Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   ALLT OM TRAV! (här kan man snacka allmänt om allt) (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/20312-allt-om-trav-haer-kan-man-snacka-allmaent-om-allt/)

Viroid 2014-05-09 20:32

Citat:

Ursprungligen postat av draken (Inlägg 341290)
Inom vilka sporter har det jämnats ut?. Inom hur många sporter tävlar män och kvinnor mot varandra. Hur många kvinnor tror du skulle idrotta överhuvudtaget på toppnivå om de skulle tävla mot männen på samma villkor. Var inte löjlig för fan. Kul med lite debatt men att dra in jämställdhet inom idrott funkar inte någonstans utom just inom sporter som trav där djur är inblandade eller där det inte behövs någon fysik alls. Skärpning kvinna. Var drar du gränsen för gubbslem. Jag är 45.
Om jag inte minns fel så tävlas det i separata stolopp ibland också men du kanske tycker att de ska möta hingstarna redan från 2 årsålder för att det ska bli jämställt där också eller:rant:

Inom så gott som samtliga olympiska idrotter är det idag en betydligt jämnare könsfördelning än det var för några decennier sedan. Inom mänsklig idrott tävlar inte män och kvinnor mot varandra, eftersom män generellt sett blir väsentligt större. Däremot så tävlar man mot varandra inom dressyr, banhoppning och fälttävlan.

Och jämställdheten hör hemma i den här frågan, för det var just en tjej som rider monté som ledsnat på att få höra av män att de skulle kanske prova på att rida i bikini för att locka fler män till sporten... Det säger en hel del om hur det är fatt i sporten. Och det är den attityden som är det gubbslemmiga. Om man sedan är 22 eller 72 spelar inte så stor roll, kan man inte respektera tjejer som jämställda männen utan måste förnedra och trakassera har man förhoppningsvis passerat zenit i karriären nu.

Jag är övertygad om att många fler tjejer kommer att äga hästar, träna hästar och köra hästar inom en inte allt för avlägsen framtid.

För övrigt så tävlar tvååringar inte i separata klasser för ston respektive hingstar/valacker, utan gemensamt. Se t.ex. Svensk uppfödningslöpning. Det är först som treåringar man skiljer på dem.

draken 2014-05-09 20:35

Såklart har jag rätt. Kvinnor har all rätt i världen att leka idrott på sin nivå men blanda inte in jämställdhet. Det kan gälla i förhållande med mat,disk,barn och lika lön för lika arbete men drar man in idrott då är man helt ute och cyklar.
Då ska man tävla mot varandra med samma villkor. Då är det jämställt.

Viroid 2014-05-09 20:51

Citat:

Ursprungligen postat av draken (Inlägg 341305)
Såklart har jag rätt. Kvinnor har all rätt i världen att leka idrott på sin nivå men blanda inte in jämställdhet. Det kan gälla i förhållande med mat,disk,barn och lika lön för lika arbete men drar man in idrott då är man helt ute och cyklar.
Då ska man tävla mot varandra med samma villkor. Då är det jämställt.

Men det är ju det man gör inom travet! Varför skall då tjejer få höra att de skall tävla i bikini? Inte fasen ber man Erik och Björn köra i badbyxor för att locka fler kvinnor till sporten...

Flickepojken 2014-05-09 21:11

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 341311)
Men det är ju det man gör inom travet! Varför skall då tjejer få höra att de skall tävla i bikini? Inte fasen ber man Erik och Björn köra i badbyxor för att locka fler kvinnor till sporten...

Det är ett mysterium för mig varför män skall ha sexuella kommentarer på saker, finns ju inget oattraktivare än just det :whistling:

Flickepojken 2014-05-09 21:17

http://toklandet.files.wordpress.com...pg?w=200&h=300

Bara måste. Tack Wagner för denna! Hehe

:offtopic:

Lillis 2014-05-09 21:34

Citat:

Ursprungligen postat av tomtom2 (Inlägg 341301)
Helge, var det "din kompis" Ivar som tog storslam på Valla idag?

Japp, han och handbollskillen Sjöstrand

draken 2014-05-09 22:18

Varför blir det sådant ylande så fort en vacker kvinna visas. tycker det vart rätt tyst när Ljungberg eller Beckham visar kalsonger. Har ingenting med jämställdhet att göra. Bara efterfrågan. Antar att det mest är homosexuella som har problem med sin läggning och inte kommit ut ur garderoben som bryr sig om sådant här trams.
Jag ser lättklädda kvinnor varje gång jag är på en badstrand. Inte fan börjar jag yla om jämställdhet för det. Störtlöjligt.

Helge 2014-05-09 23:40

Citat:

Ursprungligen postat av draken (Inlägg 341340)
Varför blir det sådant ylande så fort en vacker kvinna visas. tycker det vart rätt tyst när Ljungberg eller Beckham visar kalsonger. Har ingenting med jämställdhet att göra. Bara efterfrågan. Antar att det mest är homosexuella som har problem med sin läggning och inte kommit ut ur garderoben som bryr sig om sådant här trams.
Jag ser lättklädda kvinnor varje gång jag är på en badstrand. Inte fan börjar jag yla om jämställdhet för det. Störtlöjligt.

