Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   V75 17/11 Solvalla UPPSNACK (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/13886-v75-17-11-solvalla-uppsnack/)

AbbeAce 2012-11-12 09:57

V75 17/11 Solvalla UPPSNACK

Jag undrar om Åke är på semester eller avstängd? Ivf så är det inte lättare att tippa men kanske lättare att försöka fälla när Åke inte själv kör. Nu fattas Björn också så då tycker jag att hans chanser också minskar...Nu är det finaler och ser tufft ut med stora prissummer och mycke Jackpottpengar att spela om..

Lite tankar efter första anblicken,,

Spoiler:
Avd1. Åke har 4st (som vanligt nästan) men kör som sagt inte själv,först av dessa på distans tycker jag är MAIN KRONOS o INDIGO BROLINE men sistnämnda har fått iskallt spår. COVINGTON ÅS kommer mer tillrätta med minst 500m till. PERFECT TOLL är väl den som är mest alround,sen är det Jorma upp som aldrig kört innan(konstigt när J Takter o S Söderkvist kört honom innan), menmen Åke vet säkert.BEATASINE tycker jag passar på bättre på korta häcken.ED YOU är alround men lit långt ut på vingen behöver tur här. Min Första häst är WISS RAMBO som han såg ut sist,,SPIK? hmmm

Avd2. Detta är ett getingbo så det blir nog dyrt att känna sig säker,men jag har fått feeling för KING TILLY. Min första häst möjilg spik el utg.

Avd3. FRICTION verkar som han inte skulle kunna förlora när det gäller,försökte fälla sist och det blev dyrt. Nu 500 000kr till vinnaren. GH NEMO om det varit kort. HARALDINHO,GLOBAL INV och om annan kusk???? CABALLION och I W D dåliga spår.

Avd4. Gillar och tror mest på PUNK och OVERTAKER BY SIB. GAMBRINUS DEGATO och PERFECT POWER lite långt ut på vingen. PREY FRONTLINE värst på bakspår.

Avd5. LÖNNHULTS BIRGITTA klar första häst för mig....SPIK?

Avd6. ON TRACK PIRATEN Kanske....

Avd7. ARISTOCAT BOKO ???

Kommer mer Tankar :holms:

KP 2012-11-12 10:17

Minns början utav året då Åke inte körde då heller. Om jag inte minns fel så tog stallet 2 v75 segrar på ett par månader. När Åke kom tillbaka så börja han svepa igen.
I helgen märkte man samma tendens. Åke borta = inga vinster.

Bara jobba bort dessa hästar om man ens ska ta med dom.

dumle 2012-11-12 11:47

Åke har uttalat sig att han litar mer på hästen än kanske andra kuskar, därav bättre prestationer. Dvs en närmare kommunikation med hästen. Som får den att ta i mer.

(intervju på Åby för ett tag sedan, vill jag minnas)

Asprilla 2012-11-13 06:54

Jag tänkte på det här med skoinfo. Hur mycket bryr ni er om det? Var presenteras den mest tillförlitliga informationen om detta? Gäller det bara att läsa så mycket kuskintervjuer som möjligt för att få reda på vad det lutar åt (fram, bak, runt om, barfota) eller är det anmälningsplikt långt i förväg och därmed enkelt att ta reda på?

Funkar denna bra? http://www.atgidag.se/shoeinfo/NoShoeinfoAvailable.aspx

marvel 2012-11-13 07:10

Citat:

Ursprungligen postat av Asprilla (Inlägg 213589)
Jag tänkte på det här med skoinfo. Hur mycket bryr ni er om det? Var presenteras den mest tillförlitliga informationen om detta? Gäller det bara att läsa så mycket kuskintervjuer som möjligt för att få reda på vad det lutar åt (fram, bak, runt om, barfota) eller är det anmälningsplikt långt i förväg och därmed enkelt att ta reda på?

Funkar denna bra? http://www.atgidag.se/shoeinfo/NoShoeinfoAvailable.aspx

Allmänt känt att hästar som körs barfota runtom går "lite" bättre, det finns såklart undantagshästar som inte alls fungerar barfota. Men då är det banförhållandet som avgör om det är godtagbart. Ofta värms hästen på banan och det är då kusken/ägaren bestämmer vad som är mest optimalt. Sidan du länkar tycker jag är den mest tillförlitliga då dom regelbundet uppdaterar infon efter händelseförlopp. En häst kan vara anmäld barfota runtom men i sista stund ändra sig. Då är det många som kan reagera starkt.

edit: Skulle det ske några drastiska ändringar på favoriter, kanske dom man lägger mest vikt på så så brukar dom vara väldigt tydliga på ATG-live innan loppen körs.

