![]() |
Jag kommer inte göra något större presentationsinlägg i år, modellen har inte tweakats på något sätt sen tidigare så är man intresserad av hur allt funkar är det bara att gräva lite längre bak i tråden.
Eventuellt spel på TNF kommer att presenteras under torsdagskvällen efter klockan 17. Jag uppmuntrar alla som vill diskutera olika bets på NFL att göra så, förra året var det ganska tunnsått med dialog i tråden. Jag kommer inte gå in med några personliga åsikter kring min egen beting då den ju är helt "mekanisk" så att säga, men vill man t.ex. ha en förklaring på ett visst bet så kan jag gå in på detaljerna kring vad det var som gjorde att modellen spottade ur sig det den gjorde. |
Slö dag på jobbet och ett bättre jobb från NFLs sida att publicera Cynthia Frelunds "Game Theory" i god tid gör att jag kan publicera nattens spel lite tidigare än väntat.
Nivå 1 Eagles Packers -4.5 För den mer försiktige finns spelet till lägre odds som -4, det gör dock ingen skillnad för uträkningen då handikappen delas in i kluster om tre poäng vardera, så ni väljer själva vad ni föredrar. Detta kommer säkert vara en återkommande punkt under säsongen, att det kan skilja ett halvt eller ibland ett helt poäng hit eller dit beroende på var man spelar, så överlag kan man säga välj det som passar er. |
Förlust för säsongens första spel men svårt att vara helt missnöjd då Eagles vann ;)
Spel på alla matcher utom två denna veckan, med bara ett spel på Nivå 4 och inga spel på Nivå 3. Ha i åtanke när ni bettar att även om jag har allt jag behöver för uträkningen så är ju säsongen fortfarande lite oberäknelig såhär tidigt, faktorer som form och poängsnitt är t.ex. något skeva pga. litet sampel #FördelFörDeLagSomMöttDolphins Nivå 1 Seahawks Cardinals +5.5 Vikings +2 Bears Cowboys Saints +2.5 Bengals +3.5 Steelers Chiefs Lions +7 Nivå 2 Rams -8.5 Buccaneers Jaguars +2.5 Broncos Redskins +3.5 Giants Patriots -7 Bills Browns Ravens -7 Titans +3.5 Falcons Nivå 4 Raiders +7 Colts |
Första veckan slutar 5-8 efter förlust på MNF. Själv är jag inte särskilt oroad, Nivå 4-spelet satt och de andra två nivåerna är ju mer osäkra, precis som det "ska" vara.
Spelen för Week 5 kommer publiceras redan på fredag då jag är bortrest hela helgen. Detta innebär främst att jag kommer få använda mig av s.k. "estimated injury reports", vilket såklart kan vara något vanskligt, men annars kommer allt va som vanligt. |
Tyvärr inget spel på nattens möte mellan Rams och Seahawks, linan ligger rätt med Seahawks som knappa favoriter.
Men förtrösta inte, helgens spel kommer som sagt upp redan imorgon. |
Lite skralt utbud i helgen med spel på endast nio matcher, samtliga på nivå 1 och 2. Men man tager vad man haver.
Nivå 1 Ravens -3.5 Steelers Patriots Redskins +15 Falcons +4.5 Texans Cardinals +3 Bengals Broncos Chargers -6 Nivå 2 Buccanners +3 Saints Vikings Giants +4.5 Jaguars +3.5 Panthers Packers Cowboys -3 |
Förra veckans 1-8 är ett katastrofalt resultat, det går inte att kalla det något annat. Jag har dock inte varit tyst här pga. det utan för att jag varit och jobbat
14-timmarspass i Göteborg måndag-onsdag. Det går upp och ner, det vet vi. Själv kommer jag att fortsätta betta precis som vanligt och lita på att det vänder. Inatt spelas det Giants +17 som Nivå 1. Lycka till om ni ryggar. |
Citat:
|
Giants förlorade med något överdrivna siffror i torsdags pga. två defensiva touchdowns från Patriots, så nu tar vi nya tag med tio nya spel varav tre stycken på nivå 3. Notera att starttiden för den första matchen i listan är redan 15:30 eftersom den spelas i London.
Nivå 1 Panthers -2.5 Buccaneers Eagles +3.5 Vikings Redskins Dolphins +4 Texans +4 Chiefs Nivå 2 Titans +1.5 Broncos Steelers Chargers -6 Lions Packers -4 Nivå 3 Saints +3 Jaguars 49ers +3 Rams Bengals Ravens -10.5 |
5-6 blev förra veckans record, men iaf 2-1 på Nivå 3.
Låtom oss hoppas att den hittills svaga formkurvan fortsätter peka uppåt denna veckan. |
Kort uppdatering pga. den sena timmen.
Nivå 3 Chiefs -3 Broncos |
Chiefs tog en komfortabel seger inatt, trots att Mahomes missade en stor del av matchen med en knäskada. Som tur var så fullkomligt ägde Chiefs pass rush Broncos offensive line.
|
11 spel vaskades fram för resten av Week 7, varav 3 stycken på Nivå 3.
Nivå 1 49ers -10 Redskins Cardinals Giants -3 Raiders Packers -4.5 Dolphins +17 Bills Chargers Titans -2 Jaguars -4 Bengals Nivå 2 Saints +4 Bears Nivå 3 Patriots -9.5 Jets Eagles +2.5 Cowboys Texans Colts -1 Ravens Seahawks -3 |
8-4 blev resultatet för veckan, med ett 3-2 resultat för spelen på Nivå 3 så helt okej :)
|
Inför nattens möte mellan hopplösa Redskins och uppåttrendande Vikings så finns det ett spel på Nivå 2.
Nivå 2 Redskins Vikings -16.5 |
Ifall någon sitter uppe och väntar så tänkte jag bara meddela att morgondagens spel kommer att publiceras först imorgon runt lunchtid.
|
11 matcher bjuder modellen på, men endast ett spel på Nivå 3 och fortsatt inga spel på Nivå 4.
Nivå 1 Jets +6.5 Jaguars Giants +6.5 Lions Chargers Bears -3.5 Eagles +2 Bills Broncos Colts -5.5 Packers -5 Chiefs Dolphins Steelers -14 Nivå 2 Buccaneers +2.5 Titans Raiders +6 Texans Browns +10.5 Patriots Nivå 3 Panthers +5 49ers |
Förra veckans record var mediokra 4-8.
En sak som jag testar inför den här veckan är att inte låta skaderapporten ingå i modellen. Varför? För att det är den enda variabeln där jag fortfarande själv värderar infon och tillskriver olika siffror. Genom att eliminera detta så blir modellen 100% mekanisk och risken för över/undervärderingar minskar. Jag har torrkört det såhär hittills under säsongen och då fått bättre resultat än vad den nuvarande modellen har gett. Men jag var tvungen att låta det gå ett antal spel innan jag kände att jag kunde dra några slutsatser. Inför TNF mellan 49ers och Cardinals hittar vi ett spel. Nivå 1 49ers -10 Cardinals |
Helgens spel dyker up imorgon runt lunchtid. Notera att vi har en tidig avspark vid 15:30 så att ni hinner lägga era spel.
|
Nivå 1
Colts +1 Steelers Bears Eagles -4 Jets -3 Dolphins Lions +3 Raiders Nivå 2 Texans -1 Jaguars Vikings Chiefs +4 Buccaneers Seahawks -5 Packers -3.5 Chargers Cowboys -6.5 Giants Nivå 3 Redskins +10.5 Bills Browns Broncos +4 |
6-6 blev helgens resultat, denna vecka så har Eagles sin bye så låt oss hoppas att modellen spottar ut lite intressanta matcher som man kan se på TV.
|
I nattens möte finns det ett spel på Nivå 2.
Nivå 2 Chargers Raiders +1 |
Skralt utbud i helgen med bara spel på 7 matcher, flera lag har sin bye week och i hela fyra matcher låg linan redan rätt. Men kul att vi för bara andra gången den här säsongen har ett spel på Nivå 4.
Nivå 1 Chiefs Titans +6 Giants Jets +3 Nivå 2 Cardinals +4.5 Buccaneers Falcons Saints -13.5 Bills +3 Browns Nivå 3 Dolphins +10.5 Colts Nivå 4 Rams Steelers +4 |
PS. Det kan komma ett spel på Lions-Bears, tydligen har man svårt att enas om odds där så beroende på vad som erbjuds för handicap kan det dyka upp ett spel under morgondagen med kort varsel eftersom jag är iväg till ungefär sex på kvällen och avspark är klockan sju.
|
Tillägg:
Nivå 3 Lions +3 Bears |
Det är såklart synd att spelet på Lions fallerar då det var ett sent tillskott men veckans record blir ändå 6-2-push då det inte blir något spel på Monday Night Football, så det går ju inte direkt att klaga.
|
Statistiken för de olika nivåerna hittills den här säsongen ser ut som följer. Notera att detta är med den torrkörda nuvarande modellen som inte tar hänsyn till skaderapporten och som gick "live" för två veckor sen, dessa siffror skiljer sig alltså från hur det ser ut i mitt spreadsheet.
Nivå 1: 22-15 Nivå 2: 13-18 Nivå 3: 9-3 Nivå 4: 2-0 Precis som i slutet av förra året går det alltså bättre för spelen på Nivå 1 än på Nivå 2 utan att jag har en bra förklaring till varför, men jag tar personligen med detta i mitt spelande och ser Nivå 1 som säkrare/bättre spel än Nivå 2. Inatt finns följande spel att hämta: Nivå 2 Steelers +3 Browns |
Endast 9 spel imorgon, fyra matcher går bort för att linorna ligger rätt i de matcherna.
Nivå 1 Falcons +4.5 Panthers Jaguars +2.5 Colts Texans Ravens -4.5 Bengals Raiders -11.5 Bears Rams -6.5 Nivå 2 Chiefs -4 Chargers Patritos Eagles +4 Cardinals 49ers -10 Nivå 3 Jets +3 Redskins |
Tjena, kul dagbok du har! Har du statistik över hur minusliren går mot plusliren? Nu kan jag ingenting om amerikansk fotboll men i NBA t.ex. är ju lagen så pass jämna att ofta finns det mer värde i plusspelen tycker jag.
|
Hej och tack för de fina orden. Jag har ingen statistik på det rakt upp och ner, bara minus- och plus men jag har brutit ner det i lite mer detaljerade kategorier utefter hur stort handikappet är och om favoriten/underdogen har hemmaplan eller inte.
|
5-4-1 i helgen och lite plus i kassan :)
|
I nattens möte har vi ett spel att hämta.
Nivå 1 Colts +3.5 Texans |
Morgondagens spel kommer först imorgon eftermiddag, kanske med bara ett par timmars varsel pga. resa.
|
Hemma i grevens tid, mitt spreadsheet börjar uppdateras om ca 10 minuter och den fulla listan kommer här om ca 25 minuter så att ni även kan se de olika nivåerna.
|
Nivå 1
Broncos +3.5 Bills Buccaneers +3.5 Falcons Panthers +10 Saints Raiders -3 Jets Nivå 2 Lions Redskins +3.5 Packers 49ers -3 Nivå 3 Ravens -3 Rams Steelers -6.5 Bengals Nivå 4 Dolphins +11 Browns |
Tilläggsspel Nivå 2, Seahawks - 1.5.
Pga. ändrad starttid hittade jag inte den matchen i min lista först. |
7-4 förra veckan är såklart bra men endast 1-2 på spel på Nivå 3 & 4 gör att kassan ändå blir lite lidande. Inatt spelas det hela tre matcher pga. Thanksgiving.
Nivå 1 Bills +6.5 Cowboys Saints Falcons +6.5 Nivå 2 Bears -5.5 Lions |
Många intressanta spel idag med hela fem spel på Nivå 3 och ett på Nivå 4.
Nivå 1 Browns -2.5 Steelers Patriots Texans +3 Nivå 2 Vikings +3 Seahawks Nivå 3 Titans +1 Colts Jets -3 Bengals Redskins +10 Panthers Raiders +11 Chiefs Buccaneers -2.5 Jaguars Nivå 4 Eagles Dolphins +10 |
Inför nattens drabbning:
Nivå 1 Cowboys Bears +3 |
Nivå 1
Broncos +9 Texans Ravens Bills +6 Bengals Browns -7 Chargers Jaguars +3 Steelers -2 Cardinals Titans Raiders +3 Nivå 2 Redskins Packers -13 Colts Buccaneers -3 49ers Saints -2 Chiefs +3 Patriots Giants +10 Eagles Nivå 4 Seahawks +1 Rams |