Nej håller med..ylar inte om det heller.

sirlarsson 2014-05-09 23:50

Jänkarna är konstiga, TRE hästar i ett lopp.

sirlarsson 2014-05-09 23:56

Alla är kränkta 2014 det är bara acceptera. Det är konstant synd om folk, snart får man inte yttra sig utan att någon blir kränkt och ledsen. Förbannat trött på hela jävla jante-Sverige om jag ska vara helt ärlig.

Helge 2014-05-12 10:47

Man må tycka vad man vill om Kim Eriksson men hans senaste blogg är läsvärd och stark.


Tankar från hjärtat

2014-05-11

Det var ett tag sedan jag skrev någonting här. En månad drygt. Men i gengäld har jag en del att dela med mig av, till och med lite för mycket för en läsare med dåligt tålamod är jag rädd. Därför tänkte jag dela upp det hela i olika brottstycken.

Idag tänkte jag skriva om det senaste halvåret för mig som travkusk.

Man skulle kunna sammanfatta det med ett ord. Mörker. Det finns givetvis ljusglimtar, men sammantaget är det ett enda stort mörker, i alla fall om man jämför med den vidunderligt underbara sommar jag upplevde på travbanorna ifjol.

Det här är något jag dragit mig för att prata om officiellt. Det är ju inte direkt socialt accepterat, helst ska man ju bara lägga upp bilder på rosor och champagne på Facebook etc, och ingen önskar sig ett uppriktigt svar på frågan ”hur är läget”.
Det är ju även förmodligen så, att ens kunder är precis som gemene man, och drar öronen åt sig om man gör annat än ger sken av att allt bara är lattjo och hallon. Jag hoppas dock, och tror, att de av mina kunder som läser detta är tillräckligt vettiga för att se nyanserat på det hela.

Så, för er som letar efter en fejkad solskenshistoria, kan ni sluta läsa här. För er som kanske önskar er en lektion, varsågod att fortsätta.

I höstas körde jag, något som kändes som frukten av Travgymnasium, år av hästskötarslit och år av desperat jagande i diverse lärlingslopp på obskyra platser, åt Stefan Hultman för första gången. Hur häftigt som helst. Att få köra åt en av sina barndomsidoler. Nästa vecka körde jag stoeliten åt Timo Nurmos. Inte helt osannolikt att tänka sig att det ena gav det andra. Vid den här tidpunkten kände jag mig närmast osårbar, jag fick fart på nära nog allting och körde många hästar alla dagar jag själv önskade.

I det här ögonblicket kändes det som om jag klev upp ett trappsteg. Ett steg närmre himlen, närmre stjärnorna, närmre toppen. Och jag gjorde här ett fatalt misstag.

Jag trodde att jag var etablerad i toppen.

Jag kunde givetvis inte haft mer fel. Nu inser jag, att inte ens affischnamnen vi ser vecka ut och vecka in på V75 sitter säkert. De får jobba stenhårt för att klamra sig fast där uppe, och jag inbillade mig att jag inte behövde göra detta. Jag trodde att jag nu vid det här laget kunde börja välja, börja ”sålla” om ni så vill, bland styrningar. Att jag inte längre behövde åka 30 mil enkel för att köra en eller två ”pengajägare”. Att jag kunde ta en ledig dag här och där istället, och göra annat som också är skoj.
Detta har nog haft stor del i min långa svacka på travbanorna. För tackar man nej till en häst, får man heller inte köra de andra. Så enkelt är det.

En annan del i det hela kan nog tillskrivas min framtoning på tävlingsplatserna. Jag kan dels vara lite för ärlig ibland, tycker jag något så brukar jag tala om det. Detta, inser jag, kan vara svårt att ta för en del. Särskilt som många av mina ”kolleger” är alldeles för skraja för att bli någons ovän för att vara uppriktiga, vilket förstås accentuerar min egen sannfärdighet. Och dels, vilket kanske är ännu värre, kan jag vara väldigt ojämn i humöret på tävlingsplatsen. Ty jag är en tävlingsmänniska. När jag anländer till trav är jag nog oftast glad och jovialisk, dock är jag helt och hållet i ”racing-mode”. Detta betyder att jag är lite extra alert, kanske till och med något mer aggressiv. Det här är egenskaper som jag är helt säker på gynnar mig på travbanan, dock är det såklart lurigare att umgås med mig utanför banan på tävlingsdagar. Och jag kan därför uppfattas som osympatisk.
Något jag givetvis är allt annat än…

