![]() |
Man måste nog anta att ATG noga studerat hur mycket V7-kollektivet satsat och hur mycket det fått tillbaka i form av vinster. Och, som Viroid skriver, har man säkert studerat hur mycket som kommit från spel via utlands-partners. Säkert är siffrorna uppseendeväckande. Det får man bara anta.
Från ett spelbolags perspektiv är det helt rationellt att försöka näpsa vinnande spelare och vinnande spelstrategier. De tjänar helt enkelt inga pengar på vinnande spelare. Det är möjligt att omsättningen en kort tid sjunker, men det spelar ingen roll så länge det är vinnande spelare man förlorar som kunder. ATG (och därmed svensk travsport) tjänar inte en spänn på kunder som bara omsätter mycket. Man tjänar pengar på kunder som förlorar mycket. Eller lite. Spelare som vinner dränerar bara spelmarknaden på kapital. Antag att (det vinnande) V7-kollektivet faktiskt lägger ner sitt spelande pga detta beslut. Då kommer utdelningarna för övriga att bli bättre. Normalt sett borde det innebära att lite mer återinvesteras i nya V75-system och intresset för V75 i allmänhet borde öka något då folk ser att man får lite bättre betalt. Och får man lite bättre betalt så är det nog rimligt att anta att en del individer från V7-kollektivet återkommer med nya, friska spelstrategier. Det måste väl vara önskedrömmen för ett spelproffs om alla andra spelproffs la ner och bara man själv blev kvar tillsammans med en massa "lallare"? Summa summarum: självklart drabbas man. Det gör man av alla beslut från ATG. ;) Men det går att anpassa sig och enligt min mening har ATG lyckats få till ett förbannat rationellt beslut. :hattenav: |
V7 är nytt påfund och har inte existerat i 15års tid och är något som de införde för 4 år sen. De har insett att v7 införseln endast gynnade en viss spelkår under dessa 4år och därför väljer de att ta bort den igen.
Så egentligen klagar ni på att de tar bort något som inte existerat i 15+års tid på v75, eller som inte ens existerat på v64 under 35+ år. Ni som hotar med att lägga ned spelandet. Ni har endast haft möjligheten att spela under samma förutsättningar i 15 års tid innan införandet. Varför spelade ni ens då i tiden? |
Citat:
|
Citat:
Jag förstår faktiskt inte kritiken. Man brukar säga, det var bättre förr. Nu försöker dom göra det som förr. Det är på senare tid som ATG fått mycket kritik, och helt rätt. Problemet i sig ligger egentligen inte i V7 eller ej. Det är det urholkade jackpot begreppet som är problemet. Idag kan man inte gå förbi en ATG butik utan att mötas av en jackpot skylt dagligen. Det har blivit så vardagligt att man inte reagerar mer. Tidigare när man möttes utav en fick man iaf en tanke... kanske dags att spela en omgång, nu kvittar det helt enkelt. Jag hoppas att nästa steg är att höja gränsen för jackpot och stäng möjligheterna till utlandsspel på jackpotomgångar. Låt utlandet få den ruttna kakan istället. De får (under bättre avtal) vara med och finansiera vanliga omgångar och sedan när det är dags för jackpot ej medverka i den. Det är vanliga svenssons som bygger upp jackpotrullen och det är vanliga svenssons som ska ha möjlighet att kamma hem den och inte omvänt. Mina 17 cents :) |
ATG period med fallande omsättning sammanfaller ganska väl med den period då det varit möjligt att spela V7 V8.
Tror att ATG har ganska tydliga belägg för att det finns en grupp spelare som bara spelar när det är jackpot och att de är ganska framgångsrika ( vinnermycket ) Men det ligger väl i ATG's, och alla travintresserades, intresse att bevaka att det stora spelarkollektivet inte missgynnas, för nästan all verksamhet är stamkunderna basen i verksamheten och otroligt viktiga att måna om. En liten klick storspelare som spelar endast då det är jackpot och utnyttjar ett "systemfel" då och då betyder ganska litet för travet i det långa loppet. För övrigt tycker jag man skall ta bort jackpot helt |
Citat:
V7-alternativet är för mig ett sätt att inte behöva stå över V75-omgångar av den anledningen. Att V7+JP är ett stort problem har ni och ATG helt rätt i men man har valt fel åtgärd. |
Citat:
|
Citat:
Tänk AC i bilen, löneförhöjning, större tv-skärm. Det är inte så jobbigt att vara utan om man inte vet något annat men när förbättringen väl hänt är det svårare att ta bort igen. |
En mupp är en mupp, oavsett hur många blogginlägg som skrivs.
Om han håller sig till chokladhjulet kan vi andra intresserade slippa hans "sanningar" Citat:
|
V7 var en förbättring, varför vill någon spelare gå tillbaka till ett sämre alternativ ?
Vill du ha lägre odds på dina spelobjekt ??? Citat:
|
Och regn sammanfaller ganska väl med gummistövlar.
Är helt omöjligt att säga V7 minskar omsättningen, då det kan vara hur många olika faktorer som helst som ligger bakom. Citat:
|
Du är inte extrem parasit för att du väljer "bästa oddset".
Vilket annat spel tar du till marknadslägsta odds ? Citat:
|
Citat:
|
Efter samtal med ATG var det tydligt att man är ute efter att få bort skicklighetsfaktorn och öka turfaktorn för att göra detta till ett mer folkligt spel, lite som lotto.
Man kan lika gärna ta bort hästarna helt och hållet och köra ett rouletthjul med 15 nummer så lottar man fram rätt V75 rad varje vecka. Att man lägger ner enormt mycket tid på att följa hästar, köpa olika speltips, analyser och tidningar, besöka ATG.se och ta del av intervjuer mm för att få en så bra bild som möjligt över vilka hästar som kan vinna och spela därefter det vill man nu få bort. Det ska inte löna sig att vara skicklig och få bra betalt. Alla ska kunna vinna och helst av allt ska de som inte kan ett skit om spelet kunna vinna lika mycket som den som lagt ner hela sin vecka på att ta fram rätt V75 rad. Du ska inte kunna få bra betalt för att du lagt ner tid och själ i spelet. Vanliga svensson ska kunna köpa en harryboy helt ovetande om hur en häst ens ser ut och kunna vinna lika mycket som dig som lever och dör för travet. |
Citat:
Nämligen 35% av insatsen. Så ju högre spel desto mer till ATG/staten. 100 kr insats och förlust = 35 kronor till ATG. 100 kr insats och 10 miljoner i vinst = 35 kronor till ATG. Om 10 miljoners-mannen avstått att spela så hade någon annan fått pengarna och ATG fått 35 spänn mindre. |
Och därför kommer man snart erbjuda spel på virtuella hästar :lol:
Citat:
|
Ni som spelar V7/V8 ska inte ha en gräddfil till miljonerna! Ni ska betala samma insats som jag gör på fem rätt och sex rätt för att uppnå sjuan! End of story!
|
Men för tusan V7 V8 är något som tillkom för några år sedan, nu har det visat sig att detta har en del negativa effekter som man vill inte vill ha.
Märk att en gång i tiden la man ut jackpotten på alla vinstpolerna i nästa omgång, idag lägger man det endast i 7 rättspotten. Att några drabbas för att kollektivet skall få mer jämlika villkor är väl ofrånkomligt. Bäst vore om ATG kunde visa siffrorna bakom beslutet. Men gläd er åt att jackpottarna framöver blir större och förmodligen fler. ( V7 spelarna måste nu lägga sina insatser i alla potter, dvs dessa potter blir större och när det blir jackpot på 5 rätt är 5-potten större, Stora system som tidigare spelade V7 kommer att få massor av sexor oh femmor varför utdelningen sjunker på dessa dvs fler jackpots ) |
Citat:
Men i en konsekvensanalys måste man ta hänsyn till vad som händer med de där 10 miljonerna i ditt exempel, de som den "vinnande gruppen" inte längre vinner, eftersom den i protest lagt ner verksamheten. De 10 miljonerna övergår ju till den "förlorande gruppen". Per definition kommer ju den "förlorande gruppen" att spela bort vinsten. En del av den hos ATG. Den "vinnande gruppen" hade ju bara fortsatt att vinna. De jävlarna. Då kommer ingenting av de 10 miljonerna att i slutändan hamna i ATGs fickor. Jag tror helt enkelt att ATG tagit ett beslut som på sikt hjälper till att höja omsättningen på V75 och V86. Att en hel del insiktsfulla spelare just nu är förbannade är en helt annan sak. |
Det är helt Ok att tycka det, men Atg's motivering är helt uppåt väggarna.
Citat:
|
Citat:
Det känns som att detta initialt kommer medföra ett omsättningstapp, hur stort är frågan. I slutändan kan det leda till ännu en sänkning av prispengarna 2015, vilket skulle vara en katastrof ur sportperspektiv. Jag förstår varför ATG försöker locka medelsvenssons till spelet men på sikt är det en dålig strategi. Det som behövs är ett ökat intresse för sporten och det får man inte genom att omvandla travspelet till lotto. |
Rättvisa åt alla
Det är fult att satsa stora pengar på trav.
Det är fult att vinna mycket pengar. Det är inte rättvist. |
Citat:
|
Några ideer för att göra V75 mer folkligt
1. Lotta startspåren efter att spelet stängt. Det kan ske genom att Nybrink har en urna i tv4 studion och där drar startspåren efter defileringen. Numren kommer upp på stora tavlan på banan så att kuskarna kan se vilka spår dom fick. 2. Slopa möjligheterna till att spela reducerat. 3. Inför jokernummer som på stryktipset på bongarna. Använd 10 procent av vinstpoolen till att efter V75 ha en jokerdragning direkt i TV4 där minst en blir miljonär varje lördag. För att detta ska bli möjligt inför man regeln att alla V75 system ska vara på 200 rader (100 kr). 4. Höj jackpotgränserna och lägg alla jackpotpengar i jokerpotten. Sista lördagen varje månad har man en superjackpot där den lyckliga vinnaren blir mångmiljonär. Denna omgång kommer det att köpas 3 ggr så många V75 kuponger för chansen att bli den lyckliga mångmiljonären. 5. Ändra vinstfördelningen till 20-20-60. Om merparten av vinstpengarna ligger i femrättspoolen blir det fler som får hämta ut vinster vilket är spelstimulerande. Bara några ideer för att göra V75 mer folkligt och ge alla samma chans att vinna. |
Lysande :hattenav:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Det är mycket möjligt att ATG inte ser något värde i de här spelarna, och gärna vill bli av med dem. I sådana fall kommer man att lyckas. Men då kan man heller inte stå och tjura som en barnunge när omsättningen minskar, för det är självförvållat. Eftersom jackpotten är kvar kommer det fortsatt att finnas människor som bara spelar när det är extrapengar i potten, och som aldrig vill bidra till den annat än när det blir jackpott flera veckor i följd. Man har gett cancerpatienten så mycket smärtstillande att den inte har ont, men sjukdomen består. Biverkningarna av det smärtstillande gör att patienten tappar vikt. Om ATG istället tog bort cancertumören jackpot så skulle det inte vara 20-30Mkr som hålls inne från spelarkollektivet under veckan istället för att omsättas. De gånger det blir jackpot pga låg utdelning är det ju i allmänhet ett stort antal vinnande spelare som får lite klingande mynt tillbaka. Pengar som omsätts snart igen. |
Citat:
|
Citat:
För ATG betyder kunden som spelar 192 rader ganska lite. De är dyra att rekrytera med marknadsföring och administrationen runt varje kund tar en god del av spelavdraget som de genererar. Däremot betyder de där kunderna som spelar 10.000 rader och 100.000 rader en hel del, det är överskottet från de spelarna som kan slussas vidare till sporten. |
Citat:
Och precis som jag anade är detta påstående helt felaktigt. Det har på sin högst varit på tal från någon debattör. Under hela V75-eran har det varit så att 100% av jackpotpengarna har gått till 7-rättspotten. Om man går tillbaka till V65-tiden så kan det ha funnits en sådan uppdelning. Men då kan man om man vill hårddra det gå tillbaka till det absoluta ursprunget där 5rättspengarna alltid gick direkt till 6rättspotten som då blev dubbelt så stor. Motsvarande regel för V75 skulle vara den absolut rättvisaste lösningen. Dock långt från optimal ur marknadsföringssynpunkt. |
Viroid
Men det är väldigt väldigt många som spelar för 192 kronor, därför är de viktiga för ATG. Hälften av omsättnigen på V75 kommer in före kl 12:00, de som sitter här och skriver liksom andra sajter , tex undertecknad, lämnar sällan in före kl 12:00. Däremot är det många som tar en tur på stan, lämnar in ett litet system där man funderat på spikar garderingar etc men sällan eller aldrig skriver Joker system funderar sällan på V7 alternativet eller om man skall avstå eftersom det troligen blir jackpot. Det är nog viktigt att denna grupp har "fair" förutsättningar, deras återbetalningsnivå för inte sjunka för mkt, Sedan är trav delvis ett skicklighetsspel där stallinfo - värmning - spelkassestorlek diverse datahjälp och annan kunskap, tex spelvärde har betydelse låt det vara så - om massan tröttnar är travet ute |
Strappa
Jo man la ut jackpotten i alla vinstgrupperna i början, kanske i 10 år eller i vart fall hela sjuttiotalet. Alltså V65 spelet men själv gillar jag inte jackpot dela ut pengarna till dom som spelar i omgången är min åsikt - kommer alltid att vara det mest rättvisa. |
Citat:
Men påståendet att det har varit så på V75 är hur som helst felaktigt. |
Strappa
Läs 1 gång till - Var har jag påstått att det skulle gälla för V75 Jag sa att man spred jackpotten till alla vinstpolerna 1 gång i tiden, och då menar jag lördagsspelet, oavsett viken spelform det var. V75 har jackpotten alltid gått till 7 rättpotten enbart. |
När infördes jackpot? Var inte det i samband med införandet av V75 1993? Fanns det över huvudtaget på V65-tiden?
|
På 1980-talet fanns ingen jackpott. Före det spelade man bara Yatzy.
|
Citat:
"Anders, Nej någon jackpot fanns aldrig på V65. Men, vi hade ett vinsttak på 6 rätt. De pengar som blev över delades ut på fem rätt. Om jag inte kommer ihåg helt fel. Vinsttaket ökades allt eftersom. Jag tror maxutdelningen var 500 000 kr vid starten och att vi landade på 3 Mkr. 3 på enkronas alltså och 2,1 på sjuttioöres. Sedan kom V75 med 7 avd, 3 pooler, 50 öres, Jackpot och Harry. Och inget vinsttak. Mvh /Hasse" Som du ser så har det aldrig varit på det sätt som du påstår. ( Precis som Overpace redan har påpekat ). |
V7 och V8 spelarna kommer aldrig sluta spela på Trav. Spelet är för fängslande för att kunna sluta. Omsättningen kommer successivt att öka fr.o.m. första September, eftersom folk kommer att inse att utdelningen blir mycket större på sjurättspotten. Av alla spelare som kommer in i min butik och spelar på V75, så är det endast ett fåtal (2-3) spelare som spelar på V7. Resten är andelsköpare eller Harry Boy spelare. Att spela V7 på andelar är uteslutet, eftersom kunderna blir glada även för fem och sex rätt när man råkar missa sjuan. Det är ju vi som driver butikerna i landet som får travspelet och rulla runt och utan oss har ni ingenting längre och spela om. Har faktiskt slutat göra större system med flit, för att få ATG och reagera på rånet av småspelarnas pengar under det senaste åren. Nu får vi se vad som händer, men makten att få vanligt folk och spela igen har faktiskt vi som säljer spelen direkt till kunden. Men från och med första September ska rörelsen igång igen med 10.000-50.000 raders system på andelar.
|
Oj, vilken intressant tråd..!!
Många som tyckt till om mycket men jag tänker börja helt :offtopic: då ämnet ändå dök upp..: ALL marknadsföring ska kunna mätas, men hur ATG gör vet jag inte. Eftersom jag aldrig tittar på TV, så var jag tvungen att kolla Vinnie-filmen på youtube... Och jag förstår den inte alls. Ska den filmen dra in fler till travet?? Det finns åtminstone två primära syften med marknadsföring: A: Vi finns B: Vi finns, glöm inte det. Jag vet inte hur ATG's marknadsstrategi ser ut men lite siktar de väl på A, om de ska införa virtuella lopp. Då vill de helt enkelt ta del av den spelmarknad som finns. Om detta generar pengar till sporten så har jag inga problem med det. Gällande B så är det mest underhållning... "Jackpot nästa lördag", etc. Behöver inte vara så kostsam då detta ändå sköts av många ombud. Lik förbannat rinner det iväg en del pengar på detta.... Men nog om det, åter till ämnet: Vad händer om vi tar bort V7/V8-alternativet..?? Matematikerna: Kommer fortsätta spela, men de måste revidera deras insatser. Där det finns pengar att hämta, så kommer de fortsätta hämta. Och eftersom de är matematiker så kan de räkna på det. Kommer omsättningen minska? Ja, men inte mycket. Kommer de inse hur jävla tapper Dernier Viking var? Inte alls. Bryr de sig om ATG's ekonomi? Knappast... Storspelarna: Dessa skickar in minst femsiffriga belopp och räknar med att bli belönade. Men dessa är även kunniga om sporten och kommer fortsätta spela. Kommer omsättningen minska? Tveksamt. Kommer de inse hur jävla tapper Dernier Viking var? Jepp, men de har även koll på att Borga Effekt gjorde ett fantastiskt lopp. Bryr de sig om ATG's ekonomi? Kanske, om de är hästägare också, annars inte... Bolagsspel/Kompisgäng: Kommer köra på som förr. Kommer omsättmingen att minska. Nej. Kommer de inse hur jävla tapper Dernier Viking var? Ja, de tre som tippar, övriga nej. Bryr de sig om ATG's ekonomi? Nej. Småspelare:Jag, Herr Nils o Tant Elsa, vi kör på som förr. Kommer omsättningen minska? Nej. Och enligt robust här ovan kommer den att öka, om alla ombud tänker som hen. (All heder åt robust.) Kommer vi inse hur tapper Dernier Viking var? Ja, ganska många av oss men vi är en minoritet i sammanhanget... Bryr vi oss om ATG's ekonomi? Tveksamt... Så vad blir kontentan av det här? Jo, alla vinner lite mindre summor. Men så länge alla vinner det de är ute efter, så blir det status quo. Mina 5 cent. Avslutningsvis: Jackpott... Många är inne på det, och jag håller med, ta bort skiten. Det mest rättvisa vore att dela ut pengarna till de med 7 och 6 rätt (på V75). Men om man ska göra det folkligt, lotta ut 10000 spänn till 1500-2000 system, och folk kommer köa för att köpa en travrad... Jag är medveten om att jag förenklat saker men så får det bli ibland. :) |