Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   ATGs nya vadhållningsbestämmelser - Slutet för storspelarna? (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/16247-atgs-nya-vadhallningsbestaemmelser-slutet-foer-storspelarna/)

KP 2013-05-15 08:25

ATGs nya vadhållningsbestämmelser - Slutet för storspelarna?
 
Spännande att man i dagarna även fick nya tillägg i ATGs vadhållningbestämmelser.
Gäller både begränsning av systemantal, maximal insats samt även andra förbud.

Kom ju lägligt när Frank Andersson berättar om han som spelar för 4milj. https://www.sharps.se/forums/trav-gal...er-4-miljoner/

Betyder detta slutet för storspelarna?
Eller gäller beslutet bara att begränsa de svenska spelarna mer medan de andra länder får fortsätta spela stora system? Tex Finland som underlättar inlämnandet av större filer dessutom.

Citat:

§ 14 Förbud att delta i vadhållning

Den som kan påverka utgången av vadhållningen eller som på annat sätt har sådant samröre med vadhållningen eller hästtävlingen att säkerheten äventyras får inte ingå vad. Vad får inte ingås av till exempel tjänstgörande totalisatorpersonal eller tävlingsfunktionärer. Vad får inte heller ingås av körsven och ryttare beträffande lopp i vilken de själva deltar eller av tränare i lopp där egen tränad häst deltar.

De i första stycket nämnda personer får inte heller via förmedlare eller som förmedlare åt annan, ingå vad.

§ 25 Vägra ta emot spel

ATG kan besluta att i vissa fall vägra ta emot spel. Sådant beslut skall fattas innan spelet definitivt stängs. Kunden skall informeras om åtgärden och anledningen till att ATG vägrat ta emot spelet.

Om en kund försöker bryta mot ett sådant beslut har ATG rätt att stänga av kunden för fortsatt spel.

Ifråga om spelformerna V4, V5, V65, V75 och V86 är det inte tillåtet att - helt eller delvis - spela egna statistiskt genererade system, som baseras på rent sannolikhetsutfall för någon av nyssnämnda spelformer. Vid upprepad överträdelse förverkas kundens insatser och kunden förlorar rätt till vinstutbetalning. ATG har rätt att stänga av kunden och avsluta hans ATG-konto.

Vad nu sagts gäller även om kunder samarbetar med andra vid inlämnandet eller om en kund använder flera egna eller andras konton, spelbolag eller kombinationer därav. Vad som är, statistiskt genererade system som baseras på rent sannolikhetsutfall, avgörs av ATG.

ATG skall underlätta Lotteriinspektionen vid varje tillfälle spel förkastas eller kund stängs av.

§ 28 Begränsning av systemantal

ATG förbehåller sig rätten att begränsa antalet system som en vadhållare får lämna in. Denna begränsning gäller per tävling och spelform. För aktuella gränser se www.atg.se.

§ 29 Maximal insats

ATG förbehåller sig rätten att begränsa insatsen som en vadhållare får göra. Denna begränsning gäller per tävling och spelform. För aktuella gränser se www.atg.se

foox 2013-05-15 12:25

Enl atg.se under villkor har dom inte ändrat något ännu, dock är ju ett tillägg i bestämmelserna mer än regel än undantag antar jag =)

Wagner 2013-05-15 13:33

Jag hittar dåligt på atg.se. Så hur mycket får man spela för och hur många system får man lämna in? :)

§ 28 och 29 alltså.

KP 2013-05-15 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 251023)
Jag hittar dåligt på atg.se. Så hur mycket får man spela för och hur många system får man lämna in? :)

§ 28 och 29 alltså.

Hehe jag tänkte samma sak. Funderar nästan på att ringa dom och höra efter.
Kundsupport: 020-53 50 00

Vore ju kul om flera ringde plötsligt.

Börjar bli mer och mer som de maltabaserade böckerna som limiterar en och dessutom på egen utredning.

