Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   V75 Torsdag Sprintermästaren (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/20910-v75-torsdag-sprintermaestaren/)

spalato 2014-07-03 14:15

Citat:

Ursprungligen postat av alle (Inlägg 353312)
är också lite inne på jarl of solnäs!!! SOS!:)

Edit: Kollade uttagningsloppet till kungakannan, liten besvikelse då! Kanske inte år hård nog? spets är iaf givet!

5 Express Duo lär pressa sig förbi kanske......

Helge 2014-07-03 14:16

Senaste nytt om Berghs hästar.

- Birmingham är ännu finare nu än när han vann senast. Han är min bästa chans, säger Robert Bergh.

https://www.atg.se/dynamic_files/bergh1.pdf

v75ore 2014-07-03 14:17

Tjenare grabbar! Kan någon skicka snokens V75 system? Vore väldigt tacksam!

Viroid 2014-07-03 14:20

Citat:

Ursprungligen postat av Helge (Inlägg 353889)
Vet inte. Kanske för att sporten inte når ut till nya ev intresserade, precis som Elitloppet flyttades, när det äntligen är fina sportsliga tävlingar?

Utländska intresserade kan ej se via ATG, inget spelkonto.

En del gillar väl se via TV'n helt enkelt?

Jo, jag förstår att TV:n är viktig för några, men frågan är hur många det egentligen handlar om? Direktsändningarna av trav har generellt sett väldigt låga tittarsiffror, och vi såg t.ex. när lunchsändningarna försvann för något år sedan att spelomsättningen inte påverkades alls. V86 Xpress-sändningarna har väl inte heller direkt lett oss till några signifikant högre spelnivåer.

Jag tror att travet klarar sig bra med ett bra sammandrag i en bra kanal på bra sändningstid för alla dem med Harry-spel och andelsspel. Lägg hellre krutet på en bra livesändning till dem som verkligen spelar live också.

alle 2014-07-03 14:21

Citat:

Ursprungligen postat av trance_error (Inlägg 353887)
Jag va också lite inne på Let it Happen, gjorde rätt så bra lopp senast.
Kanske blir lite svårt att vinna men tycker den är streckvärd iaf. 3%.

Är också riktigt sugen på honom, spurtar ner många om det blir lite tryck på loppet vilket jag tror det blir!

Jag kanske inte har den som utgång men tidig är den iaf! :)

putte64 2014-07-03 14:22

Citat:

Ursprungligen postat av Helge (Inlägg 353895)
Senaste nytt om Berghs hästar.

- Birmingham är ännu finare nu än när han vann senast. Han är min bästa chans, säger Robert Bergh.

https://www.atg.se/dynamic_files/bergh1.pdf

Birmingham är långsam ut, och kan bli fast.
Även om Berg tror något annat :evilgrin39:

PS. Björn sitter i spets, och han är rätt bra därifrån :D

Alanya 2014-07-03 14:25

Vet att TT hyllat Dakota Chip innan. Rätt "säker" på att dem spikar den idag!

hugotheboss 2014-07-03 14:28

Om Bergh baissar chanserna för Bandit Hornline så är det väl den han tror mest på :moneybag:

whalz 2014-07-03 14:30

Mt Harmony och sahara åker med, sjukt streckvärda enligt mig! Se upp med opitergium också:)

Helge 2014-07-03 14:31

Citat:

Ursprungligen postat av putte64 (Inlägg 353899)
Birmingham är långsam ut, och kan bli fast.
Även om Berg tror något annat :evilgrin39:

PS. Björn sitter i spets, och han är rätt bra därifrån :D

Vill gärna se Oliver Kronos vinna bara för att se gubbarna Ivar, Hubbe Sjöstrand mm riva vinnarcirkeln. Skulle vara en höjdare :lol:

:cheers:

Själv ska jag jobba för jackpot och ännu mera pengar till lördagens V75, kan bli rekord!

spalato 2014-07-03 14:33

Citat:

Ursprungligen postat av whalz (Inlägg 353903)
Mt Harmony och sahara åker med, sjukt streckvärda enligt mig! Se upp med opitergium också:)

Dt surras friskt om den här hästen. Fick inte chansen senast Opitergium

putte64 2014-07-03 14:34

Senast den var ute över kort fick den öppna i 10/500 och var chanslös på 12.9.
Här kommer det gå fortare.
Får se om han kan ta emot Tumble Dust om Goop laddar, den är grymt snabb ut.

