfallsspelet hade mycket övrigt att önska. Man borde dock fått med sig en pinne då man brände en straff på övertid. Man fick dock både Smiley och Adjei skadade i den matchen och den duon kommer inte till spel, vilket är ett betydande avbräck för dem. Sedan tidigare saknar man Helgesson, Laptev och Mehic. Ängelholm spelade helt ok i cupen innan serien startade då man spelade 0-0 borta mot Hammarby och slog Degerfors enkelt med 3-0. Att man även förlorade med 3-0 mot svenska mästarna MFF är inte mycket att säga om. I premiären fick man stryk med hela 4-1 borta mot Öster. Det ska dock sägas att de två sista målen kom i 89:e och 90:e minuten och även om Öster var det bättre laget så var segermarginalen för stor. Vad jag har förstått på rapporterna klickade inte anfallsspelet till 100% vilket föranleder mig att även spela under 2,5 mål i matchen. Intressant statistik är att Ängelholm tog 20 poäng på bortaplan ifjol och 23 hemma, dvs ett riktigt starkt bortalag. Ska vi säga 0-1? |
Kan tillägga bara att Ängelholm blev totalt utspelade av Hammarby, borde slutat 2,3-0. Man torskade hemma med 4-1 mot öster, dock på Olympia, där laget spelar sina hemmamatcher i år.
J södra spelade jämnt mot Sundsvall borta och borde fått med sig en pinne, vilket hade varit rättvist. Tycker dock ditt underspel kan va rätt men tycker inte all din info stämmer, ifall någon annan vill rygga... Lycka till! Citat:
|
Vad är det som inte stämmer tycker du? Jag tyckte J Södra var bedrövliga mot Sundsvall. De lär få kämpa för att hålla sig kvar.
|
Nån som såg J Södra - Ängelholm? Underspelet var jag rejält ute och cyklade på. Sedan tur att Ängelholm vände, men de borde väl vunnit enklare med en man mer så länge?? Hur såg matchbilden ut?
|
Hur bra är Husqvarna? Sirius verkar vara riktigt bra i år, men man får 1,95 på +1,5 för Husqvarna. Är lite sugen.
Att Sirius vann med 5-1 mot Syrianska säger rätt lite då Södertälje-laget verkar vara riktigt under isen. |
Citat:
|
Citat:
Jag har spelat på HFF idag eftersom jag tycker Siruis har blivit alltför stora favoriter och jag tror att HFF mycket väl kan knipa 1 poäng på bortaplan trots att Sirius är ett förmodat topplag. Kanske låter lite klyshigt, men det är väldigt viktigt att HFF är med från start och står emot Sirius press under första 15 minuterna. Jag gissar att HFF kommer fokusera mycket att ha spelare hemåt i banan och undvika att åka på kontringar vid snabba spelvändningar. Skadeläget för HFF: Michael Ibrahim (revbensskada), i övrigt är alla friska och det är samma trupp som mot Landskrona. |
Citat:
|
Citat:
|
Jo jag vet att det är för sent att spela. :) Men tänkvärt att Unibet öppnade Sirius @ 1.50 och det rimmar dåligt med dryga 2 ggr på + 1.5 på bortalaget.
Fast det där hade väl ni aktiva koll på! 1-1 efter 79 min står det. |
Citat:
|
Sirius borde verkligen ha vunnit denna match. HFF kan tacka sin målvakt för 3 poäng.
|
Citat:
Som om inte Sirius var nog hypade efter cupen så vann dom ju borta mot Syrianska första matchen. 0-5 och syrianerna spelade allsvenskt i fjol och Sirius i Div 1 som sagt. Men med tanke på konkurshot och magra lönekuvert (uteblivna?) undrar man ju hur det gick till. Det finns ju andra sätt att sko sig och Sirius droppade väl från 2.80 till 1.70-1.80 om jag minns rätt. Kan ha varit årets första fix redan i premiären. :innocent: :popcorn: |
Citat:
|
Visst var HFF:s målvakt riktigt bra igår, men jag tycker inte Sirius skapade så värst mycket heta chanser. Visst hade de stort bollinnehav, men de hade stora problem att luckra upp HFF:s kompakta försvar.
|