Hur många mail har man inte fått där det står ungefär "Våra traders har genom en utredning bestämt oss för att begränsa de vad du kan placera hos oss. Detta beslut går inte att överklaga. "

Pajas ATG.

Helge 2013-05-15 14:25

Citat:

Ursprungligen postat av KP (Inlägg 251032)
Hehe jag tänkte samma sak. Funderar nästan på att ringa dom och höra efter.
Kundsupport: 020-53 50 00

Vore ju kul om flera ringde plötsligt.

Börjar bli mer och mer som de maltabaserade böckerna som limiterar en och dessutom på egen utredning.

Hur många mail har man inte fått där det står ungefär "Våra traders har genom en utredning bestämt oss för att begränsa de vad du kan placera hos oss. Detta beslut går inte att överklaga. "

Pajas ATG.




Finns dom som redan ringt

"ATGs support har dessutom EJ information gällande dessa uppgifter om insatsbegränsning och systembegränsning när jag ringde supporten kl 14:00 den 15 maj.!" / http://www.gamblersvardag.se/atgs-nya-regler

boozty 2013-05-15 14:44

Kul att fler reagerade, sen kändes det riktigt luddiigt. Är inte startlistorna en form av statestik? Och är inte badkarskörning en form av sannolikhetsutfall? (självklart förstår jag med att det inte är det dom syftar på men kan det inte tolkas så)

Wagner 2013-05-15 15:37

Känns som dom gräver sin egna grav i raketfart. Bara 68 miljoner i omsättning senast. Denna vecka är det väl jackpott så dom klarar sig men nästa rena omsättning ska bli intressant. :popcorn:

Pilkast 2013-05-15 15:54

Har ni diskuterat detta redan? ATG stoppar robotspel...

http://classic.atg.se/index.jsp

putte64 2013-05-15 16:02

Citat:

Ursprungligen postat av Pilkast (Inlägg 251055)
Har ni diskuterat detta redan? ATG stoppar robotspel...

http://classic.atg.se/index.jsp

JAG gissar det är detta tidigare regeländring vill åt, och inte jokrrsystem mm

boored 2013-05-15 16:14

Som wagner säger, ATG gräver bara djupare i sin grop :)

Vad skulle hända med intresset för stryk/europa tipset eller bomben om man inte mer får spela enkelrads system, de är ju "robot" spel det också.

Men grundproblemet i det hela är väl att endast wise money kommer från utlandet.
Är ju inte precis svensons i sydafika som ska ha en harryboy på väg hem från jobbet som lite nöje.
Vinster försvinner sakta men säkert utomlands vilket knappast staten gillar.
ATG bryr sig knappast, dom har ju ingen risk i själva spelet, bara mer omsättning som gäller.

Staten ser helst det är lotto där alla har samma chans så pengar inte börjar stömma från landet. Men då kommer ju också problmet att många som omsätter mest skulle lägga ner iom dom inte såg nåt värde mer i travet.

Ska de föreställa vara ett skicklighets spel måste folk få lämna in vilka jäkla system dom vill.





Däremot har jag svårt att se en skiklig toto-spelares bolag som nu senast vann kan se värde i att ha 2600 samma rader. Då måste ju nog ens %-värderingar skilja så markant från spelarkårens så det inte är klokt, .......om om om ....inte man har nån kusk med i bolaget.
Då kan man plötsligt hitta oanade värden om nån/några på förhand 60%are helt plötsligt har 0% i egna bedömningar som konstruerar systemet. :D

HPT 2013-05-15 16:24

Citat:

Ursprungligen postat av Pilkast (Inlägg 251055)
Har ni diskuterat detta redan? ATG stoppar robotspel...

Och vad fan är "robotspel"? Jag saknar allt som ens liknar en förklaring...

När det gäller online-poker mot andra människor i realtid kan man ju förstå vad det är, och fördelarna med det, men här blir det ju bara konstigt?!