Klanke 2012-11-13 07:31

Citat:

Ursprungligen postat av AbbeAce (Inlägg 213424)
Jag undrar om Åke är på semester eller avstängd? Ivf så är det inte lättare att tippa men kanske lättare att försöka fälla när Åke inte själv kör. Nu fattas Björn också så då tycker jag att hans chanser också minskar...Nu är det finaler och ser tufft ut med stora prissummer och mycke Jackpottpengar att spela om..

Lite tankar efter första anblicken,,

Spoiler:
Avd1. Åke har 4st (som vanligt nästan) men kör som sagt inte själv,först av dessa på distans tycker jag är MAIN KRONOS o INDIGO BROLINE men sistnämnda har fått iskallt spår. COVINGTON ÅS kommer mer tillrätta med minst 500m till. PERFECT TOLL är väl den som är mest alround,sen är det Jorma upp som aldrig kört innan(konstigt när J Takter o S Söderkvist kört honom innan), menmen Åke vet säkert.BEATASINE tycker jag passar på bättre på korta häcken.ED YOU är alround men lit långt ut på vingen behöver tur här. Min Första häst är WISS RAMBO som han såg ut sist,,SPIK? hmmm

Avd2. Detta är ett getingbo så det blir nog dyrt att känna sig säker,men jag har fått feeling för KING TILLY. Min första häst möjilg spik el utg.

Avd3. FRICTION verkar som han inte skulle kunna förlora när det gäller,försökte fälla sist och det blev dyrt. Nu 500 000kr till vinnaren. GH NEMO om det varit kort. HARALDINHO,GLOBAL INV och om annan kusk???? CABALLION och I W D dåliga spår.

Avd4. Gillar och tror mest på PUNK och OVERTAKER BY SIB. GAMBRINUS DEGATO och PERFECT POWER lite långt ut på vingen. PREY FRONTLINE värst på bakspår.

Avd5. LÖNNHULTS BIRGITTA klar första häst för mig....SPIK?

Avd6. ON TRACK PIRATEN Kanske....

Avd7. ARISTOCAT BOKO ???

Kommer mer Tankar :holms:

Åke är i Florida :D

Asprilla 2012-11-13 13:34

Citat:

Ursprungligen postat av marvel (Inlägg 213590)
Allmänt känt att hästar som körs barfota runtom går "lite" bättre, det finns såklart undantagshästar som inte alls fungerar barfota. Men då är det banförhållandet som avgör om det är godtagbart. Ofta värms hästen på banan och det är då kusken/ägaren bestämmer vad som är mest optimalt. Sidan du länkar tycker jag är den mest tillförlitliga då dom regelbundet uppdaterar infon efter händelseförlopp. En häst kan vara anmäld barfota runtom men i sista stund ändra sig. Då är det många som kan reagera starkt.

edit: Skulle det ske några drastiska ändringar på favoriter, kanske dom man lägger mest vikt på så så brukar dom vara väldigt tydliga på ATG-live innan loppen körs.

Tack för info. Brukar det vara fler med skor när banförhållandet är på ett speciellt sätt? Vinter = skor? Hårt underlag = skor? Skulle du säga att galopprisken ökar vid användning av skor?

dumle 2012-11-13 13:53

Att en häst går med skor kan förtydligas med att hästen har gummistövlar på sig.
Barfota runt om ger ett flackare och längre steg. Med skor lyfter alltså hästen benen högre.
Men hästen måste kunna orka driva det steget ochså. Barfota = racerbalans
Unghästar vill man att de
skall framhäva ett så runt travsteg som möjligt. Därav ofta unghästar går med skor.
Barfota fram är viktigare än barfota bak.

Jag tror att galopp risken minskar med skor.
Man brukar påpeka att man tynger ner hästen med tex boots med vikter, om barfota balansen inte fungerar,
är hästen är för lätt i balansen och kan galopperar av den orsaken. Hästen slår ihop benen med andra ord.
Men det minus med boots, fartmässigt.
Men man minskar ochså risken för galopp. en del hästar märker man ingen skillnad på om skor eller inte.
Det är lite vad jag vet om skor....

