Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-07-22, 18:01   #16
 
Nillsons avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 51
Sharp$: 765
Standard

Med risk att dummförklara mig själv...


Är helt ny innom baseball och följde en länk som dgothe la upp i nån tråd.
Spoiler:
http://cleanuphitter.com/

Vissa termer förstår jag inte dock. Texten i rött förstår jag inte. Resten kan jag nog räkna ut om någon vill tolka det röda.

(Vissa termer finns säkert förklarade i lite olika trådar runt om i forumet men frågar här pga trådnamnet och för att få det samlat på ett ställe.)

Ex:
WHIP STD: 1.38 Last 5 starts: 1.59 Last 10 starts: 1.89
Adjusted stats xERA: 1.85 xERA-ERA: -0.28 DICE: 2.89
Allowed offense rating: 101% (based on 39 starts)


Run Scoring Innings ranks 20gm RS: 9 / RA: 9

När det står saker i %form är 100% medel och 97% och 103% snäppet under/över medel?
Och sen en sista fråga. Om det står Bullpen very likely overworked, är det något possitivt eller negativt? Vet att bullpen är där kastarna värmer upp.

Hoppas jag inte var för jobbig nu men vill lära mig så att jag inte enbart ryggar folk utan att veta varför, även om det går bra för många här, utan vill kunna lägga egna vettiga spel på egen hand och kanske i framtiden t.o.m. egna rekar. Vem vet.

Tack på förhand.
Nillson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-07-23, 16:39   #17
 
Kattberts avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 355
Sharp$: 54

Spreadsheet 1
Stats: 80 - 117 - 17
ROI: 97.42%
Vinstprocent: 41.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nillson Visa inlägg
Ex:
WHIP STD: 1.38 Last 5 starts: 1.59 Last 10 starts: 1.89
Jag skall svara så gott jag kan på denna. Vad tillägget STD betyder vet jag inte men WHIP betyder ju walks and hits per inning pitched.
Denna siffra kompletterar ERA bra eftersom ERA inte beaktar tex. det att pitchern klåpar och ger upp runs pga snedkast.
Det är väl inte speciellt vanligt att man har ett lågt ERA och högt WHIP. De är väl oftast ungefär proportionella mot varandra. Jag kan tänka mig att man bör se mera på WHIP om pitchern ifråga spelat få matcher. Men detta är ett svar från en som aldrig sett en baseballmatch.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Kattbert är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-07-23, 18:54   #18
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

xERA = "Expected ERA"

(.575 * Hits/9) + (.94*Home Runs/9) + (.28*Walks/9) - (.01*Strike Outs/9) - Normalizing Factor = Expected ERA

Normalizing factor är ligans snitt BA (batting average)

Den används för att se om killen har haft flyt och kommer försämras eller har oflyt och sannolikt kommer bli bättre. I ditt example, där han har en skillnad på -0.28 innebär det att pitchern antagligen haft lite flyt och kan tänkas göra lite sämre ifrån sig än han gjort på sistone.

DICE = Defense Independent Component ERA är ett försök att exkludera resten av laget helt och hållet från pitcherns ERA och bara fokusera på saker han kan påverka själv. Formeln är baserad på BB (Bases on Balls), HBP (Hit by Pitch) och Homeruns allowed, samt K (strikes).

RS = Runs Scored, RA = Runs Allowed

Bullpen very likely overworked betyder att lagets relief pitchers kastat många bollar på sistone och det ökar teoretiskt chansen för fler runs i slutet av matchen då starting pitchern bytts ut (dom antas vara trötta helt enkelt).
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-07-24, 17:17   #19
 
Kattberts avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 355
Sharp$: 54

Spreadsheet 1
Stats: 80 - 117 - 17
ROI: 97.42%
Vinstprocent: 41.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dgothe Visa inlägg
xERA = "Expected ERA"

(.575 * Hits/9) + (.94*Home Runs/9) + (.28*Walks/9) - (.01*Strike Outs/9) - Normalizing Factor = Expected ERA

Normalizing factor är ligans snitt BA (batting average)

Den används för att se om killen har haft flyt och kommer försämras eller har oflyt och sannolikt kommer bli bättre. I ditt example, där han har en skillnad på -0.28 innebär det att pitchern antagligen haft lite flyt och kan tänkas göra lite sämre ifrån sig än han gjort på sistone.
Är det inte tvärtom? Om killen kan förväntas ha lägre ERA än han haft (således negativ differens av xERA-ERA) så kan han väl tänkas göra bättre ifrån sig?
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Kattbert är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-07-24, 17:29   #20
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kattbert Visa inlägg
Är det inte tvärtom? Om killen kan förväntas ha lägre ERA än han haft (således negativ differens av xERA-ERA) så kan han väl tänkas göra bättre ifrån sig?
du har helt rätt, jag var lite distraherad när jag skrev
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 23:05   #21
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 4
Sharp$: 49


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Tack för informationen. Skitbra skrivet
Gammelman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 20:55   #22
 
dablos avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Inlägg: 114
Sharp$: 885
Standard

Ser på många amerikanska sidor när folk bettar att dom ska betta t.ex:

Braves-115

Vad betyder -115?
dablo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 21:13   #23
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dablo Visa inlägg
Ser på många amerikanska sidor när folk bettar att dom ska betta t.ex:

Braves-115

Vad betyder -115?
Amerikansk oddsform. Vi i europa är vana med decimalform.
+115 betyder satsa 100 för att vinna 115. Dvs odds 2.15
-115 betyder satsa 115 för att vinna 100. Dvs odds 1.87 (1+(100/115))
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
dablo (+5)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-10-06, 01:48   #24
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Sthlm
Inlägg: 195
Sharp$: 1169


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Angående om att spela på antal runs, varför spelar dom inte klart matchen även fast det redan är "färdigt" när det laget som ligger under inte går ikapp eller lika i nionde.
Fan vad förbannad jag hade blivit om man hade åkt dit på det.
highwon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-10-06, 02:32   #25
 
kruks avatar
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 87
Sharp$: 976

kruk2011
Stats: 34 - 22 - 0
ROI: 117.08%
Vinstprocent: 60.71%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av highwon Visa inlägg
Angående om att spela på antal runs, varför spelar dom inte klart matchen även fast det redan är "färdigt" när det laget som ligger under inte går ikapp eller lika i nionde.
Fan vad förbannad jag hade blivit om man hade åkt dit på det.
För att runs inte spelar någon roll - förutom för oss spelare då. Det är något du får räkna med när du lirar O/U, TT eller RL.
kruk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td