Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Xpress = katastrof för spelet (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/19613-xpress-katastrof-foer-spelet/)

Viroid 2014-02-26 20:47

Xpress = katastrof för spelet

Man höll uppe omsättningen på V86 med hjälp av jackpot, fetvinst och massiv marknadsföring.

Men vad hände med de andra spelen?

DD omsatte för en vecka sedan på Solvalla 6,2Mkr. Idag blev det 4,7Mkr. -25%

V4 omsatte för en vecka sedan på Solvalla 0,9Mkr, idag blev det 0,65Mkr -27%

V5 omsatte för en vecka sedan på Solvalla 1,15Mkr, idag blev det 0,5Mkr -56%

V/P/T ser ut att något så när försvara siffrorna, även om man säkert hoppats på en ökning med TV-sändning.

Trion kanske kan öka eftersom det körs i alla lopp, men det är ganska dålig omsättning i många lopp.

V65 är ju en ny spelform som kommer förbättra spelnettot, men det behövs sannerligen eftersom man har prispengar och personal på två banor att betala med det här upplägget.

Jag tror man är MYCKET besviken på ATG efter den här kvällen, även om man redan har pressmeddelandena klara där man pratar om succé...

Rickart 2014-02-26 20:51

så dom har tappat lite drygt 2 miljoner på övriga streckspel men vunnit 15 på v86?
Ja, någon kommer få kicken...
En del travmänniskor kommer dö bitterdöden med sitt jävla gnäll, jag älskade detta koncept och kommer köra hårt på det framöver...
Glöm inte att rkna med V65 express som följer direkt på v86 heller!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!

Rickart 2014-02-26 20:54

Dom hoppades f.ö på 25 miljoner i omsättning på V86, sa dom...

Viroid 2014-02-26 20:57

V65 gav hela 1,2Mkr i omsättning.

De två första veckorna man premiärkörde V86 omsatte man 34 respektive 37Mkr med en reklamkampanj liknande den vi har sett nu. Är 30Mkr då bra? Vad kommer det vara om ett halvår? 12Mkr?

Rickart 2014-02-26 20:59

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 322587)
V65 gav hela 1,2Mkr i omsättning.

De två första veckorna man premiärkörde V86 omsatte man 34 respektive 37Mkr med en reklamkampanj liknande den vi har sett nu. Är 30Mkr då bra? Vad kommer det vara om ett halvår? 12Mkr?

V65 omsatte MER än dom tappade på V4 och V5 tillsammans...

Vad hade vart bättre än xpress för spelet då?

Pilkast 2014-02-26 21:00

Det var dessutom Jackpott och som redan sagts en massiv reklamkampanj före...

Rickart 2014-02-26 21:07

Omsätting V4/V5/V86 förra veckan var då alltså ca 23 miljoner

Omsättningen xpress-onsdag, ca 36 miljoner, ja, någon på ATG lär sitta i tortyrkällaren och mista armar för denna katastrof...

Viroid 2014-02-26 21:09

Citat:

Ursprungligen postat av Rickart (Inlägg 322589)
V65 omsatte MER än dom tappade på V4 och V5 tillsammans...

Vad hade vart bättre än xpress för spelet då?

Ja, V65 tog tillbaka en del, men de har TVÅ banors personal + dubbla TV-team att betala. You do the math...

Jag hade hellre sett att man försökt köra Xpress på EN bana istället för två. Kört 4 avdelningar med 15 min mellan varje start (=c:a 48min från start till målgång i avd 4). Sedan en halvtimmes paus, och så 4 avdelningar till i samma tempo. Blir i längd ungefär som en fotboll/hockeymatch, ger lite mer tid för spelarna mellan loppen, drar mycket mindre resurser.

Rickart 2014-02-26 21:22

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 322600)
Ja, V65 tog tillbaka en del, men de har TVÅ banors personal + dubbla TV-team att betala. You do the math...

Jag hade hellre sett att man försökt köra Xpress på EN bana istället för två. Kört 4 avdelningar med 15 min mellan varje start (=c:a 48min från start till målgång i avd 4). Sedan en halvtimmes paus, och så 4 avdelningar till i samma tempo. Blir i längd ungefär som en fotboll/hockeymatch, ger lite mer tid för spelarna mellan loppen, drar mycket mindre resurser.