Om någon lyckats automatisera inlämningen av många filer på ATGs hemsida, så är det väl ATGs programmerare som ska fixa det säkerhetshålet i Flash-siten och inget annat... Jag skulle dock inte kalla det för "robotspel".

boozty 2013-05-15 17:03

Det jag tycker är lite skrämmade, såg precis intervju med ATG's VD på ombuds tv'n där han sitter och säger att dom tillämpar reglerna för att förhindra robotspel och i nästa mening säger han att dom känt till det i ca 3 år, varför har dom inte gjort nåt på 3 hela år om det nu är världens undergång med sk robotspel???

Stekel 2013-05-15 17:35

"Robotspel" :whoco5:

laxdasen 2013-05-15 17:39

Reglerna börjar likna de som ändrades när Ingemar stenmark var helt överlägsen på 80talet! Pinsamt!

SuprMario 2013-05-15 18:10

Jag fattar heller ingenting om detta sk. " robotspel " - vad fan syftar dom på?
HPT, Joker, Copema program eller annat?

Daah - tomtar...

Pilkast 2013-05-15 18:16

Det fattar ni väl att de inte kommer strypa användandet utav Jokersystemet och liknande reduceringsprogram, som gemene man använder sig utav... Det är ju bara de stora volymerna, särskilt från utlandet de vill åt...

Att de sedan är värdelösa på att förmedla vad de menar är en annan sak, men detta har troligtvis uppmärksammats som ett stort problem först på sistone och då har de fått bråttom - därmed tror jag inte ens att de vet själva i vilken form de vill förbjuda saker och ting...

Kommer säkerligen komma fler ändringar den närmsta tiden - nu har de i alla fall strypt Sydafrika och slika aktörer...

Sista ordet eller ändringen har vi INTE sett ännu!

:moneybag:

Stekel 2013-05-15 18:26

Citat:

Ursprungligen postat av Pilkast (Inlägg 251087)
Det fattar ni väl att de inte kommer strypa användandet utav Jokersystemet och liknande reduceringsprogram, som gemene man använder sig utav... Det är ju bara de stora volymerna, särskilt från utlandet de vill åt...

Såklart de kan strypa spel från de som använder sig av reduceringsprogrammen fullt ut, det är ju det det handlar om...de som lägger miljoner på dagsbasis har väl förmodligen egenutvecklade programvaror för reducering men principen är densamma.

Det värsta är ju att det blir helt godtyckligt så länge de inte sätter upp tydliga gränser för vad som är tillåtet. Tycker de att jag tagit hjälp av datorn för mycket när jag reducerat ett system som går in kan de helt enkelt vägra att dela ut vinsten med hänvisning till att de räknar det som ett "robotspel". Nu tror jag inte att de kommer göra det, men bara att de har möjligheten att ogiltigförklara spel i efterhand på så luddiga grunder är förkastligt.

Pilkast 2013-05-15 18:30

Citat:

Ursprungligen postat av Stekel (Inlägg 251096)
Såklart de kan strypa spel från de som använder sig av reduceringsprogrammen fullt ut, det är ju det det handlar om...de som lägger miljoner på dagsbasis har väl förmodligen egenutvecklade programvaror för reducering men principen är densamma.

Det värsta är ju att det blir helt godtyckligt så länge de inte sätter upp tydliga gränser för vad som är tillåtet. Tycker de att jag tagit hjälp av datorn för mycket när jag reducerat ett system som går in kan de helt enkelt vägra att dela ut vinsten med hänvisning till att de räknar det som ett "robotspel". Nu tror jag inte att de kommer göra det, men bara att de har möjligheten att ogiltigförklara spel i efterhand på så luddiga grunder är förkastligt.


Klart de KAN, men kommer inte göra detta! Sedan kommer de ju alltid ligga efter då det bara är att konstruera ett program som gör att man samordnar ett antal konton så att alla system fördelas över dessa, dvs. de stora volymerna blir fördelade över xx-antal konton med (självklart) olika användare...

Sedan håller jag helt med dig i det andra stycket - bara känslan av att detta kan vara möjligt är ju bra "scary"!

