Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Souloys stjärnhästar dopade på Solvalla och i Oslo (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/27244-souloys-stjaernhaestar-dopade-pa-solvalla-och-i-oslo/)

mocka 2016-09-13 22:09

Citat:

Ursprungligen postat av Stankarn (Inlägg 505150)
Det är bara att hoppas att Claes Svenssons supersto Moving On inte var dopad på Valla under elitloppshelgen, att den sagolika utvecklingen beror på något annat än Kobolt eller andra preparat....nån som hört nåt om hon blir kvar?

Vad tror du? Hade Moving On blivit en världshäst om han stannat i Sverige hos Svensson och dopingtestats regelbundet?

Är det första gången vi hör om doping och fransmän i samma mening? Jag menar inte att det inte förekommer här i Sverige (tänk Åke) och i Norden, verkligen inte, men dessa "omvandlingar" av högst mediokra hästar till världsstjärnor tyder ju på något systematiskt fuskande ändå.

nik75 2016-09-13 22:11

Vet någon om Björn Goop körde någon mer häst i helgen från Souloys stall än King sir kir? Som han körde och vann med i fredags.

mocka 2016-09-13 22:18

Citat:

Ursprungligen postat av Om_sommaren (Inlägg 505163)
Man frågar ju sig hur en del ägare resonerar. Läser att saveur nu går hem till Sverige igen och Björn Goop. Man var från ägarhåll sugna på att prova Frankrike. Finns det bara en tränare där nere eller?:)

Exakt, precis vad man undrar när det gäller hästägarna som bara måste skicka sina hästar till Fabrice. Bedrövliga ägare som kan dra åt skogen.

När det gäller Sauveur har Åke gjort allt för att få den hyfsat knepiga hästen i toppskick och vilka framgångar de har haft sedan. Åke belönas för sitt slit med att ägarna skickar Sauveur till dopar'n Souloy. Måste kännas för jävligt!

hatten1 2016-09-14 05:19

Intressant att det finns så många kemister här, enär jag erfarit information från en analytisk kemist. Själv är jag naturligtvis inte skickad att avgöra vad som är korrekt i frågan, men kanske är Viroid det? Likväl litar jag på min uppgiftslämnare fram tills någon med kunskap uttalar sig, än så länge har jag inte noterat detta.
Förutom vid presskonferensen i norge, där det tydligt uttalades" Proverna är inte speciellt dyra" Vad nu det kan innebära i sak. ST anser tydligen att proverna är dyra, enär det var Norge som tvingade fram provtagningen( som dock analyserades i Sverige)

Det ligger så enormt många begravda hundar överallt på alla stallbackar, liksom med önskvärd tydlighet även på den asfalterade ( för säkerhets skull måhända?) parkeringen utanför silvergrisen. Att ST inte vill riskera odörer vid upptining av prover, är måhända förståeligt med tex Estlandskatastrofen i minne, men ingen direkt övertygande argumentation har skett för att förklara att inte Koboltprover togs på Souloys hästar i Sverige, samt togs det i Danmark/ Finland? Skeptisk!
Det är kanske så enkelt som att Norge har färre ägg i korgarna än de övriga i norden, och har lite högre rättspatos? ( kanske visa av erfarenheter inom humanidrott? )

Viroid 2016-09-14 07:30

Citat:

Ursprungligen postat av hatten1 (Inlägg 505294)
Intressant att det finns så många kemister här, enär jag erfarit information från en analytisk kemist. Själv är jag naturligtvis inte skickad att avgöra vad som är korrekt i frågan, men kanske är Viroid det? Likväl litar jag på min uppgiftslämnare fram tills någon med kunskap uttalar sig, än så länge har jag inte noterat detta.
Förutom vid presskonferensen i norge, där det tydligt uttalades" Proverna är inte speciellt dyra" Vad nu det kan innebära i sak. ST anser tydligen att proverna är dyra, enär det var Norge som tvingade fram provtagningen( som dock analyserades i Sverige)

Det ligger så enormt många begravda hundar överallt på alla stallbackar, liksom med önskvärd tydlighet även på den asfalterade ( för säkerhets skull måhända?) parkeringen utanför silvergrisen. Att ST inte vill riskera odörer vid upptining av prover, är måhända förståeligt med tex Estlandskatastrofen i minne, men ingen direkt övertygande argumentation har skett för att förklara att inte Koboltprover togs på Souloys hästar i Sverige, samt togs det i Danmark/ Finland? Skeptisk!
Det är kanske så enkelt som att Norge har färre ägg i korgarna än de övriga i norden, och har lite högre rättspatos? ( kanske visa av erfarenheter inom humanidrott? )

Naturligtvis skall ett antal prover tinas upp och analyseras. Jag har förslagit att man börjar med de senaste två årens storlopp samt svenska rekord. Där skall inte bara testas för kobolt, utan bredast möjliga test bör göras. Är de negativa finns det inte anledning att tina upp fler prover just nu.

Att däremot testa alla provet för allt hela tiden, är något som blir väldigt dyrt. Det är ju inte bara kobolt det pratas om, och det kan vi kanske utgå ifrån att det från och med nu ingår i normalkontrollen av dopingprover. Frågan är vad man gör med ytterligare 2-300 substanser och mineraler som inte ingår i normalproverna. Skall alla prover som tas testas för allt får man antingen tillföra flera tiotals miljoner, eller ta betydligt färre prover.

Det kan tilläggas att man också inom humanidrotten inte gör totala tester på alla prover som tas. Man har en karta med det mest uppenbara och vad det "snackas" om, och så får en del tagna prover genomgå totala tester. Proverna fryses ned så att man kan gå tillbaka. Det som skiljer humanidrott från svenskt trav är att man inom humanidrotten tar betydligt fler prover utanför tävling.

rotagg 2016-09-14 17:14

Är inte drevet som pågår mot Souloy ett uttryck för freudenschade och den svenska avundsjukan? Det är ju knappast så att Souloy har medvetet dopat alla sina hästar hela tiden som jag får känslan av att många anser. Det är ju inte så konstigt att alla souloys hästar som startar samma dag testar positivt, de reser ju tillsammans och har förmodligen samma behov av vitamintillskott för att klara längre resor i värmen. Sedan att det tillskottet de fått omvandlats till kobolt är naturligtvis olyckligt men knappast något man har gjort medvetet för att fuska.

Jag tyckte det fanns en viss besvikelse hos lindberg att man inte lyckats hitta några positiva tester i vare sig olympiatravet eller åby stora pris. Ansåg Souloy att hästarna var för överlägsna att han inte behövde dopa de vid dessa tillfällen? Naturligtvis inte, resan vid dessa tillfällen var mindre besvärlig för hästarna eftersom det var lägre temperatur vid åby stora pris och olympiatravet.

Jag har sett denna hetsjakt förr, då mot Åke Svanstedt, en annan förvandlingstrollkarl som kunde få utdömda hästar att resa sig. Även då fanns en konsensus att det måste röra sig om otillåtna metoder för så skicklig kan ju ingen vara. Att Åke hade ett överlägset träningsupplägg som många därefter har försökt kopiera med viss framgång var det ingen som brydde sig om. Han var en fuskare som skulle bort från travet.

Min uppfostran omfattade inte att känna avundsjuka och skadeglädje mot mina medmänniskor. Det tog faktiskt ganska lång tid för mig att upptäcka att dessa beteenden över huvud taget fanns. Tyvärr gäller detta inte alla svenskar, långt ifrån dessutom.

Vill också nämna något om Westergård som jag anser i så fall gjort ett betydligt grövre brott. Han har behandlat hästar med antiinflammatoriska medel, inte fyllt i hästarnas hälsokort och därefter åkt ut och startat. Det är medvetet fusk, men eftersom Westergård inte är i närheten av lika framgångsrik som Souloy, är behovet att känna freudenschade inte lika stort.

Stekel 2016-09-14 22:09

Citat:

Ursprungligen postat av rotagg (Inlägg 505360)
Är inte drevet som pågår mot Souloy ett uttryck för freudenschade och den svenska avundsjukan? Det är ju knappast så att Souloy har medvetet dopat alla sina hästar hela tiden som jag får känslan av att många anser. Det är ju inte så konstigt att alla souloys hästar som startar samma dag testar positivt, de reser ju tillsammans och har förmodligen samma behov av vitamintillskott för att klara längre resor i värmen. Sedan att det tillskottet de fått omvandlats till kobolt är naturligtvis olyckligt men knappast något man har gjort medvetet för att fuska.

Jag tyckte det fanns en viss besvikelse hos lindberg att man inte lyckats hitta några positiva tester i vare sig olympiatravet eller åby stora pris. Ansåg Souloy att hästarna var för överlägsna att han inte behövde dopa de vid dessa tillfällen? Naturligtvis inte, resan vid dessa tillfällen var mindre besvärlig för hästarna eftersom det var lägre temperatur vid åby stora pris och olympiatravet.

Jag har sett denna hetsjakt förr, då mot Åke Svanstedt, en annan förvandlingstrollkarl som kunde få utdömda hästar att resa sig. Även då fanns en konsensus att det måste röra sig om otillåtna metoder för så skicklig kan ju ingen vara. Att Åke hade ett överlägset träningsupplägg som många därefter har försökt kopiera med viss framgång var det ingen som brydde sig om. Han var en fuskare som skulle bort från travet.

Min uppfostran omfattade inte att känna avundsjuka och skadeglädje mot mina medmänniskor. Det tog faktiskt ganska lång tid för mig att upptäcka att dessa beteenden över huvud taget fanns. Tyvärr gäller detta inte alla svenskar, långt ifrån dessutom.

Vill också nämna något om Westergård som jag anser i så fall gjort ett betydligt grövre brott. Han har behandlat hästar med antiinflammatoriska medel, inte fyllt i hästarnas hälsokort och därefter åkt ut och startat. Det är medvetet fusk, men eftersom Westergård inte är i närheten av lika framgångsrik som Souloy, är behovet att känna freudenschade inte lika stort.

Du är den förste jag hört som svalt vitamin-valsen. Med hull och hår vad det verkar, inte ett tvivel verkar du ha. Var du på Westergårds sida direkt de hade hittat han fiffel också och vänder först nu när domen kommer? Nu sitter ju ingen av oss med full insyn men att flera travförbund gått ihop och arbetat under lång tid med det här innan de gått ut med det och raidat Solouy plus att samtliga aktiva inte har andats ett tvivel om skulden säger mig att sannolikheten för att försvaret är skitsnack lika långt som alla andra som försöker krypa undan dopingdomar både inom humanidrott och i denna sport.

Skadeglädje är väl helt rätt att känna mot den som fuskat sig till sin egen glädje och framgångar på bekostnad av andra? Att tycka synd om sådana istället för att fördöma dem är numera svenskare än jantelagen skulle jag vilja säga. Landet PK-lagom i ett nötskal.

mocka 2016-09-14 23:12

Väl rutet! Förmodligen det mest korkade som publicerats på detta forum, och det vill inte säga lite.'

rotagg 2016-09-15 00:17

Citat:

Ursprungligen postat av Stekel (Inlägg 505446)
Du är den förste jag hört som svalt vitamin-valsen. Med hull och hår vad det verkar, inte ett tvivel verkar du ha. Var du på Westergårds sida direkt de hade hittat han fiffel också och vänder först nu när domen kommer? Nu sitter ju ingen av oss med full insyn men att flera travförbund gått ihop och arbetat under lång tid med det här innan de gått ut med det och raidat Solouy plus att samtliga aktiva inte har andats ett tvivel om skulden säger mig att sannolikheten för att försvaret är skitsnack lika långt som alla andra som försöker krypa undan dopingdomar både inom humanidrott och i denna sport.

Skadeglädje är väl helt rätt att känna mot den som fuskat sig till sin egen glädje och framgångar på bekostnad av andra? Att tycka synd om sådana istället för att fördöma dem är numera svenskare än jantelagen skulle jag vilja säga. Landet PK-lagom i ett nötskal.

Westergård har medvetet gett sina hästar antiinflammatoriska preparat före tävling i syfte att öka deras prestationsförmåga utan att notera dessa behandlingar i hästarnas hälsokort, varför skulle jag någonsin ha försvarat det beteendet?

Jag är möjligen den enda som uttryckt denna åsikt men det finns till exempel en svensk stortränare som flera gånger besökt haras de ginai och som har svårt att se att Souloy skulle medvetet ha fuskat sig till alla sina framgångar. Och jag ställer då frågan igen, om nu Souloy konstant dopar sina hästar, varför var då t.ex. un mec ren i Åby stora? Och den här så kallade valsen du pratar om, har du mer insyn än någon annan vad gäller sanningshalten i Souloys förklaringar? Och vad gäller raiden hos Souloy så har han varit fullt tillmötesgående.

Jag är ingen expert på kobolt men har lyckas läsa mig till att en omfattande studie visat att kobolt inte har någon prestationshöjande effekt på hästar, det skulle förklara varför un mec var minst lika bra i åby stora som i elitloppet.

Och har verkligen Souloy fuskat sig till framgångar? Jag skulle verkligen inte uppfatta mångmiljonbelopp som ska betalas tillbaka som en framgång. Vilka andra stora segrar har han fuskat sig till utan att bli upptäckt? Presentera de bevisen, tack!

ExtremtRik 2016-09-15 03:37

Herregud vad off debatten är.
1960-tals-substanser testas äntligen för.

Men allvarligt vilka genomrosa glasögon drömmer ni genom?

Nu går vi tebaks till spelanalyser och låter tomteverksatan leka, vem fan bryr sig om 200 år.

hatten1 2016-09-15 04:27

Huruvida Kobolt har inverkan på hästarnas prestationsförmåga är i sig ett helt annat kapitel än att de tillförs detta medel i avsikt att höja deras prestationsförmåga.
De veterinärer jag talat med säger samtliga samma sak, det går endast att erhålla så höga doser genom intravenöst tillförsel, dvs genom bloddoping.

Kobolt började utredas redan 2006 i HongKong, då var det redan känt som fungerande humanpreparat. I såväl Asien, Usa, Australien och England har det förekommit ökande fall av kollaps på banorna, ofta med direkt dödlig utgång, vilket även skett ett antal i Sverige, huruvida det är ökande här vågar jag inte uttala mig om, men det sker, men internationellt anses Koboltförgiftning vara en bidragande orsak, liksom tex Anebola .

Det är ju inte första gången vare sig människor eller djur tillförs medel i akt och mening att höja resultaten, men att det som gives är placebo eller direkt giftigt.
Likväl är avsikten och hästhälsan i detta fallet som är det verkligt allvarliga, om tränaren har tillräckligt bra rådgivare eller blivit pålurad ett medel som inte är prestationshöjande är egentligen av lägre vikt.

Liksom mycket inom medicin och forskning, är sällan alla överens , t o m D-vitamin är ju omtvistat och inte rekommenderat av socialstyrelsen samt många läkare, varvid nordbor i största allmänhet lider grav brist på en fullständigt nödvändig grundsten i vårt immunförsvar.
Man kan istället fråga sig varför det internationellt anses vara ett jätteproblem med koboltdopning, men inte i norden(tidigare) varför har norden sopat problematiken under mattan?

Att ST överbetalar för analyser och provtagningar av tester har ju samma grund som att militären överbetalar för matriel och tex immigrationsverket överbetalar för boende och handläggande. Det är andras pengar som handhas, samt handläggandet utförs med hänsyn till familj, och svågerpolitiken är så genomrutten att man skäms när man analyserar kostnadskalkyler.

Vänskapskorruptionen i Sverige är så fullständigt implementerad att många människor t o m anser att de som väcker frågor, vill belysa och förbättra anses som illojala visselblåsare. !

"Pecunia non olet!"
Pengar luktar inte!

magicalrat 2016-09-15 18:53

Min gissning är att Souloy tränat sina hästar med kobolt mer än tävlat med det. Naivt att tro något annat. En fuskare är vad han är.

Flyttat hästarnas gränser med förbjudna medel som sedan gör att de presterar "bättre än någonsin" hos Souloy. Dock en jävla miss att han till slut åkte fast... :clap:

Sen en fråga; Är det samma veterinär som rekommenderat "vitamintillskottet" som kunnat skriva ut intyg för att hästarna är allergiska mot spår 7 och 8 i Sverige? :whistling:

DanneKing 2016-09-15 21:07

Souloy och GrisFösar-ÅKE är de två största jävla fuskarna som nånsin funnits i travbranschen. Kastrera de jävlarna!!!
:rant::rant::rant::gun_bandana::gun_bandana::gun_b andana:

Stekel 2016-09-16 01:44

Citat:

Ursprungligen postat av DanneKing (Inlägg 505554)
Souloy och GrisFösar-ÅKE är de två största jävla fuskarna som nånsin funnits i travbranschen. Kastrera de jävlarna!!!
:rant::rant::rant::gun_bandana::gun_bandana::gun_b andana:

med risk för att låta som rötägget, var finns bevisen för att Åke gjort något? Grisfösare kommer man ingenstans med...

Precis som föregående talare så är det väl troligast att man använd kobolt i träningen och tanken är att trappa ner inför tävling. Sen om det är högmod eller dumhet som gjorde att man faktiskt tävlade med det en fråga om gör bäst att sätta de anklagade i kval och oss andra i undran.

Även om vår inhemska travsport givetvis som igenom ett trollslag inte är helt ren så är det här ändå ett enorm stort fall i rätt riktning! Och jag har svårt att se någon slå hål i det resonemanget. Ni är välkomna att försöka!

Något jag är väldigt intresserad av efter det här är hur gränsvärdena ser ut mellan de olika förbunden! Om det är så att kobolt i enorma halter är godkänt i Frankrike men inte i Norden är det ju såklart en annan sak än om det är förbjudet överallt. I alla läget är det förkastligt ur djurskyddssynpunkt efter vad jag läst mig till men det kan ju vara närapå tillåtet för det.

Hur det än är borde nog detta belysas från många håll för att bidra till en förändring till det bättre. Inget ont som inte för något gott med sig brukar jag säga och det här känns verkligen inte som något undantag. Större medvetenhet och intresse/debatt kan omöjligen vara fel.

Viroid 2016-09-16 07:43

Citat:

Ursprungligen postat av Stekel (Inlägg 505583)
med risk för att låta som rötägget, var finns bevisen för att Åke gjort något? Grisfösare kommer man ingenstans med...

Precis som föregående talare så är det väl troligast att man använd kobolt i träningen och tanken är att trappa ner inför tävling. Sen om det är högmod eller dumhet som gjorde att man faktiskt tävlade med det en fråga om gör bäst att sätta de anklagade i kval och oss andra i undran.

Även om vår inhemska travsport givetvis som igenom ett trollslag inte är helt ren så är det här ändå ett enorm stort fall i rätt riktning! Och jag har svårt att se någon slå hål i det resonemanget. Ni är välkomna att försöka!

Något jag är väldigt intresserad av efter det här är hur gränsvärdena ser ut mellan de olika förbunden! Om det är så att kobolt i enorma halter är godkänt i Frankrike men inte i Norden är det ju såklart en annan sak än om det är förbjudet överallt. I alla läget är det förkastligt ur djurskyddssynpunkt efter vad jag läst mig till men det kan ju vara närapå tillåtet för det.

Hur det än är borde nog detta belysas från många håll för att bidra till en förändring till det bättre. Inget ont som inte för något gott med sig brukar jag säga och det här känns verkligen inte som något undantag. Större medvetenhet och intresse/debatt kan omöjligen vara fel.

Det skall enligt uppgift vara samma gränsvärden i hela världen rörande kobolt. Franska förbundet har ju också hittat kobolt i ett dopingprov på Souloy-tränade hästen Lover Face som de just nu utreder själva.

mocka 2016-09-16 23:21

Citat:

Ursprungligen postat av rotagg (Inlägg 505360)

Har då aldrig hört talas om en fuskare som fuskar på oregelbundna tider. Vad menas? Skulle den franske fuskaren hålla igen under vissa tider? Hur ofta testas hästarna i stall Souloy och hur länge sitter dopingen i hästarna? Det går att reglera fusket, you know!

mocka 2016-09-16 23:27

Citat:

Ursprungligen postat av rotagg (Inlägg 505455)
Westergård har medvetet gett sina hästar antiinflammatoriska preparat före tävling i syfte att öka deras prestationsförmåga utan att notera dessa behandlingar i hästarnas hälsokort, varför skulle jag någonsin ha försvarat det beteendet?

Jag är möjligen den enda som uttryckt denna åsikt men det finns till exempel en svensk stortränare som flera gånger besökt haras de ginai och som har svårt att se att Souloy skulle medvetet ha fuskat sig till alla sina framgångar. Och jag ställer då frågan igen, om nu Souloy konstant dopar sina hästar, varför var då t.ex. un mec ren i Åby stora? Och den här så kallade valsen du pratar om, har du mer insyn än någon annan vad gäller sanningshalten i Souloys förklaringar? Och vad gäller raiden hos Souloy så har han varit fullt tillmötesgående.

Jag är ingen expert på kobolt men har lyckas läsa mig till att en omfattande studie visat att kobolt inte har någon prestationshöjande effekt på hästar, det skulle förklara varför un mec var minst lika bra i åby stora som i elitloppet.

Och har verkligen Souloy fuskat sig till framgångar? Jag skulle verkligen inte uppfatta mångmiljonbelopp som ska betalas tillbaka som en framgång. Vilka andra stora segrar har han fuskat sig till utan att bli upptäckt? Presentera de bevisen, tack!

En fuskare som åker fast är alltid en fuskare i mina ögon! Kan exempelvis ett prestationshöjande preparat som man gett till sina hästar ge effekt i racen men ge noll utslag när man dopingtestar? Alla fattar svaret, right!

Lobo 2016-09-17 12:09

Tidningarna har sina favoriter.

http://www.expressen.se/sport/trav/b...kigt-besviken/

Utdrag från text:
"Det är skrämmande hur lätt det är för dopingdömda, och nu snackar vi inte karledssalvor och kortison, att hitta målvakter som hjälper till att träna och köra lopp åt dem. I längden tror jag det skapar en misstro från gemene man som spelar på, och följer, travsporten"

Berg som fick Unibet att ändra sina H2H-regler sitter och snackar om misstro. Unibet anmälde dessutom händelsen till ATG som föga förvånat inte lyfte ett finger.

Off Topic: Dessutom ska det bli kul att se hur ATG kommer att agera när Kihlstöm och Company inte kommer att sitta och driva hästarna för att kämpa om en sjundeplats. Jag tänker givetvis på det nya ultimata spelet Topp 7. :clap:

Migge 2016-09-17 12:37

Citat:

Ursprungligen postat av Lobo (Inlägg 505700)
Off Topic: Dessutom ska det bli kul att se hur ATG kommer att agera när Kihlstöm och Company inte kommer att sitta och driva hästarna för att kämpa om en sjundeplats. Jag tänker givetvis på det nya ultimata spelet Topp 7. :clap:

Köper inte det här resonemanget om att kuskarna inte skulle köra för ett sjundepris, man kör ju för ett sjättepris så varför skulle detta vara någon större skillnad? :whistling:

Viroid 2016-09-17 13:52

Sjätte och sjunde plats har samma prispengar. Förklara för mig varför någon som är sjua skulle börja driva för att bli sexa istället. Skillnaden i provision för en kusk mellan sjundepris och femtepris är 150kr brutto (kanske 50-60kr netto). Någon får gärna berätta varför de skall driva då och riskera böter och avstängning.

Problemet är ju för spelarna att det där spelar väldigt stor roll.

Wagner 2016-09-17 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 505713)
Sjätte och sjunde plats har samma prispengar. Förklara för mig varför någon som är sjua skulle börja driva för att bli sexa istället. Skillnaden i provision för en kusk mellan sjundepris och femtepris är 150kr brutto (kanske 50-60kr netto). Någon får gärna berätta varför de skall driva då och riskera böter och avstängning.

Problemet är ju för spelarna att det där spelar väldigt stor roll.

Att man inte driver för småpengar handlar väl mer om att man vill spara på hästen. Eller?

rotagg 2016-09-18 00:14

Citat:

Ursprungligen postat av Lobo (Inlägg 505700)
Tidningarna har sina favoriter.

http://www.expressen.se/sport/trav/b...kigt-besviken/

Utdrag från text:
"Det är skrämmande hur lätt det är för dopingdömda, och nu snackar vi inte karledssalvor och kortison, att hitta målvakter som hjälper till att träna och köra lopp åt dem. I längden tror jag det skapar en misstro från gemene man som spelar på, och följer, travsporten"

Berg som fick Unibet att ändra sina H2H-regler sitter och snackar om misstro. Unibet anmälde dessutom händelsen till ATG som föga förvånat inte lyfte ett finger.

Bergh har dessutom åkt dit för doping, flera gånger. Att även han är oskyldig till att medvetet dopa sina hästar är jag dock övertygad om.

Viroid 2016-09-18 12:33

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 505736)
Att man inte driver för småpengar handlar väl mer om att man vill spara på hästen. Eller?

Ja, klart det handlar om det, men man ser rätt ofta kuskar jobba rätt så hårt för att knipa en lite bättre placering om det är en del pengar inblandat. Det är bara några få kuskar som tjänar riktigt bra med pengar, för de flesta betyder varje placering att man kan ta ut en lite högre lön kommande månad, och att man får behålla sina uppdrag som kusk.

Karlsson73 2016-09-21 07:42

Vilka svenska tränare har åkt fast för doping? Och nu menar jag inte att man har använd för mycket vitaminer som Souloy utan doping som har positiv verkan.

Viroid 2016-09-21 08:52

Citat:

Ursprungligen postat av Karlsson73 (Inlägg 506139)
Vilka svenska tränare har åkt fast för doping? Och nu menar jag inte att man har använd för mycket vitaminer som Souloy utan doping som har positiv verkan.

Det mest flagranta, och vad jag kan erinra mig det enda, är Nisse Enqvist som gav sina hästar steroider.

I övrigt finns i den svenska dopinghistorien ett antal fall där man hittat kortisonrester, där man inte iakttagit karenstider, där spår av humanmediciner hittats, boxsmittor, koffeinkontaminerat foder och liknande. Det betyder inte att svenska tränare är helgon, men de senaste 10-15 åren när dopingproverna varit ganska vassa så har man i vart fall avhållit sig från att hälla i hästarna något straffbart uppåttjack.

Man ser rätt så bra i ett dopingprov om det man hittat är något som tillförts hästen i verksam dos eller ej eftersom man numera också kan leta efter nedbrytningsprodukter som kroppen skapat. När ytterst låga värden hittas och inga ämnen som en dos borde brutits ned till, kan man anta att det handlar om någon form av oavsiktlig kontaminering.Hästarna fråndöms prispengar ändå, och tränarna får som regel ett straff i enlighet med det strikta tränaransvaret.

schadow 2016-09-21 16:30

En viss Colle oop körde en häst så den stupade..(Grisfös)Hästen visade sig ha skada på ryggraden när vetrinär kom..Ca 30 år sedan..Det var många tränare som testade på den tiden..

Karlsson73 2016-09-24 05:44

Hästar som åkte dit för vitaminer i Souloys träning är fria för tävling då de gett rena prov den 9. September i Ginai