Du vet om att det går många fler lopp idag än förra onsdagen va? Fler lopp med V/P osv på... Räkna på hela matten och presentera en teori istället för att lyfta ut bitar du tycker passar din tes.
Som jag sa, jag tycker detta var ett väldigt piggt initiativ och jag tror många håller med mig, passar TV-TV perfekt, behöver inte betala en massa extra TV-tid som förr med V86. Mycket matte finns det att räkna på
OSV OSV BLA BLA

putte64 2014-02-26 21:24

Det blev för många överlappande spelformer
V4, V86, V5, DD, V65, V3 + alla andra spelformer.
Alla gick visserligen inte samtidigt, men många var dom :lol:
DD på 2 olika banor är hål i huvudet, det kommer de nog snart på.

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 322573)
Man höll uppe omsättningen på V86 med hjälp av jackpot, fetvinst och massiv marknadsföring.

Men vad hände med de andra spelen?

DD omsatte för en vecka sedan på Solvalla 6,2Mkr. Idag blev det 4,7Mkr. -25%

V4 omsatte för en vecka sedan på Solvalla 0,9Mkr, idag blev det 0,65Mkr -27%

V5 omsatte för en vecka sedan på Solvalla 1,15Mkr, idag blev det 0,5Mkr -56%

V/P/T ser ut att något så när försvara siffrorna, även om man säkert hoppats på en ökning med TV-sändning.

Trion kanske kan öka eftersom det körs i alla lopp, men det är ganska dålig omsättning i många lopp.

V65 är ju en ny spelform som kommer förbättra spelnettot, men det behövs sannerligen eftersom man har prispengar och personal på två banor att betala med det här upplägget.

Jag tror man är MYCKET besviken på ATG efter den här kvällen, även om man redan har pressmeddelandena klara där man pratar om succé...

Viroid 2014-02-26 21:39

Citat:

Ursprungligen postat av Rickart (Inlägg 322610)
Du vet om att det går många fler lopp idag än förra onsdagen va? Fler lopp med V/P osv på... Räkna på hela matten och presentera en teori istället för att lyfta ut bitar du tycker passar din tes.
Som jag sa, jag tycker detta var ett väldigt piggt initiativ och jag tror många håller med mig, passar TV-TV perfekt, behöver inte betala en massa extra TV-tid som förr med V86. Mycket matte finns det att räkna på
OSV OSV BLA BLA

Ja, det är fler lopp man kör, det är ju två tävlingsdagar man bränner av. Du kan ju jämföra Åbys V64 på torsdagar med vad man omsatte på V65 ikväll om du vill...

Jag GILLAR verkligen att man lyckas klara av en V86 på runt 90 minuter, men man har gjort de här förändringarna för att spelet skulle öka. Då kan man inte tappa stort på en del ganska väsentliga spelformer. Det här måste ATG försöka få ordning på, annars kommer man inte klara av att öka spelet på onsdagarna sett över ett helt år. Kanske kan man ge spelarna fem minuter extra inför DD? Kanske var det inte så smart att starta V4 i Solvallas lopp 1? Kanske blir det bättre omsättning med färre streckspel som överlappar varandra?

putte64 2014-02-26 21:48

Blir man så splittrad att man inte hinner tänka igenom systemen ordentligt innan de ska lämnas in så hoppar man över spelformen.

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 322625)
Ja, det är fler lopp man kör, det är ju två tävlingsdagar man bränner av. Du kan ju jämföra Åbys V64 på torsdagar med vad man omsatte på V65 ikväll om du vill...

Jag GILLAR verkligen att man lyckas klara av en V86 på runt 90 minuter, men man har gjort de här förändringarna för att spelet skulle öka. Då kan man inte tappa stort på en del ganska väsentliga spelformer. Det här måste ATG försöka få ordning på, annars kommer man inte klara av att öka spelet på onsdagarna sett över ett helt år. Kanske kan man ge spelarna fem minuter extra inför DD? Kanske var det inte så smart att starta V4 i Solvallas lopp 1? Kanske blir det bättre omsättning med färre streckspel som överlappar varandra?

hatten1 2014-02-26 22:02

Överhuvudtaget blir det för många spelformer.Men ATG föredrar att ha omsättning på Vspelen framför DD och vp, enär skatten är högre. Bättre lönsamhet.
Men intressant nästa vecka då endast fetvinst kvarstår, och den tror jag inte lockar speciellt hårt. Jämför med stryktipset, dom ökade tack vare sänkt skatt, men jackpoten gynnar bara supersyndikaten.

robust 2014-02-26 22:18

Det här var det bästa som har hänt hos ATG på väldigt länge. Att det ska ta sån tid och ändra från stenålder till modernt! Snabbt ska det gå och folk vänjer sig. Bättre planering av spelarna är det enda som behövs. Jag hade i alla fall en Succé kväll med spelet.