:cheers:

Sprite 2013-05-15 18:33

Tycker hela grejen med detta är larvigt. De spelar på precis samma premisser som alla andra som bara spelar på jackpotomgångar där den totala ROI:n för alla spelare den omgången kan vara över 100%.

Vem som helst kan spela reducerade system och hur stora man vill. Travsporten blir fan bara sämre och sämre. Kolla bara elitloppet hur klassen på hästarna var för några år sedan. Detta år fick Edward Ale en inbjudan!!!! :skamsen:

Viroid 2013-05-15 18:33

Enligt dokumentet "Vinstavdrag, jackpotgränser m.m." så finns det för närvarande inga gränser för hur många system eller hur hög insats man får använda sig av.

I fallet i Söndags får väl dock ATG sätta på sig sin egen dumstrut. Man börjar med att skicka in mer jackpotpengar än vad spelavdraget sedan visade sig bli. Om det kommer delas ut mer än 100% av insatserna är det ju ett bra läge att agera som "spelare".

(Omsättningen blir inte så hög när det inte är mer än c:a 21 timmars tid från det att V75 på lördagen var klart till V75 på söndagen hade spelstopp. När spelarnas pengar dessutom sitter hos ATG blir det ännu svårare. Dels var pengarna från V75 på lördagen inlåsta hos ATG. På fredagen blev det jackpot på V65 och även jackpoten från måndagen låg inne hos ATG. Vi har sett fenomenen förr, det kan inte varit någon överraskning för ATG).

Det här nyttjade då någon eller några finska spelare så att de fick mer än 2000 rätta rader, som betalas med vardera 19.005kr.

ATG har fått sina pengar, så de är ju glada. Men ute i stugorna känner sig många spelare blåsta på konfekten. Och jag tror man jagar fel i det här fallet, men det kan ju vara för att den verkligt obehagliga sanningen inte kan komma ut.

Det är till att börja med ganska märkligt att de hade över 2000st system med rätt rad. (eller drygt 800st V7-rader). Det väcker onekligen en del misstankar om att de hade en del kunskaper som gemene man tycktes sakna. Fanns det hästar som inte kördes för seger i fälten? Hästar som drogats ned? Hästar som de kunde låta bli att strecka för att på sätt ha en väldig massa rader på de tänkbara kombinationerna... Det var ju inte en jätteenkel omgång, och flera lopp var öppna.

Man behöver ju inte muta en kusk, det finns ju andra sätt som troligen är billigare. Jag vet t.ex. inte vad det kostar att anlita en torped som förklarar att en kusks familj kommer avrättas i samma ögonblick som denne vinner ett lopp på V75, men anar att när det är tiotals miljoner i potten är det en liten kostnad.

Jag tror det finns en hund begraven i det här, och det är inte några "robotspel" som är problemet, utan att vissa satsar mycket pengar på ett sätt som väcker misstankar om att de vet saker som inte andra vet.

Stekel 2013-05-15 18:44

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 251101)
Det är till att börja med ganska märkligt att de hade över 2000st system med rätt rad. (eller drygt 800st V7-rader). Det väcker onekligen en del misstankar om att de hade en del kunskaper som gemene man tycktes sakna. Fanns det hästar som inte kördes för seger i fälten? Hästar som drogats ned? Hästar som de kunde låta bli att strecka för att på sätt ha en väldig massa rader på de tänkbara kombinationerna... Det var ju inte en jätteenkel omgång, och flera lopp var öppna.

Man behöver ju inte muta en kusk, det finns ju andra sätt som troligen är billigare. Jag vet t.ex. inte vad det kostar att anlita en torped som förklarar att en kusks familj kommer avrättas i samma ögonblick som denne vinner ett lopp på V75, men anar att när det är tiotals miljoner i potten är det en liten kostnad.

Jag tror det finns en hund begraven i det här, och det är inte några "robotspel" som är problemet, utan att vissa satsar mycket pengar på ett sätt som väcker misstankar om att de vet saker som inte andra vet.

