Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Reducera med verktyg - hur? (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/18600-reducera-med-verktyg-hur/)

Strappa71 2013-12-14 23:03

Citat:

Ursprungligen postat av Fyran (Inlägg 299285)
Nu måste jag bara kolla en sak. Jag har svårt att ranka... Tips på det..?

Men av ovanstående skulle jag alltså kunna ha alla som A-hästar, i princip, och reducera bara via kusk??

Jag menar, hur ofta får vi se en trippelseger, ens av storkuskarna? V75, that is..?

Färdiga vinstgivande generiska mönster som existerar mer eller mindre inte.

Det är ranken som skiljer vinnarna från förlorarna. Reduceringshjälpmedel förstärker chanserna för den som rankar bra.

Trav är svårt.

Fyran 2013-12-14 23:24

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 299286)
Färdiga vinstgivande generiska mönster som existerar mer eller mindre inte.

Det är ranken som skiljer vinnarna från förlorarna. Reduceringshjälpmedel förstärker chanserna för den som rankar bra.

Trav är svårt.

Absolut, trav är svårt. Ibland är svenska svårare..:

"Färdiga vinstgivande generiska mönster som existerar mer eller mindre inte."

Inget illa menat, men har du missat en/ett par kommatecken och/eller nåt ord på vägen..? Jag försöker läsa den meningen flera ggr men...

Men åter till tråden. Säg att jag gör ett system på 5000 rader, ingen ranking. Jag skulle kunna reducera antal rader rätt rejält, genom bara ha kuskreducering? Jag förstår att jag kan reducera än mer genom ranking, men det är inte frågan.

Mvh

putte64 2013-12-14 23:31

Citat:

Men av ovanstående skulle jag alltså kunna ha alla som A-hästar, i princip, och reducera bara via kusk??

Jag menar, hur ofta får vi se en trippelseger, ens av storkuskarna? V75, that is..?

Du kan reducera via kusk oavsett hur du rankat hästarna i övrigt

Att lära sig göra en ranking som slår spelar kollektivets ranking tar en livstid
Jag brukar säga att man ska slå ihop ranking från
- allmänheten
- travtjänsten
- unibet
- snoken
Då kommer man väldigt långt på vägen om man inte tror sig kunna ranka bättre själv.
Självklart letar man då efter hästar som tjänsterna tror har bättre chans än allmänheten.
Det här är faktiskt det bästa tips jag någonsin kommer kunna ge, helt ovärderligt när du komponerar din V7a

Fyran 2013-12-14 23:38

Citat:

Ursprungligen postat av putte64 (Inlägg 299290)

Att lära sig göra en ranking som slår spelar kollektivets ranking tar en livstid
- allmänheten
- travtjänsten
- unibet
- snoken
Då kommer man väldigt långt på vägen om man inte tror sig kunna ranka bättre själv.
Självklart letar man då efter hästar som tjänsterna tror har bättre chans än allmänheten.
Det här är faktiskt det bästa tips jag någonsin kommer kunna ge, helt ovärderligt när du komponerar din V7a

Oj, då har jag kort om tid... :whistling:

Men tack, Putte! :hattenav:

Strappa71 2013-12-14 23:39

Citat:

Ursprungligen postat av Fyran (Inlägg 299289)
Absolut, trav är svårt. Ibland är svenska svårare..:

"Färdiga vinstgivande generiska mönster som existerar mer eller mindre inte."

Inget illa menat, men har du missat en/ett par kommatecken och/eller nåt ord på vägen..? Jag försöker läsa den meningen flera ggr men...

Men åter till tråden. Säg att jag gör ett system på 5000 rader, ingen ranking. Jag skulle kunna reducera antal rader rätt rejält, genom bara ha kuskreducering? Jag förstår att jag kan reducera än mer genom ranking, men det är inte frågan.

Mvh

Aha...det är ett "som" för mycket.

Tänkte skriva "som genererar större vinst än den andel rader som reduceras bort.....", men ändrade mig och glömde ta bort "som".

Självklart kan du reducera med kuskreducering. Men jag har svårt att tänka mig att det går att reducera "rejält" med ett färdigt mönster utan att minska vinstchansen i stort sett lika mycket.

"Rejäl reducering" utan att minska vinstchanserna i motsvarande grad bygger på att du utnyttjar att du på något sätt rankar loppen bättre än spelarkollektivet.

Strappa71 2013-12-14 23:42

Citat:

Ursprungligen postat av putte64 (Inlägg 299290)

- allmänheten
- travtjänsten
- unibet
- snoken

Absolut.

Att "ranka bättre än kollektivet" betyder inte att man måste göra rankingen från scratch helt på egen hand.

Men på något sätt måste man sammanställa ranken så att man får ett övertag på kollektivet.

Reduceringsverktygen kan bara förstärka den fördel man har skaffat sig.

Fyran 2013-12-15 00:36

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 299292)
Aha...det är ett "som" för mycket.

Tänkte skriva "som genererar större vinst än den andel rader som reduceras bort.....", men ändrade mig och glömde ta bort "som".

Självklart kan du reducera med kuskreducering. Men jag har svårt att tänka mig att det går att reducera "rejält" med ett färdigt mönster utan att minska vinstchansen i stort sett lika mycket.

"Rejäl reducering" utan att minska vinstchanserna i motsvarande grad bygger på att du utnyttjar att du på något sätt rankar loppen bättre än spelarkollektivet.

Jag hoppas jag inte blir tjatig, men...

Om jag sätter begränsning på max två segrar på BG, Jorma, Uhrberg och Erik samt max en seger för formkusken Ingves och Örjan.

Då måste det väl bli en "skaplig" reducering..? Förutsatt att de kör alla övriga 6 lopp, jag lär ju ha minst en spik, iaf.

Så, istället för att ranka hästar A-C varefter de måste vinna enligt:

A 1-4
B 1-3
C 0-2

Ovanstående är bara ett exempel, jag är ju kass på detta med ranking och krav.

Men det jag undrar är om jag skulle kunna göra samma sak med kuskarna. Istället för att ranka hästar så begränsar jag/sätter krav på kuskar? Allt förutsätter ju fortfarande att jag har 7 rätt på ramen.

Om mina kuskar sätter en 7%-are och bränner en 40%-are skiter jag ju i... Om ni förstår vad jag menar... :cheers:

Eller tänker jag helt fel här? :drunk:

Edit: Eller om t ex BG har fyra hästar som är första- eller andrahandare och jag inte riktigt tror på nån av dem. De åker med på systemet men jag sätter en begränsning för max 2 segrar..?

putte64 2013-12-15 00:44

Citat:

Ursprungligen postat av Fyran (Inlägg 299299)

Om jag sätter begränsning på max två segrar på BG, Jorma, Uhrberg och Erik samt max en seger för formkusken Ingves och Örjan.

Då måste det väl bli en "skaplig" reducering..? Förutsatt att de kör alla övriga 6 lopp, jag lär ju ha minst en spik, iaf.

A 1-4
B 1-3
C 0-2

Ovanstående är bara ett exempel, jag är ju kass på detta med ranking.

Men det jag undrar är om jag skulle kunna göra samma sak med kuskarna. Istället för att ranka hästar så begränsar jag/sätter krav på kuskar? Allt förutsätter ju fortfarande att jag har 7 rätt på ramen.

Om mina kuskar sätter en 7%-are och bränner en 40%-are skiter jag ju i... Om ni förstår vad jag menar... :cheers:

Edit: Eller om t ex BG har fyra hästar som är första- eller andrahandare och jag inte riktigt tror på nån av dem. De åker med på systemet men jag sätter en begränsning för max 2 segrar..?

Se det som två filter
Först sätter du din ram, sedan filter
1; a/b/c
2; kuskarna
Filter två är alltså ett tillägg som ytterligare reducerar systemet

Strappa71 2013-12-15 00:59

Citat:

Ursprungligen postat av Fyran (Inlägg 299299)

A 1-4
B 1-3
C 0-2

Ovanstående är bara ett exempel, jag är ju kass på detta med ranking och krav.

Det går alldeles utmärkt att "inte tippa". Däremot blir nog inte den totala reduceringen så stor som du tror att den blir.

Du får testa dig fram. Att enbart kuskreducera och inget annat tror jag inte blir särskilt mycket mer framgångsrikt än att köra slumpreducering eller Harry Boy.

Viroid 2013-12-15 07:49

Citat:

Att reducera med enbart kuskar ger inte så stor reducering. Dels kör de sällan i alla loppen då det är rätt stor konkurrens om att få köra, och dels brukar det i alla fall vara något lärlingslopp. Kuskreducering är en extra "destillering" man gör för att få ett lite vassare system.