Flickepojken 2014-02-26 22:23

Tycker också om effektiviteten även om jag mest tittade idag. Men som jag fattar det så är det mer prat om dålig omsättning och siffror, och det är ju en annan femma.

Viroid 2014-02-26 22:26

Förra veckan omsatte man på Solvalla på 11 lopp 15,5Mkr exkl V86. (V5, V4, V3, DD, Trio, Tvilling, Plats & Vinnare). 1,4Mkr i extraspel per lopp

Denna veckan omsatte omsatte man på Solvalla och Åby tillsammans med 16 lopp 17,4Mkr på alla spelformer exkl V86. 1,1Mkr i extraspel per lopp.

Spelarna hann inte med, de kompletterande spelformerna hann man inte lyfta fram.

robust 2014-02-26 22:37

För det andra så var det här det bästa som har hänt oss ombud på väldigt länge. Idag sålde jag fler andelar än jag någonsin har gjort på V75. Och klart att det gynnar ombuden som är duktiga. Blev vinst på alla mina andelsspel idag. Klart att 25kr rabatten gjorde sitt, men nu har man börjat vakna på ATG. Spelet och omsättningen kommer absolut öka, när man säljer en massa andelar med vinst till folket. De flesta som vinner återkommer ju dagen efter för fler andelar. (Alla som köpte andelar eller andra ATG spel förra veckan fick ett erbjudande på sina kvitton. Köp en V86 andel för minst 100kr så får du 25kr i rabatt).

dumle 2014-02-26 22:54

Jag sågar längs med fotknölarna. Dåligt ljud på åby travet. Jag sätter stora ???? Lite publik på plats ochså. Ingen stämning.

putte64 2014-02-26 23:06

Citat:

Ursprungligen postat av dumle (Inlägg 322652)
Jag sågar längs med fotknölarna. Dåligt ljud på åby travet. Jag sätter stora ???? Lite publik på plats ochså. Ingen stämning.

Det lär knappast bli bättre live, bara på tv och på nätet.
Fler kommer garanterat stanna hemma nu.

sirlarsson 2014-02-26 23:22

Sen hör det väl till att det är lite negativ angående något nytt? Jag är tex ALLTID negativ till nya uppdateringar på iphonen tex, nytt är alltid lite bökigt och man känner sig lite förvirrad i början.

rickyfashion 2014-02-26 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av robust (Inlägg 322650)
För det andra så var det här det bästa som har hänt oss ombud på väldigt länge. Idag sålde jag fler andelar än jag någonsin har gjort på V75. Och klart att det gynnar ombuden som är duktiga. Blev vinst på alla mina andelsspel idag. Klart att 25kr rabatten gjorde sitt, men nu har man börjat vakna på ATG. Spelet och omsättningen kommer absolut öka, när man säljer en massa andelar med vinst till folket. De flesta som vinner återkommer ju dagen efter för fler andelar. (Alla som köpte andelar eller andra ATG spel förra veckan fick ett erbjudande på sina kvitton. Köp en V86 andel för minst 100kr så får du 25kr i rabatt).

gallde detta aven idag runt 17.xx?

rickyfashion 2014-02-26 23:28

Citat:

Ursprungligen postat av rickyfashion (Inlägg 322655)
gallde detta aven idag runt 17.xx?

och fick spelaren som kopte en andel 25kr tillbaka eller var det bara for ombuden?

almen 2014-02-26 23:39

Citat:

Ursprungligen postat av robust (Inlägg 322650)
(Alla som köpte andelar eller andra ATG spel förra veckan fick ett erbjudande på sina kvitton. Köp en V86 andel för minst 100kr så får du 25kr i rabatt).

Så vad du säger är att ATG själva ägnar sig åt det som man förnekat fanns men som man ändå har förbjudit?! Att lämna rakeback!