Citat:

Ursprungligen postat av trance_error (Inlägg 353882)
Han skrev på sin Twitter spets o slut för dream With me, att han bjuder på den, sen så börja alla skrika ut den ;)

spalato 2014-07-03 14:34

Citat:

Ursprungligen postat av Alanya (Inlägg 353900)
Vet att TT hyllat Dakota Chip innan. Rätt "säker" på att dem spikar den idag!

Har gått med skor hittills. Barfota runt om nu på Dakota kanske?

Helge 2014-07-03 14:35

Mer intervjuer som ingår i betalmaterialet från SS men finns gratis på Lövgrens hemsida.

Dags för sprintermästarkväll och här kommer info om kvällens starthästar i samarbete med spelarservice.se.

- Stallet har en häst med på V75, och det är 15 Alfas da Vinci (V75-5), som dock var struken nyligen. Men det var mest en försiktighetsåtgärd, han hade hostat några gånger så vi kollade upp honom med veterinären tre dagar innan start och då hittade man inget så vi fick välja själva hur vi ville göra och tog det säkra före det osäkra och strök. Han är dock jobbad hela tiden och jag körde ett banjobb med honom nyligen och tycker då att det kändes som att han fortsatt står där jag vill ha honom. Vi fortsätter även barfota fram och behåller bakskorna för jag tycker att han känns bättre så, och vi gör inga andra ändringar heller. Jag tycker egentligen inte att det ser så mycket värre ut än vad det gjorde på Kalmar senast då han skulle ha startat och vi hoppas på det bästa. Jag litar i alla fall på min häst och den här strykningen påverkar inte mina förhoppningar.

- 1 Lessy Brodda (lopp 13) var bra senast vid segern och det har inte varit några stora konstigheter efter det utan hon har fått jobba på som vanligt, och hon gick även banjobb med Alfas da Vinci här nyligen. Vi har velat vänta in den här uppgiften eftersom insatsen ikväll också delvis bestämmer om vi ska prova henne i kvalen till Stochampionatet. Jag tycker att hon känns fin i jobben i alla fall och är inte speciellt orolig. Smygläget är bra, jag tror nämligen inte att vi kan vara med och köra om någon ledning utan det är ett invändigt lopp som gäller – i alla fall inledningsvis. Vi kör med skor och ändrar inget.

- 8 Veyron Brodde (lopp 15) har jag tidigare tyckt varit klart bättre än 1 Alf H.L., men den senare har utvecklats starkare de sista två månaderna och har närmat sig rejält. Alf är dessutom skapligt rask ut bakom bilen och gillar läget, men taktiken är upp till kusken. Vi kör i alla fall barfota runt om igen och ändrar inget. Veyron var helt ok igen senast men mötte för bra hästar och jag tycker att han fick med beröm godkänt. Han känns helt ok varje gång och samma sak i jobben, men ändå säger mig känslan att han inte är riktigt ”där” ännu, han kan bättre än visat. Vi kommer att köra med skor som vanligt och även i övrigt samma grejer, läget är chansartat men mina två har väl ganska likvärdiga chanser.

trance_error 2014-07-03 14:37

Citat:

Ursprungligen postat av putte64 (Inlägg 353906)
Senast den var ute över kort fick den öppna i 10/500 och var chanslös på 12.9.
Här kommer det gå fortare.
Får se om han kan ta emot Tumble Dust om Goop laddar, den är grymt snabb ut.

Ja den är väldigt snabb, men tror inte den tar en hel längd på dream with me i starten.

Dem har spets duellerat tidigare på Halmstad, då höll Adrian ut den med nöd o näppe från spår 1.
Då va det förvisso takter som styrde tumble.
Flesta hästar springer ju "något" fortare från spår 4,5 i starten. Vilket lutfi har nu.
Men inget är säkert, allt kan hända.

Sen om dream with me håller ända till mål, det återstår att se.
Men som fjärde handare borde det va intressant.

Alanya 2014-07-03 14:43

Citat:

Ursprungligen postat av spalato (Inlägg 353907)
Har gått med skor hittills. Barfota runt om nu på Dakota kanske?