Ett bra sätt att börja lära sig ranka är att utgå från den vanliga strecklistan och så gör du TRE förändringar i den, där du flyttar upp eller ned en häst valfritt många steg. När du kommit så långt att du gör de där tre förändringarna rätt har du ett rätt OK övertag på kollektivet, och kan då öka på med ytterligare en eller ett par förändringar.

Det finns rätt många som rankar hästar. Jämför dem gärna med strecklistan så ser du att en del är väldigt mycket sämre än kollektivet och några inte så mycket sämre än kollektivet. För att vinna pengar behöver man inte konsekvent vara bättre än kollektivet, men ibland.

Strappa71 2013-12-15 08:35

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 299310)
Att reducera med enbart kuskar ger inte så stor reducering. Dels kör de sällan i alla loppen då det är rätt stor konkurrens om att få köra, och dels brukar det i alla fall vara något lärlingslopp. Kuskreducering är en extra "destillering" man gör för att få ett lite vassare system.

Ett bra sätt att börja lära sig ranka är att utgå från den vanliga strecklistan och så gör du TRE förändringar i den, där du flyttar upp eller ned en häst valfritt många steg. När du kommit så långt att du gör de där tre förändringarna rätt har du ett rätt OK övertag på kollektivet, och kan då öka på med ytterligare en eller ett par förändringar.

Det finns rätt många som rankar hästar. Jämför dem gärna med strecklistan så ser du att en del är väldigt mycket sämre än kollektivet och några inte så mycket sämre än kollektivet. För att vinna pengar behöver man inte konsekvent vara bättre än kollektivet, men ibland.

Helt rätt. Uttryckte mig luddigt. Precis som det inte är det totala antalet rätt över tid utan den totala vinstsumman över tid som räknas så är det viktigare att vara ordenligt bättre än kollektivet ibland än att konsekvent vara bara lite bättre.

Det är bättre att det går på tok 4 veckor av 5 och att man sätter ranken klockrent 1 vecka av 5 än att vara bara halvbra hela tiden.

Sedan är det inte BARA ranken som avgör. Spikvalen är minst lika viktiga.

Viroid 2013-12-15 08:59

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 299315)
Det är bättre att det går på tok 4 veckor av 5 och att man sätter ranken klockrent 1 vecka av 5 än att vara bara halvbra hela tiden.

Sedan är det inte BARA ranken som avgör. Spikvalen är minst lika viktiga.

Ja, man blir inte vinnare för att bara ranken sitter.

Det största problemet tror jag är att man inte har tid att läsa på inför en omgång. Det är utan tvekan så att resultatet brukar bli bättre när jag haft tid att lägga 10 timmar på en omgång istället för en timme.

Spikval, disposition av ABC samt att sätta upp villkor är en annan svår konst. Varje streck kostar fortfarande en massa pengar.

Man behöver tur som spelare också. Tur med att vara rätt ute med ranken när det vankas utdelning, och inte bara då alla rätt ger 1200kr.

Ett problem som man sällan talar om, är vilken spelkassa man förfogar över. Streckspel har klara fördelar om man kan spela större system och har råd att över tid vänta ut vinsterna. Det är väldigt få "vanliga" människor som vecka efter vecka har råd att lägga 2000kr om det inte trillar in en del vinster. I spelbolag kan det till och med bli grinigt redan om andelarna kostar 200kr i veckan och det inte blir snabb återbetalning.

putte64 2013-12-15 09:14

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 299317)
Ja, man blir inte vinnare för att bara ranken sitter.

Det största problemet tror jag är att man inte har tid att läsa på inför en omgång. Det är utan tvekan så att resultatet brukar bli bättre när jag haft tid att lägga 10 timmar på en omgång istället för en timme.

Spikval, disposition av ABC samt att sätta upp villkor är en annan svår konst. Varje streck kostar fortfarande en massa pengar.

Man behöver tur som spelare också. Tur med att vara rätt ute med ranken när det vankas utdelning, och inte bara då alla rätt ger 1200kr.

Ett problem som man sällan talar om, är vilken spelkassa man förfogar över. Streckspel har klara fördelar om man kan spela större system och har råd att över tid vänta ut vinsterna. Det är väldigt få "vanliga" människor som vecka efter vecka har råd att lägga 2000kr om det inte trillar in en del vinster. I spelbolag kan det till och med bli grinigt redan om andelarna kostar 200kr i veckan och det inte blir snabb återbetalning.

Utan tur vinner man ingenting
Fotbollstränaren Stuart Baxter blev anklagad för att ha en j-a massa tur hela tiden och svarade, konstigt...ju mer vi tränar desto mer tur får vi
Det gäller också travspel

SuperFinnen 2013-12-15 12:56

Kan man på t.e.x jokersystemet utnyttja en häst som både A o B häst sammtidigt?om jag har kravet
1-3 A
1-2 B
1-2 C
0-1 D
t.e.x. Den hästen tror jag mycket på även om den inte är så mycket streckad o vinner den så har jag ju chansen till 2 sjuor.och om den här blir den ända B häst som går in så har jag fortfarande chansen till 7 rätt annars hade ju jag varit borta om jag inte hade fått in någon annan av de andra B hästarna i de övriga loppen,på det här sättet kan man ju uttnyttja den här hästen på ett bra sätt i det här sättet av krav.

Strappa71 2013-12-15 13:09

Citat:

Ursprungligen postat av Dadde (Inlägg 299374)
Kan man på t.e.x jokersystemet utnyttja en häst som både A o B häst sammtidigt?om jag har kravet
1-3 A
1-2 B
1-2 C
0-1 D
t.e.x. Den hästen tror jag mycket på även om den inte är så mycket streckad o vinner den så har jag ju chansen till 2 sjuor.och om den här blir den ända B häst som går in så har jag fortfarande chansen till 7 rätt annars hade ju jag varit borta om jag inte hade fått in någon annan av de andra B hästarna i de övriga loppen,på det här sättet kan man ju uttnyttja den här hästen på ett bra sätt i det här sättet av krav.

Reduceringsprogrammen skapar normalt sett inte dubblettrader om man inte "trixar" lite.

I Jokersystemet så är det "Faktor" som gäller. Om du väljer ut en häst med Faktor=2 så dubbleras alla rader som den hästen finns med på. Det leder till att du vinner dubbelt om hästen vinner. Tänk på att systemet blir dyrare att lämna in när man använder den här funktionen.

HPT har en motsvarande funktion, men den fungerar inte som Jokersystemet utan mer på u-radsnivå och med högst en häst/lopp/u-rad.

Om det är något annat än att dubblera insats/vinst på just den hästen som du vill uppnå med att ha hästen som både A och B så får du förtydliga det.

putte64 2013-12-15 13:10

Citat:

1-3 A
1-2 B
1-2 C
0-1 D

Nej, det går inte
Men du kan sätta villkor att om just den hästen vinner behöver du 0 A och 0 B hästar
Man kan ha många olika a/b/c/d villkor som kompletterar varandra
Vill du ha 2 7or om just den hästen vinner sätter du faktor 2 på den, men då får du förstås betala för det

SuperFinnen 2013-12-15 13:29

de bara slog mig när man förr skrev utskrivna system för hand så kunde jag göra så att man hade den som A häst o även som B häst t.e.x du tar 7 hästar i ett lopp 1 A 2 B 3C 1 D så tar du den här oxå som B häst det innebär att jag egentligen ä det bara har 6 häster i loppet sammanlagt men det blir ju 7 hästar ändå eftersom jag vill utnyttja den här som både A o B Häst så på det sättet blir det ju inte dyrare egentligen eftersom jag har bestämt mig för 7 hästar i det här loppet o A hästen blir ju spik på ett antal kuponger o som B Häst blir den ju med på andra kuponger

putte64 2013-12-15 13:42

Citat:

Ursprungligen postat av Dadde (Inlägg 299396)
de bara slog mig när man förr skrev utskrivna system för hand så kunde jag göra så att man hade den som A häst o även som B häst t.e.x du tar 7 hästar i ett lopp 1 A 2 B 3C 1 D så tar du den här oxå som B häst det innebär att jag egentligen ä det bara har 6 häster i loppet sammanlagt men det blir ju 7 hästar ändå eftersom jag vill utnyttja den här som både A o B Häst så på det sättet blir det ju inte dyrare egentligen eftersom jag har bestämt mig för 7 hästar i det här loppet o A hästen blir ju spik på ett antal kuponger o som B Häst blir den ju med på andra kuponger

Jag tror att du får börja i andra änden.
Tänk ut vad du vill åstadkomma och gör ett system som uppfyller det
Den kan inte vara a och b häst samtidigt, och det finns heller ingen anledning till att någon häst behöver vara det

SuperFinnen 2013-12-15 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av putte64 (Inlägg 299401)
Jag tror att du får börja i andra änden.
Tänk ut vad du vill åstadkomma och gör ett system som uppfyller det
Den kan inte vara a och b häst samtidigt, och det finns heller ingen anledning till att någon häst behöver vara det

OKEJ tack ändå har inte haft Jokersystemet så länge, så den här sidan är kanon! ja tyckte att din mall var intressant så den kan man ju hålla på o labba lite med har inte tänkt i de banorna är så insnöad på A B C D hästar så man får helt enkelt lägga ner tid o hitta på olika mallar.

putte64 2013-12-15 14:42

Citat:

Ursprungligen postat av Dadde (Inlägg 299410)
OKEJ tack ändå har inte haft Jokersystemet så länge, så den här sidan är kanon! ja tyckte att din mall var intressant så den kan man ju hålla på o labba lite med har inte tänkt i de banorna är så insnöad på A B C D hästar så man får helt enkelt lägga ner tid o hitta på olika mallar.

Du får många mallar på köpet med jokern, där kan du få en del ideer

SuperFinnen 2013-12-15 15:01

Citat:

Ursprungligen postat av putte64 (Inlägg 299432)
Du får många mallar på köpet med jokern, där kan du få en del ideer

Tack för tipset

Strappa71 2013-12-15 15:07

Citat:

Ursprungligen postat av Dadde (Inlägg 299396)

När man skriver systemen för hand så vill man gärna hålla sig förutbestämda mallar eftersom det blir jobbigt att räkna om kostnaden när man ändrar antalet hästar i de olika grupperna.

Med ett reduceringsprogram så går det oftast sekundsnabbt att räkna om kostnaden när man ändrar på systemet. Det innebär att du helt kan släppa att du ska följa en viss mall.

I praktiken blir det så att där du tidigare anpassade omgången efter din systemmall så anpassar du istället systemet till omgången.

SuperFinnen 2013-12-15 15:39

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 299451)
När man skriver systemen för hand så vill man gärna hålla sig förutbestämda mallar eftersom det blir jobbigt att räkna om kostnaden när man ändrar antalet hästar i de olika grupperna.

Med ett reduceringsprogram så går det oftast sekundsnabbt att räkna om kostnaden när man ändrar på systemet. Det innebär att du helt kan släppa att du ska följa en viss mall.

I praktiken blir det så att där du tidigare anpassade omgången efter din systemmall så anpassar du istället systemet till omgången.

Ja du har helt rätt i det!!!

barner 2013-12-15 15:40

Hey travfolket.

Hvilket program er bedst at köpa, jeg er dansk, så kanske kun joker jeg kan köpa?

lastbil 2013-12-15 15:55

Citat:

Ursprungligen postat av barner (Inlägg 299476)
Hey travfolket.

Hvilket program er bedst at köpa, jeg er dansk, så kanske kun joker jeg kan köpa?

Finns både gratis och att köpa. Beror lite på vad man är ute efter, hur mycket man spelar för, osv.

barner 2013-12-15 16:00

hvilke er gratis Lastbil?

overpace 2013-12-16 16:13

Citat:

1-3 A
1-2 B
1-2 C
0-1 D

Om du vill köra exakt just denna variant, så får du spela två olika Jokersystem. Men det behöver bara ta en extra minut. Gör så här:

1. Gör systemet där du har hästen som A. Spara systemet. Detta är första systemet.

2. När du har systemet uppe, klicka Fil i övre vänstra hörnet och välj Spara som. Döp ditt andra system, till t ex "som B".

3. Gör ändringarna som behövs: Spika hästen, men var noga med att ranka den som B. Övriga hästar och villkor oförändrade. Spara systemet. Du ska nu ha två olika system sparade. Båda måste lämnas in.

Reservation för att jag aldrig gjort så här, så du måste testa själv så att du ser att det stämmer.

Tamuli 2013-12-19 10:19

En liten fråga angående strykningar när man kör Reducerat, om jag sätter Nästa rankade som reserv och säg att en B-häst där jag har 1 A, 2 B och 3 C hästar blir struken, hur funkar det då med B och C hästar.
Blir reservhästen automatiskt en B-häst då eller tänker jag helt tokigt just nu??

Strappa71 2013-12-19 14:42

Citat:

Ursprungligen postat av Tamuli (Inlägg 300666)
En liten fråga angående strykningar när man kör Reducerat, om jag sätter Nästa rankade som reserv och säg att en B-häst där jag har 1 A, 2 B och 3 C hästar blir struken, hur funkar det då med B och C hästar.
Blir reservhästen automatiskt en B-häst då eller tänker jag helt tokigt just nu??

Det finns inget bestämt mönster tyvärr. Allt beror på hur programmet komprimerat raderna till kuponger.

Reserverna sätts ut på kupongnivå och inte på radnivå. Det betyder att om du har AB i ett lopp på en kupong så får du in första C-hästen som reserv på just den lapp när A-hästen blir struken.

Om du råkar ha bara A-hästen på en kupong så får du in den första B-hästen istället.

I ditt exempel så får du in den första C-hästen på de lappar du inte har C-hästarna med redan. På BC-lapparna får du antingen in A-hästen eller första hästen utanför ramen om du har valt att ta med hästarna utanför ramen.

Tamuli 2013-12-19 18:45

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 300726)
Det finns inget bestämt mönster tyvärr. Allt beror på hur programmet komprimerat raderna till kuponger.

Reserverna sätts ut på kupongnivå och inte på radnivå. Det betyder att om du har AB i ett lopp på en kupong så får du in första C-hästen som reserv på just den lapp när A-hästen blir struken.

Om du råkar ha bara A-hästen på en kupong så får du in den första B-hästen istället.

I ditt exempel så får du in den första C-hästen på de lappar du inte har C-hästarna med redan. På BC-lapparna får du antingen in A-hästen eller första hästen utanför ramen om du har valt att ta med hästarna utanför ramen.

Tack för infon, då blev man lite klokare på den biten.

Fyran 2013-12-21 00:35

Jag har nämnt att ranking är svårt och nu står jag här:

6x7x4x5x5x5

Jag har 8 A-hästar, för mycket, för lite? Input, tack!

Krav på 2-4 A: för mycket, för lite för fel?

13 B-hästar: krav 1-3

10 C-kusar: krav 0-1

Jag har även lagt in lite kuskkrav, whatever.

Denna vecka tyckte jag att jag bara hade en klaring, dvs spik och då blev det så här.

Jag vill bara att ni som kan, är vänliga och ger förslag på om/hur jag ev kan göra detta bättre.

Så har ni tid och lust så... <3

RazshVollril 2013-12-21 01:04

Citat:

Ursprungligen postat av Fyran (Inlägg 301542)

6x7x4x5x5x5

Denna vecka tyckte jag att jag bara hade en klaring, dvs spik och då blev det så här.

Jag vill bara att ni som kan, är vänliga och ger förslag på om/hur jag ev kan göra detta bättre.

Jag har tid men är nog allmänt kass på att reducera själv så jag borde inte yttra mig men se det som "not to do" om inte annat :>

Jag skulle ökat kravet från minst två till minst tre på A-hästarna och om du inte är nöjd med det även få med ytterligare en A-häst.

Annars känns det rätt ok. Möjligen gå ännu tuffare med två eller tre U-hästar av dina A. Där kravet är en av två eller två av tre. Annars känns det som du har alldeles för många rader kvar när du är färdig.

Jag tror finessen med reducerat är att hitta fyra avdelningar av sju där du hittar en eller två spikar. Ett lås på två eller tre hästar. Med en spik, två avdelningar med runt 5 hästar, typ 1-2A, 1-2B, 1C och (1D). Sen kör du en utgång på att minst en av A-hästarna måste vinna i dessa två lopp.

Övriga tre lopp tar du i stort sett samtliga och kräver att minst en A-häst vinner utan kanske 3-5.

Då får man med de där hästarna som man inte ens sett har startat inom omgången. Samtidigt blir det att du spelar en V5 med lite enklare svårighetsgrad dock. Det borde öka möjligheterna, men allt beror på hur plånboken ser ut.

Hoppas det kunde hjälpa något men jag försöker själv optimera det hela med reducerade.

overpace 2013-12-21 01:58

Citat:

6x7x4x5x5x5

Tycker att din balans mellan antalet A,B o C är bra. Själv skulle jag förenklat kraven till: Minst 2 A och Max 1 C. B-gruppen behöver inte bestämmas alls.

Då kommer kombinationer med 5 och 6 A med och det tycker jag att de ska. Kostar inte mycket. Dessutom får du med 2 A+4 B och det tycker i varje fall jag är helt logiskt. Dessa rader kostar dock en del.

För att betala för denna förstärkning kan (enligt min mening BÖR man) du ta bort de rader som beräknas ge lägst utdelning. Har du Jokersystemet så sker det under fliken Utdelning. Tänk på att göra den reduceringen strax före spelstopp. Gör du den för tidigt blir det ett helt skevt resultat vid jackpotomgångar då den bestäms av den totala sjurättspotten vid just det tillfället.

Strappa71 2013-12-21 02:16

Citat:

Ursprungligen postat av overpace (Inlägg 301591)
Tycker att din balans mellan antalet A,B o C är bra. Själv skulle jag förenklat kraven till: Minst 2 A och Max 1 C. B-gruppen behöver inte bestämmas alls.

Då kommer kombinationer med 5 och 6 A med och det tycker jag att de ska. Kostar inte mycket. Dessutom får du med 2 A+4 B och det tycker i varje fall jag är helt logiskt. Dessa rader kostar dock en del.

För att betala för denna förstärkning kan (enligt min mening BÖR man) du ta bort de rader som beräknas ge lägst utdelning. Har du Jokersystemet så sker det under fliken Utdelning. Tänk på att göra den reduceringen strax före spelstopp. Gör du den för tidigt blir det ett helt skevt resultat vid jackpotomgångar då den bestäms av den totala sjurättspotten vid just det tillfället.

+1 på att försöka undvika att sätta gränser på mellangruppen ( B ).

Annars kan det bli så att du har maxat B-kravet och sitter med A+C kvar och det känns helt ogenomtänkt.

Åtminstone jag vill ha det så att jag antingen har fått in högt rankade hästar tidigt och då vill jag tåla så många som möjligt på slutet, eller om man har fyllt C-kravet så har jag mina högst rankade hästar kvar på slutet bara.

Att sitta kvar på slutet och behöva att antingen favoriten eller en skräll men inte mellanhästarna är inget för mig.

putte64 2013-12-21 07:21

Du har inte berättat hur du kommer använda A/B/C
Om det sker efter ranking, så att mest streckade är A osv så bygger du ett system som är statistiskt Ok, men jag tycker du bör tåla åtminstone 2 C hästar.
Men då kan det antagligen inte se ut så här då det blir väldigt dyrt.
Nu tycker jag att kravet på att tåla 2 C är så viktigt, att du bör ändra ditt system någonstans för att ha råd med det.
Tycker absolut att du ska uttnyttja utgångar, sätter du ex. en 1 av 2 är du nästan nere i samma kostnad som ditt förslag.
20% av systemet ger dessutom en utdelning under 10 laxar, normalt sett skulle jag ta bort dessa rader, men nu ser det favoritbetonat ut.

Citat:

6x7x4x5x5x5

Tamuli 2013-12-21 08:59

Efter att ha hittat 2 spikar som jag tänkt köra med så har jag följande:

6x5x3x7x6

Varav det är
6 A Hästar, 11 B och 10 C

Är det dumt att ha kravet Minst 2 A hästar och Max 2 C hästar då?

Är helt ny på att köra med reducerat system så försöker göra det så enkelt som möjligt i början och inte blanda in för mycket krav innan man lärt sig mera om hur jokersystemet fungerar.

putte64 2013-12-21 09:19

Kanske, det beror på hur du tänkt göra.
Har du 2 favoritspikar, och minst 2 A hästar förutom dem, eller är spikarna också A hästar ?
Tycker du ska ha en övre gräns för antal favoriter, eftersom det inte är värt att betala för rader som innehåller 5-7 favoriter, då utdelningen blir så låg

Citat:

Ursprungligen postat av Tamuli (Inlägg 301619)

6x5x3x7x6

Varav det är

Är helt ny på att köra med reducerat system så försöker göra det så enkelt som möjligt i början och inte blanda in för mycket krav innan man lärt sig mera om hur jokersystemet fungerar.

Zniper 2013-12-21 09:20

Citat:

Ursprungligen postat av Tamuli (Inlägg 301619)

6x5x3x7x6

Varav det är

Det beror ju helt på hur du lagt upp systemet. Har du tex spikat 2 favoriter och sen är dina A-hästar högt streckade så känns det ju inte så roligt att du måste sätta 4 favoriter för att få in dina krav. Så det är bättre om ni skriver ut ungefär vad det är för sorts hästar ni har under ABC...

En sak som jag brukar använda mig utav när jag har hittat lite roliga/felstreckade hästar är att lägga till E hästar (effekthästar) där du kravar in att minst någon sådan måste vinna så du får lite "stuns" i ditt system

Tamuli 2013-12-21 09:59

Ja spikarna blev ganska tråkiga eftersom jag tror stenhårt på Mellby Brunello och Ultralum och har inte satt spikarna som A-hästar. Utan det är 2 A-hästar utöver spikarna. Har just nu dessa A-Hästar (sitter fortfarande och pillar lite efter att man sitter och läser lite info dels här och dels på andra ställen)

A-Hästar:
1) Lord Rocket och Berlusconi (tror att det står mellan dessa men har 6 hästar här varav Calvados Crane är en C-häst)
3) Global Legislation
4) Västerbo Fantast (Var inne på att välja Bakers Ransom först men la den som C-häst)
5) Närby Kalabalik
6) Amiral d´inverne (här har jag bland annat Peaberry som C-häst)

Kan ju även lägga upp mina C-hästar:

1) Schwerin Boko och Calvados Crane
3) Persos Smokie och Zertex (här står dock valet mellan Zertex och Beeboop som C-häst)
4) Bakers Ransom
5) Nordvanja, Järvsö Rune och Tyri Svarten
6) Reveur Sand, Västerbo Collect och Peaberry

Kravet jag lagt var alltså minst 2 A och max 2 C hästar. Och frågan var om det är ett tokigt krav att lägga. Här ser ni ju vilka jag plockat ut som A respektive C. B-Hästarna är skrällhästar och lite andra hästar jag tror kan ha chansen men inte lagt några krav på.

Bland C-hästarna har jag lagt de hästar som jag fått en liten känsla av att de möjligtvis kanske kanske kan blanda sig om allt klaffar och även 3 just nu hästar som är hårt betrodda som jag inte vågar lämna utanför men ändå själv inte tror lika mycket på/hoppas på (Bakers Ransom, Calvados Crane och Peaberry)

Där är de A-hästar och C-hästar jag valt som sagt var och som sagt var är helt ny på reducerat och tips tas tacksamt emot, har läst hela tråden här och även de länkar som lagts ut om reducerat för att lära mig mera, men som jag sa tidigare så vågar jag inte blanda in för mycket krav och snurra bort mig själv totalt innan man lärt sig mera.
Suttit i veckan och pillat på olika sorts krav för att se lite hur det påverkar systemet.

putte64 2013-12-21 10:22

Nej, det är inget fel på din mall.
Eftersom du bara har en favorit som A häst är den helt OK.

Citat:

Ursprungligen postat av Tamuli (Inlägg 301628)
Ja spikarna blev ganska tråkiga eftersom jag tror stenhårt på Mellby Brunello och Ultralum och har inte satt spikarna som A-hästar. Utan det är 2 A-hästar utöver spikarna. Har just nu dessa A-Hästar (sitter fortfarande och pillar lite efter att man sitter och läser lite info dels här och dels på andra ställen)

A-Hästar:
1) Lord Rocket och Berlusconi (tror att det står mellan dessa men har 6 hästar här varav Calvados Crane är en C-häst)
3) Global Legislation
4) Västerbo Fantast (Var inne på att välja Bakers Ransom först men la den som C-häst)
5) Närby Kalabalik
6) Amiral d´inverne (här har jag bland annat Peaberry som C-häst)

Kan ju även lägga upp mina C-hästar:

1) Schwerin Boko och Calvados Crane
3) Persos Smokie och Zertex (här står dock valet mellan Zertex och Beeboop som C-häst)
4) Bakers Ransom
5) Nordvanja, Järvsö Rune och Tyri Svarten
6) Reveur Sand, Västerbo Collect och Peaberry

Kravet jag lagt var alltså minst 2 A och max 2 C hästar. Och frågan var om det är ett tokigt krav att lägga. Här ser ni ju vilka jag plockat ut som A respektive C. B-Hästarna är skrällhästar och lite andra hästar jag tror kan ha chansen men inte lagt några krav på.

Bland C-hästarna har jag lagt de hästar som jag fått en liten känsla av att de möjligtvis kanske kanske kan blanda sig om allt klaffar och även 3 just nu hästar som är hårt betrodda som jag inte vågar lämna utanför men ändå själv inte tror lika mycket på/hoppas på (Bakers Ransom, Calvados Crane och Peaberry)

Där är de A-hästar och C-hästar jag valt som sagt var och som sagt var är helt ny på reducerat och tips tas tacksamt emot, har läst hela tråden här och även de länkar som lagts ut om reducerat för att lära mig mera, men som jag sa tidigare så vågar jag inte blanda in för mycket krav och snurra bort mig själv totalt innan man lärt sig mera.
Suttit i veckan och pillat på olika sorts krav för att se lite hur det påverkar systemet.