Det är inte alls så märkligt att få 800 V7-rader på en lätt omgång om man gör ett jättesystem, sätt dig och resonera lite så kommer du nog fram till det också. Problemet är att gemene man inte är klyftiga nog att resonera sig fram till det, de förstår sig inte ens på de enklaste reduceringsfunktionerna och hur systemen kan te sig. Då återstår konspirationsteorierna som sticker iväg åt alla möjliga håll och det är därför ATG gjort det här för att lugna pöbeln.

Sprite 2013-05-15 19:04

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 251101)
Man behöver ju inte muta en kusk, det finns ju andra sätt som troligen är billigare. Jag vet t.ex. inte vad det kostar att anlita en torped som förklarar att en kusks familj kommer avrättas i samma ögonblick som denne vinner ett lopp på V75, men anar att när det är tiotals miljoner i potten är det en liten kostnad.

Jag tror det finns en hund begraven i det här, och det är inte några "robotspel" som är problemet, utan att vissa satsar mycket pengar på ett sätt som väcker misstankar om att de vet saker som inte andra vet.

Alla personer som ser tiotals lopp dagligen då? Skulle ALLA dessa personer missa ALLA dessa bortkörningar du pratar om eller skulle ALLA hålla tyst i sociala medier? Jag skulle inte tro det. Dessutom kan en som till synes för kusken total bortkörning rendera i vinst i värsta fall och vad händer då?

Jag skulle säkert vinna mot storfavoriten på 10 000 meter i OS åtminstone 1 gång om vi springer tillräckligt många gånger då denne kan ramla och skada sig, drabbas av något kroppsligt fel under loppet osv osv. I tävlingssammanhang och speciellt med djur är INGET 100% klart innan det är klart.

Att vissa vet saker som inte andra vet är väl självklart. Går du på stallbacken och pratar lite med tränare och kuskar vet du mer. Är du inne på sharps och får speltjänsternas analyser så vet du mer än många andra. Känner du en travtränare personligen som ska starta häst vet du säkert mer än många andra.

Tar du kontakt med några travtränare och erbjuder dessa (i sammanhanget) en pissumma på t.ex. 25 000 kr tror jag du kan få veta allt och lite till om dennes hästar inför en jackpotomgång med massa miljoner i potten men totala bortkörningar och dödshot av kuskars familjer kan du nog lägga ner. På V75 är det inte 2-3 hästar i varje lopp som kan vinna utan snarare 5-8 som toppats till just den starten och kan vinna med lite tur på vägen och jag tror knappast flera av dessa är mutade eller hotade på något sätt.

Viroid 2013-05-15 19:09

Citat:

Ursprungligen postat av Stekel (Inlägg 251109)
Det är inte alls så märkligt att få 800 V7-rader på en lätt omgång om man gör ett jättesystem, sätt dig och resonera lite så kommer du nog fram till det också. Problemet är att gemene man inte är klyftiga nog att resonera sig fram till det, de förstår sig inte ens på de enklaste reduceringsfunktionerna och hur systemen kan te sig. Då återstår konspirationsteorierna som sticker iväg åt alla möjliga håll och det är därför ATG gjort det här för att lugna pöbeln.

Nu var det ju inte en väldigt enkel rad det handlade om. Den på lördagen var väldigt enkel, där kan jag mycket väl förstå om man täckt upp ett stort system med många rader. Om vi bortser från de finska spelarnas andel av potten, och räknar bort jackpotpengarna så skulle en sjua gett en bit över 40.000kr. Jag kan förstå om man även på sådana rader har en mindre flerkupong och V7, men det blir horribelt dyrt att täcka tänkbara rader i en sådan här omfattning upp till sådana utdelningar.

Viroid 2013-05-15 19:25

Citat:

Ursprungligen postat av BlackCobra (Inlägg 251120)
Alla personer som ser tiotals lopp dagligen då? Skulle ALLA dessa personer missa ALLA dessa bortkörningar du pratar om eller skulle ALLA hålla tyst i sociala medier? Jag skulle inte tro det. Dessutom kan en som till synes för kusken total bortkörning rendera i vinst i värsta fall och vad händer då?

Nu pratar vi ju inte om särskilt många händelser. Det är inte så vanligt att någon har +2000 system med rätt rad en jackpotomgång på V75.

Vad som sedan har skett är rätt vilda spekulationer från min sida, men jag ville visa att det inte alls behöver handla om mutade kuskar och tränare. Jag är rätt så säker på att det inte är något "robotspel" som ATG ser som ett egentligt problem. Jag tror att det är något annat de är oroliga för. Att tacka nej till ett antal hundra miljoner i omsättning i nuvarande läge är så pass tufft att det finns anledning att ha fortsatt koll på vad som pågår.

hatten1 2013-05-15 19:31

http://www.gamblersvardag.se/skarplo...#comment-19337

Jag hoppas ni på Sharps överser med att jag gör reklam denna gång, ni får naturligtvis given tillbaka på GV!

Stekel 2013-05-15 20:09

Citat:

Ursprungligen postat av hatten1 (Inlägg 251140)
http://www.gamblersvardag.se/skarplo...#comment-19337

Jag hoppas ni på Sharps överser med att jag gör reklam denna gång, ni får naturligtvis given tillbaka på GV!

Beträffande de punkter du nämner som mest akuta i inlägget:

Tidigarelagt spelstopp - Kommer aldrig hända då det skulle sänka omsättningen.

Stallkörning - Ska stävjas men ger samtidigt mer insatta spelare edge, så där vill jag inte gärna att de syr igen maskorna alltför bra även om det på sikt nog skulle vara bra för sportens förtroende.

Domare - Jobbas det på. Går inte att få millimeterrättvisa hur de än skriver reglementet. Samma domare på alla tävlingar går inte att få (kanske om de inför "robotdomare" ;)), visst blir det lite jämnare och de skulle öka förtroendet något om de har samma gubbar som kör V7-tävlingarna gång efter annan t ex men nyttan är ganska marginell i långa loppet, de har ju konferenser där såna här saker diskuteras domarna emellan så man når någon form av konsensus för vilken nivå bedömningarna ska läggas i tveksamma fall.

SuprMario 2013-05-15 20:27

Citat:

Tidigarelagt spelstopp - Kommer aldrig hända då det skulle sänka omsättningen.
Det minskar omsättningen först när alla inser att det inte går att spela tills ordet "kör" kommer. Spelstop 1 minut innan kör tar bort all tvivel och är helt övertygad om att Svensson också lär sig detta med tiden så omsättningen återgår till det normala...

Stekel 2013-05-15 20:46

Citat:

Ursprungligen postat av SuprMario (Inlägg 251174)
Det minskar omsättningen först när alla inser att det inte går att spela tills ordet "kör" kommer. Spelstop 1 minut innan kör tar bort all tvivel och är helt övertygad om att Svensson också lär sig detta med tiden så omsättningen återgår till det normala...

Tror jag icke. Blir dessutom ännu värre när de "lär sig" det för då skiter man i att gå till luckan när det är fem minuter kvar till och med.

Nätspelet påverkas nog inte jättemycket, men de där spelen man lägger för att man ser något i sista stund försvinner även där. Händer galopperar det upp en megafavorit bakom bilen t ex så är man ganska snabb att lasta på det klara andravalet om det finns ett sånt. Blir svårt om det var spelstopp när bilen börjar blinka.

Pilkast 2013-05-15 20:46

Citat:

Ursprungligen postat av Stekel (Inlägg 251166)
Beträffande de punkter du nämner som mest akuta i inlägget:

Tidigarelagt spelstopp - Kommer aldrig hända då det skulle sänka omsättningen.

Stallkörning - Ska stävjas men ger samtidigt mer insatta spelare edge, så där vill jag inte gärna att de syr igen maskorna alltför bra även om det på sikt nog skulle vara bra för sportens förtroende.

