Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Free-spins & Erbjudanden (https://www.sharps.se/forums/free-spins-erbjudanden/)
-   -   Reloadbonusar förbjuds 1/1 2019 (Nya spellagen) (https://www.sharps.se/forums/free-spins-erbjudanden/31310-reloadbonusar-foerbjuds-1-1-2019-nya-spellagen/)

Slurf 2018-03-08 19:40

Citat:

Ursprungligen postat av Galeocerdo cuvier (Inlägg 558195)
Med svenska skatter så kommer produkterna spelbolagen erbjuder bli värdelösa, precis som SvS är. Jag har sedan jag fyllde myndig tjänat ett par hundra tusen kronor på värdespel, bonusar och affiliateverksamhet. Har aldrig lagt ett enda spel hos SvS eftersom värdet är nästintill obefintligt där så länge man inte är expert på Division 3 i Bandy.

Betvivlar att du är speciellt vinnande om vi räknar bort bonushoreri om du inte kan finna värden på oddset. :p Nej, skämt åsido, jag förstår att det kan verka som ett trött bolag om man nästan uteslutande jobbar med de största marknaderna.

Svenska spel har genom åren varit en av mina absolut viktigaste konton även om vi räknar bort vinster från systemspel. Deras oddsavdelning är relativt inkompetent och de ligger ofta rejält fel varje gång de inte tar rygg på mera kompetenta spelbolag. De klarar alltså inte av att undvika att exponera sig trots deras höga avdrag. Använder man flera konton och/eller spelar både singlar och dubblar så har man fantastiska limiter på mindre marknader och specialspel. Det finns inga andra bolag som tillåter ens i närheten av dessa limiter på små marknader. Man blir ju limmad till en hundring eller mindre relativt fort hos de allra flesta om man dödar någon mindre marknad.

Till och med på stora marknader såsom Champions League kan staten ligga fel ute, inte på huvudmarknader men på sidospelen. Livebettingen har varit väldigt trevlig, då och då stora avvikelser jämfört med övriga bolag. Det enda som är synd där är att de numera begränsat till 1k per objekt och dag, tidigare kunde man spela mer efter oddsändring på just livespel.

Det blir oavsett spännande att se vad som händer. Lagstiftningen lär på ett eller annat sätt kraftigt minska spelbolagens inkomster från problemspelare. Detta i kombination med minskade marginaler i övrigt sett till eventuella ökade lönekostnader och höjd skatt lär oavsett vad innebära att det finns mindre kvar att hämta för för alla Sharps. Limiteringsfrågan blir kul att följa, om lagstiftningen inte även sätter stopp för limiteringar ned till skitnivåer så emigrerar nog jag. Även om jag numera tyvärr även förvärvsarbetar så blir det en ren jävla principsak att leva och verka i ett land där man har möjligheter att vara vinnande.

bollen32 2018-03-09 18:40

Citat:

Ursprungligen postat av Nicksson (Inlägg 562621)
Ingen vet ngt förrän till sommaren när bolagen kan börja ansöka om "licens". Det kommer nog inte vara business as usual, nej:cry:

Ser inte riktigt hur det skulle kunna hända? Det finns som jag ser det två vägar att gå om staten vill reglera utländska aktörer; förbjuda dom från att ta kunder från Sverige om bolaget inte har svensk "licens"; bör vara ett brott mot EU:s frihandelsavtal där det svenska inhemska monopolet redan är starkt kritiserat. Andra alternativet är att förbjuda medborgarna att spela på utländska sidor, vilket ju faller på sin egen orimlighet, då spelbolagen såklart kommer lösa det, tillåta VPNs osv. Är det någon som tragglat igenom hela utredningen och har förstått hur det är tänkt att fungera?

Morgan007 2018-03-09 19:30

Citat:

Ursprungligen postat av bollen32 (Inlägg 562693)
Ser inte riktigt hur det skulle kunna hända? Det finns som jag ser det två vägar att gå om staten vill reglera utländska aktörer; förbjuda dom från att ta kunder från Sverige om bolaget inte har svensk "licens"; bör vara ett brott mot EU:s frihandelsavtal där det svenska inhemska monopolet redan är starkt kritiserat. Andra alternativet är att förbjuda medborgarna att spela på utländska sidor, vilket ju faller på sin egen orimlighet, då spelbolagen såklart kommer lösa det, tillåta VPNs osv. Är det någon som tragglat igenom hela utredningen och har förstått hur det är tänkt att fungera?

