Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2018-06-12, 09:43   #1
Administrator
 
Lazlos avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 4 295
Sharp$: 24932

NFL 2017-2018
Stats: 51 - 50 - 0
ROI: 111.25%
Vinstprocent: 50.50%

Standard

Lasse Granqvist!


”OH MON DIEU MY GOD WHAT IS GOING ON? HAN MISSAR STRAFFSPARKEN! HAN BRÄNNER DEN! HAN SUMPAR DEN! ALLT SKITER SIG FÖR GHANA.”

Kanske är jag inte ensam om att då och då fastna på Youtube. Ofta är det nostalgi som står för drivet i mina sökningar, och oftast handlar det om sport. Jag tycker om den där känslan när nackhåret reser sig och rysningarna ilar nedför ryggraden. Det finns två huvudkategorier som brukar ägnas lite extra tid: 1. Nationalsånger sjungna av fotbollsfans. 2. Klassiska idrottsögonblick med tillhörande referat.

"Jakobsson nickar vidare bollen, slås i mitten från Allbäck, där är Mellberg, där är Ljungberg. Så faller Ljungberg och målvakten Buffon är ute och bollen går mot mål. Det är mååål! Det är mååål! Det är ett drömmål av Zlatan Ibrahimovic! Det är inte möjligt! Han klackar bollen i mål! Det är inte möjligt! Det är inte möjligt! Det är inte sant, Ralf! Jag tror inte att det är sant!”

Kanske är jag heller inte ensam om att det i många fall är samma speciella röst som dyker upp i huvudet när dessa klassiska idrottsögonblick dras till minnes. Det är som ni redan förstått Lasse Granqvist som åsyftas. En mästare utan motstycke när det handlar om att skapa stämning och att säga många ord på kort tid. En kommentatorernas Maradona om ni så vill.

I de tidiga tonåren hade jag för vana att alltid slå igång radion på min, dåförtiden mycket moderna mp3-spelare, samtidigt som teven stod påslagen. Att radion i regel var tre fyra sekunder före tv- sändningen fick gå – för det gick ju inte att missa något klassiskt referat, som under mästerskapsslutspelen tycktes vara mer regel än undantag.

Ett tag spelades till och med dessa referat in, och jag drar mig till minnes att detta var något som också mejlades till herr Granqvist om. Till minnes drar jag mig också det artiga svaret där han tackade för mejlet och sa att det var kul att jag tyckte om referaten. Redan då var han en stor förebild. Föga anade jag att tio år senare så skulle vi sitta i samma pressfikarum i Fjällräven Center och diskutera den matchserie vi båda bevakade under SM-slutspelet i hockey. Lite oklädsamt starstruck kunde jag kosta på mig att vara.

Nu handlar förvisso inte denna text om mig, men det ger lite bakgrund till varför dessa klassiska ögonblick och dess referat hör ihop, och har gett sådana avtryck hos undertecknad. Här följer fyra av de absoluta favoriterna bland VM-referat, utan inbördes rankingordning. Icke att förglömmas är förstås den mer lågmälde parhästen Ralf Edström, vars trumhinnor får antas ha men för livet efter alla år med Lasse i lurarna.

ANDERS SVENSSON GÖR ETT DRÖMMÅL PÅ FRISPARK

Bakgrund: Dödens grupp kallades den, gruppen med Sverige, England, Nigeria och Argentina. En drömgrupp skulle det senare visa sig, med svenska ögon sett. I 54:e minuten får Sverige frispark.. Henrik Larsson hoppar över bollen och istället blir det Anders Svensson som slår till bollen med högern...



ALLT SKITER SIG FÖR GHANA

Bakgrund: Ghana-Argentina, kvartsfinal VM 2010. Matchen går till förlängning, men två minuter in på stopptid av den andra förlängningskvarten så har inget av lagen lyckats avgöra. Ghana får en frispark där bollen letar sig in mot straffpunkten och Luis Suarez mirakulöst först, med foten, räddar ett hårt skott och därefter dito men med högerhanden. Suarez utvisas och Ghana får straff. Straffläggaren Asamoah Gyan har med matchens sista spark möjlighet att ta Ghana till en historisk semifinal i ett världsmästerskap. Inget afrikanskt lag har tidigare lyckats med detta.



Längre version av referatet utan video här:




NU HÖRS 45 000 SOM 345 0000

Bakgrund: Sverige möter Paraguay i VM 2006. För att ha chansen att ta sig vidare från gruppen krävs vinst i matchen. Matchen spelas på Olympiastadion i Berlin, dit uppemot 60 000 svenskar tagit sig – fler än vad som ryms på någon svensk arena. Trots en mäktig inramning så är matchen mållös fram till den 88:e minuten då Sverige kommer i ett anfall på högerkanten.



Video av Lasse Granqvist och Ralf Edström vid kommenteringen:



SVERIGE ÄR I VM-SEMIFINAL OJOJOJOJOJ

Bakgrund: Givetvis så kan vi inte låta bli att ta med det kanske största ögonblicket i svensk idrottshistoria. VM-kvarsfinal mot Rumänien. Egentligen behöver detta ögonblick, eller referat, knappast någon vidare bakgrund, men efter en rafflande förlängning där Rumänien tagit ledningen och Stefan Schwarz utvisas så lyckas Sverige kvittera efter ett av historiens kanske snyggaste nickmål av Kenneth Andersson. Matchen går till straffavgörande och sedermera särskjutning.



Längre referat https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=1307001

Bubblare:

GRANDE GROSSO, INCREDIBILE!

Bakgrund: Italien-Frankrike, VM-final 2006 och straffläggning ska avgöra. Inför den sista straffen är ställningen oavgjord och Fabio Grosso kan avgöra för Italien. (Hamnar på bubblarplats då inte hela referatet finns att tillgå).

__________________
Gå med i Sharps lag på
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
och
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
för att köpa våra experters andelar!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Lobo (+1), Philjay (+20), coolmanriver (+10)
Lazlo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 11:55   #2
 
Philjays avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 649
Sharp$: 3798


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Satan vad trevligt
Philjay är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td