Kan vara så, jag vet bara att dem hyllat den o att man väntat på att poletten skall trilla ned för den... Gick en rejäl repa i spåren bakom Remo Gas innan den stumnade. Tycker själv att den är en av flera, själv spikar jag nog Reckless! Många, (troligen även TT o övriga tjänster) är väl inne på att P.U svarar finnen! Släpper han trots allt är det väl hur slut som helst istället...

Däremot är jag nära på säker att de som tror att Reijos håller ledning i sista är ute o cyklar! Tror 3:an är förbi på bara "ett par steg"

sirlarsson 2014-07-03 14:59

Hur bra är Express Duo? Man får 3,50 på att fälla den med Jarl af solnäs och Bandit Hornline som motbuden.

v75ore 2014-07-03 15:00

Vet någon vad Snoken spikar/spelar? Och kan någon vara schysst och skicka deras system??

clarund 2014-07-03 15:19

Citat:

Ursprungligen postat av sirlarsson (Inlägg 353917)
Hur bra är Express Duo? Man får 3,50 på att fälla den med Jarl af solnäs och Bandit Hornline som motbuden.

Tja en bra dag är väl Express Duo QQ+ , i mina ögon sitter PU med 99 och vill se en flop i finalen där han sannolikt checkfoldar.

spalato 2014-07-03 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av sirlarsson (Inlägg 353917)

Pekka Korpis stallform är på topp nu. SOS?

clarund 2014-07-03 15:24

Har en känsla av att Amazing Man mosar allt. Skor på Poochai räcker nog för att det ska ske, finalen kräver kanske flyt.

Helge 2014-07-03 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av Helge (Inlägg 353904)
Vill gärna se Oliver Kronos vinna bara för att se gubbarna Ivar, Hubbe Sjöstrand mm riva vinnarcirkeln. Skulle vara en höjdare :lol:

:cheers:

Själv ska jag jobba för jackpot och ännu mera pengar till lördagens V75, kan bli rekord!

Heja heja :cheers:

http://piclair.com/data/tzi1c.jpg

tomtom2 2014-07-03 16:31

Citat:

Ursprungligen postat av AbbeAce (Inlägg 353853)
Varulv
Vad säger du om Bearhawaii från 8e spår Laddas eller försöka hitta en position och speeda ner dom... :cheers:

Handlar nog om båda delarna, laddas för att försöka hitta en bra position, backar man sist i ett sånt här lopp är man i princip alltid rökt....
Men det vet säkert säväl Erik som Svante och Johan

Tamuli 2014-07-03 16:32

Tankar inför kvällen.

Avd 1) Poochai och Aamazing är ju helt klart de två hästarna det borde stå mellan, tror också rätt mycket avgörs i starten. Den av de två som tar starten har bäst chans att vinna, men om det nu skulle bli för mycket körning så tycker jag att B.B Tigger har ett kanon läge att smyga med så kommer gardera 2-3 med 5 B.B Tigger och hoppas på att Björn plockar hem det med en fin smygresa i andra utvändigt.

2-3-5

Avd 2) Om Express Duo får köra i fred så är det ju stor risk för SOS men frågan är ju om inte P.U med Jarl Af Solnäs kan förstöra en hel del för Korpi?!
DÅ öppnar det ju upp sig för hästarna där bakom. Kanske Goop igen med Reckless? Och självfallet måste vi ju hoppas på Varulvs Beerhawaii också så den får även en plats på min kupong iaf.

2-3-4-5-8-9

Avd 3) Spikar Erik med Västerbo Loveboat som jag tror mycket på.

Avd 4) Tänkte först spika favoriten Djali Boko men vill inte spika Nordström så låser på
3-4 istället.

Avd 5) Svårt och öppet tycker jag med tanke på startspåren. Blir att ta med de 6 hästar jag tror absolut mest på här. Alfas Da Vinci och Cleas Boko var det två hästar jag kände först att det borde stå mellan men samtidigt så gillar jag Zonguldak. Björn lät ju uppåt på Candor Hall i bjrönkollen så får också följa med. Sen hittade jag några roliga skrälldrag i detta lopp också: 4 Tricky Track och 8 Zinedine Bob

4-6-8-10-11-15

Avd 6) I behov av ännu en spik på systemet så chansar jag och spikar Björn med Oliver Kronos. Tror Birmingham inte klarar av att hållla upp ledningen från innespår utan riskerar att fastna invändigt och Veijo vägrar jag spika efter att ha torskat på så pass många spikar med honom tidigare, Goop har räddat en förut så provar med det igen.

