![]() |
jag måste göra något fel någonstans, men var. Nu blir det lite räkneskola här för min del.
Vi har alltså ett sheet med 1284 spel, total insats 4915 U och total vinst 863.86 U. För att få fram variansen tar vi då Varians = (Insats^2) * (odds-1) = 4915^2 *(1.93-1) = 24157225 * 0.93 = 22466219.25 Standardavvikelsen blir då 22466219.25^0.5 = 4739.854349? Z-score = total vinst/sd = 863.86/4739.85 = 0.18 0.18 är exakt samma värde som spreadsheet enhancern visar. Har jag tänkt eller räknat fel någonstans i exemplet ovan. Jag tog alltså den totala vinsten (den är ju en automatisk summering av samtliga spel). Eller är det helt enkelt så att man inte kan räkna på det här sättet. jag har ett annat exempel där jag har över 3500 bokförda spel från en spelare till drygt 2.05 i odds och en hitrate på 53%. Beräknar jag z-värdet baserat på snittinsats och summerar för varje spel får jag ett värde på 3.43. Det känns rimligt då han har runt 7% ROI på dessa 3500 spel. Om jag däremot räknar på samma sätt som i mitt exempel ovan så hamnar han ytterst nära 0-värdet. edit: insåg just att jag räknar med nettovinsten men är det det totala antalet vunna units man ska räkna utefter, låter iofs helt fel att tänka så, men blir fan inte klok på detta? |
Citat:
Total varians: (3.83^2)*(1.93-1)*1284 = 17516.43 Stdev = 17516.43^0.5 = 132.35 Z = 863.86/132.35 = 6.53 Till slut så! :) |
Grattis till resultatet förresten, 6 standardavvikelser är ju inte varje dag..
|
Citat:
Btw, du får fortfarande gärna skriva ett blogginlägg om variansen, tror det hade varit uppskattat av fler än jag. |
Citat:
|
Citat:
|
Tack, hittade lösning på mitt problem här.
Tusen tack |
Citat:
Vad är det som ska ändras/läggas till? Tittade lite på jurets inlägg och antar att man ska multiplicera totala variansen med antal spel? Såhär ser koden ut just nu (som är fel): Kod:
var std_dev = Math.sqrt(Math.pow(avg_bet, 2) * (avg_odds - 1));Kod:
var std_dev = Math.sqrt(Math.pow(avg_bet, 2) * (avg_odds - 1) * num_bets); |
Citat:
Alltså, INTE multiplicera totala variansen med antalet spel utan variansen för ett spel multiplicerat med antalet spel (eftersom varje spel ser likadant ut när vi räknar på snitt). |
Citat:
Jag testade att köra med nettovinsten med mitt sheet och får då ett z-värdet på 1.789 (3.68%). Är det korrekt? Det känns mer rimligt än tidigare information där värdet alltid låg runt 50%. Edit: Jag skulle nog kunna lägga till så att man inte kör med medelodds, medelinsats etc. utan spel för spel. Detta blir dock som flatbet ROI, att inga filter kan appliceras. |
Citat:
Jag får också det till 1.789 vilket verkar rimligt. Då räknade jag med medelvinsten, det som i Sharps' spreadsheet är Netto / Antal spel. |
Citat:
Har uppdaterat skriptet med korrekt uträkning av z-score. Som vanligt så uppdaterar man genom att ladda ner skriptet igen. |
edit: too slow
|
Citat:
Sedan fattas väl bara en topplista över sheet med bästa z-score!? (Kan dock variera kraftigt på små sample sizes) |
Citat:
säg att vi har 500 spel på Ligue 1 och resultatet är BE totalt, men då vi bryter ner det ser vi att av de 200 spel där vi lirat bortalaget så ligger ROI på 110%. Är det kosher att bryta ner det och bara titta på z-värdet för just den kategorin av spel? |
Citat:
|
Citat:
Eftersom vår beräkning av hur många mål som kommer göras och av vem, visar sig stämma för våra spel på away teams och overs, så borde de också implicit göra det för home teams och under och därför är det ett felslut att analysera enskilda delar av modellen, eller? |
Citat:
Det enklaste sättet att se om modellen är biased är att se efter hur modellens residualer är fördelade. Helst ska de ha ett medelvärde på 0 och ha en jämn spridning. |
Citat:
Helt klart något som sharps borde implementera men som det ser ut så finns det inget intresse från sharps sida att förbättra sidan. Det enda vi har sett de senaste åren är förbättrad grafritare, utökning av filter från 5 till 10 och nytt reksystem. Brister och småtillägg verkar tråkigt nog vara extremt lågprioriterat. |
Nu är det här visserligen en rätt gammal tråd men jag testade att ladda ner scriptet och försökte få det att fungera, men när jag trycker på "hantera custom-filter" så kommer det inte upp någon ruta att fylla i IDt i.
Har något ändrats på sharps som gör att scriptet inte fungerar längre eller är det jag som är kass? :) |
Citat:
|
Citat:
Hej, det mesta har redan/kommer att implementeras japp :) |
Citat:
|
Kan man få detta script att fungera på något sätt? Exempelvis med äldre version av firefox/greasemonkey?
Tack på förhand |
Har lagt till två rader i koden som kanske hjälper mot problemet, testa att ladda ner skriptet igen.
|
Grym du är! Stort tack, jag tror det fungerar testade lite snabbt bara skall kolla vidare.
En sak jag var riktigt intresserad av att se var FROI, lyckades inte få fram det, visst var det att man skulle hålla musen över ROI så skulle det dyka upp efter ett tag? Stort tack! |
Glömde lägga till en viktig rad! Prova att installera om skriptet igen så ska FROI fungera.
|
Amazing! Stort j*kla tack! Detta kommer att spara många timmar då jag precis tänkte börja lägga över alla gamla spel i ett nytt spread för att testa hur det hade gått om jag hade ändrat till flatbet.
Tusen tack!!!! |
Tack för ett riktigt bra verktyg!
Dock får jag inte "custom filter"-hemsidan att fungera riktigt.. Får inte fram några levande spel och inga sheet som filtret är applicerat på trots att det fungerar när man går in på sheeten i fråga.. Provat att ta bort och lägga till dom samt starta om webbläsaren |
Citat:
Nya versioner av GM (greasemonkey) kräver att vissa GM-specifika funktioner måste aktiveras, vilket har lett till att många funktioner slutade fungera. Har nu aktiverat alla dessa funktioner och allt ska fungera som det en gång gjorde. |