Det här är två bitar jag ska försöka jobba hårdare på. Den första är ju enkel: det är bara att åka och köra allt, överallt. Precis som jag gjort hela mitt vuxna liv. Inte tagit pappa i handen och bett honom anmäla några fina hästar jag kan vinna V75 med, så jag blir i ropet igen. Inget dåligt med det i sig, däremot ger det mig en fördel gentemot de mer curlade.
Den andra är värre. Jag är den jag är, dock ska jag göra (och gör) så gott jag kan för att inte vara för bitsk när jag är på trav. Åtminstone om inte vederbörande förtjänar det…

Jag har även funderat på att ta saker ett steg längre. Jag vet att flera av mina kollegor jobbar hårt på att ringa (och sms:a, o s v) sina eller för den delen ”mina” kunder, helt enkelt alla med hästar av intresse, och talar om för dem vart de borde anmäla sina hästar, eller helt simpelt ringer och berömmer tränarna för sitt goda arbete. Trevligt, visst. Rövslickeri, visst. Företagsamt… Visst. Men jag har enhälligt i min lätt schizofrena hjärna kommit underfund med att detta inte är någonting som ligger för mig.

Jag har kommit dit jag är idag för att jag har jobbat hårt och kan köra häst, inte för att jag har fjäskat.

Därför är det med dessa ledord jag även framgent kommer att bedriva mitt lånekuskande:

Rakryggat och Lojalt.

Ha en bra vecka, så syns vi på travbanorna!
P.S. -Hur ska Dumas Sand kunna torska imorgon på Mantorp? 3640meter – 500 meter extra stenkross, tackar!




/http://travspetsen.se/kimeriksson/tankar-fran-hjartat/

putte64 2014-05-12 10:59

Om han gav fan i att köra alla hästar som om han vore jagad av polisen, kanske han skulle få fler styrningar.
Vem vill se sin häst i dödens i 10 tempo första 1000, för att sedan stappla in i mål utan att få pengar ?

Citat:

Ursprungligen postat av Helge (Inlägg 342075)
Man må tycka vad man vill om Kim Eriksson men hans senaste blogg är läsvärd och stark.


Tankar från hjärtat

2014-05-11

Det var ett tag sedan jag skrev någonting här. En månad drygt. Men i gengäld har jag en del att dela med mig av, till och med lite för mycket för en läsare med dåligt tålamod är jag rädd. Därför tänkte jag dela upp det hela i olika brottstycken.

Idag tänkte jag skriva om det senaste halvåret för mig som travkusk.

Man skulle kunna sammanfatta det med ett ord. Mörker. Det finns givetvis ljusglimtar, men sammantaget är det ett enda stort mörker, i alla fall om man jämför med den vidunderligt underbara sommar jag upplevde på travbanorna ifjol.

Det här är något jag dragit mig för att prata om officiellt. Det är ju inte direkt socialt accepterat, helst ska man ju bara lägga upp bilder på rosor och champagne på Facebook etc, och ingen önskar sig ett uppriktigt svar på frågan ”hur är läget”.
Det är ju även förmodligen så, att ens kunder är precis som gemene man, och drar öronen åt sig om man gör annat än ger sken av att allt bara är lattjo och hallon. Jag hoppas dock, och tror, att de av mina kunder som läser detta är tillräckligt vettiga för att se nyanserat på det hela.

Så, för er som letar efter en fejkad solskenshistoria, kan ni sluta läsa här. För er som kanske önskar er en lektion, varsågod att fortsätta.

I höstas körde jag, något som kändes som frukten av Travgymnasium, år av hästskötarslit och år av desperat jagande i diverse lärlingslopp på obskyra platser, åt Stefan Hultman för första gången. Hur häftigt som helst. Att få köra åt en av sina barndomsidoler. Nästa vecka körde jag stoeliten åt Timo Nurmos. Inte helt osannolikt att tänka sig att det ena gav det andra. Vid den här tidpunkten kände jag mig närmast osårbar, jag fick fart på nära nog allting och körde många hästar alla dagar jag själv önskade.

I det här ögonblicket kändes det som om jag klev upp ett trappsteg. Ett steg närmre himlen, närmre stjärnorna, närmre toppen. Och jag gjorde här ett fatalt misstag.

Jag trodde att jag var etablerad i toppen.

Jag kunde givetvis inte haft mer fel. Nu inser jag, att inte ens affischnamnen vi ser vecka ut och vecka in på V75 sitter säkert. De får jobba stenhårt för att klamra sig fast där uppe, och jag inbillade mig att jag inte behövde göra detta. Jag trodde att jag nu vid det här laget kunde börja välja, börja ”sålla” om ni så vill, bland styrningar. Att jag inte längre behövde åka 30 mil enkel för att köra en eller två ”pengajägare”. Att jag kunde ta en ledig dag här och där istället, och göra annat som också är skoj.
Detta har nog haft stor del i min långa svacka på travbanorna. För tackar man nej till en häst, får man heller inte köra de andra. Så enkelt är det.

