Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2022-06-15, 17:24   #1
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 28
Sharp$: 2696
Standard

Uträkning av yield för en 2-bets trade


Ponera en inplay 2-bets trade på Betfair som ser ut så här:

Bokar 100 i en ”under 1.5 mer mål” marknad till 1.20 vilket ger en risk/exponering=20

Ett mål görs och oddset stiger till 1.69

Risken/exponeringen suddas bort genom att backa 29 till oddset 1.69

Ytterligare 1 mål görs och jag har vunnit 69.58 inkl. 2% kommission

Yield-uträkningen för ovanstående trade blir då 69.58/20=3.479 vilket ger en +347.9% yield per riskerad/exponerad krona/pund/euro enligt mitt sätt att se det.

Är det korrekt tänkt/uträknat?
awolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-06-15, 20:49   #2
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 957
Sharp$: 4942
Standard

Det är inte så ofta man använder yield i sportbetting. Definitionen brukar vara. Var din rulle från början 10k och nu är 12k så har du en yield på 20 %. Vi ska dock inte glömma att sportbettare inte alltid följer föreslagna regler, utan istället väljer passande metoder. I ditt fall om du börjar på 20 och nu har 69,58 så stämmer det ju, men då enbart på dessa 20 du startade med.

Men jag är inte säker på om detta egentligen var det du ville ha reda på. Du vill ha reda på om din uträkning är rätt metod att avända. Du skulle ju även kunna räkna på ett annat sätt och få ett annorlunda resultat.
Lobo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-06-15, 21:46   #3
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 28
Sharp$: 2696
Standard

Personligen föredrar jag att använda rullens rörelser som utgångspunkt för att mäta hur bra/dåligt det går över tid. Tänkte mer principiellt om yield/ROI per bet som många tipsters använder ex. blogabet kan tillämpas på samma sätt när man tradear(yield/ROI per trade) som jag beskrev det.
awolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-06-16, 10:46   #4
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 957
Sharp$: 4942
Standard

Jag försöker tänka logiskt och vill utgå från bookmakernas paypack när jag bokför. Om de har en paypack på 90 % och en match med asian-line som Sverige (-1) - Norge (+1) 1,90-1,90. Vinner då Sverige med 2-1. Då plockar jag bort spelet helt och hållet eftersom det inte finns någon logik att behålla det i bokföringen.

I ditt fall hade jag bokfört som två spel. Både 20 och 29 även om jag inte ser något fel på din uträkning. Problemen som finns är att man lätt kan bli vilseledd om man inte vet hur den som bokför använder för sorts metod.
Lobo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-06-16, 17:44   #5
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 28
Sharp$: 2696
Standard

Tack för input:en Lobo

Jo, håller med om att det är viktigare att veta vilka faktorer som genererar %:en än %:en i sig.

Jag fortsätter med fokus på mäta rullen istället
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Lobo (+5)
awolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td