HAPPY DAYS ARE HERE AGAIN!

robust 2014-02-27 00:22

Det var ett kvitto med rabatt, som du kan få om du handlar i vanliga butiker också. Typ som köp fyra om få det femte på köpet. De som inte hade kvitto, fick ingen rabatt. Ombudet tar på sig kostnaden i första steget. Därefter skickar butiken kvittot till kuponginlösen och får ersättning nån vecka efter. Och det handlar inte om några jävla rakeback i miljonklassen för en spelare.

Typ som Svenska Spel har gjort köp fyra triss och det femte på köpet. Inget konstigt med det, bara merförsäljning. Gynnar alla parter i längden.

Och för det trejde så gällde detta endast köp av ANDELAR av ombudets andelar, inte egna spel.

rickyfashion 2014-02-27 01:06

Citat:

Ursprungligen postat av robust (Inlägg 322660)
Det var ett kvitto med rabatt, som du kan få om du handlar i vanliga butiker också. Typ som köp fyra om få det femte på köpet. De som inte hade kvitto, fick ingen rabatt. Ombudet tar på sig kostnaden i första steget. Därefter skickar butiken kvittot till kuponginlösen och får ersättning nån vecka efter. Och det handlar inte om några jävla rakeback i miljonklassen för en spelare.

Typ som Svenska Spel har gjort köp fyra triss och det femte på köpet. Inget konstigt med det, bara merförsäljning. Gynnar alla parter i längden.

Och för det trejde så gällde detta endast köp av ANDELAR av ombudets andelar, inte egna spel.

det var det jag var radd for, jag kopte ett andelsspel i en butik i en andel som de anordna och jag har inte fatt denna rabatt, har hort lite shady things om den butiken innan och det bara bekraftar det...

almen 2014-02-27 01:23

Robust,

Alla rabatter är en form av rakeback. Det är bara olika namn för i praktiken samma sak. Oavsett om det kallas rabatter på matbutiken eller rakeback i pokerrummen.

Johan Lindberg kallar det genomgående för rabatter i sitt veckobrev 7.

Och vem tror du ersätter Kuponginlösen? Tomten eller…? Och hur länge tror du tomten eller vem det nu kan vara kommer att kunna fortsätta med det? Att subventionera eller rättare sagt dopa omsättningen ytterligare.

Du har så rätt när du säger att ”det handlar inte om några jävla rakeback i miljonklassen för en spelare.” Men det kanske handlar om rakeback i miljonklassen totalt fördelat på många spelare.

Råd till rickyfashion; anmäl den butiken till ATG imorgon!

hatten1 2014-02-27 01:29

Personligen så är det stående ovationer för vrmn på alla hästar utan att störas av ATGs cheerleeders blinda spelhöjande, ser bra ut, ser bra ut, ser väldigt bra ut.
Men också den imaginära mållinjen uppskattades.
Dock är det iskallt med DD saxat mellan banorna, kör två dd, en på varje bana, en som är lopp 2-3 på bana 1 och en annan som är lopp 3-4 på bana 2.
Blir högre omsättning totalt, men lite lägre per bana. Men fördelaktigt för småspelarna.

Pilkast 2014-02-27 01:29

Nja, tummen ner för mig, i alla fall innan jag vant mig. Det gick alldelse för fort och jag missade ex. att lämna in DDn - ett av de spel jag alltid lämnar in annars, hade inte en tanke på detta...

Och vad ni än gör, stirra er INTE blinda på den ev. omsättningsökning som nu var - det är alltid nyhetens behag som skapar denna... Om ett halvår, högst, så är denna borta och då står man där med enbart tidsvinsten som det stora genombrottet!

Men, det är klart - det bästa som finns för ATG är oskärpta spelare!

Jaja, jag skall inte helt såga konceptet men som första intryck var det ett klart minus, för mig, i alla fall! Det vinnande i det hela kan ju inte vara att man skall kunna lägga ungarna i tid på kvällen, eller?!

Smaken är som baken!

:rolleyes:

rickyfashion 2014-02-27 01:40

hm.. tror jag missuppfattat rabattgrejen, jag handla ingen andel forra veckan som robust skrev, jag handla bara andel igar och da borde butiken agerat ratt iom jag inte hade med mig nagon rabatt-kupong!

Sprite 2014-02-27 05:23

Jag tror tänket är väldigt enkelt och lätt med Xpress.

Detta lockar den yngre generationen där det ska gå fort och man inte vill spendera en halv dag/kväll på travbanan eller sittande framför dataskärmen. De gamla gubbarna kommer klaga men spela ändå i slutändan samtidigt som man kommer få in en del yngre som börjar spela = WIN.

Stall 4 2014-02-27 08:45

Om det blev tapp är det ett stort nederlag. Det var ju ändå löning i förrgår för arbetande. Pensionärs pengar förra veckan.

robust 2014-02-27 08:58

Citat:

Ursprungligen postat av almen (Inlägg 322665)
Robust,

Alla rabatter är en form av rakeback. Det är bara olika namn för i praktiken samma sak. Oavsett om det kallas rabatter på matbutiken eller rakeback i pokerrummen.

Johan Lindberg kallar det genomgående för rabatter i sitt veckobrev 7.

Och vem tror du ersätter Kuponginlösen? Tomten eller…? Och hur länge tror du tomten eller vem det nu kan vara kommer att kunna fortsätta med det? Att subventionera eller rättare sagt dopa omsättningen ytterligare.

Du har så rätt när du säger att ”det handlar inte om några jävla rakeback i miljonklassen för en spelare.” Men det kanske handlar om rakeback i miljonklassen totalt fördelat på många spelare.

Råd till rickyfashion; anmäl den butiken till ATG imorgon!

Eller så kan du se det som genialiskt marknadsföring från reklamkontot.

Viroid 2014-02-27 09:45

Citat:

Ursprungligen postat av robust (Inlägg 322660)

Men det skulle alltså vara OK för en utländsk partner att ge 250.000kr i rabatt om man köper en andel för en miljon i deras stora system till jackpotomgången på V75, förutsatt att man också spelat en slant till V86 tidigare i veckan?

Jag förstår att man gör så här, men om ATG får göra så här måste också utländska aktörer få göra likadant.

robust 2014-02-27 10:26

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 322684)
Men det skulle alltså vara OK för en utländsk partner att ge 250.000kr i rabatt om man köper en andel för en miljon i deras stora system till jackpotomgången på V75, förutsatt att man också spelat en slant till V86 tidigare i veckan?

Jag förstår att man gör så här, men om ATG får göra så här måste också utländska aktörer få göra likadant.

Tycker inte om att utländska aktörer får spela hos oss med rabatt. De borde betala ATG för att FÅ spela här, istället för tvärtom.

Det är ju ett feltänk från första början av ATG. De har ju en väldigt UNIK produkt som de borde få/ta betalt för.

JonathanH87 2014-02-27 11:51

Jag tycker det var världsklass igår. I alla fall ur mitt perspektiv att se på det.

1. Grymt bra kvalité på loppen! Och det är det som är viktigast för mig.
2. Jag har inte tid att sitta 4 timmar en onsdag då trav redan tar upp allt för mycket tid.
3. Kul med variationen från olika banor då de ger möjligheten åt fler tränare att starta.
4. Också kul med något nytt då det just för fram tankeverksamheten hos oss.

Sen visst det var stressigt det håller jag med om. Dock är jag förbered på det inför nästa vecka vad gäller DD,V6,V4 med mera. Blir bättre med tiden.

Vad gäller publik kan jag inte kommentera Solvalla då jag är från Göteborg. Men Åby är öken den här årstiden och även vanligtvis ändå. Detta av flera olika anledningar som vi kan ta i en annan tråd. Men detta är inget unikt. Det är tämligen svårt att locka folk till alla travbanor undantaget v7 och eventuella storloppshelger.

Skall vi få den yngre generationen att börja spela på trav så är det kanonkoncept enligt mig.

Viroid 2014-02-27 14:36

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanH87 (Inlägg 322706)
Jag tycker det var världsklass igår. I alla fall ur mitt perspektiv att se på det.

1. Grymt bra kvalité på loppen! Och det är det som är viktigast för mig.
2. Jag har inte tid att sitta 4 timmar en onsdag då trav redan tar upp allt för mycket tid.
3. Kul med variationen från olika banor då de ger möjligheten åt fler tränare att starta.
4. Också kul med något nytt då det just för fram tankeverksamheten hos oss.

Sen visst det var stressigt det håller jag med om. Dock är jag förbered på det inför nästa vecka vad gäller DD,V6,V4 med mera. Blir bättre med tiden.

Vad gäller publik kan jag inte kommentera Solvalla då jag är från Göteborg. Men Åby är öken den här årstiden och även vanligtvis ändå. Detta av flera olika anledningar som vi kan ta i en annan tråd. Men detta är inget unikt. Det är tämligen svårt att locka folk till alla travbanor undantaget v7 och eventuella storloppshelger.

Skall vi få den yngre generationen att börja spela på trav så är det kanonkoncept enligt mig.

1: Bra lopp är en förutsättning. Jag tycker de skall jobba mer med att försöka få fulla lopp. Solvalla lyckades inte med det igår, och blir det då också strykningar ovanpå det så blir det ganska rumphuggna lopp.

2: Helt rätt, kortare tid är en viktig nyckel för att få spelet att utveckla sig.

3: Det är kanske kul med variationen, men det kostar rätt mycket pengar att dra igång maskineriet på varje bana och sedan inte köra en full dag. Jag tycker man skall försöka köra Xpress på en bana istället för två.

4: Nyheter är viktigt. Jag tycker inte det är orimligt att man precis som i många andra sporter har en "klocka" som visar aktuell fart senaste 100 meterna, och när de passerar 500m-markeringarna så kommer en mellantid upp. Jag vill också ha mer "show" när domarna tittar på löpningsfilmer eller målfoton där de inblandade kör fram till domartornet, och när det är klart kommer domaren ut och förkunnar resultatet i en mik. Livetrav skall skilja sig från spel på virtuella hästar i en maskin på nöjesfältet.

5: Min stora oro är att spelet på spelformerna vid sidan av V86 inte alls lyckades bra. Ett nytt sparpaket för att det här inte lyckades bra vore jobbigt och skulle sänka humöret ned till avgrundsdjupa nivåer på de aktiva. Kanske måste det inte vara över på 77 minuter, utan 90 minuter är OK? Då kan man lägga in 2-3 extra minuter inför V4/V5/DD så att spelarna hänger med.

spalato 2014-02-27 14:56

Me like

Strappa71 2014-02-27 16:04

DD måste gå på en och samma bana.

Kompletterande spelformer ska INTE starta i samma lopp som huvudspelformen eller andra kompletterande spelformer.

Det enda som var riktigt bra med det "gamla onsdagskonceptet" har man lyckats hacka sönder totalt.

incitatus 2014-02-27 16:40

Var på Valla, det finns väl en (hel)del att slipa på.

För banpubliken kunde man "klippa bandet" med andra banan efter V86, när TV tog slut, man var redan mätt så skall man få i sig en saxad V65 också.

1a start på valla 19:15 ger ju goda möjligheter att köra 2 lopp innan, tex lopp för härliga debutanter såhär års, Monte lärlingslopp på höst vinter

själva programmet var rörigt, lopp fr 2 banor kladdig layout och ungefär som Föreningsbankens logga, en färgkladd. Fanns inte ens plats att skriva odds än mindre mellantider.

Men grunden kändes bra, lite lärotid - justeringar rutinförbättringar anpassningar etc.

Absolut värt ett försök, säkert en del som inte gillar det men det är alltid så i travets värld

V75fahlle 2014-02-27 16:41

Jag gillar konceptet med V86 xpress. Två banor gör det kul och lite klurigt = mer att fundera ut som spelare (t.ex. OS i vartannat lopp i de avd. som körs från Åby).
Allt gick snabbare och man slapp vänta så länge mellan loppen.
Man slapp höra massa mellansnack.
Nu blev det dock reklam mellan varje lopp vilket var lite jobbigt. Men det gick undan iaf.

Jag bryr mig inte så mkt om de övriga spelen, då det är V86 som är "spelet för dagen". Och då pluggar jag inför V86 innan och lämnar in tipset till det innan spelstopp.
Sen vill jag bara titta på loppen och njuta jag av sporten och då får det gärna gå snabbt. Detta var mkt bättre nu än tidigare.

På sin höjd lämnar in någon V/P / Tvilling inför något lopp. Men det hann jag med även nu. Folk ska nog bara vänja sig så ska detta nog bli bra. Att V4:an körs från lopp 1 på solvalla etc.