Asprilla 2012-11-13 15:17

Citat:

Ursprungligen postat av dumle (Inlägg 213615)
Att en häst går med skor kan förtydligas med att hästen har gummistövlar på sig.

Intressant! Hästen är större än människan men gummistöveln större än hästskon. Säkert att inte sandaler vore en bättre liknelse?

Å andra sidan skulle nog Usain Bolt vinna SM-guld i både strumpläst och gummistövlar... :whistling:

fyllot 2012-11-13 15:41

usain bolt i flip flops

korpo 2012-11-13 16:46

Utdelningen i fjol.
Fina pengar i år igen.

1 12 NICK NOCK (DK)
Takter Johnny 11,07

2 11 ED YOU
Carlsson Olle 9,85

3 7 SANITY
Takter Johnny 7,00

4 8 DISCO A.E.
Melander Stefan 3,33

5 7 TOURNESOL
Persson Stefan 2,77

6 9 PITCH COMMAND
Lennartsson Per 9,84

7 7 OLIVIA LAVEC
Takter Johnny 4,57

UTDELNING V75
Antal rätt Utdelning

7 1 207 053 kr

6 7 696 kr

5 396 kr
http://classic.atg.se/ResultatServle...ad&betType=V75

fyllot 2012-11-13 16:56

Sprack på Ed You förra året, efter att OC sagt att hästen var lite "rund om magen"

korpo 2012-11-13 17:20

Alla V75-tävlingar direktsänds 2013

2013 kommer alla V75-tävlingar att direktsändas i någon av TV4:s kanaler, skriver ATG i ett pressmeddelande. Däremot får lunchsändningarna inte längre plats i tv-rutan.

draken 2012-11-13 20:17

Fina och jämna lopp. Kan mycket väl bli utdelning liknande förra året. Mycket fina pengar utan att vinnarna har jättehöga odds.

Lillis 2012-11-13 22:01

Ser riktigt svårt ut, frågan är ju hur man ska behandla Åkes alla hästar. Har svårt att se Jorma bränna med alla chanser han får. Någon ur kvartetten perfect Toll/By Air/monster Drive/Aristocat Boko vinner ju, frågan är bara vem.

Spiken har jag redan bestämt mig för: Overtaker by Sib med Johan Untersteiner. Sen ska jag försöka hata bort Friction i guld, gick ju bra sist...........

Kan Steve Forty med Calle Lindblom vara en skräll? Va ju upphaussad på Jägers men galopperade då, ser att den gått bra med Calle tidigare. iofs har den bara varit ute i skitlopp under sin hela karriär.

Mermaid Ås tror jag på i Solvalla GP, gillar hästen starkt och nu kanske den slipper göra allt grovjobb.

Kan som sagt bli bra pengar, dom ska vi ha.......

sheriffen78 2012-11-14 10:34

Citat:

Ursprungligen postat av korpo (Inlägg 213646)
Utdelningen i fjol.
Fina pengar i år igen.

1 12 NICK NOCK (DK)
Takter Johnny 11,07

2 11 ED YOU
Carlsson Olle 9,85

3 7 SANITY
Takter Johnny 7,00

4 8 DISCO A.E.
Melander Stefan 3,33

5 7 TOURNESOL
Persson Stefan 2,77

6 9 PITCH COMMAND
Lennartsson Per 9,84

7 7 OLIVIA LAVEC
Takter Johnny 4,57

UTDELNING V75
Antal rätt Utdelning

7 1 207 053 kr

6 7 696 kr

5 396 kr
http://classic.atg.se/ResultatServle...ad&betType=V75

Intressant att se vilka spår det var som vann...

Knåpade ihop ett liten rad enbart på "statistik" från förra årets omgång...

Stefan Persson Och Olle Carlsson kör ju bara i ett lopp var, så de fick bli spikarna. Övriga lopp så blev det vinnande spår och kuskar, dvs Jonny T & Per L, då Stefan inte kör. Sen kom även Disco AE med då den vann ifjo.

