![]() |
V75 Bergsåker 6 jan
V75 winter burst över och dröjer till sista helgen i denna månad till nästa extra V75a. Lite nya. Propositioner och lite högre prispengar nyheterna, men annars blir det mesta som vanligt på lördagarna.
Aviseras bra vinterväder just nu. Kallt och soligt och det lär bli brodd som gäller. Lite frågetecken för det kanske framförallt på Nurmoshästarna, men annars en väldigt ihålig omgång som på förhand ser ut att ge väldigt låg utdelning. Nyckeln till det Robert Bergh som kommer ha flera gigantiska favoriter. V75-1 Här blir Geisha Sund megafavorit. Ute i stoeliten annandag jul som stor favorit. Ingen mening att dra slutsatser av det loppet då banan var så usel den dagen. Vann sedan tre dagar senare men mötte då mest skräphästar på Bergsåker. Möter sannerligen inga kanoner på lördag heller och borde bara vinna mot sånt här skräpmotstånd. V75-2 Ser spelvänligt ut men inget av de bättre klass 2 försök som körts snällt sagt. Twinkle Kronos rätt hyfsad och är väl spetschans. FairPlay Pellini med Mika Forss intressant men en barfotahäst hos Nurmos som ska upp till Norrland och tävla med brodd. Dom två i första hand. V75-3 Digital Ink till spets och sen utmanar Zenit Brick. Är väl bara dom två som har chans att vinna denna urvattnade gulddivisionen på papperet. V75-4 Många chanslösa nästan poänglösa kallblod här. Odin Tabac visade senast att den kan prestera även med skor. Bättre än jag trodde. Möter ingen Månprinsen nu utan svårigheten ligger väl i att den ska ta sig runt ett stort fält mestadels dåliga hästar. V75-5 Angel Of Attack omgångens största favorit troligen. Fick perfekt spår för spets och slut och möter heller ingenting i detta lopp jämfört med vid V75 vinsterna på Jägersro och Åby. Finkade heller inte på solvallas usla bana annandag jul. Brodd måste vara en nyhet och det är 2640m nu, så om den inte gillar brodd finns det en förlustfara trots allt över 2,5 varv. V75-6 Ännu en storfavorit troligen i Persos Smokie som vann lätt på V75 senast på Axevalla efter rätt sen lucka. Helt annat banunderlag nu. Hård broddbana troligen istället för lite potatisåker som det väl var på Axevalla och även näst senast. V75-7 Ser rätt öppet ut till skillnad från de flesta loppen denna lördag. Frågan här också hur Nurmoshästarna ska funka med brodd. Bästa hästen troligen Erik Sting som bara gjorde en start 2017 och gjorde det då bra. Bäst barfota runt om dock så flera osäkra faktorer att beakta. Sammanfattningsvis ser det inte ut som en omgång som kommer ge särskilt mycket i utdelning på förhand, men nytt med brodd för många hästar. |
En trav amatörs tankar inför lördagens spel....
Så var det nytt år,nya lopp,nya insatser och förhoppningsvis nya vinster. Lördagen spel tycker jag går i Robert Berghs och Mika Fors Favör. Avd 1. Jag tror någon av hästarna 13 Raffinos, 14 Evin Boko och 15 Geisha Sund vinner. 6 U.Bergs Oppzi var väl en snackis häst för någon vecka sedan. 12 New Flame är väl en kanske häst och 1 Global Trustful, vem vet,den kanske vinner. Avd 2 Här hoppas jag på 3 Fairplay Pellini, 6 Mellby Ess och 7 Jaguar Håleryd. 2 Twinkel Kronos och 11 Weeken Fun kanske har med det att göra. Avd 3 Mina första val är 3 Digital Ink och 5 Zenit Brick. 7 Beau Mec har varit på tapeten ett tag och varför inte... 1 Indoor Voices kanske vinner igen 2 Poochai kanske lurar i vassen... eller så är det bara att spika 5 Zenit Brick.. Avd 4 Här blir det 3 Eldvin 4 Storsjarmören Ska 15 Odin Tabac hinna i kapp eller är det så att 12 Art Kjarsvald vinner med Torbjörn Jansson.. Avd 5 Här får Robert Berg förtroendet med 2 Angle of Attack...Spik Avd 6 Min första häst är 7 Forcast, igen, haft honom som vinnare innan.. 4 Taffy var lite av en snackis i helgen...om jag inte minns fel.. 11 Sambuca Knight och 1 Mellby Brunello tror jag på och långt där bak smyger 12 Tabacco fram och vinner.....kanske.. Avd 7 Jag avslutar enkelt....Spik på 6 Erik Sting.. |
Ja Roberts kanoner vill man hålla i hand, som bara skulle vinna varje lopp nu under jul typ. Ja gick ju bra.. :gun_bandana:
|
Oroande att se unibets odds. Det är aldrig kul på förhand med ett flertal hästar till under 2 ggr pengarna på V75. Angle Of Attack allra lägst till 1,40. Är nog läge att leta andra spel på lördag om man tror att Geisha Sund, Zenit Brick och Angle Of Attack vinner för då lär återbetalningsprocenten på V75 hamna på genomusla 26-39 procent.
|
Jag vidhåller att Berghs form är stort frågetecken. Många hästar underpresterar fortsatt. Gardera Angel of attack eller stå över i min bok...
Problemet är att motbuden har dåliga lägen samt tveksam form. |
Det är väldiga skrik på Weekend Fun tills i morgon. Intressant häst från svårt läge.
|
Trots all dissning här på sharps vann Bergh 2017 en hoper ligor av olika slag. Stallet körde in 60 miljoner. Imorgon vinner han med favoriterna Geisha Sund och Angel of Attack, som jag spikar. I guld låser jag på Digital Ink och Zenit Brick. Därmed blir det plats för rejäl gardering i övriga lopp.
|
Jag är en av dom som dissat Bergh här. Men det är inte för att hästarna är kassa, mer att jag känner att jag inte vet var man har Bergh. Han kan ge avslag och vinna med flera längder. Eller så är allt glasklart och hästen går i mål veckan efter.
Samma som Pihlströms snack om sina hästar. |
Geisha Sund borde ha vettig chans att runda dessa och Berg brukar ha iordningställt när det vankas Bergs (åker) ;) A 15 b 11~14~1
avd2. Draget blåser ner dem om jag läser loppet rätt. Fullfart från flera händer och en låg tidsnotering på varvet lockar spel Skoglunds häst. Har bra fart för sin klass och 7% är ett fynd! A 11~2 b.4~9~6~,3~5 avd3. Zenit brick har varit outständing på slutet och att Mikka Foss sitter upp är ingen nackdel precis. Blir lite väl stor och draget måste ändå vara nr 1 med Örjan som kan få en fin smygare och spurten är vass, duell mellan 3 och 5 skulle vara mumma för Örjans del. ;) avd4. Sjö vin kommer från formstall och så gör även Sjö odin som har sätt finfin ut på slutet. Båda 8% Jisses! Vi streckar på en del.. a 2~10 b 15~3~7~4~1 avd5. Spets och slut.... nr2 res 8 avd6. Här finns mycket godis, Hagentoy på 6%?? vettigt läge och bra spurtkrut till slut. Tobacco som är vass i spurten vann 600 000 för 2 år sedan med denne som spik - kommer ni ihåg? ;) A 9~12 b 3~2~11~4 Här höjer sig fyra hästar över mängden och blir också utgång på vårat system... Draget får kanske loppet med kungen av bergsåker? A 12~1~5~6 b.,4~3 |
Tänkte förklara varför jag låser guld på Digital Ink och Zenit Brick.
Zenit Brick är en oerhörd häst och ägaren/uppfödaren Anders Bredberg är att gratulera. Han är värd denna guldklimp. Senast kördes Zenit av Björn Goop från spår 1. Björn lyckades inte få ut Zenit från innern utan hamnade långt bak. Ut i fjärdespår sista kurvan. Därifrån skall ingen häst kunna vinna ett guldlopp. Men fantastiske Zenit vann lätt trots tattarloppet. I morgon får Digital Ink ledningen utan att offra mycket energi. Innerspåret på Solvallas lervälling senast var katastrofalt för Inken. Nu får Zenit kämpa sig fram till dödens och göra loppet därifrån. Det blir håååårt i måååål. |
Citat:
|
Man tar aldrig 2 hästar i ett lopp. Antingen spikar man eller så tar man flera.
I det här fallet är det solklart att värdet ligger i att spika Inken om man tror på ett tvåhästarsrace. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat från travronden längst ner på sid 43 i dagens tidning
”Odin Tabac har 20 segrar och fem andrapris på 20 starter på Bergsåker” Det måste ta mig fan vara oslagbart :) |
Moe Svarten vinner i morgon om kusken får till det.
|
Citat:
"9 segrar och fem andrapris på 20 starter på Bergsåker". Men vinner han? Jag kan inget om kallblod - men vad säger SO och andra kallblodsexperter om att strecka 2,3,4,7,10 och 15. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Men efter att ha lyssnat på intervjun med Westholm från Kanarieöarna kommer jag definitivt att strecka kuskförstärkte 3 Eldvin. Med spik på andra stora favoriter får jag råd med fler garderingar i kallblodsloppet, där jag känner mig som på ett gungfly. Jag funderar på att strecka 2,3,4,7,10,15. 14 måste kunna en 24-tid, vilket han inte visat att han är kapabel till. Tacksam för synpunkter från SO och övriga kallblodsexperter. |
Citat:
|
God Morgon ,
Jag ser att 2 Angle of attack är spelad till nästan 80% idag... Visst var banan usel + kamelen fick gå i dödens senast, men.. Aot fick öppna lungnt till dödens ,låg ej på ,1:a varvet efter 1.18 Även om det fanns minustecken skall en sån häst inte agera rundningsmärke på upploppet. Färdigkört 300 kvar och gick som ett sänke. Att en häst med en så usel senaste prestation blir en sådan megafavorit är ofattbart. Jag blir inte förvånad om det trots allt blir spets och slut , men tycker nog att hästen underpresterade enormt senast. (Jag har ett antal gånger varit med om "bra" hästar som gjort en dålig prestation och tränare och experter är rörande överens om att allt går att skylla på banan/position/mm) i nästa start är hästen lika dålig och då säger tränaren "det måste vara något fel som vi får kolla upp" Dessutom utlovas stenhård bana -hakar behövs. Om AOT blev muskeltrött pga skitbanan senast , hur funkar han på denna bana med långa hakar 1:a ggn? Ingen spik för mig iaf. Lycka Till! , L |
Jag fortsätter med lite tankar re. V75:5
Favoriten plus och minus= Plus = * spetsläge * Bra kapacitet Minus= * Usel insats senast med "vaga bortförklaringar" Form dalande? * Långa hakar (troligtvis behövs) 1:a gången * Distans? (1 vinst över lång på 8 försök) * Årstid? Aldrig vunnit period 6 dec-Februari (förra året res 161215-170128 =5-0-5-0) varav 1 start från spets på 2640m vek ned sig helt på upploppet.. * Kanske inte minus på hästen men , 80% ??? Motbud: 3 Flip a coin (loppets minst streckade - 0.4%) Tittar man på det senaste loppet utan att veta vilka hästar som springer så streckar man Flip och tar bort AoA..senast 1:a lopp efter vila , gick snabbast över upploppet mot Nahar och Beau Mec.. Långsökt= javisst men inte otänkbar. 4 Above A.Å (0.84%) Startsnabb o uppåt i form , tänkbar rygg på favoriten och med perfekt lucka och AOA stannar på upploppet så.. Sedan så förordar jag streck för 7,9,10,11 . Xtra varning för 9 Merry Broline -perfekt läge med rygg på startsnabba AOA + gillar distans + gillar vintern 2.97% !! 1:a rankad av mig och trolig A-häst på systemet. Well ,lite tidiga tankar . Kan vara så enkelt att Angle O A. spetsar och vinner enkelt..men jag tycker det är på tok för mycket minus på den . Blir inte förvånad om den vinner..men lite förbannad troligtvis:p Lycka Till boys! Mvh , L Edit* Jag har läst/hört en massa tips och så gott som samtliga är överens om att Angle OA är omgångens bästa spik.Kan förklara streck % Den enda som delar mina tankar är Jens S.(Finns under service plays) Sammanfattningsvis så förutspår jag att AOA blir årets mest överstreckad häst. Det enda som talar för hästen nu är "Murphys Law" ....Har jag skrivit detta= Enkel vinst!:D |
Analys V75:3
Här måste jag till skillnad från V75:5 säga att det är rätt favorit. Zenit Brick ser bara bättre och bättre ut. Gått och vunnit med hakar (gävle , mestadels från dödens) Startsnabb från spår 4-5 "endast"65 % Känns som omgångens klaraste spik Jag kallar inte Zenit för den "bästa" spiken för det är han inte.. Bästa spiken är ju helt enkelt den spik som vinner till lägst spel % inget annat. Skrattar alltid lite uppgivet när så kallade experter kallar omgångens största favorit för "bästa spiken" = helt enkelt fel tänk.. Good Luck , L |
Erik Sting är nog omgångens banker! Jag hade gärna sett att den hade haft ett till lopp i kroppen, men kapacitetsmässigt är den totalt överlägsen och kommer den bara ner i dödens så vinner den med en gäspning. 22% just nu, vilket är rejält i underkant.
|
Citat:
En chansspik = absolut! Men jag måste säga att jag inte har en susning hur han går idag. Lycka Till , L |
Citat:
Om Eldvin går felfritt kan han under 25. Därför måste Moe Svarten kunna under 24 för att vinna. Sjö Odin kan 25. Därför måste Moe Svarten kunna en 24-tid för att vinna. Alfie slog 30/11 Sjö Odin från bakspår. Nu har han springspår och startar 20 m före Sjö Odin. Snart får vi se vem som eldar upp sina pengar. Lycka till med ditt system:thumbup: |
Citat:
|
Ovana vid broddar kan ställa till det för hästar söder om kallare delar av landet. Vi har t ex storfavoriter från Nurmosstallet. Så här blev bolagssystemet.
1) 15 r14-13 (favoriten 15 har överlägsen styrka och kapacitet. Hon är inte helt att lita på. Felfri äter hon motståndarna till frukost) 2) 2,3,4,5,6,7,9,11 r8-10 (här kan vem som helst vinna) 3) 3,5 r1-10 (tar Zenit Digital Ink från dödens? Jag betalar för båda och låser) 4) 2,3,4,7,10,15 r14-1 (om Örjan lotsar 3 felfritt bör han vinna. Stallkamraten 15 får jobba ute i spåren. Det skräller ofta - när inte Månprinsen är med - i kallblodsloppen. Garderar med några tänkbara) 5) 2 r8-10 (dunderfavoriten är härdad i tuff V75-konkurrens. Möter skralt motstånd) 6) 3,4,6,7,8,9,11,12 r2-1 (med två favoritspikar och ett tvåhästarslås har jag råd att gardera storfavoriten 3, som aldrig i regi Nicklas Westerholm startat på volt) 7) 1,4,6,9 r12-3 (de två Nurmostränade gör väl upp om detta. 4 visar uppåtform liksom kusken. 9 får Örjan i jollen vilket är ett plus) Kostar 1536:-. Lycka till med era system. |
Citat:
|
Är det vinterbana idag?
|
Citat:
- Vi har fyra-fem minusgrader och det behövs fäste i hästarnas skor. Brodd runt om. Det var en som var inne på banan i går fredag som sa att det behövdes lite grövre brodd bak, lite mera normalt i framskorna, säger Peter Nilsson. |
Citat:
Oskar J Andersson: "- 15 Odin Tabac (V75-4) har tidigare inte fungerat så bra med brodd, men det var positivt med en vettig insats senast och han kämpade på bra. Vi slipper ju möta Månprinsen nu, men samtidigt så står vi dock tjugo meter sämre till här och det kan bli en strulig väg fram för vår del. Klart att jag annars tycker jag har bästa hästen och tror på chans, men han har inte den där absoluta toppformen trots allt. Det är öppet huvudlag och jänkarvagn som gäller för hans del. I övrigt går han med smala järnskor bak och aluminiumskor fram. Brodd bak hade han som nämnt senast, skulle banan på lördag kräva brodd runt om tycker jag det vore minus." |
Gjorde några tokbongar tidigare i veckan med hög potentiall...
avd1. 1-11-15 - Får Rejo L en ny chans med nr 1? fin resa väntar? avd2. 3-4-5-11 Tidiga tanken är nr 11 som får rygg på nr 3 och sätter in stöten 800 kvar. Pang! ;) avd3. 1-5 - Indoor V kanske kan få loppet i draget? avd4. 2 Sjö Vinn - formstall och får rygg på Eldvin? avd5. 2 Angel of attack - får nog lunka hem det? avd6. 9 Hagentoy vann enkelt senast, gjorde många topplopp i fjol på 13 tider, vettigt läge och en kusk som ofta vinner på Bergsåker.. ;) avd7. 1-5-6-12 där jag varnar för nr 12 som står fint inne och är i tokform, läget är som det är men kusken är kingen him self. ;) inlämningskostnad 48 kr sedan även: avd1. 14-15 avd2. 11 Weekend Fun avd3. 1-3-5-10 avd4. 2 Sjö Vinn avd5. 2-8 avd6. 3-4-9 avd7. 1-12 = 48 kr ;) och avd1. 11-15 avd2. 2-6-9-11 avd3. 1-3-5-10 avd4. 1-3-4-7-10-15 avd5. 2 Angel of attack avd6. 12 Tobacco avd7. 12 Melby Don Juan ca 100 kr Gäller att sikta högt ;=) God tur ;) Bolagsliret.. https://app.jokersystemet.se/share/M2muhU4eqaPZ TOP7 BOLAGET: TOP 7 Inlämnat: 2018-01-06, 08:59 Mario Lundqvists andelsspel Bergsåker Lopp 9 Lördag 2018-01-06 Start: 17:50 Kostnad: 480,00 kr Vadet gäller startnummer Plac. 1:a: 2, 5, 8, 9, 10 2:a: 2, 5, 8, 9, 10 3:a: 2, 5, 8, 9, 10 4:a: 2, 5, 8, 9, 10 5:a: 2, 5, 8, 9, 10 6:a: 4 Above All Ås 7:a: 7 Danne Edel Din ranking: 2 8 10 9 5 4 7 Reserver: 6 11 120 x 4,00 kr = 480,00 kr. Totalt: 480,00 kr. Min kostnad: 480,00 kr x 2/10 = 96,00 kr Rättningskod: FDJ PDF RNB |
Citat:
Eldvin tävlat barfota runt om 8 av de 9 senaste. Verkar inte 100 att det blir bike. Örjan ska tydligen bestämma sent. Tränaren till Moe Svarten sa i någon intervju att brodd runt om skulle vara ett plus. Inte lätt att bena ut hur man ska ranka baserat på att det kommer krävas brodd runt om. |
Härligt att se att Angel of attack stigit över 80% , jag är "speechless" + att alla fortsätter att hävda att detta är den "bästa" spiken (även om han vinner är det ej en bra spik)
Vad har jag missat??? |
Citat:
3 10 14 och 15. Anser att detta borde räcka. Vill inte spika Odin tabac eftersom nån favorit måste torska! Så här sedan systemet inlämnats inser jag att det saknas en häst på systemet, nämligen 1 Tand tuff. Får väl göra ett eget med den då! Lycka till |
Efter strykningen av 1:an i avd.2 går jag all in på 7 Jaguar Håleryd som inte missgynnas av att banan kräver brodd.
Tobacco blir min andra spik i omgången. Man har medvetet låtit bli att starta för att inte gå ur klassen och bakspåret behöver inte vara fel med det längre upploppet. Samtliga favoriter garderas på mitt system. |