Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Solvalla Snackisen V86 (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/18434-solvalla-snackisen-v86/)

capone 2013-11-27 10:31

Solvalla Snackisen V86

I kväll blir de spik på M.T.FORTUNE WINNER

laxdasen 2013-11-27 10:36

Tre spikar idag: Birmingham. Crash and burn och Calypso H.

laxdasen 2013-11-27 10:43

Jag skulle vilja ha en testperiod där inga streck finns synliga. Inte på något sätt. då skulle det börja krävas lite tanke och intelligens. Vore så klart det bästa ....o sen vill jag inte ha några värden efter varje avdelning heller.... det ska bara komma efter sista.... o sen pang så finns laxar på kontot!

dado 2013-11-27 10:48

tänkte spika gisela, men ser att den är struken uh uh kankse spik på tysken istället eller nån förslag???

laxdasen 2013-11-27 10:49

Och sen en sak till- Diskussionen om spelvärde. Den frågan är hur stor som helst. Om vi ska kunna ha en kreativ och riktig diskussion om detta så bör vi samlas en hel dag och prata och ventilera detta. De som tror att spelvärdet enbart hör ihop med hur många procent en häst har i förhållande till chansen har missat minst tio parametrar till att ta hänsyn till.

Grogg12 2013-11-27 10:51

Citat:

Ursprungligen postat av laxdasen (Inlägg 292695)
Jag skulle vilja ha en testperiod där inga streck finns synliga. Inte på något sätt. då skulle det börja krävas lite tanke och intelligens. Vore så klart det bästa ....o sen vill jag inte ha några värden efter varje avdelning heller.... det ska bara komma efter sista.... o sen pang så finns laxar på kontot!

Så skulle jag vilja ha det också!! fan va vi skulle sjöaaaa

laxdasen 2013-11-27 11:06

det som är lite komiskt är ju att vissa som håller på med trav(yngre personer) vet ju inte ens hur de var förr...och inget konstigt med det.... ingen som orkar kolla hur det var för länge sen....men synd..... alla dessa sändningar har förstört oerhört mkt av spelets tjusning.... men visst finns fördelar med rent sportsligt....däremot inga fördelar rent spelmässigt. TYVÄRR.

mijo14 2013-11-27 11:19

Spikar Kaka A T...Erik kör i bra flyt och hästen var riktigt bra sist...dessutom spikade jag den sist och vill inte släppa den iden.

laxdasen 2013-11-27 11:43

Tack mijo det värmde...:)ja kaka har absolut chans idag men intressant på ORFEUS idag....kan vara slut..men garderar nog...

Strappa71 2013-11-27 11:58

Citat:

Ursprungligen postat av laxdasen (Inlägg 292699)
Och sen en sak till- Diskussionen om spelvärde. Den frågan är hur stor som helst. Om vi ska kunna ha en kreativ och riktig diskussion om detta så bör vi samlas en hel dag och prata och ventilera detta. De som tror att spelvärdet enbart hör ihop med hur många procent en häst har i förhållande till chansen har missat minst tio parametrar till att ta hänsyn till.

Hmm...nu tror jag att du har missat något.

Den "chans" vi talar om i förhållande till hur hårt hästen är spelad ÄR ju just de parametrar som du talar om.

Det går inte att uppskatta hästens förmodade vinstchans utan att ta hänsyn till alla dessa parametrar. Att det inte existerar en entydig formel för hur dessa parametrar sedan ska omvandlas till CHANSEN är ju tjusningen med spelet.

Strappa71 2013-11-27 12:01

Citat:

Ursprungligen postat av laxdasen (Inlägg 292702)
det som är lite komiskt är ju att vissa som håller på med trav(yngre personer) vet ju inte ens hur de var förr...och inget konstigt med det.... ingen som orkar kolla hur det var för länge sen....men synd..... alla dessa sändningar har förstört oerhört mkt av spelets tjusning.... men visst finns fördelar med rent sportsligt....däremot inga fördelar rent spelmässigt. TYVÄRR.

Håller med helt och hållet. Förbättrat informationsflöde jämnar ut spelplanen så mycket att mycket av spelets tjusning har gått förlorat.

Exklusiv information är mer eller mindre utrotat idag.

Kvar är bara jobbet med att värdera all info.

laxdasen 2013-11-27 12:03

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 292711)
Hmm...nu tror jag att du har missat något.

Den "chans" vi talar om i förhållande till hur hårt hästen är spelad ÄR ju just de parametrar som du talar om.

Det går inte att uppskatta hästens förmodade vinstchans utan att ta hänsyn till alla dessa parametrar. Att det inte existerar en entydig formel för hur dessa parametrar sedan ska omvandlas till CHANSEN är ju tjusningen med spelet.

ja självklart finns det folk här som tar hänsyn till allt som ingår.... men jag hoppas inte du tror att alla gör det som pratar spelvärde???? Skulle vara som att du säger att alla som röstar i riksdagsvalet till 100% kan motivera varför de röstar på ett visst parti. Ordet spelvärde är ett modeord för 90% av folket. Ingen reell kunskap finns tyvärr. Därför orkar man knappt delta i diskussionen. Hela diskussionen blir oseriös och då svalnar intesset att delta.

mijo14 2013-11-27 12:09

Citat:

passa på nu....tekniskt fel på ATG

Strappa71 2013-11-27 12:09

Citat:

Fast värdeutveckling längs omgången, då menar jag radnedräkning, förändrar ju inte de rader som är inlämnade och därmed inte heller värdet efter den sista avdelningen. Det är ju bara till för att höja spänningsvärdet för dem som följer tävlingarna ( och möjligen för att kunna göra motspel om man är kvar och värdet är halvhögt ).

Att spela i blindo på vardagstravet gjorde vi ända till mitten av 90-talet om vi inte tog trippen ut till banorna och även då var det väldigt rudimentär information som syntes.

Resultatet var att det var på banan som den största delen av spelet omsattes. Ute i stugorna undvek man helt korrekt att lägga några större summor "i blindo".

Om du tog bort spelinformationen helt och hållet skulle spelet rasa med många, många miljoner. Slutsatsen är att spelarna vill inte spela utan möjlighet att se hur hårt spelade respektive häst.

Att Laxdasen m fl har en inbyggd intuition för detta är ju bra för dem. Och framförallt var det bra förr. Men det är knappast rätt väg att gå för dem som styr hur spel på trav ska gå till.

laxdasen 2013-11-27 12:10

Citat:

Ursprungligen postat av mijo14 (Inlägg 292715)
passa på nu....tekniskt fel på ATG

tyvärr har jag ju redan memorerat alla procentsatser:) måste glömma skiten fort i så fall:)

laxdasen 2013-11-27 12:12

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 292716)
Fast värdeutveckling längs omgången, då menar jag radnedräkning, förändrar ju inte de rader som är inlämnade och därmed inte heller värdet efter den sista avdelningen. Det är ju bara till för att höja spänningsvärdet för dem som följer tävlingarna ( och möjligen för att kunna göra motspel om man är kvar och värdet är halvhögt ).

Att spela i blindo på vardagstravet gjorde vi ända till mitten av 90-talet om vi inte tog trippen ut till banorna och även då var det väldigt rudimentär information som syntes.

Resultatet var att det var på banan som den största delen av spelet omsattes. Ute i stugorna undvek man helt korrekt att lägga några större summor "i blindo".

Om du tog bort spelinformationen helt och hållet skulle spelet rasa med många, många miljoner. Slutsatsen är att spelarna vill inte spela utan möjlighet att se hur hårt spelade respektive häst.

Att Laxdasen m fl har en inbyggd intuition för detta är ju bra för dem. Och framförallt var det bra förr. Men det är knappast rätt väg att gå för dem som styr hur spel på trav ska gå till.

ja visst behövs infon för att få upp intresset för gemena man....absolut! Även jag inser att det NITE går att lösa på annat sätt:)

Strappa71 2013-11-27 12:12

Citat:

Ursprungligen postat av laxdasen (Inlägg 292714)
ja självklart finns det folk här som tar hänsyn till allt som ingår.... men jag hoppas inte du tror att alla gör det som pratar spelvärde???? Skulle vara som att du säger att alla som röstar i riksdagsvalet till 100% kan motivera varför de röstar på ett visst parti. Ordet spelvärde är ett modeord för 90% av folket. Ingen reell kunskap finns tyvärr. Därför orkar man knappt delta i diskussionen. Hela diskussionen blir oseriös och då svalnar intesset att delta.

Går inte att säga emot det! :)

Precis som du säger så tittar en del på insatsprocenten och använder det nominella värdet som ett mått på "spelvärde". Men utan att redogöra för skillnaden mellan bedömd chans och insatsprocent är det ju bara rappakalja.

laxdasen 2013-11-27 12:14

jag tror att vi är många som är överens om et mesta här....men när det finns folk som kastar ur sig att tex jag inte fattar något om spelvärde utan täckning så måste man svara lite i alla fall.... du verkar förstå så ingen skugga över dig.:)

NicklasJ 2013-11-27 12:16

För att komma fram till en någorlunda värdering av en hästs vinstchans krävs väldigt många parametrar. Däremot själva ordet spelvärde är enbart vinstchans vs odds.

laxdasen 2013-11-27 12:21

Citat:

Ursprungligen postat av NicklasJ (Inlägg 292723)
För att komma fram till en någorlunda värdering av en hästs vinstchans krävs väldigt många parametrar. Däremot själva ordet spelvärde är enbart vinstchans vs odds.

för mig har aldrig ordet spelvärde inneburit bara det. Är väl därför jag hamnat i konflikt ibland. Jag hävdar och kommer alltid att hävda att det är stort spelvärde att spika tidigt i omgångens lopp pga av att många inte spelar efter ideer fullt ut utan spelar av ren feghet att spricka tidigt. Sen menar jag inte att man ska spika tidigt på v75 tex... utan när man verkligen tror på någon häst i början....Däremot måste man inse att det är stor skillnad på att spela tex v5 och V75.... ALLA vet att det är mycket svårt att sätta tex två spikar på v75 oavsett procent. På V5 krävs fräckare spikar för att kunna få betalt. Så anser jag och kommer alltid anse. Men jag håller med om att MODEORDET SPELVÄRDE bygger på vinstchans vs odds.

NicklasJ 2013-11-27 12:39

Citat:

Ursprungligen postat av laxdasen (Inlägg 292724)
för mig har aldrig ordet spelvärde inneburit bara det. Är väl därför jag hamnat i konflikt ibland. Jag hävdar och kommer alltid att hävda att det är stort spelvärde att spika tidigt i omgångens lopp pga av att många inte spelar efter ideer fullt ut utan spelar av ren feghet att spricka tidigt. Sen menar jag inte att man ska spika tidigt på v75 tex... utan när man verkligen tror på någon häst i början....Däremot måste man inse att det är stor skillnad på att spela tex v5 och V75.... ALLA vet att det är mycket svårt att sätta tex två spikar på v75 oavsett procent. På V5 krävs fräckare spikar för att kunna få betalt. Så anser jag och kommer alltid anse. Men jag håller med om att MODEORDET SPELVÄRDE bygger på vinstchans vs odds.

Ditt exempel kommer ju visa sig i insatsfördelningen om det stämmer. Om många garderar i första loppet så blir det ju en jämn fördelning på insatsprocenten. Håller med om att sånna lopp är bra att spika i men hästen man spikar ska ju fortfarande anses ha större vinstchans än insatsfördelning i %.

elwiz 2013-11-27 12:45

Va det inte V86 tråden det här??????

laxdasen 2013-11-27 13:15

jooo börja sjöa vinnare på v86 nu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! vi lägger ner allt fjollsnack!

oHYRA 2013-11-27 13:16

Vore roligt om det fanns en "knapp" eller ruta man kunde fylla i, för ett val att dölja streckprocenten. Visserligen bara för en själv man döljer det men jag vill ju inte se den vid första titten av spelet.

varulv 2013-11-27 13:26

Citat:

Ursprungligen postat av laxdasen (Inlägg 292732)
jooo börja sjöa vinnare på v86 nu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! vi lägger ner allt fjollsnack!

DU kan ju börja sjöandet genom att spela nr 8, Ursule du bouffey i lopp 2 på Vincennes idag! 7ggr just nu och omsatt nästan 350k. Tror vi får 5-7ggr...:cheers:

anderna 2013-11-27 13:40

Citat:

Ursprungligen postat av laxdasen (Inlägg 292694)
Tre spikar idag: Birmingham. Crash and burn och Calypso H.

Birmingham har tre raka galopper.... :ohmy:

Shooter 2013-11-27 13:48

Mycket att göra idag och därmed tidig inlämning. Fina förutsättningar och sex plusgrader på dagen, men ganska luriga lopp och inte helt lätt att hitta fyra spikar.