Systemet
7 Ed You (12)
3,7,11
4,7
2 Just Magic (8)
7,13
8,9,10,12
4,7,10

144 rader som känns sådär stenklart. Bara invänta miljonerna :)

Asprilla 2012-11-15 06:28

Jag såg i statistiken nyss att startnummer 13 inte har vunnit på Solvalla på över 40 V75-omgångar. Om vi antar att åtminstone vart sjunde lopp haft tilläggshästar med nummer 13-15 så blir det åtminstone 0 träff på 40 försök. Sämre chans än att en 1-procentare vinner! Opportunity med Johnny Takter är ett bortkastat streck...

Riktigt så enkelt är det inte förstås, men det ligger något i det. Läget är iskallt och sannolikheten borde vara extremt stor att någon av hästarna framför är i så pass bra form att Opportunity, även om det vore den på pappret bästa hästen, inte är värd ett streck.

Dessutom är det ju inte stayerdistans så chansen att vare sig 13 eller 15 ska vinna känns ganska minimal. I ett stolopp dessutom? (Eller är det just därför 13-15 kan tänkas ha större chans - jag antar att resonemanget bör vara sådant). Folket får gärna fortsätta lassa in på dessa två. Jag tvivlar dock på att de förblir topprankade enligt folket... eller vad säger ni?

Nummer 3, 6, 2 har också alla högre Seger-% än 13 och 15. Någon av dessa lär vara i tillräckligt bra form för att hålla undan gissar jag.

AbbeAce 2012-11-15 07:29

http://spelguiden.se/sg2/docs/Spelgu...0000%20V75.pdf

KP 2012-11-15 10:12

Igår kom endast två st utav Svanstedts hästar på plats. Resten underpresterade!
Mer och mer inne på att stryka ett streck över alla helt och hållet.

sheriffen78 2012-11-15 10:31

Citat:

Ursprungligen postat av KP (Inlägg 213930)
Igår kom endast två st utav Svanstedts hästar på plats. Resten underpresterade!
Mer och mer inne på att stryka ett streck över alla helt och hållet.

Precis samma tanke som ploppat upp hos mig. Kan inte påstå att det såg "dundervässat" ut hos stall Svanstedt... Nä fram med stora sågen!

bokis29 2012-11-15 13:55

Tydligen var Åkes sandbana under vatten inför förra semestern så man kan undra hur det står till med träningsförhållanderna för tillfället om kusarna börjar och tappa form.

Källa http://www.gratistravtips.se/

korpo 2012-11-15 15:37

000d0602d52633d054dd
Svanstedts senaste V75 starter, har inte vunnit ett lopp på tre omgångar.

Tollen är varken UG eller spik i första,kanske inget.Kontio är hyfsad på att bränna favoriter.

hanscrispi 2012-11-15 18:46

En stilla undran så här i arla mogonstunden. ;)

Förra veckan var en del inne på att 5 Timetosaygoodbye i lopp 3 var en bra chans. Då hade den inte ens läget på sin sida. Och resultatet blev ju inte så bra heller.Denna vecka har den i alla fall läget med sin startsnabbhet, men då är det distansen emot i stället eller? Kan den vara något på Lördag i stället? :evilgrin39:

Sen nästa undran, 11 Indescribable i lopp 6 var ju experterna i TV förra Onsdagen V86 alldeles lyriska på efter dennes prestation. Då som nu mot On Track Piraten. Ungefär samma läge på hästarna då som nu. Kan den skrälla nu i stället? :innocent:

Kan det vara två miljondrag?

draken 2012-11-15 19:10

Inne på att Rambo vinner första som han vill.
Globalen fortfarande streckvärd iguld. 1an i 5e känns lite som en spik i dagsläget

sheriffen78 2012-11-16 08:17

Stall Åke har just nu 4 streckfavoriter... MEd den vikande stallformen, som vanligt när Åke är borta, så tar vi fram stora sågen.

TimeToSayGoodbye känns inte gynnad av distansen, men om den skulle spetsa och släppa så kanske det kan gå ändå, vinner nog inte med Friction eller Caballion pressandes utvändigt.

marvel 2012-11-16 09:05

Lägger varningens finger för Prey Frontline i 4:e avd. Enda hästen som Kari ställer upp med. Van med J. Takter i sulkyn och gynnas av tempo. Med lite klaff så.

marvel 2012-11-16 10:07

Andelspel i butiken

5, 10 res 1-7
1, 2, 4, 6, 7, 9, 11, 12
1 res 2-9
2, 4, 5, 6, 11
1, 6, 7, 8, 13
2 res 8-6
1, 2, 5, 11, 12

Kostnad per andel 104 kr.