Du kan ju börja med att läsa lagtexten :cheers:

Citat:

2 § Lagen ska tillämpas på spel som tillhandahålls i Sverige, om inte annat följer av 3 eller 4 §. Onlinespel som inte riktas till den svenska marknaden ska inte anses tillhandahållna i Sverige.

...

Betalningsblockering
25 § Om det står klart att ett konto används eller kan komma att användas för förmedling av insatser eller vinster till eller i från en spelverksamhet utan licens när detta krävs, får en betaltjänstleverantör enligt lagen (2010:751) om betaltjänster åläggas att blockera elektroniska betalningstransaktioner till och från kontot.
Frågor om sådan betalningsblockering prövas av förvaltningsrätten på ansökan av spelmyndigheten. Ansökan om betalningsblockering görs hos den förvaltningsrätt inom vars domkrets spelmyndigheten är belägen.
Mål om betalningsblockering ska prövas skyndsamt.

26 § Om förutsättningarna för ett beslut om betalningsblockering enligt 25 § inte längre är uppfyllda, ska spelmyndigheten upphäva beslutet.
Varningsmeddelande
27 § Spelmyndigheten får, om det finns särskilda skäl, förelägga en internetleverantör att upprätta ett varningsmeddelande som tydligt visas i samband med besök på en webbplats som tillhandahåller spel enligt 1 kap. 2 § utan nödvändig licens. Meddelandet ska informera besökaren om att den som tillhandahåller spelet saknar licens i Sverige och inte står under svensk tillsyn samt att vinster är skattepliktiga för spelaren.

bollen32 2018-03-10 00:36

Citat:

Ursprungligen postat av Morgan007 (Inlägg 562696)
Du kan ju börja med att läsa lagtexten :cheers:

Äsch, skitjobbigt ju! Jag har väldigt väldigt svårt att se att det inte ska finnas kryphål för bolagen även med denna lag, men tiden får utvisa. Får bränna på i ett år till om inte annat!

Anonym 2018-05-05 07:37

Någon som vet när det ska tas beslut om detta? Inget är väl satt i sten ännu

matchingbetisover 2018-05-09 14:02

Citat:

Ursprungligen postat av Galeocerdo cuvier (Inlägg 557809)
Översatt;
Spoiler:
Svenska staten kan inte genom dess spelportal, SvS, konkurrera mot dessa internationella bolag när de tillåts erbjuda bonusar och går därmed miste om skatteintäkter som skulle kunnat användas till att finansiera mer invandring till Sverige.


Ok tack för omtanken staten, synd bara att jag tjänat ett par hundra tusen på bonusar genom åren och att ni nu förstör en av mina inkomster här i livet. :popcorn:


Du har väl dock varit en av få s om har grisat dig.

Har själv horat, inte gjort det på ett tag men kom tillbaks för att kolla läget. Är detta anledningen till att bolagen skickar ut så mycket färre erbjudande?

Det är såklart surt men let's face it. Vi ska vara glada att det gick, ingen sympati för oss horor

Galeocerdo cuvier 2018-05-09 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av matchingbetisover (Inlägg 570270)
Du har väl dock varit en av få s om har grisat dig.

Har själv horat, inte gjort det på ett tag men kom tillbaks för att kolla läget. Är detta anledningen till att bolagen skickar ut så mycket färre erbjudande?

Det är såklart surt men let's face it. Vi ska vara glada att det gick, ingen sympati för oss horor

Grisat mig?

muba 2018-05-23 21:54

Hej!

Vet någon hur det blir med försäkringar i combos? Återbetalning av insatser etc?

Morgan007 2018-08-19 21:00

Lite positiva nyheter:

Citat:

. Lotteriinspektionens uppfattning är att alla spelare hos licenshavare som får ny licens enligt spellagen i detta hänseende är att betrakta som nya spelare. Detta innebär att en spelare som tidigare har spelat hos licenshavaren, som då haft tillstånd enligt det gamla regelverket, ska betraktas som förstagångsspelare när denne spelar första gången efter att licens enligt spellagen har meddelats.

...

Lotteriinspektionen har inte tagit fram någon vägledning eller allmänna råd angående tolkningen av bestämmelserna om bonus och ger inte några förhandsbesked. Frågorna kommer att hanteras inom ramen för myndighetens tillsyn. Detta innebär att det är upp till licenshavaren att tolka och följa bestämmelserna utifrån vad som följer av lag, förordning och förarbeten
Så räkna med en jäkla massa nykundsbonusar i januari! Spelbolagen kommer testa gränserna också för vad en bonus är, freespins verkar inte vara det och då är inte gratisspel det heller.

https://www.lotteriinspektionen.se/L...nya-spellagen/

DonPablo 2018-08-20 00:27

Finns det nån information om huruvida spelbolagen får fortsätta limitera spelare? Har inte hittat nåt om detta, men den nya spelmydigheten ska väl skydda spelarna som jag har förstått det.

Nicksson 2018-08-20 11:32

Citat:

Ursprungligen postat av Morgan007 (Inlägg 580867)
Lite positiva nyheter:



Så räkna med en jäkla massa nykundsbonusar i januari! Spelbolagen kommer testa gränserna också för vad en bonus är, freespins verkar inte vara det och då är inte gratisspel det heller.

https://www.lotteriinspektionen.se/L...nya-spellagen/

Jag tror att vi kommer att få se ett helt annat spelklimat efter nyår. De 18% som de licensierade bolagen ska skatta lär bli kännbart på alla plan. Det lär tullas både på återbetalningsprocent samt övriga extrakostnader (läs bonusar, free bets mm).

DonPablo 2018-08-20 13:02

Citat:

Ursprungligen postat av Nicksson (Inlägg 580887)
Jag tror att vi kommer att få se ett helt annat spelklimat efter nyår. De 18% som de licensierade bolagen ska skatta lär bli kännbart på alla plan. Det lär tullas både på återbetalningsprocent samt övriga extrakostnader (läs bonusar, free bets mm).

Det är ju inte så att spelbolagen erbjuder bonusar och free bets för att vara snälla utan det är ett sätt att locka nya kunder/locka kunder att spela mer. Att det är ett viktigt konkurrensmedel är nåt spelbolagen själva påtalat i samband med spelutredningen. Om färre bonusar/free bets hade varit ett bra sätt att öka vinsten så hade spelbolagen nog redan använt sig av den strategin.

Konkurrens försvinner från icke-licensierade bolag och ger därmed de licensierade bolagen högre inkomster från svenska spelare får man anta.

matchingbetisover 2018-08-20 14:08

Vi får se vad som händer. Det har varit ett par fina år. I värsta fall kommer det bli att vi väljer olika vägar här i livet. Spelbolaget går sin väg och jag som hora slinker in på en annan väg.

Det som känns lite bitter för mig som ändå har haft en hederskodex är att personer som höftar absurt mycket kan dra del av nykundsbonusar.

Med mitt användarnamn kan jag bara bli en vinnare, även om det denna gången inte finns värde att hämta.

Vi får se vad som händer mina horvänner.

Nicksson 2018-08-20 14:46

Citat:

Ursprungligen postat av DonPablo (Inlägg 580899)
Det är ju inte så att spelbolagen erbjuder bonusar och free bets för att vara snälla utan det är ett sätt att locka nya kunder/locka kunder att spela mer. Att det är ett viktigt konkurrensmedel är nåt spelbolagen själva påtalat i samband med spelutredningen. Om färre bonusar/free bets hade varit ett bra sätt att öka vinsten så hade spelbolagen nog redan använt sig av den strategin.

Konkurrens försvinner från icke-licensierade bolag och ger därmed de licensierade bolagen högre inkomster från svenska spelare får man anta.

Att det inte handlar om snällhet tror jag de flesta förstår utan att du klargör det.

Som svar på din fråga längre upp om limiteringar så lär det inte bli någon skillnad. Ardalan Shekarabi kände inte ens till att något sådant existerade när han fick frågan.

Morgan007 2018-08-21 21:08

Är inte längre säker på att återbetalningsprocent kommer att gå ner så mycket - måste vara värt mycket för spelbolagen att veta att de kommer kunna rikta sig mot svenska kunder under en lång tid framöver istället för att köra Maltakonceptet som skulle kunna försvinna över en natt om Riksdag/EU hade velat.

När det gäller limiteringar gissar jag att det är något som kommer prövas av lotteriinspektionen ganska snabbt, ser inget om det i lagtexten eller förarbetena men eftersom Svenska spel inte sysslar med det så är det inte otänkbart att det förbjuds.

Min primära farhåga just nu kring detta som bonusspelare är att Pinnacle och Smarkets kommer strunta i Sverige, då kommer arbitragespel nästan försvinna...



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved