Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-10-20, 22:07   #1
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 19
Sharp$: 493
Standard

Resultat vs antall skudd på mål


Hei sharps

Jeg driver og funderer på en statistisk modell for fotball, med utgangspunkt i at kampens utfall beskriver lagenes angreps- og forsvarsstyrke. Ex: om lag A vinner 3-0 er de sterk i angrep og lag B er svak i forsvar.

Men det hender jo at resultatet ikke danner et riktig bilde av kampen, ex. når ene laget er klart bedre men sløser mye med sjanser og er uheldige som ikke scorer flere mål.

Hva tenker dere om at antall skudd på mål kan gi en bedre indikasjon på lagenes styrke i angrep og forsvar enn antall mål for og imot? Og vet dere hvor man får tak i slik statistikk?

Siden antall mål i en kamp er tilnærmet poissondistribuert burde vel antall skudd på mål også være det (?)

Skjut!

PS: om ni inte forstår vad jag skriver, och menar min svenska är et värdespel kan jag forsöka det og. Gillar svenska

Senast redigerad av helten den 2013-10-20 klockan 22:09.
helten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-20, 23:29   #2
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Skott på mål handlar ofta om en ganska missvisande kat i just fotboll, då den största delen skott är höstlöv från 35 meter. Men om du kan visa en kasualitet mellan många skott och vinst eller många mål får du självklart lägga upp dina resultat här.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 08:56   #3
 
Semicolons avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 853
Sharp$: 1997


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive Visa inlägg
Skott på mål handlar ofta om en ganska missvisande kat i just fotboll, då den största delen skott är höstlöv från 35 meter. Men om du kan visa en kasualitet mellan många skott och vinst eller många mål får du självklart lägga upp dina resultat här.
Det där vet jag faktiskt inte om jag kan hålla med om, blir ju lite subjektivt men kollade 4 PL matcher i helgen och kan väl på rak arm inte minnas ett enda sådant 35 meters höstlöv.

Kort sagt, jag tror snarare att de utgör en försvinnande liten del av det totala antalet skott. Sen finns det självklart dåliga skott med i statistiken också, men vad man vill representera med en rating algorith baserat på SOG är väl det totala antalet möjligheter till ett eventuellt mål? Sen kan man självklart diskutera shot quality osv. till leda.
Semicolon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 13:10   #4
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 33
Sharp$: 1719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Semicolon Visa inlägg
Det där vet jag faktiskt inte om jag kan hålla med om, blir ju lite subjektivt men kollade 4 PL matcher i helgen och kan väl på rak arm inte minnas ett enda sådant 35 meters höstlöv.

Kort sagt, jag tror snarare att de utgör en försvinnande liten del av det totala antalet skott. Sen finns det självklart dåliga skott med i statistiken också, men vad man vill representera med en rating algorith baserat på SOG är väl det totala antalet möjligheter till ett eventuellt mål? Sen kan man självklart diskutera shot quality osv. till leda.
Jag kollade snabbt i min databas, Chelsea gjorde 2011 41 mål på hemmaplan med 335 skott. Bolton 23 mål på 234 skott. 12.2% resp. 9.8%. Varierar alltså mellan olika lag....
Sportstrader_swe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 17:25   #5
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 282
Sharp$: 1362


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Kanske kan vara nåt http://www.footstats.co.uk/index.cfm?task=Leagues
joppoe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 18:35   #6
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 33
Sharp$: 1719
Standard

Vill tillägga att skottstatistiken kan skilja en del mellan olika siter, så ta från en och samma källa samt hoppas dem räknat på samma sätt i all data. Målstatistiken är nog mer pålitlig...men kom ihåg att dra bort Leverkusens "nickmål"

Att bygga en matematisk modell är IMO det bästa (enda) sättet att göra bra sannolikhetsbedömningar, men det är ett riktigt stort jobb att genomföra.
Sportstrader_swe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 22:02   #7
i hate bunnies
 
booreds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Akihabara
Inlägg: 1 452
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

total shots ratio, TSR (totala antalet skott för / totala antalet skott i matchen) är ju en bra tidig indikator



Att enbart titta på tex skott% har inte alls samma förutsägande effekt som framgår nedan:
How quickly do the ‘advanced’ metrics regress to their final values?

Edit: Ska ju tillägga att TSR inte går att mata in i poisson-räknaren(som tråden verkade handla om) eller använda till total-värderingar iom 15/30 = 1/2 = 5/10, ger alla att TSR värde 0,500
Men den korrelerar kraftigt med goals ratio, points ratio och därmed med positionen i ligan över längre tid även om en säsong är för kort tid. Lite förklarat där Predicting the final Eredivisie league table
__________________
active:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
old:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
helten (+10)

Senast redigerad av boored den 2013-10-22 klockan 14:12.
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 22:50   #8
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 19
Sharp$: 493
Standard

Fant en fin link her: Shot zones scroll ned og se på shot zones statistikken. Her er vel skudd utenfor mål inkludert, så den er nok verdiløs, men om man finner slik statistikk for shots on goal.

Har Chelsea's antall SOT og treffprosent en direkte sammenheng med hvor på banen de i gjennomsnitt tar sine avslutninger? Det er vel naturlig å tenke at jo nærmere mål man kommer, jo større sannsynlighet er det for å score.

Si at vi deler antall avslutninger på mål for og imot inn i <5,<16 og >16 med varje lags sjanse for mål basert på skuddstatistikken. Da kan man kanskje komme fram til en total parameter for hvor mange mål et lag gjør og slipper inn mot ex. average mostand i en liga. Og siden simulere matchups med alle lag.

Nå kjenner jeg hodet eksplodere, så tar kvelden og tenker mer på dette i morgen.

Edit: satt å skrev mens du postet boored. Takk for input

Senast redigerad av helten den 2013-10-21 klockan 23:01.
helten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td