2/10

qwerta 2012-11-16 11:34

En "enkel" rad ;-)

5. WISS RAMBO -:Kanonform nu, spets runt om, men kan vinna från fler lägen:-
6. KING TILLY -:Bäst häst, kuskförstärkt:-
1. SPRING EROM -:Alltid underskattat, fast 2gr på raken, dax nu:-
2. & 6. Persson Stefan -:Magic var grym sist, fast jag är svag för Gambrinius:-
6. & 7. Springspåren -:Ston, puuh, Kuskförstärkningen på 7an är betydlig, Jenny på speed:-
2. OASIS BI -:runt om:-
11. PINGUS VANG -:Jättefin häst, barfota nu!:-

Plätt lätt! :-)

KP 2012-11-16 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av marvel (Inlägg 214031)
Lägger varningens finger för Prey Frontline i 4:e avd. Enda hästen som Kari ställer upp med. Van med J. Takter i sulkyn och gynnas av tempo. Med lite klaff så.

I det här fallet är det inte han som avgör vem han ska anmäla eller ej. Det är finaler nämligen.

marvel 2012-11-16 13:35

Dumstrut på mig, haha! Trött och efterbliven. Dock passar årstiden honom och kanske inte helt fel ute oavsett :D

Asprilla 2012-11-16 14:27

Här kommer min amatörtoto-en-hårsmån-vassare-på-statistik-analys:

Funderar på denna ram.

1: Silverfinal, mycket liten skrällchans, närmast obefintlig. Taget snacket om att Åkes stall är en hönsgård utan Åke så känns Wiss Rambo som det självklara utgångsbudet. Har dock svårt att se alla tre Åke-toppar skita sig helt här. Kanske Stefan Söderkvist kan följa upp sin fina triumf senast med seger här? Jag låser med Covington Ås som platsar till 75 %. Någon av dessa tar starten och stänger in italienaren på innern. Perfect Toll orkar inte hela vägen.

4 Covington Ås, 5 Wiss Rambo

2: Klass I-final, historiskt sett helstängt på rank 1-5. Dock inte senaste två finalerna på Solvalla, då en 6 resp. 7-rankad vunnit. Farlig trend och det känns ganska öppet här också. Outsider-ston borde vara Freude D.E och Kiss Me Kemp i första hand. Bra plats och seger på dessa, men fortfarande ston antar jag. Jag viktar med alla utom Björnjägarn och den överstreckade favoriten.

2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

3: Guldfinal, favoriten vinner ungefär varannan. Intressant är att startnummer 5 och uppåt är klart överrepresenterade i statistiken. Så jag provar att gå på det. Tycker det finns löpvärdiga alternativ som nummer 5-10 och ser gärna att Friction torskar!

5, 6, 7, 8, 9, 10

4: Klass II-final, rank 1-3 vinner nästan alla. Dock inte senast på Solvalla (26 maj). Men det bör inte upprepa sig. Eller? Jag tycker det känns öppet. Peter Untersteiner vinner ibland med sina egna hästar, och då blir det i regel hög utdelning. Perfect Power känns inte ofarlig. Men jag kapitulerar för ett för mig svårlöst lopp. Bort med de "sämsta" bara.

1,2,4,5,6,7,8,9,10,11

5: Diamantstoet, väldigt många favoritsegrar även här. Två i rad på Solvalla bl.a. Men det halvskräller var tredje ungefär och nu är det verkligen hög tid. Opportunitys utgångsläge är ju faktiskt iskallt. Och Pea Life har det inte mycket lättare. Statistiken säger fördel låga startnummer. Jag synar och hoppas att Henrik Svensson tar sin sjätte seger i år på V75, förutsatt att den hästen behåller tredjeranken. Spets-slut, som en säger.

3 Lönnfet Bigfitta

6: 4-åringslopp. Inte så många favoritsegrar, men få skrällar. Rank 5 resp. 6 har vunnit senaste loppen. Dessförinnan nästan bara 1-3. Och jag tror det är dags för favoriter igen. Uhrberg varnar för Edward Ale, men Uhrberg hittar inte ett drag två omgångar i rad. Han får vara nöjd med Mr Big.

6, 2, 8

7: Bronsfinal på Solvalla och halvskräll nästan varannan gång. Här känns Stormysky väldigt intressant tycker jag. Erik har inte vunnit på ett tag och får flera chanser från bakspår (10-10-10-4-9) denna dag. Har en känsla av att det kan vara hans tur igen i minst ett lopp. Lite ny energi efter seger med någon av tiorna bara och sen rätt på detta. Erik tar två. Stormysky platsar bäst och har överlägset bäst rekordtid. Dessutom trevligare med en spik på slutet så att man kanske lever någon halvtimme längre. :)

9 Stormysky

Lär dock ändra lite beroende på strecken, men tänkte jobba ner detta till ca 1000 rader med olika krav. Fint som fan? :popcorn:

draken 2012-11-16 15:55

Klart så här.
5
1,2,6,7,9,11
1,4,7,8,9
4,6,11
1
2,6,8,9,11
2,11

Asprilla 2012-11-16 16:18

Citat:

Ursprungligen postat av draken (Inlägg 214067)
Tror inte att du är ute och cyklar helt i alla fall. Snopet bara om alla Åkes favoriter vinner när alla garderar eller tar bort:). En felfri nr 2 i sista förlorar inte tror jag men hoppas du har rätt för vi har rätt lika tankar förutom * i 5e vilket tyvärr inte är någon fördel för dig för jag vinner nästan aldrig.:p

Då är det helt enkelt dags för dig att ha lite tur imorgon då! Du landar på en angenäm sexa medan jag sjöar (bra ord för övrigt) på riktigt... ;)

Att alla skulle gardera eller ta bort Åke tror jag dock inte. Det är bara att följa strecken in mot mållinjen. Visar det sig att du har rätt så skiftar jag mot lite fler Åke-streck. :)

Kör nog ett reservsystem där jag väljer mer efter statistiska utfall som jag brukar så att jag slipper spika också...

Men Aristocat till 73 %? Vinst i 4 av 6 sen i juli. Nej tack med Jorma vid tyglarna för första gången.

Och vad det gäller Friction så har han aldrig vunnit fler än 2 lopp i rad. Senaste var på kortdistans. Gången innan var det nosmarginal mot Haraldinho. Plus hårdare konkurrens i final. Alla gånger 50 % chans att Friction inte vinner. Någon annan kommer att vara i tillräckligt slag för att ha marginalerna på sin sida. Noga uträknat ser du! :D

Enda favoriterna som får vinna för mig är Overtaker och Piraten...

draken 2012-11-16 16:48

Jag går för förlust för Overtaken. Blev just biten av snålfan så jag spikar Gambrinus Degato i det loppet. Hade vunnigt BC och slagigt Manalapan med 100 senast om han inte blivigt generad på sista lång. Så nu är jag nere i 300 rader. Blir pengar över till fler pilsner i morn. Funderar även på att spika Jorma i sista. 7 rätt på 150 rader är rätt vasst. Nu lär det ju aldrig hända mig med den årsformen jag haft. Knappt ett rätt på 2 år. Prenumererar på dåliga resultat men skam den som ger sig:clap:

crossbow 2012-11-16 17:06

Svanstedt: Jag har höga förväntningar inför finalerna

Vi har elva hästar till start i V75-­finalerna på Solvalla. På förhand tycker jag att vi har ett par riktigt bra vinstchanser. Vi får hoppas på bättre flyt än i lördags då utdelningen blev mager i Halmstad.

Jag följde tävlingarna från min semester i Florida via datorn. Det var inte mycket att hurra över. Synd att Rutger Raket satt fast i guld för han hade nog kunnat vinna med lucka. Vi har flera topphästar med i finalerna och jag har höga förväntningar på dem.

Samtliga av våra hästar tävlar med optimal balans:

++++
Main Kronos (V75-1) gör bra lopp varje gång. Senast kunde jag inte hålla fast Björn Goop eftersom hästen utvändigt tröttnade så hastigt. Det var inte mycket att säga om att han inte kunde svara Beatasine den sista biten som hade smugigt med i vår rygg. Han var också lite het i ledningen och låg på under vägen. Så insatsen var bra. Med de här förut­sättningarna är det bara att gasa från början. Eftersom han är snabb ut är det ledningen som gäller. Nu är det final och tuffare motstånd än på slutet men med tanke på form och läge blir betyget högt.