1) 4,6,7,10
2) Spik 2 - Det gäller att Per får den att vilja trava. Tysken är svår att sätta in här.
3) 1,2,4,7,9
4) 3,11,12,14,15
5) Spik 2 - Barfota bak + S&S!
6) Spik 10 - Alltid lite vanskligt att spika en häst man inte känner till, men det här verkar vara en riktigt bra sak.
7) Spik 7 - Här rankas Unika Karsk först på spetsläget. Picasso är dock en bättre häst och jag tror Per kan hitta en vettig position och sedan speeda ner dem.
8) 4,7,11,12,13,14,15 - Canaka hade varit en spik för mig om den gått barfota. Ska gå med skor i kväll!

techtrade1 2013-11-27 13:52

Har nån tillgång till Travtjänst rad?

Helge 2013-11-27 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av techtrade1 (Inlägg 292740)
Har nån tillgång till Travtjänst rad?

Släpps runt 14:00 både TT och SS. Ska försöka posta båda idag.

:cheers:

techtrade1 2013-11-27 14:08

Toppen

varulv 2013-11-27 14:28

Citat:

Ursprungligen postat av varulv (Inlägg 292736)
DU kan ju börja sjöandet genom att spela nr 8, Ursule du bouffey i lopp 2 på Vincennes idag! 7ggr just nu och omsatt nästan 350k. Tror vi får 5-7ggr...:cheers:

Hoppas ni lirade! :drunk:

lepadd 2013-11-27 15:05

Citat:

Ursprungligen postat av oHYRA (Inlägg 292734)
Vore roligt om det fanns en "knapp" eller ruta man kunde fylla i, för ett val att dölja streckprocenten. Visserligen bara för en själv man döljer det men jag vill ju inte se den vid första titten av spelet.

Du kan ju alltid skriva ut startlistorna som finns i pdf form på Classic, på så sätt bilda dig en egen uppfattning av omgången innan man börjar läsa vad folk tror.

Viroid 2013-11-27 15:08

Jag tror det blir en hel del tyskt på Solvalla ikväll.

NicklasJ 2013-11-27 15:18

Kan inte tänka mig att Georgina Corner kan vara med i någon spetskörning. Sen kan det bli svårt för den stora favoriten att vinna.

laxdasen 2013-11-27 15:20

Thorstens enda chans är Calypso resten räcker ej

RazshVollril 2013-11-27 15:25

Citat:

Ursprungligen postat av laxdasen (Inlägg 292699)

På ett streckspel kan du så klart inte enbart titta på insatsfördelningen kontra vinstchans för en _enskild_ häst. Men när det gäller över x antal lopp så är det enbart att utdelningen måste vara större än vad den procentuella chansen är.

Enkel matematik är att om en rad sitter en gång på 10 000 så måste utdelningen vara mer än 10 000 för att ha spelvärde. Alla rader med negativt spelvärde bör inte spelas. Kan finnas undantag - se robotspelen.

Håller du inte med om detta, kan du lika gärna köpa trisslotter och hoppas på turen. Grundläggande spelteori helt enkelt.

laxdasen 2013-11-27 15:30

Citat:

Ursprungligen postat av RazshVollril (Inlägg 292764)
På ett streckspel kan du så klart inte enbart titta på insatsfördelningen kontra vinstchans för en _enskild_ häst. Men när det gäller över x antal lopp så är det enbart att utdelningen måste vara större än vad den procentuella chansen är.

Enkel matematik är att om en rad sitter en gång på 10 000 så måste utdelningen vara mer än 10 000 för att ha spelvärde. Alla rader med negativt spelvärde bör inte spelas. Kan finnas undantag - se robotspelen.

Håller du inte med om detta, kan du lika gärna köpa trisslotter och hoppas på turen. Grundläggande spelteori helt enkelt.

mm absolut.....men har ju nyss förklarat att det finns så många parametrar som ingår som folk inte ens beaktar... förstår man inte det borde man gått om några år till i skolan i varje klass.

RazshVollril 2013-11-27 15:31

Citat:

Ursprungligen postat av oHYRA (Inlägg 292734)

Håller helt med här. Ibland styrs man omedvetet åt fel håll pga all information om hur andra har spelat. Dock är det ju en viktig sak att titta på till sist ändå, men självklart borde det inte vara det första vi ser om vi inte själva vill det!

laxdasen 2013-11-27 15:33

om an ändrar en stenklar ide för att du inte är nöjd med strecken så är det inte spelvärde utan idioti. Det fattar ALLA.

putte64 2013-11-27 15:34

Anser du att en häst ska vara favorit och den inte är det har du spelvärde
Sedan är det en helt annan sak hur du kom fram till din ranking och chansvärdering, och om den är bra eller dålig
Det tar väldigt många år att bli bra på det här