Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-12-12, 10:03   #1
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8278

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Travnets spelskola 2008


Lägger upp den, kan vara intressant.


Travnet.se - Spelskolan steg.1


Välkommen till Travnets Spelskola!

Travnets spelskola är en serie e-postbrev i sju delar där travnet.se har intervjuat kunniga travspelare.

Jens Sjödén - är statistikexpert på Expressen och har skrivit Statistikbibeln. Jens berättar om hur du vinner på trav med statistikens hjälp. Vilka spår och positioner är de bästa och vilka lopp ska garderas?

Daniel Berglund - jobbar som analysexpert på travnet.se. Daniel delar med sig av sina tankar runt hur du vinner på V64 och V75. Vilka är de bästa spelformerna, hur bygger man ett bra system och varför ska du alltid spela V6?

Anders Malmrot - Är chef på Travtjänsten som erbjuder knivskarpa analyser och speltips via telefon. Anders berättar hur Travtjänsten jobbar och utvecklar begreppet spelvärde. Hur hittar man ett drag och vilka spelform ska du välja?

Marcus Lindgren - Sist men inte minst. Marcus Lindgren är en av männen bakom Ecurie Courant och gjorde sig ett känt namn i spelkretsar när han myntade uttrycket vinsttrött.

Marcus levde som spelare och vann så mycket pengar på trav att han kunde dra sig tillbaka, en dröm för många människor.

Aldrig tidigare har Marcus gått så djupt in på HUR det gick till när han blev vinstrött.

Men I Travnets Spelskola så berättar Marcus utförligt om en vinnares "Mindset". Hur ska man tänka och agera för att bli en vinnare på travspel?

Marcus berättar också om Dagens Dubbelsystemet som gjorde honom vinsttrött, han berättar hur han analyserade travlopp och skickar med tips på hur du ökar dina vinstchanser på V75 och andra spelformer.

Varannan dag kommer du nu att få en ny artikel i travnets spelskola. Vi hoppas den ska leda till många nya idéer och infallsvinklar till ditt spel. Och framförallt, större och säkrare vinster i framtiden.

Trevlig läsning. Travnet.se



Travnet.se - Spelskolan steg.2

Daniel Berglund skriver varje vecka en spelkrönika
på travnet.se med analyser till V64 & V75.




Daniel Berglund - hur du vinner på V64 och V75

Daniel Berglund skriver V75- och V64-analyser på travnet.se. Daniel är en vass analytiker som tidigare bland annat jobbat på ombudskanalen.

Vad är din styrka som tipster?

- Jag kan hästarna och deras egenskaper och kan jag inte dem som startar så ser jag till att lära mig dem. Jag analyserar loppen noggrant och knyter ihop förarbetet med sista minuten informationen.

Sista minuten informationen avgörande

- Det är informationen som man får via värmningar, ATG live eller Travnet Xpress efter 15.00 på onsdagar och 12.00 på lördagarna som får känslan att falla på plats. Men har du inte pluggat in grunden så har sista minuten informationen i sig inget större värde.

Den första känslan

- De bästa dragen får man oftast redan när man ser listan. Resten av jobbet går ut på att stärka och konfirmera den känslan, eller slå bort känslan. Jag tycker att man ska kunna tala om HUR hästen vinner, inte att den bara är bäst. Om det sen är ledningen eller att de andra kör ihjäl sig är olika från fall till fall.

Spela enbart för sex rätt

- Jag betonar vikten av att spela enbart för sexrättspotten på V64. Då får du 2,5 utdelningen när du har alla rätt och du behöver inte vinna så många gånger för att du ska tjäna på det i längden.

Ta betalt NÄR du vinner

- Förra året fick jag in en V64 vinst som hade gett 120 000 kr på enkronas radpris. Tack vare att jag spelade enbart för sexrättspotten gav det 300 000 kr istället, så jag envisas med att poängtera det i min krönika. Det viktiga är inte att vinna jämt, det är att ta bra betalt NÄR du vinner

Spiken måste inte vara lite streckad

- På V75 är det inte så viktigt att hitta en spik med låg streckprocent. Det räcker oftast att din spik vinner då utdelningen på full pott brukar bli bra ändå, säger Daniel och fortsätter:

- Däremot så måste du ha med några lopp med hästar som är streckade på under 10 procent för att utdelningen ska sticka iväg.

- Egentligen gäller detsamma på V64 som är ett ruskigt bra spel. Det är mycket småsystem som är med och spelar och du får bra betalt på skrällarna bakom de mest streckade.

Spela med två spikar

- Spelar du ett matematiskt system på V75 bör du ha två spikar. Om du bara har en spik har du inte råd med särskilt många hästar i övriga lopp. Spelar jag reducerade system kan jag ibland spela med en spik och utgångshästar.

Spela reducerade system

Daniel diskuterar inte gärna storleken på system, däremot anser Daniel att reducerade system ger en stor fördel när du tippar. Han säger att det finns dom som anser att stora system inte lönar sig men där håller han inte med.

Matematiska system för 2-300 kronor är oftast bortkastade pengar, då är det bättre att gå ihop några stycken och spela tillsammans.

-Däremot måste du reducera bra, annars kan det vara bortkastade pengar. För reducerade system ger ett försprång som du bör använda dig av, säger Daniel Berglund.

Daniels spelkrönika speglar HUR dragen ska vinna

Varje onsdag och lördag skriver Daniel Berglund en spelkrönika med tips till V64 och V75 på travnet.se.

- I min spelkrönika hoppas jag kunna förmedla en känsla för hur jag tänker och förklara HUR det ska gå till för att mina drag ska vinna. Inte bara lista upp ett antal hästar på ett system. Jag tror att det blir lättare att spela själv när man får till det tänket.

Ta bort överstreckade hästar

- Jag försöker också analysera vilka betrodda hästar som inte ska vara det. Överspelade hästar som Harry Boy streckar mycket och som du tjänar på att inte ta med på lappen. De ger för dåligt betalt i förhållande till vinstchansen.

- Daniels avslag hittar du under rubriken Berglund Baissar i hans krönika.

Det bästa rådet

- Slutligen så vill jag runda av med det bästa rådet. Gå mycket på trav och se mycket på travlopp. ATG funkar det också, men det är näst bäst. Trav är överlägset live.


Av: Erik Ersson, travnet.se

De senaste travnyheterna och bästa
spelverktygen hittar du alltid på travnet.se

www.travnet.se



Travnets Spelskola - Del 2

Jens Sjödén - om statstik i travspel


Jens Sjödén är mannen bakom statistikbibeln, en fullständig sammanställning av alla V75-resultat. Statistikbibeln innehåller siffror runt startspår, distanser och lopptyper. Vilka spår är bäst och vilka distanser som det skräller mest på.

Jens Sjödén jobbar som statistikexpert på Expressen och travsidan.se där han varje vecka gör en V75-analys baserad på statistisk.

- Det ligger mycket svar i statistiken, många gånger har du facit på hand redan innan loppen körts, säger Jens Sjödén.

- Som att favoriten har 33 procents chans i snitt, guldfavoriten har 40 procents vinstchans i snitt och att det blir 2-3 favoriter på V75 i 58 procent av omgångarna. Känner du till sådana siffror så kan du utnyttja det som grund för ditt spel, säger Jens Sjödén.

Strecklistan som utgångspunkt

Jens jobbar alltid utifrån hur spelarna streckat på V75.

- Strecklistan är en stabil och pålitlig rank, den är också den bästa ranken sett över lång tid. En tippare kan variera i kvalitet från gång till gång och i tidningstipsen vet du aldrig om det är en vikarie som tippat under pseudonym, exempelvis.

ABCD - hästar

I statistikbibeln har Jens delat upp hästarna i fyra rankgrupper som han alltid använder. Ranken har alltid utgångspunkt från gällande strecklista till V75. Detta är viktigt att ha med sig när Jens berättar om hur han reducerar V75-system.

A - Rank 1
B - Rank 2-4
C - Rank 5-8
D - Rank 9-15

Spela alltid reducerat

Jens spelar alltid reducerade V75-system. Det ger en statistikspelare möjlighet att använda sig av krav som reducerar mycket i förhållande till hur ofta de inträffar och ändå ger bra betalt om de går in.

- Jag spelar alltid reducerade system och det tycker jag att man ska göra om man inte är har råd att spela raka matematiska system för minst 50.000 kronor.

En bra insatsnivå

Jens tippar för ett bolag som haft sexsiffriga framgångar genom åren, bolaget han representerar spelar för ungefär 3.500 kronor i veckan på V75, säger Jens Sjödén.

- När du får in sexsiffriga vinster kan du hålla på ett tag. Jag räknade på brytpunkten för insatser och anser att det finns två brytpunkter. För 7.000 rader kan du komponera slagkraftiga 2-3 A system, medan du om du har råd att spela för 21.000 rader även kan motivera att spela med 1A kombinationer (system med bara en favorit) som ger desto mer de gånger de går in, säger Jens Sjödén.

Att komponera ett statistiskt V75-system

På sidan 239 i statistikbibeln förklarar Jens ingående tankarna kring ett statistiskt kombinerat system. Beroende på klassen och favoritens streckprocent kan man läsa ut hur många streck man behöver för att överleva respektive omgång.

- Jag använder alltid samma grunder när jag komponerar mitt V75-system, berättar Jens.

Först väljer jag ut det antal hästar jag behöver i varje lopp för att klara, säg fler än 9 av 10 omgångar, säger Jens Sjödén.

I exemplet har Jens valt ut en hårt streckad favorit i stodivisionen som spik. Från det gynnsamma spår fem är hennes statistiska vinstchans hela 53 procent. Då kan en ram se ut så här.

7 x 8 x 4 x 6 x 1 x 9 x 9 = 108.864 rader

- 2-3 A tar ner ramen ganska rejält och det sitter i nästan 60 procent av omgångarna, 63.494 rader.

- 0-3 C hästar, fler vinner sällan. Då är systemet nere på 56.664 rader.

- De starka favoriterna finns i avdelning tre och fyra, i en av dessa väljer Jens att kräva en av två. Systemet är då nedreducerat till 31.164 rader.

Spela inte utan favoriter

Jens varnar för att spela V75-system helt utan favoriter.

- Omgångar där inga favoriter vinner inträffar 1-2 gånger per år och är jättedyrt i förhållande till hur ofta de går in, säger Jens Sjödén.

Tips att tänka på

Det finns många godbitar att hålla ögonen på som statistikspelare, Jens nämner några intressanta.

- Spelarna fokuserar för mycket på kuskar, de bästa kuskarna har inte en överlägsen infriandeprocent, tvärtom blir de ofta överspelade för att de vinner många lopp. En kusk som Conrad Lugauer har exempelvis högre infriandeprocent när han spelas till favorit än många av de etablerade toppkuskarna.

- Spårens betydelse i kortlopp. Spelarna tenderar allt för ofta att tippa den bästa hästen, när man vet att det är spåren som ger utslag i loppen.

- Positionernas betydelse, hästarna som ligger längre bak än tredje par utvändigt vinner bara 18 procent av loppen tillsammans. (fjärde-,femte- och sjätte utvändigt och invändigt).

De bästa positionerna

Av alla tips Jens kan skicka med från statistikbibeln så är han inne på att det bästa är att värdet av ledarpositionen inte helt slagit igenom hos spelarkåren.

- Alla vet att spets är bra, men man kanske inte har klart för sig hur överlägsen ledningen är? Spetschansen är undervärderad, spetshästar vinner mer än favoriter, och betalar ofta ett bättre odds. I snitt vinner ledarhästen hela 45 procent av loppen medan favoriten har 33 i segerprocent, säger Jens Sjödén.

På sidan 207 i statistikbibeln hittar du en tabell som visar hur bra respektive position är. Underlaget är baserat på hela 3668 V75 lopp körda mellan 1997-2006.

Ledningen - 42 procent
Dödens - 13 procent
Rygg ledaren - 7 procent
Andra utvändigt - 6 procent
Tredje invändigt - 3 procent
Tredje utvändigt - 8 procent
Bakifrån (fjärde-,femte- och sjätte utvändigt och invändigt). - 18 procent
Odefinierat - 4 procent

Open Strech har förändrat profilen

Den nya företeelsen med Open Stretch har skapat mycket debatt inom travsverige, Jens berättar hur positionerna gynnas efter förändringen.

- På Open Stretch banor har segrarna från ledningen sjunkit från 43 procent till 30 procent, medan segrarna från rygg ledaren har ökat från 7 procent till 20 procent vilket är en stor förändring, säger Jens.

Klasserna har olika profil

Alla V75-klasser har olika profil, vissa spår är bra i vissa klasser och favoriter har lättare och svårare i somliga klasser. Även skrällar är vanligare i vissa klasser. Jens lyfter fram två enkla och bra exempel.

- När man kör Klass I med autostart över kort distans är det ett typexempel på när spåren har överlägsen betydelse. Spår 2-4-5 vinner 60 procent av loppen och det gäller att välja rätt bland dem. Och det gäller även om det rör sig om mindre betrodda hästar.

- Gulddivisionen skräller sällan och rank 1-4 är väldigt starkt. Jag har sett helgarderingar i guld och vet att det är väldigt dåliga spel i längden då det skräller några få gånger per år.


Av: Erik Ersson, travnet.se

De senaste Travnyheterna och de bästa
spelverktygen hittar du på travnet.se

http://www.travnet.se/



Travnets Spelskola - Del 2

Jens Sjödén - om statstik i travspel


Jens Sjödén är mannen bakom statistikbibeln, en fullständig sammanställning av alla V75-resultat. Statistikbibeln innehåller siffror runt startspår, distanser och lopptyper. Vilka spår är bäst och vilka distanser som det skräller mest på.

Jens Sjödén jobbar som statistikexpert på Expressen och travsidan.se där han varje vecka gör en V75-analys baserad på statistisk.

- Det ligger mycket svar i statistiken, många gånger har du facit på hand redan innan loppen körts, säger Jens Sjödén.

- Som att favoriten har 33 procents chans i snitt, guldfavoriten har 40 procents vinstchans i snitt och att det blir 2-3 favoriter på V75 i 58 procent av omgångarna. Känner du till sådana siffror så kan du utnyttja det som grund för ditt spel, säger Jens Sjödén.

Strecklistan som utgångspunkt

Jens jobbar alltid utifrån hur spelarna streckat på V75.

- Strecklistan är en stabil och pålitlig rank, den är också den bästa ranken sett över lång tid. En tippare kan variera i kvalitet från gång till gång och i tidningstipsen vet du aldrig om det är en vikarie som tippat under pseudonym, exempelvis.

ABCD - hästar

I statistikbibeln har Jens delat upp hästarna i fyra rankgrupper som han alltid använder. Ranken har alltid utgångspunkt från gällande strecklista till V75. Detta är viktigt att ha med sig när Jens berättar om hur han reducerar V75-system.

A - Rank 1
B - Rank 2-4
C - Rank 5-8
D - Rank 9-15

Spela alltid reducerat

Jens spelar alltid reducerade V75-system. Det ger en statistikspelare möjlighet att använda sig av krav som reducerar mycket i förhållande till hur ofta de inträffar och ändå ger bra betalt om de går in.

- Jag spelar alltid reducerade system och det tycker jag att man ska göra om man inte är har råd att spela raka matematiska system för minst 50.000 kronor.

En bra insatsnivå

Jens tippar för ett bolag som haft sexsiffriga framgångar genom åren, bolaget han representerar spelar för ungefär 3.500 kronor i veckan på V75, säger Jens Sjödén.

- När du får in sexsiffriga vinster kan du hålla på ett tag. Jag räknade på brytpunkten för insatser och anser att det finns två brytpunkter. För 7.000 rader kan du komponera slagkraftiga 2-3 A system, medan du om du har råd att spela för 21.000 rader även kan motivera att spela med 1A kombinationer (system med bara en favorit) som ger desto mer de gånger de går in, säger Jens Sjödén.

Att komponera ett statistiskt V75-system

På sidan 239 i statistikbibeln förklarar Jens ingående tankarna kring ett statistiskt kombinerat system. Beroende på klassen och favoritens streckprocent kan man läsa ut hur många streck man behöver för att överleva respektive omgång.

- Jag använder alltid samma grunder när jag komponerar mitt V75-system, berättar Jens.

Först väljer jag ut det antal hästar jag behöver i varje lopp för att klara, säg fler än 9 av 10 omgångar, säger Jens Sjödén.

I exemplet har Jens valt ut en hårt streckad favorit i stodivisionen som spik. Från det gynnsamma spår fem är hennes statistiska vinstchans hela 53 procent. Då kan en ram se ut så här.

7 x 8 x 4 x 6 x 1 x 9 x 9 = 108.864 rader

- 2-3 A tar ner ramen ganska rejält och det sitter i nästan 60 procent av omgångarna, 63.494 rader.

- 0-3 C hästar, fler vinner sällan. Då är systemet nere på 56.664 rader.

- De starka favoriterna finns i avdelning tre och fyra, i en av dessa väljer Jens att kräva en av två. Systemet är då nedreducerat till 31.164 rader.

Spela inte utan favoriter

Jens varnar för att spela V75-system helt utan favoriter.

- Omgångar där inga favoriter vinner inträffar 1-2 gånger per år och är jättedyrt i förhållande till hur ofta de går in, säger Jens Sjödén.

Tips att tänka på

Det finns många godbitar att hålla ögonen på som statistikspelare, Jens nämner några intressanta.

- Spelarna fokuserar för mycket på kuskar, de bästa kuskarna har inte en överlägsen infriandeprocent, tvärtom blir de ofta överspelade för att de vinner många lopp. En kusk som Conrad Lugauer har exempelvis högre infriandeprocent när han spelas till favorit än många av de etablerade toppkuskarna.

- Spårens betydelse i kortlopp. Spelarna tenderar allt för ofta att tippa den bästa hästen, när man vet att det är spåren som ger utslag i loppen.

- Positionernas betydelse, hästarna som ligger längre bak än tredje par utvändigt vinner bara 18 procent av loppen tillsammans. (fjärde-,femte- och sjätte utvändigt och invändigt).

De bästa positionerna

Av alla tips Jens kan skicka med från statistikbibeln så är han inne på att det bästa är att värdet av ledarpositionen inte helt slagit igenom hos spelarkåren.

- Alla vet att spets är bra, men man kanske inte har klart för sig hur överlägsen ledningen är? Spetschansen är undervärderad, spetshästar vinner mer än favoriter, och betalar ofta ett bättre odds. I snitt vinner ledarhästen hela 45 procent av loppen medan favoriten har 33 i segerprocent, säger Jens Sjödén.

På sidan 207 i statistikbibeln hittar du en tabell som visar hur bra respektive position är. Underlaget är baserat på hela 3668 V75 lopp körda mellan 1997-2006.

Ledningen - 42 procent
Dödens - 13 procent
Rygg ledaren - 7 procent
Andra utvändigt - 6 procent
Tredje invändigt - 3 procent
Tredje utvändigt - 8 procent
Bakifrån (fjärde-,femte- och sjätte utvändigt och invändigt). - 18 procent
Odefinierat - 4 procent

Open Strech har förändrat profilen

Den nya företeelsen med Open Stretch har skapat mycket debatt inom travsverige, Jens berättar hur positionerna gynnas efter förändringen.

- På Open Stretch banor har segrarna från ledningen sjunkit från 43 procent till 30 procent, medan segrarna från rygg ledaren har ökat från 7 procent till 20 procent vilket är en stor förändring, säger Jens.

Klasserna har olika profil

Alla V75-klasser har olika profil, vissa spår är bra i vissa klasser och favoriter har lättare och svårare i somliga klasser. Även skrällar är vanligare i vissa klasser. Jens lyfter fram två enkla och bra exempel.

- När man kör Klass I med autostart över kort distans är det ett typexempel på när spåren har överlägsen betydelse. Spår 2-4-5 vinner 60 procent av loppen och det gäller att välja rätt bland dem. Och det gäller även om det rör sig om mindre betrodda hästar.

- Gulddivisionen skräller sällan och rank 1-4 är väldigt starkt. Jag har sett helgarderingar i guld och vet att det är väldigt dåliga spel i längden då det skräller några få gånger per år.


Av: Erik Ersson, travnet.se

De senaste Travnyheterna och de bästa
spelverktygen hittar du på travnet.se

http://www.travnet.se/



Travnets Spelskola - Del 3
Anders Malmrot:
- hur Travtjänsten spelar






Anders Malmrot jobbar som chef på Travtjänsten som levererar travtips via telefon till spelare i Sverige. Anders har ansvaret för att granska alla tips innan de går till kund och han gör både tips och värmningar till Travtjänstens produkter. I den här artikeln delar Anders med sig av Travtjänstens filosofi och hur du kan utveckla dig själv som spelare.

- Jag har varit på trav nästan sedan jag föddes och spelat så länge jag har nåt upp till luckan, berättar Anders Malmrot.

Analysera ett travlopp

Anders inleder med att berätta hur han resonerar när han ska analysera ett travlopp.

- Jag börjar med att kolla upp hästen på band eller lopparkivet, i bästa fall har jag egna synintryck från ett besök på travbanan. Det gäller att skaffa sig en uppfattning om vilken typ av häst det är, säger Anders Malmrot.

När Anders skaffat ett intryck av hästen är prestationer i tidigare starter viktiga.

- Därefter slår jag i statistiken och kollar gamla lopp på hur hästen agerat från liknande spår och lägen.

Att lista ut vilken häst som tar ledningen är en av de viktigaste nycklarna till framgång för en travspelare.

- Jag kan inte nog betona hur viktigt det är att leta fram spetshästen, speciellt nu på snabba sommarbanor är det viktigt att ha med hästar som sitter placerade långt fram i fältet, säger Anders Malmrot.

Hur många hästar kollar du upp?

- Det är olika beroende på omgång, till V64 eller V75 så kan jag kanske 70-80 procent av hästarna som startar. Till en vanlig vardagsomgång kan det behövas fler band eller genomgångar i lopparkivet, säger Anders Malmrot.
Bli expert inom din region

- Som spelare är du ju olika mycket påläst i vissa regioner, där har du ett försprång då du känner till de olika hästarnas egenskaper, säger Anders Malmrot.

Känner du till en häst sedan tidigare vet du om den är bra i grunden även om raden är dålig.

- Därför kan Travtjänsten rekommendera hästar som vi vet är bra i grunden men kanske har svikit under en period, de blir då bortglömda. Nu finns där kanske positiva träningsrapporter eller ändringar som tyder på dold form trots en dålig rad, säger Anders Malmrot.

Alla som jobbar på Travtjänsten är inte experter över hela Sverige, det kan vara bättre att du lär dig de banor där du helst spelar.

- Vi som jobbar på Travtjänsten har ett likriktat tänk och har varit med länge och sett väldigt mycket trav. Vi jobbar också med olika regioner så att vi har rätt man på rätt plats, säger Anders Malmrot.

Vinna på Dagens Dubbel

Anders eget favoritspel är Dagens Dubbel. Här berättar han om hur Travtjänsten lägger upp sitt spel och vad man ska tänka på när man spelar dagens dubbel.

På söndagar är spelarna trötta

- Travtjänsten levererar tips till alla riksspelen, men personligen så föredrar jag Dagens Dubbel mest. Jag har ingen dag som jag tycker särskilt mycket om, det ska i så fall vara på söndagar. Då är det bättre omsättning än på veckorna men folk är lite trötta efter V75. Tävlingarna går också på banor där spelarkollektivet har sämre koll och i större utsträckning litar på Harry påsarna, där finns ofta bra spelvärde, säger Anders Malmrot.

Grundtesen 3 gånger insatsen

- På Travtjänsten har vi en tes där vi säger att vi inte ska spela kombinationer som inte ger mindre än grundinsatsen x 3 tillbaka. D.v.s att spelar vi för 700 kr ska varje kombination ge minst 2100 kronor tillbaka, säger Anders Malmrot.

Spel med favoriten

- Spelar vi med favoriten i den ena avdelningen så spelar vi kanske bara med en eller två kombinationer i den andra avdelningen, säger Anders Malmrot.

Exempel:

- Ett exempel är när vi spelade med Korvet Klintholm under V75 i samband med Kungapokalen. Vi spelade med Brian Key i flera komber då det fanns ett spelvärde tillsammans med Adrian Chip och Wellino Boko. Men mot Korvet Klintholm var den mest spelvärda komben Dust All Over och det var ett bra exempel på när man spelar mot bra odds, säger Anders Malmrot.

Satsa på spelvärda komber

Travtjänsten spelade bara en kombination mot favoriten trots att man inte rankade hästen etta.

- Även om vi rankat Dust All Over bakom Adrian Chip och Wellino Boko så tog vi bort dessa komber. Man måste kunna ta bort överspelade kombinationer och favoriter för att gå med vinst i längden, säger Anders Malmrot.

Ibland är det trots allt motiverat att spela på favoriterna.

- Det kan se upplagt ut för kombinationer till underodds, men personligen står jag nog hellre över då, säger Anders Malmrot.

Spela på V75

En bra taktik, särskilt på sommaren är att bygga ditt V75 system runt en spik som sitter i ledningen. Och gärna då i ledningen, det behöver inte nödvändigtvis vara den mest betrodda i loppet.
Ett av två drag

- Travtjänsten ställer nästan alltid krav på att ett av två drag ska vinna. Och därefter spelar vi systemet på två kuponger. Det kan vara hästar som vi tycker hamnat för långt ner i strecklistan med flera plus som talar för den hästen. Sedan får det gärna finnas negativ information på de mer streckade hästarna i loppet, säger Anders Malmrot.

Exempel:

- När Maid For Tag vann på Örebro var det ett bra exempel. Vi har alltid hållit hästen som extremt startsnabb och hon var påtänkt för Oslo Grand Prix vid en bra insats. Tigger å sin sida skulle gå med skor då hon inte är lika startsnabb, hon hade innerspår på Örebro och hade stått över en del. Det var sjukt konstigt att inte hästen var mer betrodd, funderar Anders.

Men det är inte alltid som travtjänstens tips går in.

- På V65 den 12 maj startade Cobra Kejs (färsk V75 vinnare). Vi bedömde honom som överstreckad och Elviria (skulle gå med skor) tog vi också bort. Man måste våga ta bort överspelade hästar och även våga förlora på dem ibland för att gå med vinst i längden. Dessa två var bra för dagen och slutade etta och tvåa men var väldigt hårt betrodda på strecken i förhållande till chans, säger Anders Malmrot.

Tankar runt spelstrategier

Travtjänsten spelar många systemförslag varje dag och tanken är inte att våra kunder ska spela dem rakt av. Men att spela med dragen och använda ranken som ofta är otroligt pricksäker samtidigt som du toppar med de egna idéerna, det är vasst.

- Vi har som målsättning att sätta alla drag, men en träffprocent på vart tredje eller vart fjärde drag är godkänt. Då de ofta har stort spelvärde så är det i grunden en vinstgivande strategi i längden. Även om inte dragen vinner varje gång så känner ju folk om det är en bra idé, vi har kanske pushat för en femprocentare som gör ett bra lopp, säger Anders Malmrot.

Satsa på spelvärda hästar

När du spelar på spelvärda hästar är inte kravet att de vinner varje gång, men det är viktigt att de drag man letar fram gör bra prestationer.

- Det viktiga är att vi hamnat rätt och det händer att nöjda kunder hör av sig nästa gång dragen startat och vunnit då istället, så det är ofta bra att hålla i vissa hästar i flera starter, säger Anders Malmrot.

Lär dig hästarna

Travtjänsten har alltid en man på plats på banorna som kollar värmningar.

- För att du ska bli bra på att bedöma hästar i värmningarna så gäller det att se mycket trav. Och att följa hästen i flera starter. En del hästar kanske alltid värmer dåligt men skärper sig i lopp, andra hästar kanske värms med skor och körs barfota i loppen, säger Anders Malmrot.

Spela reducerade system

Reducerade system ger ett försteg och Anders själv använder gärna Travnet Xpert.

- Jag måste passa på att plussa för Travnet Xpert. Har du råd att spela ett reducerat V65 system för 2-3.000 kronor så får du väldigt slagkraftiga system. Jag har haft fina framgångar med det upplägget, säger Anders Malmrot.

Anders bästa tips

Anders avslutar med att dela med sig av sina bästa tips för dig som vill utvecklas som spelare. Se mycket lopp och lär dig hitta spelvärden.

- Åk på mycket trav och bildade dig en egen uppfattning om varje häst, ögat slår örat. Det man själv har sett är alltid bättre än det man får höra, säger Anders Malmrot.

- Lär dig läsa strecklistan. Där ser du om hästens kapacitet och intrycket för dagen gör att hans odds eller streckprocent är spelbart, säger Anders Malmrot.


Av: Erik Ersson, travnet.se

De senaste travnyheterna och bästa
spelverktygen hittar du alltid på travnet.se

http://www.travnet.se/



Travnets Spelskola - Del 4

Marcus Lindgren levde som spelare på heltid och myntade begreppet
vinsttrött när han vunnit så mycket pengar att han kunde sluta
spela och dra sig tillbaka.

I Travnets Spelskola ger han dig tips om hur du blir en ännu bättre travspelare.

I Spelskolan del 4 berättar Marcus hur du ska
tänka för att bli en vinnare på trav.




Så tänker en vinnare

Marcus Lindgren är mannen som myntade det bevingade uttrycket "Vinsttrött", något han har fått utstå en hel del kritik för. I Travnets spelskola berättar han öppenhjärtigt om begreppet vinsttrött och hans korta men framgångsrika karriär som professionell spelare.

Numer lever Marcus ett liv i hälsa och harmoni. Tillsammans med Anders Ström driver han framgångsrika stall Ecurie Courant.

- Jag står fortfarande för mitt uttalande annars hade jag ljugit för mig själv. Jag blev vinsttrött och tyckte inte att det var roligt längre, eller att det fanns någon utveckling i mitt spelande. Sen har jag fått höra att jag inte är ödmjuk och det är en felaktig tolkning. Jag har alltid velat hjälpa folk och därför kan jag dela med mig av mina tankar.

Överodds är nyckeln

Marcus inleder med ett resonemang runt spelteori:

- Det är avgörande att du inte letar vinnare utan att du letar överodds, inleder Marcus.

Bli expert på att bedöma vinstchanser

Du måste bli expert på att bedöma varje hästs vinstchans i ett lopp. Den totala sannolika vinstchansen i ett lopp är alltid 100 procent och varje häst delar på en bit av den.

- Du måste kunna göra en sannolikhetsbedömning av alla hästarna och bara spela på hästar som ger ett odds som är högre än den sannolika vinstchansen när de vinner, säger Marcus.

Trots att ATG har ett 20 procentigt vinstavdrag på vinnare och platsspel och 25 procent på Dagens Dubbel så går det att hitta spelvärda odds.

- Det GÅR att hitta överodds i Sverige, men då det inte finns fasta odds så är det ofta ett problem i Sverige då du inte förrän väldigt sent vet vilket odds du får, säger Marcus.

När Marcus resonerar gör han det utifrån storspelarens perspektiv. Hans insatsnivå påverkade oddsen i den svenska vinnarspelspoolen. Om du spelar mindre insatser så påverkar du inte oddsen i samma utsträckning.

- Om du ska vinna i det långa loppet måste du egentligen ha ett fast odds så att du känner till avkastningen på den häst du spelar. Därför är totalisatorspel egentligen förkastligt om inte omsättningen är så hög att oddsen står sig när du placerar ett stort spel, säger Marcus.

Exempel:

- Om du taxerar en hästs vinstchans till 33 procent och spelar den hästen till 4 gånger pengarna så är den ett bra spel. Går den ner till 3.10 så är den ju knappt spelbar, medan om den sjunker ytterligare, till 2.80 är helt ospelbar och garanterar förlust i längden, förklarar Marcus.

Att leva på hästspel är ingen slapp livsstil

Att leva på spel kan låta som en glamourös och sorglös livsstil, något som Marcus bedyrar inte är fallet:

- Du måste vara extremt seriös om du ska spela för att vinna!

Marcus är inte besatt av speldjävulen utan hans spelskicklighet har sitt ursprung i kärleken till hästarna och drevs av hans målmedvetenhet.

- Jag var aldrig särskilt intresserad av spelet som sådant. Men jag utnyttjade något som jag var duktig på och använde det för att tjäna pengar, säger Marcus.

Mindset - vad kännetecknar en vinnare

För att bli en framgångsrik spelare måste du ha en vinnande inställning och ett vinnande beteende, Marcus använder begreppet Mind Set för att beskriva inställning.

- Ditt Mindset är något som du till stor del bestämmer själv, många spelare har nog svårt att stå emot speldjävulen och har det att brottas med också när de ska försöka vinna på spelet, jag önskar att folk slapp ha den inställningen, funderar Marcus.

Spelsuget en stor fara

Spelsuget är en stor fara för den som vill satsa på en framgångsrik spelarkarriär.

- Folk måste vara BRUTALT ÄRLIGA med sig själva, så fort dom känner att dom bara MÅSTE spela så måste dom söka hjälp, professionell hjälp. Med det menar jag inte en psykolog i normal mening, utan någon form av coach som kan hjälpa till med rätt fokus. Du måste ha ditt Mindset rätt om du ska kunna vinna, understryker Marcus.

FÅ spel är nyckeln

Att spela i varje lopp och på varje spelform kännetecknar inte en vinnare. Du måste välja din strategi och bara spela när du får gynnsamma odds.

- Spela så FÅ spel som möjligt, betonar Marcus.

Marcus själv valde att fokusera på Dagens Dubbel. Ett spel med relativt få kombinationer, hög omsättning där det ändå gick att hitta regelbundna överodds. Det har skrivits att Marcus vann alla veckor utom en sista året som aktiv spelare.

- Jag spelade bara på onsdagar och lördagar. Och jag har blivit felciterad runt detta tidigare. Att jag bara skulle ha gått i förlust en vecka sista året stämmer egentligen inte. 3-4 veckor hade jag semester och då vann jag inte alls, och 3-4 veckor så gick jag kanske jämnt upp Däremot förlorade jag bara en eller två veckor det sista året jag spelade, korrigerar Marcus.

Bokför ditt spel

Bokföring inom spel brukar kallas money management. Det anses av alla spelteoretiker vara otroligt viktigt och Marcus instämmer:

- Att bokföra ditt spelande är en av de allra viktigaste vägarna till framgång. Hur ska du annars kunna driva en framgångsrik verksamhet om du inte har koll på pengaflödet?

Bokföringen har hjälpt Marcus hålla koll på sitt spelmönster över tiden, och han vet att det varit framgångsrikt.

- Jag har bokfört allt mitt spel sedan jag var 15 år och om jag inte minns fel så har jag bara förlorat under ett eller två år, och det var tidigt i karriären, berättar Marcus.

Se långsiktigt

Det gäller att du ser långsiktigt på ditt spelande. Tillväxten kommer automatiskt om du får kontinuitet i dina vinstgivande spel.

- Om du ska bli en bra spelare är det väldigt viktigt att du tittar på avkastningen. Spelar du för 1000 kronor på en dag och får en bruttovinst på 1200 kronor så ger det en 20 procentig avkastning över tiden, säger Marcus.

Ökad omsättning ökade vinster

Det går att förfina din oddssättning till en viss gräns och på så sätt maximera dina vinster. Det är dock inte det huvudsakliga styrmedlet för stora vinster.

- För varje procentenhet du kan optimera ditt spelande ökar vinsten exponentiellt över tiden, men det huvudsakliga styrmedlet för högre vinster är att öka omsättningen, förklarar Marcus.

Sikta på säker avkastning

Det är absolut inte samma sak som att du spelar för högre insatser än din bankrulle (spelkassa) klarar av och spelar för pengar du inte har råd att förlora.

- Du måste ta bort slumpen till så stor grad som möjligt från ditt spelande. Ditt spel ska sikta på en säker avkastning och basera spelet på din egen skicklighet, understryker Marcus.

Se på spelet som företagande

Marcus jämför professionellt spelande med företagande, det rör sig om att bedriva en ekonomisk verksamhet som ger vinst.

- Se på ditt spelande som ett företagande, en bra och säker avkastning är A och O, inte minst för ditt eget psykiska välbefinnande, säger Marcus.

Kan alla bli duktiga spelare?

- Nej, jag tror inte det säger Marcus och drar på svaret. Jag har levt i tron att alla har samma förutsättningar att lyckas om man ger sig den på det, men jag har fått omvärdera det. Alla har inte samma möjligheter att bli framgångsrika på alla områden, säger Marcus eftertänksamt.

Vinner du inte gör du FEL

Det låter mycket enkelt när Marcus säger det, vinner du inte så gör du något fel. Att ändra på dina brister må inte vara gjort över en natt, men de flesta spelare kan reflektera över sina spel och se vad de måste ändra på.

- Däremot så skulle många spelare kunna BLI duktiga om man fejsade sig själv. Det gäller att släppa prestigen och sluta skylla ifrån sig, den enda anledningen till att du inte vinner är att du gör något fel, betonar Marcus.

Sök proffshjälp

Om du verkligen vill satsa seriöst, var inte rädd för att ta hjälp.

- Att spela på hästar är tävling på högsta nivå, som spelare kan du mycket väl ha nytta av att ta hjälp av en idrottspsykolog för att ställa in ditt Mindset på rätt våglängd, säger Marcus.

Bara DU kan göra dig själv framgångsrik

Ansvaret för att bli framgångsrik ligger bara hos dig själv.

- Jag vill verkligen visa folk att det går att vinna, men du måste sluta skylla ifrån dig och förbättra dina egna brister, avslutar Marcus.


Av: Erik Ersson, travnet.se

De senaste travnyheterna och bästa
spelverktygen hittar du alltid på travnet.se

http://www.travnet.se/



Travnets Spelskola - Del 5

Marcus Lindgren levde som spelare på heltid och myntade begreppet
vinsttrött när han vunnit så mycket pengar att han kunde sluta
spela och dra sig tillbaka.

I Travnets Spelskola ger han dig tips om hur du blir en ännu bättre travspelare.

I Spelskolan del 5 berättar Marcus om
Dagens Dubbelsystemet som gjorde honom vinstrött.



Vinna på Dagens Dubbel

Marcus levde som framgångsrik professionell spelare under fyra år i början av 2000-talet.

- Jag spelade i stort sett bara Dagens Dubbel, där kan man vikta oddsen mot chansen och oddsen står sig bättre på DD om man spelar stora med insatser, inleder Marcus.

För att försäkra sig om en säker och kunskapsbaserad avkastning krävdes dels ett vasst system och knivskarpa analyskunskaper. Men dessutom krävdes det hög omsättning, Marcus målkurs för avkastningen var nämligen inte högre än 10 procent.

- Om du vill leva på ditt spel i Sverige så måste du fokusera på spel som Dagens Dubbel och V75. Det är där omsättningen är så hög att oddsen inte påverkas i alltför hög grad av stora insatser, fortsätter Marcus.

Marcus Dagens Dubbelsystem

När jag spelade seriöst så tog jag och en god vän, Anders Ström fram ett dataprogram för Dagens Dubbel. Mitt jobb var att göra en korrekt sannolikhetsbedömning och mata in den. Dataprogrammet försåg mig sedan med de odds mina sannolikhetsbedömningar motsvarande, utan skatteavdrag.

Odds kontra spelbarhet

- Sedan jämförde programmet oddset mot spelbarheten för respektive komb i realtid mot ATG-oddsen, berättar Marcus.

Vissa kombinationer gav ett överodds, säg 120 procent tillbaka eller underodds som bara gav 80 procent tillbaka, fortsätter Marcus.

Programmet värderade sedan chansen att en kombination skulle inträffa och det fanns olika grader av överodds. Om en kombination inträffar 1 gång på 10 men ger oddset 12,5 så är det ett överodds på 25 procent, då är det spelbart, säger Marcus.

Mindre sannolikhet kräver högre odds

- Om kombinationen är väldigt osannolik ska överoddset vara ännu högre. Säg att kombinationen inträffar 1 gång på 100 så måste överoddset vara ännu högre, säger Marcus.

Antalet kombinationer

- Som lägst spelade jag 10 kombinationer och som högst kanske jag spelade 60-70 per omgång. Men i snitt låg det runt 30 kombinationer. Och jag spelade aldrig underodds.

- Det här med att Anders och jag ventilerade mycket kring spelteorier är också något som jag vill lyfta fram. Hitta någon som är på samma nivå - eller lite högre än dig själv att samarbeta med kring ditt spelande. Det är mycket enklare att utvecklas i sådana miljöer, jämfort med om du står ensam.

- Detta gäller allt, från sannolikhetsbedömningar till rena chansvärderingar inom spelet. Men lika applicerbart på nästan varje aspekt av livet. Att i vissa lägen ha någon att bolla med kan ge viktiga procentfördelar.

- Det blev sällan underodds:

Trots spelavdrag så hävdar Marcus ett intressant faktum.

- Mot slutet blev jag blev så enormt duktig på att bedöma varje enskild hästs vinstchans att det nästan aldrig enligt mina chansvärderingar blev underodds på Dagens Dubbel, säger Marcus, tvärtemot vad man kan förledas att tro.

Att en Dagens Dubbel kombination är underbetald om du multiplicerar vinnaroddsen betyder inte att den är ett dåligt spel enligt en korrekt chansbedömning.

- Folk kan säga att det blev ett underodds på DD när vinnaren i båda loppen gav 6 gånger pengarna och DD-oddset var 25 gånger, men enligt min vinstchansbedömning kunde det ändå vara ett spelbart och bra odds, säger Marcus och fortsätter:

- Och jag måste säga att det var väldigt sällan som det blev omöjligt att spela och kombinationer som gav ett underodds, konstaterar Marcus.

Insatsens storlek

Under de fyra år som jag framgångsrikt spelade på heltid jobbade jag med insatser på mellan 30.000-300.000 kronor per omgång. Men det är självklart procentuellt, så för en person som spelar med en annan kassa skulle man kunna räkna om det till 300-3.000 kronor per omgång.

- Du kan inte göra ett datasystem för travspel där du bara tänker matematiskt utan du måste även kunna lägga in mjuka faktorer som kuskens påverkan på vinstchansen i beräkningarna, säger Marcus.

För att vinna på trav måste du även ha en insatsstrategi, det håller inte att bara kasta in en hundring när du hittar ett roligt DD-odds.

- Spelar du seriöst på samma sätt som jag gjorde så krävs ett system för hur du ska optimera dina vinster, förklarar Marcus.

Insatsen beräknas utifrån en kombination av hur stor sannolikhet det är att kombinationen inträffar, oddset på kombinationen och antalet komber. Insatsens storlek placeras sedan utifrån din bankrulle/spelkassa.

- Det är extremt viktigt att du gör en korrekt sannolikhetsbedömning, hamnar du fel på fem procent på en häst i ett lopp så kan hela den omgången var förstörd, varnar Marcus.

Korrekt bedömd sannolikhet och en stabilitet på sikt var viktigare än att göra ett stort inslag på ett högt odds vid varje enskilt spel.

- Min målkurs var tio procents avkastning på mitt spel, men som du kanske förstår så slutade det betydligt bättre, säger Marcus.

Vinnare och Plats

För proffsspelaren finns ett bekymmer utöver att hitta bra odds. Spelbolagen tillåter inte hur höga insatser som helst, men även i ATGs totalisatorpool finns ett problem om omsättningen är för låg:

- Om du som professionell spelare ska spela vinnare och plats hos ATG så är det viktigt att omsättningen är tillräckligt hög, annars påverkar du själv dina odds när du placerar tunga insatser. Elitloppshelgen är drömmen för en storspelare, när oddsen inte påverkas i alltför hög grad även om du kliver in med en rejäl summa, säger Marcus.

Även om du kanske inte spelar så stora insatser att du själv påverkar ditt odds så är det av högsta vikt att vänta så länge som möjligt innan du spelar. Uppmärksammas till exempel din idé av värmningsexperten i ATG live så kan oddset dyka fort.

- Lämna inte in ditt vinnarspel förrän verkligt sent då det är oddset som bestämmer om en häst är spelvärd. Även om du tror att en häst vinner så ska du inte spela den om oddset är för dåligt, betonar Marcus.

Platsspelet kan vara svårt att angripa då oddset är beroende av vilka andra hästar som placerar sig. Utländska spelbolag tar sällan emot stora insatser enligt Marcus.

- Plats är exakt samma spel som vinnarspel. Men spelar du plats hos ATG så är det ett större mått av slump inblandat då oddset är beroende över vilka övriga hästar som placerar sig. Platspotten är också oftast för liten för att du ska kunna göra stora spel i de svenska potterna, säger Marcus.

Head to Head

Head to Head är en spelform där du ska tippa vilken av två utvalda hästar som kommer först i mål. HTH är en spelform där du kan få betalt för värmningsintryck och bra information. Då ditt spelobjekt bara måste slå en motståndare finns goda möjligheter att hitta spelvärda hästar.

- Utländska spelbolagen erbjuder odds på HTH men där går det knappt att vinna något om man är storspelare. Head to Head är ett utomordentligt spel, men de flesta spelbolagen är så fega så man kan inte spela så hårt, avslutar Marcus.


Av: Erik Ersson, travnet.se

De senaste travnyheterna och bästa
spelverktygen hittar du alltid på travnet.se

http://www.travnet.se/



Travnets spelskola - Del 6

Marcus Lindgren levde som spelare på heltid och myntade begreppet
vinsttrött när han vunnit så mycket pengar att han kunde sluta
spela och dra sig tillbaka.

I Travnets Spelskola ger han dig tips om hur du blir en ännu bättre travspelare.

I Spelskolan del 6 berättar Marcus om
Analyser av travlopp och hur du spelar V75.

Marcus om Analysen

När Marcus Lindgren framgångsrikt jobbade som professionell spelare hade han flera uppdrag vid sidan av spelet.

- Jag hade flera andra jobb under de fyra år som jag spelade professionellt. Jag var bland annat VD på DMH som ägde Travtjänsten och travnet.se under en kort del av den tidsperiod vi pratar om, inleder Marcus.
Spelade bara på onsdag och lördag

Marcus la ändå mycket tid på att studera inför de två veckodagar då han fokuserade huvuddelen av sitt spel. Marcus fokuserade på Dagens Dubbel på onsdag och lördag.

- Jag la mycket tid till onsdagstävlingarna under måndag, tisdag och onsdag, berättar Marcus.

- Torsdag, fredag och lördag ägnade jag till att läsa på inför Dagens Dubbel på V75-tävlingarna, så det var inte så glamouröst som man kan tro.

Se loppen live

Marcus är tydlig med en sak, trav är bäst på plats och tävlingar ska ses live, inte på ATG-Live.

- För mig är hästarnas rörelseschema det vikigaste. Jag får inte samma feeling av hästarna på ett band som jag får om jag ser tävlingarna live, säger Marcus.

Marcus strävade att befinna sig på banan där han fokuserade sina spel.

- Jag var alltid på plats på Solvalla på onsdagarna och V75-omgångarna på lördagarna. På så sätt hade jag alltid färska intryck från de hästar som startade på rikstoton. När jag var på banan så fick jag chansen att se alla lopp live och värmningarna till alla loppen. Därefter tittade jag alltid på repriserna från varje lopp, berättar Marcus.

Såg inte alla hästarna på band

Några hästar som Marcus inte hade egna synintryck från var värda att kolla upp varje vecka. Men det var ett andrahandsalternativ.

- Därutöver såg jag kanske bara tio lopp eller tio band inför varje omgång. Jag tycker att bilden från TV:n ljuger, förklarar Marcus.

För egna anteckningar

Marcus förde själv anteckningar i sina travprogram runt varje häst, men använde sig även av Travfakta som du hittar på travnet.se

- Jag hade min egen Travfakta med kommentarer i mina program, förutom det så använde jag Travfaktan från travnet.se som är en utomordentligt bra produkt, säger Marcus.

Var sparsam med kuskintervjuer

Något Marcus är tveksam till är kuskintervjuer, där litar han istället på sitt eget omdöme.

- Kuskintervjuer struntade jag totalt i, där gäller det att ha ett så stort branschkännande att du vågar lita på dina egna intryck och inte lyssna på kuskarnas dravel, säger Marcus bestämt.

Var vaksam på kunniga tränare

Marcus har en viktig riktlinje som han delar med sig av och som har legat till grund för många spelframgångar.

- När en häst som är bra och har en bra tränare har gjort två dåliga starter så börjar folks intresse minska, då går oddsen automatiskt upp. Det finns inte i deras värld att ställa ut hästen i en tredje start utan att ha fått ordning på det, förklarar Marcus.

Exempel:

- När Stig H Johansson startade Pirate Copy på V75 på Färjestad 2005 så var den hästen streckad på bara 3 % av V75-kupongerna. Han hade en dålig rad och stod i ett väldigt högt odds på vinnarspelet, 36.20. Jag räknade med att om Stig H ändå väljer att starta så har han gjort de ändringar som behövs och jag behövde bara taxera hästens vinstchans till 4 procent för att det skulle löna sig för mitt sätt att spela. Pirate Copy var helt ospelad på Dagens Dubbel så den dagen vann jag väldigt mycket pengar. För övrigt en av mina sista speldagar, berättar Marcus.

Spela inte på favorithästar och kuskar

Professionellt spel ska grunda sig på värderingar av vinstchanser och spelbara odds, inte grunda sig på vilka känslor du som spelare har gentemot hästar och kuskar. Därför är Marcus tydlig med en sak:

- Det går inte att ha favorithästar eller favoritkuskar!

Lyssna på kunniga tipsters

Marcus anser att tips kan vara värdefulla på vägen mot framgång i spel. Men tipsen ska vara från skickliga källor som både har kännedom om hästarna men även förståelse för sannolikhet och spelvärde.

- Du ska absolut lyssna på tips, även om du gör din egen slutbedömning. Travtjänsten och Ögat tycker jag är de två bästa tipstjänsterna och de har gått bra över tiden, säger Marcus.
Spel på V75

V75 är ett bra spel som ofta ger hög utdelning de gånger du har rätt ute. Det är dock en svår spelform och inte ens med stor skicklighet kan du garantera ett jämnt inflöde på kontot.

- Vid spel på V75 som är ett multikombinationsspel är det mycket enklare att hitta enorma överodds. Däremot så är det svårt att få stabilitet i liret, säger Marcus.

Använd inte hela spelkassan till V75

Därför rekommenderar Marcus att V75 inte är basen om du ska spela professionellt, utan en spelform som kräver färre kombinationer. I hans fall var det alltså Dagens Dubbel som var motorn som drev hans framgångsrika vinstmaskin.

- Mitt råd till dig som satsar på att bli framgångsrik på V75 är att inte spela för mer än 20 procent av din totalomsättning, kanske så lite som 10 procent. Vinner du på V75 så är det bara en bonus, säger Marcus.

När du har ett stabilt inflöde och en trygg grund i din spelkassa kan du även gradvis öka insatserna på V75.

- Om du är framgångsrik på det övriga liret så kan du så sakteliga öka dina insatser, skynda långsamt, säger Marcus.

Betala mer för sannolika rader

När du spelar V75 så är det att föredra om du kan reducera ditt system. Alla kombinationer är inte lika troliga att de inträffar, men Marcus varnar för att reducera alltför hårt.

- Att spela V75 helt matematiskt blir väldigt dyrt i längden. Raka oreducerade system optimerar inte vinstchansen, men man ska inte krångla till det för mycket.

Man vill heller inte heller betala lika mycket för hästar med låg sannolik vinstchans som hästar med hög sannolik vinstchans, förklarar Marcus.

En bra systemstorlek

Förutom goda kunskaper runt hästarnas vinstchanser och systemkonstruktion måste du även ha ett tillräckligt stort system. Du ska inte låta dina vinstchanser bygga på stora delar tur och chanstagningar.

- Jag skulle rekommendera att man inte spelar V75 om man inte har råd att spela med 2-3000 kronor i insats. Det räcker till en systemram som håller om du är rätt ute. Då är det bättre att börja från grunden och bygga en spelkassa genom att spela vinnare, plats eller Dagens Dubbel, avslutar Marcus.


Av: Erik Ersson, travnet.se

De senaste Travnyheterna och de bästa
spelverktygen hittar du på travnet.se

http://www.travnet.se/
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td