Perfect Toll (V75-1) är den bästa av mina fyra i loppet och normalt ska han ha bra chans att vinna. Det enda är att han kan vara komplicerad i starten men hästen har glädjande nog skött sig varje gång på slutet. Jag har i och för sig lärt mig och känner honom nu men Jorma som kör brukar klara av alla sortens hästar även om de är besvärliga. Jag får förklara för honom innan hur han brukar beté sig i uppsamlingen bakom bilen. Annars känns hästen precis som vanligt. Det finns inga avvikelser alls gentemot tidigare och ”Jägersro-spöket” fortsätter att gäcka oss. Det är tydligt något som stör hästen när han är på den banan för han är sig inte alls lik. Senast kände jag inte igen honom någon gång, varken i värmningen eller i loppet. Det fanns aldrig något att köra med och det var slaka tömmar hela tiden. Vi får undvika att starta på den banan i fortsättningen. Det här är är en kanonhäst och det är en stark fyra i betyg.

Opportunity (V75-5) har utvecklats allt­eftersom hon har tjänat pengar och senast var det bästa jag har känt henne. Det gick riktigt fort sista 300 meterna. Jag tycker att hon ska ha bra chans att kunna runda alla här trots tillägg. Hästen är stark, rejäl och tålig. Det är också positivt att hon fortsätter att utvecklas trots att hon har tjänat mycket pengar och att det inte tar stopp. Jag har bra feeling för henne.

Aristocat Boko (V75-6) galopperade i sista sväng senast men det får jag ta på mig lite. Det gick väldigt fort i det läget samtidigt som hästen bröt ner och jag var tvungen att korrigera honom och ta i högertömmen för att inte köra på Pingus Vang. Han var inte trött i det läget och hade stridit om segern annars. Hästen har känts som han ska göra i träningen efteråt och det var inga fel på honom. Det är en topphäst och jag måste tro på bra chans från det här läget. Han är rätt så snabb ut men går från alla positioner.

+++
By Air (V75-2) har gått bra varje gång hos mig och var fin vid segern i försöket, även om det var ett rätt så enkelt försök. Han var lite lat och trög i ledningen men när jag ryckte tussarna 200 kvar stack han bara ifrån. Nu är det tuffare motstånd i finalen men läget är perfekt då han är snabb ut. Jag tycker också att han är klart bäst i spets för i ryggar springer han och småbromsar hela tiden. Så taktiken är given och även om han inte har startat på ett tag så har han tränat kontinuerligt hela tiden och det har inte varit några avbrott.

Monster Drive (V75-3) satt fast med en hel del krafter kvar senast. Det är inget riktigt flyt för den här hästen i gulddivisionen. Antingen hamnar han illa till och spurtar bra eller blir han fast. Men det är också så att man måste köra lite på chans med honom. Hästen känns fin och har bra form och det här guldloppet är inte värre än senast. Han är snabb en bit när han får spara speeden till slut och med rätt resa är han inte borta.

Go Johnny Gogogo (V75-4) gör bra lopp varje gång. Jag tycker absolut inte att det känns som någon ”icke-vinnare” även om segrarna har uteblivit i de senaste starterna. Det känns som att han kämpar och gör det han kan ändå. Bakspår nu i en ­final men jag tror ändå att han med lite tur kan vara långt framme.

Pine Alone (V75-7) kom upp i framförvarande rygg senast och galopperade med gott om krafter kvar. Han har utvecklats mycket och har fortsatt fin form. ­Känslan är att han får svårt att vinna en final från spår åtta men det är inte samma snabba tider nu som på sommaren och jag tror att han räcker bättre nu för han är mer stark än snabb.

++
Covington Ås (V75-1) har inte startat på ett tag och det beror på att han har varit förkyld. Han har inte tränat fullt ut och förberedelserna är inte optimala inför den här starten. Ska man ha chans i en final måste man ha tränat regelbundet innan. Jag tror därför inte att han kan vinna och han får smyga med.

Indigo Broline (V75-1) spurtade bra senast efter en sen lucka och hade lite sparat. Tyvärr får han dåliga spår väldigt ofta. Det hade han senast och från åttondespår nu bakom bilen i en final har han normalt ingen chans. Formen är annars så bra den kan vara tycker jag.

Tab Hall (V75-2) måste utvecklas ytterligare om han ska räcka i sin klass i V75. Han springer samma tider som han gjorde i första starten för mig och det räcker inte. Måste öka på lite till. Tror inte det är någon finalvinnare.

Åke Svanstedt

Källa: Trav365/Sportbladet