Domare - Jobbas det på. Går inte att få millimeterrättvisa hur de än skriver reglementet. Samma domare på alla tävlingar går inte att få (kanske om de inför "robotdomare" ;)), visst blir det lite jämnare och de skulle öka förtroendet något om de har samma gubbar som kör V7-tävlingarna gång efter annan t ex men nyttan är ganska marginell i långa loppet, de har ju konferenser där såna här saker diskuteras domarna emellan så man når någon form av konsensus för vilken nivå bedömningarna ska läggas i tveksamma fall.


Domarna skall självklart på de största riksspelen vara av proffskaraktär - måste få bort "tjenisfaktorn" - allt för många domare särbehandlar vissa kuska på vissa banor, så är det bara...

:cheers::cheers:

pjaer 2013-05-15 21:03

Det är väl inga problem det här? Bara att låta tjejen/mamma lämna in spelen...

Kod:

§ 25 Vägra ta emot spel

ATG har rätt att stänga av kunden och avsluta hans ATG-konto.


Strappa71 2013-05-15 22:31

Citat:

Ursprungligen postat av boored (Inlägg 251058)
Som wagner säger, ATG gräver bara djupare i sin grop :)

Vad skulle hända med intresset för stryk/europa tipset eller bomben om man inte mer får spela enkelrads system, de är ju "robot" spel det också.

Men grundproblemet i det hela är väl att endast wise money kommer från utlandet.
Är ju inte precis svensons i sydafika som ska ha en harryboy på väg hem från jobbet som lite nöje.
Vinster försvinner sakta men säkert utomlands vilket knappast staten gillar.
ATG bryr sig knappast, dom har ju ingen risk i själva spelet, bara mer omsättning som gäller.

ATG och även Svenska Spel skyller på hemliga affärsuppgörelser när man kräver transparens!

Det allra minsta man kan begära är att omsättningen och den totala vinstsumman redovisas per land.

Då skulle man genast se två saker.

Dels skulle man få varningssignaler om allt inte går rätt till,

dels skulle man snabbt kunna avgöra om ett samarbete är värt besväret eller inte.

Ett samarbete med ett land som konsekvent scoopar potter som vida överstiger deras totala insatser leder ju till att den svenska spelekonomin kannibaliseras till småsmulor.

boored 2013-05-15 23:05

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 251201)
ATG och även Svenska Spel skyller på hemliga affärsuppgörelser när man kräver transparens!

Det allra minsta man kan begära är att omsättningen och den totala vinstsumman redovisas per land.

Då skulle man genast se två saker.

Dels skulle man få varningssignaler om allt inte går rätt till,

dels skulle man snabbt kunna avgöra om ett samarbete är värt besväret eller inte.

Ett samarbete med ett land som konsekvent scoopar potter som vida överstiger deras totala insatser leder ju till att den svenska spelekonomin kannibaliseras till småsmulor.

Är väl naturlig utveckling: att attrahera hobby/nöjesspelare som tillför värde i ett annat land kan ju inte vara lätt. Däremot är redan vinnande storspelare garanterat och hugger om det erbjuds värde, dom missar ju inte chansen.
Fler hungriga vargar om samma harryboy svenssons pengar, så jo, alla såna där ider slutar med att pengarna strömmar ut iform av vinster.

Strappa71 2013-05-16 06:31

Citat:

Ursprungligen postat av boored (Inlägg 251203)
Är väl naturlig utveckling: att attrahera hobby/nöjesspelare som tillför värde i ett annat land kan ju inte vara lätt. Däremot är redan vinnande storspelare garanterat och hugger om det erbjuds värde, dom missar ju inte chansen.
Fler hungriga vargar om samma harryboy svenssons pengar, så jo, alla såna där ider slutar med att pengarna strömmar ut iform av vinster.

Utvecklingen är precis som du säger naturlig. Men är den önskvärd? I längden tjänar inte ens travsporten på det själva.
Men det verkar de inte förstå själva!

Samma problematik finns förmodligen på Svenska Spels poolspel. Skillnaden där är att SvSP har lyckats tysta ner hela skiten. Där finns nämligen ingen tradition av att redovisa var högvinstvinnarna har lämnat in sina rader.

SuprMario 2013-05-16 19:48

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle16786571.ab

Insats på 1 miljon euro....trodde ju att dom spelade högt men detta är fan HÖGT...:)

Någon som har koll på denna sk. robot som dom använder sig av - vad är det för program?

HPT 2013-05-16 22:23

Citat:

Ursprungligen postat av SuprMario (Inlägg 251339)
Någon som har koll på denna sk. robot som dom använder sig av - vad är det för program?

Den viktigaste funktionen för att skapa den här typen av system finns iaf i HPT (vet ej hur det är hos mina konkurrenter), nämligen att på enkelradsnivå automatiskt sätta flerbong utifrån målvinst. Sätter man exempelvis en målvinst på 1 miljon kommer rader som ger 10.000 spelas ggr 100, rader som ger 500.000 spelas ggr 2 osv.

När det gäller finnarna som vann är det ju med största säkerhet något annat program som använts, men poängen var att det inte nödvändigtvis behövs några superhemliga specialprogram. Med en tydlig strategi, lämplig programvara och en enorm plånbok kan man komma långt... ;-)

SuprMario 2013-05-16 22:27

Hur man än vrider och vänder så har dom ju bidragit med en rätt stor peng i spelpotten, 8,5 miljoner kronor så hade dom förlorat så hade ingen klagat.
Det är ju inte så att man kan bara hämta hem miljonerna trots att man har stor plånbok för insats. Man måste också vara rätt ute på sitt tippande med stor insats som risk.

Vette fan hur jag ska resonera i om det är "fusk" eller inte.....
Vinner dom inte fair and square?:whistling:

HPT 2013-05-16 22:33

Citat:

Ursprungligen postat av SuprMario (Inlägg 251359)
Hur man än vrider och vänder så har dom ju bidragit med en rätt stor peng i spelpotten, 8,5 miljoner kronor så hade dom förlorat så hade ingen klagat.
Det är ju inte så att man kan bara hämta hem miljonerna trots att man har stor plånbok för insats. Man måste också vara rätt ute på sitt tippande med stor insats som risk.

Vette fan hur jag ska resonera i om det är "fusk" eller inte.....
Vinner dom inte fair and square?:whistling:

Det är verkligen inte fusk. De bidrar med precis lika stor andel till potten som alla andra. Det folk egentligen stör sig på är att de inte bidrar till potten de gånger det inte är jackpott, och att det är ett omoraliskt beteende.

Skulle man sluta med jackpott och alltid dela ut pengarna i den omgång de spelats skulle detta helt försvinna, eftersom väntevärdet då är alldeles för dåligt. Någonting säger mig dock att det inte kommer att ske... ;-)

Viroid 2013-05-17 06:27

Citat:

Ursprungligen postat av HPT (Inlägg 251361)
Det är verkligen inte fusk. De bidrar med precis lika stor andel till potten som alla andra. Det folk egentligen stör sig på är att de inte bidrar till potten de gånger det inte är jackpott, och att det är ett omoraliskt beteende.

Skulle man sluta med jackpott och alltid dela ut pengarna i den omgång de spelats skulle detta helt försvinna, eftersom väntevärdet då är alldeles för dåligt. Någonting säger mig dock att det inte kommer att ske... ;-)

Jag tycker inte det är orimligt att ATG ändå sänker jackpotgränserna så att det blir jackpot mer sällan. Jag tror inte det är så lönsamt som de tror. Små vinster återinvesteras snabbt i en ny DD, delbetalar en Harry eller något annat spel. När man håller inne spelarnas pengar tappar man omsättning. Dessutom kan ATG fylla på sin kassa med öresavrundning om man delar ut mindre belopp.

Man skulle ju kunna börja med att harmonisera jackpotgränserna:

På V65 är gränsen hela 30kr, på V64 är den 7kr. På V75 är den 15kr och på V86 pratar vi om 10kr. Sätta den till 10kr rakt över borde vara en bra början.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved