Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-11-01, 00:44   #1
 
Thore10s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Ashburton Grove
Inlägg: 689
Sharp$: 2115

Sverige 2013
Stats: 230 - 162 - 21
ROI: 116.48%
Vinstprocent: 58.67%

Standard

Spelbolagens samarbete med Aftonbladet gällande spelvinster [Daniel Söderbäck / Minimedia]


http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle13863475.ab


Spoiler:
Han satsade 4 500 kr – på det sjuka spelet.

”Bara två procent chans att det skulle gå in”
26 årige Abedin från Finland vann 25 000 kronor förra lördagen.
Han valde att satsa 4 500 kronor på ett nytt spel – en sjuling – som gick in. Han vann 223 000 kronor.

– Jag kunde inte sova, jag var riktigt glad, säger han.

Barcelona och Jokerit-supportern Abedin, 26, från Finland är riktigt grym på spel.
Det har i alla fall den senaste tiden visat.
Förra lördagen vann han 2 800 euro (25 000 kronor). Han bestämde sig för att satsa 4 500 kronor på ett nytt spel i tisdags.
Den här gången valde att han en spelkupong med sju matcher (kupongen ser du nedan).

”Gillar inte singlar”
– Vanligtvis brukar jag satsa omkring 50 euro (cirka 450 kronor) på en kupong. Jag gillar inte att spela singlar. Jag brukar alltid ha fem till sju matcher på mina spelkuponger, säger Abedin till spelbolaget Betsson, där spelet gjordes.
Det var en spelkupong med allt från matcher i La Liga till den schweiziska ligan i ishockey. Och det var ingen slump enligt Abedin.
– Jag gillade oddsen på halvtidsresultatet i La Liga och den schweiziska hockeyligan. Eftersom jag är ett stort fan av Barcelona ville jag ha med dem på kupongen. Hockeyn i Schweiz har jag koll på. Jag följer resultaten och tabellen regelbundet.
När han förstod att han hade vunnit storvinsten hade han svårt att greppa det.

”Löser lån”
– Jag kunde inte sova, jag var riktigt glad. Nu kommer mestadels av pengarna gå till att lösa lån. En del kommer jag använda för att enbart ha kul för, avslutar Abedin.
På spelbolaget är man imponerad av Abedins sjuling.
– Oddset på kupongen ger kunden 2,01 procents chans att sätta alla sju matcherna så det är helt enkelt väldigt imponerande. Generellt sett så brukar folk som lägger till så många matcher på kupongen försöka spela lite säkrare och ha ett lägre totalodds. Att sen även dunka in 4 500 kronor är riktigt modigt gjort och indikerar väl att han var övertygad om att det var ett bra spel med tanke på att han normalt sätt inte spelar på dessa nivåer, säger Thomas Bertilsson, pr-ansvarig hos Betsson.


Här kommer en liten sammanfattning av artikeln:

#1: "Han satsade 4 500 kr – på det sjuka spelet." - Artikeln inleds med en rubrik som jag kan tänka mig ser mycket intressant ut i en spelberoendes ögon. En person har lyckats få in "det sjuka spelet".

#2: "26 årige Abedin från Finland vann 25 000 kronor förra lördagen.
Han valde att satsa 4 500 kronor på ett nytt spel – en sjuling – som gick in. Han vann 223 000 kronor."
- Därefter berättas det att spelaren som heter Abedin vann 25k förra helgen. I och med att han gjorde en så fin vinst då, så känner han nu att han har råd att satsa 4.5k (istället för de 450 kr han brukar satsa) av dessa vinstpengar på ett nytt spel. Han placerar en sjuling, 7 matcher i ett multispel. Spelet gick vägen och han plockar hem vinster på 223k.

#3: "– Vanligtvis brukar jag satsa omkring 50 euro (cirka 450 kronor) på en kupong. Jag gillar inte att spela singlar. Jag brukar alltid ha fem till sju matcher på mina spelkuponger." - Här kommer det jag tjuvade lite med i #2. Han satsar i vanliga fall 450 kronor, men nu har han råd att satsa 10 gånger så mycket tycker han, i och med vinsten helgen innan. Därefter lägger han till att han inte gillar att spela singlar, utan han spelar alltid 5-7 matcher per kupong.

#4: "Det var en spelkupong med allt från matcher i La Liga till den schweiziska ligan i ishockey. Och det var ingen slump enligt Abedin.
– Jag gillade oddsen på halvtidsresultatet i La Liga och den schweiziska hockeyligan. Eftersom jag är ett stort fan av Barcelona ville jag ha med dem på kupongen. Hockeyn i Schweiz har jag koll på. Jag följer resultaten och tabellen regelbundet."
- Här säger han sig ha koll på flera sporter, bland annat den Schweiziska hockeyligan och La Liga. Hans favoritlag är Barcelona, och därför vill han ha med dom på kupongen, för lite extra glädje vid Barcaseger.

#5: "– Jag kunde inte sova, jag var riktigt glad. Nu kommer mestadels av pengarna gå till att lösa lån. En del kommer jag använda för att enbart ha kul för, avslutar Abedin." - Här framkommer vilken rush han får av en så stor och fin spelvinst. Han blir skitglad och kan inte sova på natten. Och pengarna går åt till att lösa sig från dom lån han har samt att roa sig.

#6: "På spelbolaget är man imponerad av Abedins sjuling.
– Oddset på kupongen ger kunden 2,01 procents chans att sätta alla sju matcherna så det är helt enkelt väldigt imponerande. Generellt sett så brukar folk som lägger till så många matcher på kupongen försöka spela lite säkrare och ha ett lägre totalodds. Att sen även dunka in 4 500 kronor är riktigt modigt gjort och indikerar väl att han var övertygad om att det var ett bra spel med tanke på att han normalt sätt inte spelar på dessa nivåer, säger Thomas Bertilsson, pr-ansvarig hos Betsson." -
- Här frågas det aktuella spelbolaget, i det här fallet Betssons pr-ansvarig vad han tycker om vinsten. Att sätta ett spel som har 2.01 % chans att gå in är inte tur sett till den procentuella chansen att spelet går in enligt Thomas, utan det är helt enkelt väldigt imponerande. Han tycker även att det var väldigt modigt av Abedin att spela hela 4500 istället för normala 450. Han påstår att det måste ha varit för att Abedin var väldigt övertygad om att hans sjuling var ett så bra spel så att han därför spelar för 10 gånger mer än vad han gör i vanliga fall.

Slutsats: Den här artikeln måste vara så långt ifrån ett seriöst spelande som det bara går att komma. Jag får hela tiden känslan av att spelbolagen, i det här fallet Betsson själva riggar artikeln för att locka torskar genom en lockande artikel att spela dåliga Money Management insatser på multispel för att vinna dom stora vinsterna.

Det börjar med att spelaren vann en fin vinst helgen innan och då kan han satsa hela 10 gånger mer på ett liknande multispel helgen efter. Skulle han ha förlorat detta så känns det inte troligt att han skulle gå tillbaka till 450-kronorsinsatserna. Det vill säga om man fortsätter i den stilen så kommer hans vinster vara bortspelade inom en snar framtid.

"Spelaren" spelar så klart aldrig singlar. Ska man vinna något så ska det vara rejält. 5-7 matcher varje kupong för att få upp oddset tillräckligt för att kunna ta hem en fin vinst. Självklart så har han blandat olika sporter samt ligor i multispelet. Det är betydligt svårare att hålla bra koll på flera ligor samtidigt, särskilt i flera sporter. Även om många klarar det galant. Sen spelar han på sitt favoritlag, i det här fallet Barcelona, vad typiskt. Att spela PÅ sitt favoritlag vecka ut och vecka in är otroligt EV-, då man bara spelar för att man håller på dom och vill att dom ska vinna. Att han håller på Barcelona gör även att det blir ännu svårare med EV+ spel då laget ofta är nerspelat av public och bolagen till och med kan sätta lite lägre odds då dom vet att public spelar ändå. Här gör Betsson en kupong som passar dom perfekt, flera olika ligor blandade samt ett spel på sitt favoritlag.

När sen spelet har gått in så framförs vilken enorm glädje som utbryter. Att man får en sådan rush att man inte kan sova på natten. Det är svårt att fatta att man vunnit en så fin vinst. Men Betsson kommer även med lockbeten som att man vid en sådan stor vinst kan betala av lån man har dragit på sig samt lägga undan en del pengar för att roa sig med saker man tycker är kul, tex en resa.

På slutet av artikeln får spelaren även beröm för sitt fina spel av själva spelbolaget, som tycker att det var kul och imponerande av personen att våga spela så mycket jämfört med i vanliga fall på ett multispel han var så säker på. Här försöker Betsson bara lura speltorskarna som läser att dom faktiskt tycker att det är kul när spelare vinner stora spel, och att det är kul att dela ut vinster till personer som blir glada. Vilket kanske i och för sig kan stämma till viss del då dom ändå är säkra på att dom kommer att få tillbaka alla de utbetalade pengarna och mycket mer än så i det långa loppet.

Jag får alltså för mig att Betsson riggar dessa spelvinstsintervjuer för att locka spelberoende eller rookies inom betting till att även dom försöka på storvinsten. Precis allt som är skrivet i artikeln är precis vad betting inte handlar om.

Frågeställning till Sharps:
Nå, vad tycker Sharps? Är min teori i det här fallet helt befäng? Skulle verkligen Betsson kunna göra så här? Jag har läst en del liknande artiklar förut och jag får samma uppfattning varje gång. Och alla är uppbyggda på liknande sätt. Vore intressant att se om någon är av samma uppfattning som jag.

Kanske vore något för att kopiera in dessa artiklar i en blogg på RekatochKlart
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Ticky (+25), Slurf (+5), KP (+5), eddieh (+5), Boone (+5), Wagner (+6), linusjkpg (+5), Shell Peppe (+5), Vlad (+5), Kirtap (+5), SlimCharles (+5)

Senast redigerad av Thore10 den 2011-11-01 klockan 00:45.
Thore10 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 03:49   #2
 
Slurfs avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 1 500
Sharp$: 1949

Sharps.se Kirtap million
Stats: 28 - 30 - 0
ROI: 105.57%
Vinstprocent: 48.28%

Standard

Klockren analys, har inget att varken tillägga eller dementera.

Men sen så är det aftonhoran och det mesta som kommer ut ur den kloaken är strunt, vad förväntade du dig, en länk till sharps spelskola? Läser man aftonbladet och tar dyngan på allvar så är man redan bortom räddning, tyvärr.
Slurf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 04:52   #3
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Jag håller med dig och hade en kort diskussion med Boone angående detta.
"”Den mest eftertraktade på länge”

Mobilen som säljer bäst just nu."

Kan man läsa högst upp på blockets högra hörn, länken går till http://kampanj.minimedia.se/mobiltli...hos-katshingse

Här gör de samma sak, de försöker få kunden att tro att mobilen är het och det bästa som finns just nu samt vilken succélur det är. Självklart står det om hur underbar Nokias lur är på hela den sidan och ingenstans nämns något negativt.
Jag avskyr företaget minimedia som försöker lura läsare med reklam som ser ut som nyhetsartiklar.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Thore10 (+5)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 04:57   #4
LL Cool J is hard as hell.
 
Boones avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 864
Sharp$: 9728
Standard

Alla 'artiklar' som avslutas med denna signaturen är 100% smygreklam. Värdigt jobb.

Minimedia
Daniel Söderbäck
__________________
"Kan bara titta på mig själv. Hur spännande skulle det vara att läsa mina drag om jag som alla andra börjar reka Barcelona, Real Madrid, Chelsea, United mfl mfl...helt ointressant. Vem fan vill läsa sånt? Jag ligger strax under 100% i roi UTAN att aldrig ha rekat dessa lag, skulle jag däremot jaga bra stat (som vissa eftersträvar) så skulle jag ju enbart reka dessa gäng. Men då tappar jag hela min nish."
-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

"We expect this account to be uneconomical based on your type of business."
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Thore10 (+5)
Boone är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 07:22   #5
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Det står väl till och med annons på dessa artiklar om man letar lite?

Edit: nej det gjorde det inte, blandar ihop med ekonomiannonserna som är utformade som artiklar.

Senast redigerad av RobinD den 2011-11-01 klockan 07:24.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 07:47   #6
 
Overkills avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 228
Sharp$: 7957

Speedway 2013
Stats: 6 - 6 - 0
ROI: 97.78%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Det står väl till och med annons på dessa artiklar om man letar lite?

Edit: nej det gjorde det inte, blandar ihop med ekonomiannonserna som är utformade som artiklar.
Du har dock inte helt fel, Robin. Ibland så står det faktiskt längst upp över artikeln att det är en annons.

Och till TS, håller med dig i allt du säger.
Overkill är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 09:06   #7
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2197
Standard

4500 på en sjuling! Brukar det inte vara svårt att få in en tiondel så mycket på singlar hos Betsson?

Men ju fler matcher desto större insats praktiseras även av det hycklande monopolet - paketerat som spelansvar.

Singel: 1000 kr
Dubbel: 2000 kr
Tripplar och uppåt obegränsat*

*Enskilda butiker har en limit på 10-15000 per komb. Men har man klart för sig är det inget som hindrar att man cyklar runt i grannskapet och fyller en Ica-kasse med bongar.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Slurf (+1)
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 10:14   #8
 
Valleyos avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 240
Sharp$: 4120
Standard

Money talks. Pappersupplagorna går ner och behovet av att tjäna pengar på nättidningen är stort och detta är väl ett sätt. Kanske samma deal som RoK för AB?
Valleyo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 11:47   #9
 
Slurfs avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 1 500
Sharp$: 1949

Sharps.se Kirtap million
Stats: 28 - 30 - 0
ROI: 105.57%
Vinstprocent: 48.28%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
4500 på en sjuling! Brukar det inte vara svårt att få in en tiondel så mycket på singlar hos Betsson?

Men ju fler matcher desto större insats praktiseras även av det hycklande monopolet - paketerat som spelansvar.

Singel: 1000 kr
Dubbel: 2000 kr
Tripplar och uppåt obegränsat*

*Enskilda butiker har en limit på 10-15000 per komb. Men har man klart för sig är det inget som hindrar att man cyklar runt i grannskapet och fyller en Ica-kasse med bongar.
Jo, och eftersom han faktiskt får in sådana summor på betsson så säger det en del om vad som kan ligga bakom lånen han kommer att lösa...

Sjukt att svs har det så, kände jag inte till.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
hardballs (+1)
Slurf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 10:22   #10
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

Intressant också att se att Aftonbladet tar bort kommentarer, sakliga och icke nedvärderande sådana, som påpekar att det är betald reklam maskerad som artiklar.

I mitt tycke borde Aftonbladet värna om sin trovärdighet lite mer.. men att jag inte passar i den världen konstaterade jag för 10 år sedan och bytte yrkesbana helt..
__________________
"Alla kan inte som jag koppla bort känslorna och se siffrorna" - pilen

-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 10:45   #11
LL Cool J is hard as hell.
 
Boones avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 864
Sharp$: 9728
Standard

http://www.minimedia.se/minimedia/an...-se-filmen-har

Vrider ju sig i magen.
__________________
"Kan bara titta på mig själv. Hur spännande skulle det vara att läsa mina drag om jag som alla andra börjar reka Barcelona, Real Madrid, Chelsea, United mfl mfl...helt ointressant. Vem fan vill läsa sånt? Jag ligger strax under 100% i roi UTAN att aldrig ha rekat dessa lag, skulle jag däremot jaga bra stat (som vissa eftersträvar) så skulle jag ju enbart reka dessa gäng. Men då tappar jag hela min nish."
-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

"We expect this account to be uneconomical based on your type of business."
Boone är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 13:15   #12
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2197
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dgothe Visa inlägg
Intressant också att se att Aftonbladet tar bort kommentarer, sakliga och icke nedvärderande sådana, som påpekar att det är betald reklam maskerad som artiklar.
Du har inga sparade kommentarer kvar? Så vi kan se om ribban sticker upp ur sanden eller inte.

Citat:
I mitt tycke borde Aftonbladet värna om sin trovärdighet lite mer.. men att jag inte passar i den världen konstaterade jag för 10 år sedan och bytte yrkesbana helt..
Lite sent påtänkt att börja med det nu. Finns liksom ingenting kvar att värna om.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 16:28   #13
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

Nu var det där en rätt väntad kommentar och jag ska inte argumentera semantik. Givetvis har AB en agenda och är opinionsbildande, men de skriver vanligtvis inte artiklar som "beställningsjobb" för diverse företag.

Att ta emot pengar, eller som i det här fallet med största sannolikhet både pengar och en redan skriven "artikel", och sedan publicera det som om det vore vilken "sport"-artikel som helst, är i mina ögon väldigt mycket mer förtroendebrott än att "bara" försöka sensationalisera och skapa opinion i ett ämne.

Jag har inte kvar något av de borttagna inläggen jag hann se, men det ena ifrågasatte hur aftonbladet tillätt Svenska Spel sponsrade inlägg att framstå som vanliga artiklar och inte med en "Annons"-brasklapp. (det var INTE jag som skrev någon av kommentarerna, jag hann bara läsa dem innan de blev borttagna)
__________________
"Alla kan inte som jag koppla bort känslorna och se siffrorna" - pilen

-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 18:21   #14
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 67
Sharp$: 276
Standard

Lär ju inte vara de största stjärnorna som modererar kommentarerna på Aftonbladet. Läs ett par artiklar och förundras hur puckad den genomsnittlige skribenten på Aftonbladet eller Minimedia är. Begrunda sedan att hälften av dem är ÄNNU dummare. Tänk sedan hur illa ställt det är med de stackare som blir utkonkurrerade av dessa skribenter och istället har det spännande jobbet att städa undan kommentarer till dagens bilder på Kim Kardashian eller på Wendellas senaste alster. Det är hit man vänder sig när Klasse Möllberg är för dyr och överkvalificerad
nb79 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-04, 11:58   #15
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

Ny artikel idag.. den här gången är det Nordicbet som omnämns... la en kommentar och tog screenshot..
__________________
"Alla kan inte som jag koppla bort känslorna och se siffrorna" - pilen

-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: https://www.sharps.se/forums/offtopic/9489-spelbolagens-samarbete-med-aftonbladet-gaellande-spelvinster-daniel-soederbaeck-minimedia/
Postat av For Type Datum
Twitter / Thore10_: http://t.co/eYNCQWVV This thread Refback 2012-09-26 19:10

td