En annan del i det hela kan nog tillskrivas min framtoning på tävlingsplatserna. Jag kan dels vara lite för ärlig ibland, tycker jag något så brukar jag tala om det. Detta, inser jag, kan vara svårt att ta för en del. Särskilt som många av mina ”kolleger” är alldeles för skraja för att bli någons ovän för att vara uppriktiga, vilket förstås accentuerar min egen sannfärdighet. Och dels, vilket kanske är ännu värre, kan jag vara väldigt ojämn i humöret på tävlingsplatsen. Ty jag är en tävlingsmänniska. När jag anländer till trav är jag nog oftast glad och jovialisk, dock är jag helt och hållet i ”racing-mode”. Detta betyder att jag är lite extra alert, kanske till och med något mer aggressiv. Det här är egenskaper som jag är helt säker på gynnar mig på travbanan, dock är det såklart lurigare att umgås med mig utanför banan på tävlingsdagar. Och jag kan därför uppfattas som osympatisk.
Något jag givetvis är allt annat än…

Det här är två bitar jag ska försöka jobba hårdare på. Den första är ju enkel: det är bara att åka och köra allt, överallt. Precis som jag gjort hela mitt vuxna liv. Inte tagit pappa i handen och bett honom anmäla några fina hästar jag kan vinna V75 med, så jag blir i ropet igen. Inget dåligt med det i sig, däremot ger det mig en fördel gentemot de mer curlade.
Den andra är värre. Jag är den jag är, dock ska jag göra (och gör) så gott jag kan för att inte vara för bitsk när jag är på trav. Åtminstone om inte vederbörande förtjänar det…

Jag har även funderat på att ta saker ett steg längre. Jag vet att flera av mina kollegor jobbar hårt på att ringa (och sms:a, o s v) sina eller för den delen ”mina” kunder, helt enkelt alla med hästar av intresse, och talar om för dem vart de borde anmäla sina hästar, eller helt simpelt ringer och berömmer tränarna för sitt goda arbete. Trevligt, visst. Rövslickeri, visst. Företagsamt… Visst. Men jag har enhälligt i min lätt schizofrena hjärna kommit underfund med att detta inte är någonting som ligger för mig.

Jag har kommit dit jag är idag för att jag har jobbat hårt och kan köra häst, inte för att jag har fjäskat.

Därför är det med dessa ledord jag även framgent kommer att bedriva mitt lånekuskande:

Rakryggat och Lojalt.

Ha en bra vecka, så syns vi på travbanorna!
P.S. -Hur ska Dumas Sand kunna torska imorgon på Mantorp? 3640meter – 500 meter extra stenkross, tackar!




/http://travspetsen.se/kimeriksson/tankar-fran-hjartat/


Viroid 2014-05-12 11:05

Citat:

Ursprungligen postat av Helge (Inlägg 342075)
Man må tycka vad man vill om Kim Eriksson men hans senaste blogg är läsvärd och stark.

Ja, det är mycket ärligt. Jag tror inte att livet är så jäkla roligt alla dagar för hyrkuskarna som inte kör i yppersta eliten.

Ser på hans uppsittningar i veckan:

Mantorp 12/5 (hemmabanan): 3st
Vaggeryd 13/5: 1st
Solvalla 14/5: 1st
Åby 15/5: 1st
Gävle 17/5: 2st

Hur överlever man på det?

johank87 2014-05-13 11:48

Det var väl på tiden att Kim inser sina brister och börjar jobba med dom. Moget och bra.

incitatus 2014-05-13 16:24

Kollade precis Marina Ginmans tävlingsschema ( bor I kalmartrakten )
F 140512-2 m
Mp 140512-9 m
Kr 140509-14 km
Kr 140509-9 m
Vi 140508-8 m
Ö 140503-1 m
Mp 140421-9 m
Ro 140420-1 m
Kr 140411-5 m
Hd 140330-3 m
Kr 140328-15 km

Det är många som gör många mil i bilen tex Monteryttarna och de som försöker slå sig in i den här branschen som Kim

Och i dagens travronden klagas det på breddloppen i Norrland, och där är det väl etablerade tränare som kräver minst 7 "riktiga" lopp på icke breddagar, annars orkar de inte åka, men det är nog ganska många som åker långt för 1 lopp, många i Amatörledet tex. Många Lärlingarna åker nog också långt för att få köra 1 lopp.

Ja ja det är många som skall föra sin talan

Sprite 2014-05-13 16:47

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 342082)
Ja, det är mycket ärligt. Jag tror inte att livet är så jäkla roligt alla dagar för hyrkuskarna som inte kör i yppersta eliten.

Ser på hans uppsittningar i veckan:

Mantorp 12/5 (hemmabanan): 3st
Vaggeryd 13/5: 1st
Solvalla 14/5: 1st
Åby 15/5: 1st
Gävle 17/5: 2st

Hur överlever man på det?

Kan väl knappast vara ett heltidsjobb att köra i snitt mindre än 2 lopp per dag? Dessutom så är väl travet på veckodagarna på kvällarna så har man ett 6-14 jobb så funkar det väl kanon att överleva?