Avd 7) Var inne på att spika 1 Pleasure Kronos men startspåret gjorde att jag inte vågar göra det, kan ju riskera att fastna invändigt men ska med iaf. Tar med Björn här också en kusk med bra form och ytterligare en häst jag gillar så Your Highness ska också med. Fyller dessutom på med 12 Blended Scotch som jag kunde ha spikat om det hade varit framspår istället för bakspår. Sen två garderingar till i 6 Xena Brick och 7 Youana

1-5-6-7-12

Hoppas på att det går vägen idag helt enkelt.

mijo14 2014-07-03 16:38

Att tänka på....
12 Blended Scotch (Per Linderoth) har inte varit som smidigast i jobben och har dessutom ett iskallt läge. Det gör att vi får köra för en slant. Känns inte som att han har någon toppform. Får köra för en peng, säger Per.

AndyMart 2014-07-03 17:01

Tror mycket på Reckless idag, var riktigt bra sist.

Voltstart 2014-07-03 17:01

Jag tror att Daryl Boko är dagens bästa spik. Veijo borde ju, tycker man, satt hästen i ordning inför den här kvällen. På Åby var hästen löjligt bra. Speciellt svårt kan jag inte se att det blir när hästen flyger lågt.

Dagens spel tar sin plats på Lycksele! Det blir VP och spik på v5 och v4 för min del på 3 Chuck Liddell i lopp 7. Möter lämpligt gäng. Favoriten Manstone´s Classic har min idé varit före i mål vid ett flertal tillfällen.:yes:

Tamuli 2014-07-03 17:20

inlämnat dels så att man inte kan sitta och ändra för mycket och dels för att man ska hinna fixa med käk åt barnen innan hästarna börjar

Registrerat spel

Datum: Torsdag 2014-07-03
Bana: Halmstad
Spelform: V75, omg. 32

Avd Ordinarie hästar (Res.)
1 2, 3, 5 (4, 1)
2 2, 3, 4, 5, 8, 9 (6, 7)
3 2 Västerbo Loveboat (7, 5)
4 3, 4 (5, 9)
5 4, 6, 8, 10, 11, 15 (3, 12)
6 6 Oliver Kronos (3, 1)
7 1, 5, 6, 7, 12 (4, 11)

Vadet gäller startnummer

1 080 rader x 1 x 0,50 kr Totalt: 540,00 kr

Kvittonummer:

AndyMart 2014-07-03 17:22

Lägger mer tid på Lördagens V75:a än idag, lämnar bara in ett system för nån hundring men här är iallafall mina tankar;

V75-1

Ett av de fyra sprintermästarförsöken inleder V75;an och jag tycker att detta ser riktigt intressant ut på förhand med flera kanonhästar. Storfavorit blir Poochai och visst har hästen loppets bästa vinstchans med tanke på form och kusk, men jag tycker ändå den har alldeles för mycket streck på sig. 60 % på en häst som helt ärligt bara gjort ett riktigt bra lopp mot de bästa fyraåringarna är för mycket. Dessutom är hästen inte helt säker, Poochai har galopperat bort sig i många lopp i sin karriär. Jag håller med om att den såg underbart fin ut senast, men nu sparar man den optimala balansen till finalen och jag tycker därför att man ska gardera, då allt spelvärde ligger på motståndarna.

Den jag vill varna mest för är 3 Amazing Man som jag tror är lika bra som Poochai häst mot häst, och om Poochai nu inte är absolut vässad inför försöket och Veijo serverar sin en bra resa så ser jag inte det som omöjligt att Amazing Man plockar ner Poochai sista biten.

Tycker också man bör ta med både 4 Cool Keeper och 10 Bear Dancer som jag få loppet om Poochai och Amazing Man duellerar. Dessa två är också de riktigt bra hästar.

V75-2

Här blir Express Duo ganska stor favorit och jag tycker att det är rätt att den blir favorit då det är en riktigt fin häst. Fick ge sig på Solvalla mot Corky men idag finns ingen Corky i startfältet. Tror ändå den kommer få jobba för att vinna heatet då det inte är säkert att Peter Untersteiner släpper med Jarl Af Solnäs, och därför väljer jag att dubbla systemet med en till som jag tror kan vinna loppet. Detta är nummer 9 Reckless, som jag verkligen gillar. Funkade inte i början av karriären men på slutet har hästen verkligen bevisat hur bra den är, exempelvis senast då Reckless var ute mot hästar som Västerbo Fantast och West Side Story och lyckades vinna mot dessa efter sen lucka invändigt. Lyckas Björn servera Reckless en fin resa idag igen tror jag den fäller samtliga till slut.

Jag väljer alltså att låsa detta lopp på två hästar, 5 och 9, som jag tror höjer sig över mängden. Ska man gardera mer tycker jag att 3 Dakota Chip, 4 Bandit Hornline och 8 Bearhawaii är de första man bör tänka på. 2 Jarl Af Solnäs blir hårt betrodd men jag tror inte särskilt mycket på den då det troligtvis blir en stentuff löpning för hästen i sin första start mot de bästa fyraåringarna om P.U. svarar Pekka Korpi.

V75-3

Tredje försöket tycker jag är det mest öppna och detta är det försök där man behöver flest hästar. Mest tror jag på favoriten Västerbo Loveboat som jag blev imponerad av senast då den svarade ut Gitano över hela upploppet. Visade då att den faktiskt har den speeden som krävs och här tror jag att den har ganska bra chans att vinna loppet. Ändå ingen man kan singla då den presterar väldigt ojämnt och det dessutom finns en viss dödensrisk i dagens lopp.

De man bör gardera med enligt mig är 4 Dream With Me N.L som Ludde låter väldigt uppåt på, dessutom en startsnabb häst så finns chans för spets och slut, 6 Attack Diablo som Peter Untersteiner matchat för detta lopp, 7 Rosso Pomodoro som hela tiden gör fina insatser och slutligen 8 Tumble Dust som står på tur för att vinna. Mitt råd är alltså att strecka dessa fem så sitter man säkert. Har man inte råd med fem hästar låser man på 2 och 8.

V75-4

Här finner vi dagens största favorit och visst är den en befogad favorit, Djali Boko. Jag väljer dock att gardera då jag inte litar fullt ut på varken häst eller kusk och det dessutom finns bra motbud. Djali Boko galopperar väldigt ofta och jag gillar inte att spika sådana hästar, dessutom är det tränaren Per Nordström som kör hästen själv idag och ofta kör han alldeles för tufft i början så att hästarna stumnar på slutet, och det är jag lite rädd för idag. Finns två bra motbud i detta lopp och det är 4 Jonesy som såg kanonfin ut i rygg på Corky senast på Solvalla och nummer 5 Breakbumper som spurtade bra i sin årsdebut bakom Bearhawaii. Tre hästar alltså.

V75-5

I omgångens "öppnaste" lopp som femte loppet oftast brukar vara finner vi omgångens bästa spik och det är 11 Claes Boko. Ingenting funkade för Stig-Erik igår men jag är ganska säker på att det vänder idag, då framförallt banan är bättre. Claes Boko är en häst jag verkligen gillar och jag tror att dagens distans, 3140 m, passar hästen ypperligt då den är mer stark än snabb. Dessutom rycker Stig H skorna runt om idag och i intervjuer känns det som att han i princip lämnar klartecken, och då "Stickan" gör det är det bara att spika. Omgångens bästa vinstchans med andra ord!

Ett annat plus är att värsta motståndaren 15 Alfas Da Vinci startar med spår fem i volten vilket kan vara lite klurigt för den.

V75-6

I avdelningen efter tillika DD-1 finner vi omgångens andra spik och denna är något mer av en chansspik. Det gäller 1 Birmingham som körs och tränas av Robert Bergh. Med dagens spår tror jag att spetschansen för Birmingham är hög och om Bergh lyckas hitta ledningen är en stor del av loppet vunnet även om det finns bra motbud. Hästen känns enligt Bergh ännu finare och smidigare efter senaste vinsten och då hästen verkligen sett fin ut i regi Bergh tror jag på kanonchans! Spets och slut spik.

Värst emot är de mest betrodda, 3 Daryl Boko och 6 Oliver Kronos, men något man ska tänka på som gäller båda dessa är att de inte är det säkraste hästar direkt och då det dessutom är voltstart idag kan det uppstå problem för dem.

Letar man fler motbud där bakom framhåller jag framförallt 9 Paparazzi M. som varit jättebra i de två senaste starterna.

V75-7

Omgången avslutas av ett riktigt bra stolopp och jag tror mest på två hästar även om jag streckar fler och dessa två är 1 Pleasure Kronos och 12 Blended Scotch som jag tycker höjer sig lite över mängden. De har bevisad form även om lägena inte passar hästarna särskilt bra och det tycker jag inte många andra i loppet har, möjligtvis 8 Speedy Foxy Vicane också och den tycker jag är given på kupongen till en låg procent! Streckar förutom 1, 8 och 12 även 5 Your Highness som troligen är den häst med högst kapacitet och 7 Youana som duger om den fungerar.

Har man inte råd streckar man bara 1 och 12 men annars tar man även med 5, 7, och 8.

Orkar inte rätta skrivfel och sånt och det hoppar jag ni förstår, men iallafall, stort lycka till och hoppas det blir en underbar sprintermästarkväll! :hattenav:

hugotheboss 2014-07-03 17:28

Djali Boko anmäld med skor runt om enligt ATG... :cry:

Shooter 2014-07-03 17:29

1) Spik 2 - S&S! Veijo offrar inte sin häst för att vinna, som är missgynnad av distansen, utan kör för att komma till final.
2) 2,3,4,5,9 - Här tror jag däremot på körning då Peter gärna kör i spets där hans häst är bäst, och även Pekka vill till ledningen. Släpper Peter är risken att han blir fast och inte kvalar in. Dessutom tycker jag inte att Pekka är särskilt vass i jollen.
3) Spik 4 - Ludde runt om! Tror inte någon vill offra sin finalplats genom att köra på honom heller.
4) 3,4 - Ifall Djali inte är på humör så bör Jonesy vinna.
5) Spik 11 - Dagens bästa spik! Barfota idag.
6) 1,3,6,7,9 - Kul lopp där fem streck bör räcka.
7) 1,5,6,7,11,12 - Borde räcka även här.

AndyMart 2014-07-03 17:38

Sprintermästaren och ATG-live har inget banljud och en värdelös kamera som filmar enstaka hästar på upploppet, kom igen nu!

Helge 2014-07-03 17:40

Citat:

Ursprungligen postat av AndyMart (Inlägg 353947)
Sprintermästaren och ATG-live har inget banljud och en värdelös kamera som filmar enstaka hästar på upploppet, kom igen nu!

?

Funkat perfekt här, varit inne ett tag.

AndyMart 2014-07-03 17:43

Under lopp 1 var det helt tyst och in på upploppet zooma de in Anthologie av nån anledning så man såg bara den.

Helge 2014-07-03 17:45

Citat:

Ursprungligen postat av AndyMart (Inlägg 353950)
Under lopp 1 var det helt tyst och in på upploppet zooma de in Anthologie av nån anledning så man såg bara den.

Aha, trodde du menade inget ljud hade alls. Missade lopp ett.

Tamuli 2014-07-03 17:59

Hehe lirade V/P 80 kr på Stenströmer och 4 Admiral D´inverne

Shooter 2014-07-03 17:59

Körde rak tvilling 2-4, med risk att jag torskade precis på linjen.

Helge 2014-07-03 18:00

Citat:

Ursprungligen postat av Tamuli (Inlägg 353952)
Hehe lirade V/P 80 kr på Stenströmer och 4 Admiral D´inverne

Kul att han fick vinna, verkar vara en enormt go människa.

Shooter 2014-07-03 18:01

Citat:

Ursprungligen postat av Helge (Inlägg 353954)
Kul att han fick vinna, verkar vara en enormt go människa.

Han lämnade ju så gott som klart på den, tyvärr så torskade jag min tvilling i sista steget då Reijos inte förmådde att sträcka på sig.