Viroid 2014-05-13 18:10

Citat:

Ursprungligen postat av incitatus (Inlägg 342300)
Kollade precis Marina Ginmans tävlingsschema ( bor I kalmartrakten )
F 140512-2 m
Mp 140512-9 m
Kr 140509-14 km
Kr 140509-9 m
Vi 140508-8 m
Ö 140503-1 m
Mp 140421-9 m
Ro 140420-1 m
Kr 140411-5 m
Hd 140330-3 m
Kr 140328-15 km

Det är många som gör många mil i bilen tex Monteryttarna och de som försöker slå sig in i den här branschen som Kim

Och i dagens travronden klagas det på breddloppen i Norrland, och där är det väl etablerade tränare som kräver minst 7 "riktiga" lopp på icke breddagar, annars orkar de inte åka, men det är nog ganska många som åker långt för 1 lopp, många i Amatörledet tex. Många Lärlingarna åker nog också långt för att få köra 1 lopp.

Ja ja det är många som skall föra sin talan

Montéryttarnas situation är ju helt absurd. Jag begriper inte varför man inte försöker göra montédagar med i 2-3-4st montélopp samma dag. Det skulle göra mycket för de aktiva om de kunde resa mindre.

Viroid 2014-05-13 18:19

Citat:

Ursprungligen postat av Sprite (Inlägg 342302)
Kan väl knappast vara ett heltidsjobb att köra i snitt mindre än 2 lopp per dag? Dessutom så är väl travet på veckodagarna på kvällarna så har man ett 6-14 jobb så funkar det väl kanon att överleva?

I just Kims fall så tror jag han försöker leva på att köra häst. Med dagens tävlingsprogram där det är lunchtrav och eftermiddagstrav så är det svårt att kombinera det med något slags arbete. I sådana fall brukar det handla om något hästrelaterat som att sko, hjälpa någon att träna eller liknande.

Det är ju dessutom en bra bit att åka, och så skall utrustningen ses över och göras ren när man kommer hem.

Sprite 2014-05-13 18:57

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 342316)
I just Kims fall så tror jag han försöker leva på att köra häst. Med dagens tävlingsprogram där det är lunchtrav och eftermiddagstrav så är det svårt att kombinera det med något slags arbete. I sådana fall brukar det handla om något hästrelaterat som att sko, hjälpa någon att träna eller liknande.

Det är ju dessutom en bra bit att åka, och så skall utrustningen ses över och göras ren när man kommer hem.

Tänkte inte på lunchtravet. Absolut kan det vara en bra bit att åka men man kanske inte åker de längsta sträckorna om man bara kör 1-2 lopp.

Med utrustningen menar du dressen, skorna och hjälmen eller? För resten av ekipaget tar väl tränarens skötare hand om?

Fyran 2014-05-13 19:08

Citat:

Ursprungligen postat av putte64 (Inlägg 342081)
Om han gav fan i att köra alla hästar som om han vore jagad av polisen, kanske han skulle få fler styrningar.
Vem vill se sin häst i dödens i 10 tempo första 1000, för att sedan stappla in i mål utan att få pengar ?

Jag tror de flesta tränare till nedanstående skulle vara glada om deras hästar öht kunde springa "10 tempo första 1000"... Kims alla lopp senaste månaden:

Vg 140513-7 11/1640 d 8ag 125 BALLERINA RIVER Jansson Susanne 0
Mp 140512-11 3/2180 d ug 522 ROGESTADKUNGEN Waern Jonas 0
Mp 140512-6 2/2140 d 8g 93 BRAVE ZING Malmqvist Ingela 0
Mp 140512-5 3/3680 5 16,7 156 DUMAS SAND Svanhall Irene 4 300
E 140510-8 3/2140 6 15,4 33 TRIXARN Öman Bo V 2 300
E 140510-3 12/2140 6 15,7 294 CLAUDE DU NORD Norlin Niklas 2 300
Vi 140508-9 5/2160 0 19,8 125 SIMB LEMIEUX Hoffman Henrik 0
Vi 140508-7 1/2140 4 20,6 107 FOR JUSTICE ANT Hoffman Henrik 3 000
Vi 140508-6 1/2140 d ug 51 ROBERTO OLLAJVS Hoffman Henrik 0
Vi 140508-4 12/1640 0 distg 77 ARI BEN Hoffman Henrik 0
Vi 140508-3 2/2140 7 17,9 646 COMO DIVA Berg Brita 2 200
Vi 140508-2 9/2640 2 15,8a 51 BRAVE RUN Sandström Michael 10 300
Vi 140508-1 5/1640 0 17,4a 24 ADRIANO BLOU Sandström Michael 0
Vi 140508-13 k 4/2140 21,7 gdk TURBO STREAMLINE Olofsson Åke 0
Å 140507-8 9/2140 0 16,5a 193 NOTHINGELSEMATTERS Schön Daniel 0
Å 140507-5 2/2140 3 13,5a 25 VENDI Sandström Michael 16 500
Ax 140506-8 9/2140 0 16,2 964 M.T.I'MEASYGOING Palm Katarina 0
Ax 140506-5 2/1640 d 10ag 42 ESTRELLA DORADA Andersson Göran B 0
Ax 140506-4 11/2140 d 4ag 327 GOLD'N GLITTER Palm Katarina 0
Hd 140505-11 11/2640 7 16,5a 262 EMIL RUN Malmqvist Jenny 2 100
År 140504-1 3/2140 3 18,3 130 DREAMFIELD Larsson Frida 4 400
Ö 140503-13 6/1609 0 16,3ag 17 VEAMS NEW MOON Sandström Michael 0
Ö 140503-6 r 2/2609 6 15,4a 389 BRING ME STARO Nilsson Moa 5 000
S 140502-8 2/2140 0 17,7ag 54 BISON SPIRO Rundqvist Anna-Karin 0
S 140502-5 2/2640 2 16,4a 93 HAYDEN VIKING Petersson Rolf H 13 500
Vg 140501-10 6/2140 4 16,7a 33 LABRUSCA SAND Svanhall Irene 3 000
Vg 140501-3 1/2140 2 16,8g 67 SHIRAZ SAND Svanhall Irene 2 750
Vg 140501-1 1/2160 d 12g 230 STARO GYPSY KING Jansson Susanne 0
Vi 140429-8 2/2160 6 18,4 191 SIMB JAGUAR Hoffman Henrik 2 000
Vi 140429-7 4/2160 4 17,9 24 VEAMS ECLIPSE Sandström Michael 2 200
Vi 140429-6 5/2140 6 19,5 114 ROBERTO OLLAJVS Hoffman Henrik 2 000
Vi 140429-4 5/2140 0 19,5 61 LET'S TRY Hoffman Henrik 0
Vi 140429-3 1/2640 0 20,2 209 COMO DIVA Berg Brita 0
Vi 140429-2 8/2140 1 15,7a 23 SIMB GENERAL LEE Hoffman Henrik 22 000
Vi 140429-1 7/2140 3 16,5a 34 BLUES GOALS Sandström Michael 6 300
Vi 140429-14 p 2/2140 32,4g 1p BLINKALILLASTJÄRNA Hoffman Henrik 0
F 140428-5 9/1640 3 12,3a 200 TRIXARN Öman Bo V 10 000
Mp 140427-9 2/3160 5 15,6 43 DUMAS SAND Svanhall Irene 3 650
Mp 140427-8 5/1640 4 11,8a 89 ESTRELLA DORADA Andersson Göran B 6 750
Mp 140427-1 2/1640 2 12,9a 404 JAMAICA Lindhe-Karlsson Anna 7 250
Kr 140425-12 3/2160 1 16,9 136 SUPERMIN Holmquist Emma 10 000
Kr 140425-10 2/2160 0 18,1g 146 DIESEL DIABLO Lindhe-Karlsson Anna 0
Kr 140425-8 2/2140 6 16,8 325 GOLD'N GLITTER Palm Katarina 2 700
Kr 140425-6 6/3140 3 19,0 195 M.T.I'MEASYGOING Palm Katarina 8 500
Kr 140425-1 2/2160 5 17,6 130 O.M.ATENA MARJE Axelsson Stefan 2 500
Ax 140422-11 2/2140 d ug 345 HÖWINGSSILBERPFEIL Granlund Stefan 0
Ax 140422-10 2/2140 5 16,5ag 46 VEAMS ECLIPSE Sandström Michael 2 250
Mp 140421-4 8/2660 5 16,4g 139 BRAVE ZING Malmqvist Ingela 3 100
Mp 140421-1 10/2140 d 10ag 87 BAM BAM WALKER Nilsson Tom 0
Ro 140420-10 r 7/1640 0 12,3a 44 VENDI Sandström Michael 0
Ro 140420-9 r 13/2140 0 13,6a 367 ESTRELLA DORADA Andersson Göran B 0
Ö 140417-1 4/2100 5 18,5a 222 SPINSTERHOOD Rundqvist Anna-Karin 3 100
S 140416-8 6/2640 d ug 223 CRAZY FOR YOU Andersson Lars-Åke 0
S 140416-7 7/1640 1 12,1a 209 VEAMS NEW MOON Sandström Michael 30 000
Ax 140415-3 2/2640 5 16,7a 263 EMIL RUN Malmqvist Jenny 2 250

Viroid 2014-05-13 19:41

Citat:

Ursprungligen postat av Sprite (Inlägg 342320)
Tänkte inte på lunchtravet. Absolut kan det vara en bra bit att åka men man kanske inte åker de längsta sträckorna om man bara kör 1-2 lopp.

Med utrustningen menar du dressen, skorna och hjälmen eller? För resten av ekipaget tar väl tränarens skötare hand om?

Ja, jag tänkte på dress, underställ, regnkläder etc. Med tanke på att de är ute och kör i stort sett dagligen så skall ju det där också fungera. De har naturligtvis mer än en dress att köra i, men det blir ju onekligen en del att göra.

Viroid 2014-05-14 07:49

Citat:

Ursprungligen postat av incitatus (Inlägg 342300)
Och i dagens travronden klagas det på breddloppen i Norrland, och där är det väl etablerade tränare som kräver minst 7 "riktiga" lopp på icke breddagar, annars orkar de inte åka, men det är nog ganska många som åker långt för 1 lopp, många i Amatörledet tex. Många Lärlingarna åker nog också långt för att få köra 1 lopp.

Jag kan förstå dem.

Det skars ned rätt så rejält på tävlingsdagar i Norrland. Umeå tappade fem dagar, Boden 4 och Östersund 3. Dannero och Solänget tappade vardera två dagar och Skellefteå en dag. Även Bergsåker tappade två dagar.

När sedan 30% av de kvarvarande loppen blir breddtrav så blir det med ens ganska svårt att överleva. Även om man har hästar med få poäng så tror jag inte att någon tränare tycker det är intressant att betala 5% körsvensprovision till någon som är sämre meriterad än man själv är i sulkyn.

Viroid 2014-05-14 10:34

Två banor, Nyköbing-Falster och Billund, stänger i Danmark. I övrigt är det stora sparbeting i en sport som redan går på knäna i landet.

I Finland sänks prispengarna med 20% vid halvårsskiftet.

Tack och lov börjar hjulen snurra i Italien igen.

Det vill till att svenska tränare skärper upp sig, för det kommer att bli rätt många hästar som söker sig hitåt.

incitatus 2014-05-14 10:39

Jag tror att det inom travsporten finns en "tippunkt"

Alltså när man sjunker till en viss nivå, så sjunker man till "botten" mer eller mindre med automatik och ganska snabbt.

Tex Tysk travsport, rädd att Danmark kan vara nära denna punkt.

Sedan kan man rädda travsporten, som man gjort i USA och som man förhoppningsvis gör i Italien.

Helge 2014-05-14 10:40

http://piclair.com/data/tbh5l.jpg

lepadd 2014-05-16 12:00

Äntligen går Digital Darling till avel Tarzan har väl sugit på den karamellen i minst 6 månader nu.
Såg även att Acai Am går till avel spännande..

Kyodai 2014-05-19 05:34

Färjestadstravet serverar god och prisvärd mat - typ idag lunchtrav :claps:

LUNCHTRAVS MENY

Helstekt fläskfilé med klyftpotatis och pepparsås
Piccata på kummel med citroncremé
serveras med kokt potatis

Efterrätt
Chokladpudding med vaniljgrädde

Inkl. salladsbuffe, måltidsdryck och kaffe 95 kr

RESTAURANGEN
Välkommen hälsar Petra med personal

Viroid 2014-05-19 05:59

Citat:

Ursprungligen postat av Kyodai (Inlägg 343369)
Färjestadstravet serverar god och prisvärd mat - typ idag lunchtrav :claps:

LUNCHTRAVS MENY

Helstekt fläskfilé med klyftpotatis och pepparsås
Piccata på kummel med citroncremé
serveras med kokt potatis

Efterrätt
Chokladpudding med vaniljgrädde

Inkl. salladsbuffe, måltidsdryck och kaffe 95 kr

RESTAURANGEN
Välkommen hälsar Petra med personal

Det där tycker jag är bra! Man ligger under 100-lappen och får med allt inkl en efterrätt. Det kan många människor klara av att betala för att dessutom få ett par timmars nöje med spel på tävlande hästar.

Om_sommaren 2014-05-19 13:09

Har problem att hitta Ludde appen. Hur göra?

Viroid 2014-05-19 13:17

Citat:

Ursprungligen postat av Om_sommaren (Inlägg 343412)
Har problem att hitta Ludde appen. Hur göra?

Gå till Mikz.com och ladda ned appen därifrån så fungerar det.

putte64 2014-05-19 13:24

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 343370)
Det där tycker jag är bra! Man ligger under 100-lappen och får med allt inkl en efterrätt. Det kan många människor klara av att betala för att dessutom få ett par timmars nöje med spel på tävlande hästar.

Tom champagnen på min 40 årsdag hade schysst pris där

Helge 2014-05-23 20:08

Pastor Nybrink snart på auktionen...Vad kan den tänkas gå för?

http://piclair.com/data/acr4e.jpg

jazboy 2014-05-23 20:50

ingen ville ha Nybrink...

jazboy 2014-05-23 20:57

aja, god natt.

Sova länge så man pallar en hel dag på Solvalla.
Sol, öl & trav är en jävligt bra kombination!

Helge 2014-05-23 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av jazboy (Inlägg 344288)
ingen ville ha Nybrink...

Jag vill...gillar både pappan och mamman.

:cheers:

jazboy 2014-05-24 07:23

Citat:

Ursprungligen postat av Helge (Inlägg 344300)
Jag vill...gillar både pappan och mamman.

:cheers:

Det enda som är emot, är namnet... brrr

Helge 2014-05-24 08:04

Insläppet idag ;)

http://instagram.com/p/oXrg77B9Sf/#

Helge 2014-06-05 13:33

Grovt bedrägeri bakom måndagens spelstopp

Pressmeddelande • 2014-06-05 14:26 CEST





Ett grovt bedrägeri var anledningen till att ATG i måndags stoppade Plats-spelet på tre lopp i tävlingarna i Gävle och Halmstad.
Det visar det preliminära resultatet av ATGs interna utredning.
– Det finns inga misstankar mot att några oegentligheter har förekommit i de tre loppen. Det här är ett externt brott där en gärningsman har kapat ett bankkonto, säger Magnus Lunner, säkerhetschef på ATG.

Det var i måndags som ATG upptäckte att Plats-spel på totalt 695 000 kronor på tre hästar i tre lopp till tävlingarna i Halmstad och Gävle hade genomförts hos tre olika ombud i Stockholms innerstad. Spelen hade betalats med ett ATG-kort kopplat till ett ATG-konto.
– Normalt är omsättningen cirka 30 000-80 000 kronor på Plats-spelet på dessa lopp. Nu steg omsättningen exceptionellt. Det var ett beteende, ett mönster, som stack ut och därför fattade vi beslut att före start spärra de misstänkta transaktionerna och det aktuella ATG-kontot samt stänga Plats-spelet på de specifika loppen, säger Magnus Lunner.

Utredningen visar att pengarna kom från ett kapat bankkonto. En gärningsman hade kommit över inloggningsuppgifter till ett bankkonto och sedan fört över 700 000 kronor till ett ATG-konto. Därefter har en person gått till tre olika ombud och lämnat in sina spel och betalat med ATG-kortet.
– Vi samarbetar med bank och polis i ärendet. Den drabbade bankkunden har gjort en polisanmälan. Vi kommer nu att tillsammans med polis och den aktuella banken se till att de 700 000 kronorna återförs till ägaren. När detta kommer att ske vet jag inte i dagsläget, säger Magnus Lunner.

De tre aktuella hästarna som alla tillhörde favoriterna slutade bland de tre främsta i respektive lopp. Om spelen hade genomförts så hade det hypotetiska oddset blivit 1,0.
– Denna typ av spel innebär att den egna insatsen blir majoriteten i vinstpoolen varför oddsen blir låga. Du får alltså tillbaka din insats men inte mer. Då en förundersökning pågår vill jag inte spekulera eller föregå polisens utredning om varför gärningsmannen försökt använda ATGs tjänster i brottsligt uppsåt. Jag kan bara konstatera att våra säkerhetsrutiner fungerar, säger Magnus Lunner.
– Jag har fått frågan om man inte får spela stora summor hos ATG. Jo, det får man - men här hittade vi ett beteende som skiljde ut sig och då reagerar vi. Det är en trovärdighetsfråga. För mig är det viktigt att alla våra kunder ska känna sig trygga med att vi upprätthåller en hög säkerhet, säger Magnus Lunner.

Efter de tre loppen i måndags togs Svensk Travsport utökade dopingprov. Analysresultatet av proven är ännu inte klara.
– De loppanalyser som Svensk Travsport har genomfört visar inga tecken på oegentligheter. Detta är ett externt brott som har begåtts och som inte har något med travsporten att göra, säger Magnus Lunner.

--

Till redaktionen: I det pressmeddelande som ATG skickade ut under måndagkvällen uppgavs det att det totala beloppet som gärningsmannen spelade för var 735 000 kronor. Den uppgiften var felaktig. Det rätta beloppet var 695 000 kronor.

För mer information, kontakta
Magnus Lunner, säkerhetschef ATG
Telefon: 08-627 20 06
Mobil: 070-527 20 06
Mail: [email protected]

Viroid 2014-06-05 13:53

Så ATG:s säkerhetssystem slår inte till om någon skickar in 700.000kr på sitt ATG-konto? Inte ens om det vanligen är betydligt mindre pengar som rör sig där, och de kommer från ett konto som inte använts förut?

Känns som det är fri entré för alla som vill tvätta skumma pengar den vägen.

Strappa71 2014-06-05 14:25

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 347018)
Så ATG:s säkerhetssystem slår inte till om någon skickar in 700.000kr på sitt ATG-konto? Inte ens om det vanligen är betydligt mindre pengar som rör sig där, och de kommer från ett konto som inte använts förut?

Känns som det är fri entré för alla som vill tvätta skumma pengar den vägen.

ATG "ser" inte från vilket konto pengarna kommer när man använder sig av "direktbetalning". Hela den hanteringen sköts numera av PAYEX.

Vad skulle man kontrollera? Spelkonto-innehavaren ( målvakten ) skulle ju vid kontakt säga att allt är ok. Man har ju fått ok av PAYEX.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved