Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   ALLT OM TRAV! (här kan man snacka allmänt om allt) (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/20312-allt-om-trav-haer-kan-man-snacka-allmaent-om-allt/)

travanalys 2018-09-12 15:05

Citat:

Ursprungligen postat av Torstens (Inlägg 583410)
såg på twitter vad viroid har snappat upp: https://www.atg.se/aktuellt/jackpot

Härligt, då kan man alltså unna sig två månader ledigt nu och återkomma lagom till 10 november. Kommer nog enbart lira v75 varannan månad framöver när det är multijackpott. Förstå vad grym man måste vara för att gå plus i längden när konkurrensen på v75 är den hårdaste inom travet och återbetalningen till spelarna i jackpottomgångar är i princip obefintlig.

levin1891 2018-09-12 15:50

För en lite mer positiv nyhet:

ATG testar med V65 istället för V64 på Solvallas tisdagar!
https://www.solvalla.se/travsport-sp...-tisdagsspelet

Kanske ingen revolutionerande förändring men känns ändå mycket mer attraktivt än V64.

Basse 2018-09-12 21:40

Citat:

Ursprungligen postat av travanalys (Inlägg 583462)
Härligt, då kan man alltså unna sig två månader ledigt nu och återkomma lagom till 10 november. Kommer nog enbart lira v75 varannan månad framöver när det är multijackpott. Förstå vad grym man måste vara för att gå plus i längden när konkurrensen på v75 är den hårdaste inom travet och återbetalningen till spelarna i jackpottomgångar är i princip obefintlig.

Håller med fullständigt.

Skippar alla V75:or fram till 10:e november.
Hoppas verkligen Atg tappar massvis i omsättning den här perioden. Det här var droppen . Rent vidrigt hur giriga dom är på Atg.
Är folk så här lättlurade? Kanske harry boy spelarna, men de någorlunda seriösa måste väl inse att V75 blir ospelbart den här hösten.

Spiritus 2018-09-13 00:38

Citat:

Ursprungligen postat av Basse (Inlägg 583511)
Håller med fullständigt.

Skippar alla V75:or fram till 10:e november.
Hoppas verkligen Atg tappar massvis i omsättning den här perioden. Det här var droppen . Rent vidrigt hur giriga dom är på Atg.
Är folk så här lättlurade? Kanske harry boy spelarna, men de någorlunda seriösa måste väl inse att V75 blir ospelbart den här hösten.

Kommer också lägga ner V75 så länge ATG fortsätter ta helt horribla beslut som pungslår spelarna. Det enda språk de förstår är omsättningen. Lägger inga stora belopp, men ett Tillsammans-lag och andelsspel hos ombud är ju några tusenlappar varje omgång i alla fall. Om vi är många som deltar i den här bojkotten samtidigt så kan det ge effekt.

Upp till kamp mot dårarna på ATG!

AmaerildeRimfrost 2018-09-13 00:51

Citat:

Ursprungligen postat av Spiritus (Inlägg 583518)
Kommer också lägga ner V75 så länge ATG fortsätter ta helt horribla beslut som pungslår spelarna. Det enda språk de förstår är omsättningen. Lägger inga stora belopp, men ett Tillsammans-lag och andelsspel hos ombud är ju några tusenlappar varje omgång i alla fall. Om vi är många som deltar i den här bojkotten samtidigt så kan det ge effekt.

Jag bojkottar ju redan ATG året ut i mitt första steg. Skönt att fler också gör det!

Sputnik2012 2018-10-07 11:04

Kolla plats odds för favoriten och lagt märke till en skillnad, vet inte om det är slumpen.
Tog en titt på Dagens Dubbel.

DD-1 har 14 plats odds under 1.25 medans DD-2 endast har 1 under 1.25.
Ingen större resultat lista, kolla typ 40 dagars lopp då skillnaden blev tydlig.

Skiljer det mycket i omsättning och fördelning mellan DD-1 & DD-2

Har även noterat att favoriten inte har 50/50 att vinna ett lopp.
Nämner det för jag vill minnas att man läst det, men det stämmer inte.
Kolla man några månader så tenderar förlustsviterna stadig öka i takt med ju fler resultat man samlar.

MVH

Viroid 2018-10-08 09:11

Citat:

Ursprungligen postat av Sputnik2012 (Inlägg 586820)
Kolla plats odds för favoriten och lagt märke till en skillnad, vet inte om det är slumpen.
Tog en titt på Dagens Dubbel.

DD-1 har 14 plats odds under 1.25 medans DD-2 endast har 1 under 1.25.
Ingen större resultat lista, kolla typ 40 dagars lopp då skillnaden blev tydlig.

Skiljer det mycket i omsättning och fördelning mellan DD-1 & DD-2

Har även noterat att favoriten inte har 50/50 att vinna ett lopp.
Nämner det för jag vill minnas att man läst det, men det stämmer inte.
Kolla man några månader så tenderar förlustsviterna stadig öka i takt med ju fler resultat man samlar.

MVH

Oddsen i den sista avdelningen på ett streckspel som dessutom kryddas av Dagens Dubbel, blir nästan alltid lite småskeva. Folk skall spela emot sin kupong för att säkra vinster, spela den där de tror lite på men inte tog med på DD, spela en räddningsplanka för att täcka dagens dåliga spel etc. Det är bara att vara kall och spela rätt där.

Mest burleskt spel har man som regel i V75-7 på lördagar. ATG säljer någon "lördagsgodispåse" där det bland annat ingår ett vinnarspel på en häst i sista avdelningen. Hög omsättning och inte sällan helt galna odds, som inte blir bättre av att några börjar kludda in vinnarspel för att vara säkra på vinst om de man har streck för på V75 förlorar.

Favoriterna vinner i drygt en tredjedel av alla lopp. På V75 räknat utifrån spelprocent är det 38%.

coolmanriver 2018-10-08 20:36

Citat:

Ursprungligen postat av Spiritus (Inlägg 583518)

Vad skönt att dom fått ihop tillräckligt av Jackpottpengar,nu återgår dom till de normala(för denna gång)från o med idag.

Stekel 2018-10-08 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 586891)
Oddsen i den sista avdelningen på ett streckspel som dessutom kryddas av Dagens Dubbel, blir nästan alltid lite småskeva. Folk skall spela emot sin kupong för att säkra vinster, spela den där de tror lite på men inte tog med på DD, spela en räddningsplanka för att täcka dagens dåliga spel etc. Det är bara att vara kall och spela rätt där.

Mest burleskt spel har man som regel i V75-7 på lördagar. ATG säljer någon "lördagsgodispåse" där det bland annat ingår ett vinnarspel på en häst i sista avdelningen. Hög omsättning och inte sällan helt galna odds, som inte blir bättre av att några börjar kludda in vinnarspel för att vara säkra på vinst om de man har streck för på V75 förlorar.

Favoriterna vinner i drygt en tredjedel av alla lopp. På V75 räknat utifrån spelprocent är det 38%.

Burleskt spel, den tar jag nog och stjäl av dig Viroid! :lol:

Kör de fortfarande med lördagspåsen verkligen? Eller är det bara jagande av spelarna som gått back under omgången? Hursomhelst är det helt rätt, dessa lopp är spelvärda som få andra! I sista loppet för dagen på lördagarna, det som går efter V75, kan det också finnas en del att hämta. Mycket väldigt oöverlagda spel som läggs där också, även om omsättningen givetvis inte är i närheten av vad det är i V75-7.

Spiritus 2018-10-08 23:34

Citat:

Ursprungligen postat av coolmanriver (Inlägg 586931)
Vad skönt att dom fått ihop tillräckligt av Jackpottpengar,nu återgår dom till de normala(för denna gång)från o med idag.

Hur ska du (och ni andra) göra nu? Jag är så less på ATG så egentligen har man ju lust att fortsätta bojkotten. Å andra sidan har V75 varit ens största lördagsnöje. Man saknar rutinen, även om det har varit helt rätt att avstå de senaste veckornas favoritparader.

Spiritus 2018-10-08 23:36

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 586891)

ATG har faktiskt slutat med vinnarspel i avd VII i "Harrys superpåse". Det har i stället ersatts av ett Top 7-spel. På onsdagar innehåller V86-påsen däremot ett vinnarspel i sista avdelningen.

hoola 2018-10-27 14:19

Ur Thomas Uhrbergs blogg:

"Förbjud jänkarvagn i voltstart.

Mina kusk- och tränarkollegor är överens om att det inte ska få förekomma jänkarvagnar i voltstart, det av säkerhets- och rättviseskäl.

I voltstart är de längre jänkarvagnarna ett problem, inte minst för de som har springspår. Det blir liksom ingen plats över. Och, är inte bara en sportslig fråga utan också en fråga om säkerhet då det kan bli trångt om plats, inte minst för hästen ifråga.

Och, vi kuskar och tränare är positivt inställda till att lämna ut vilken balans och vagn hästarna ska ha före första start på tävlingsdagen.

Sedan får vi se vad de som bestämmer tycker. Egentligen är det inget problem, tycker jag. De som sitter i styrelserummet på Svensk Travsport bör följa de rekommendationer som utövarna i branschen ger – ja, det är ju vi som tränar och kör våra hästar i loppen och det är vi som vet vad som gäller när det är dags att köra upp till start …

Spiritus 2018-10-27 14:26

Lånar den här tråden för att ställa en fråga om Trio Flex. Hur funkar procentfördelningen egentligen?

Säg att jag satsar en hundring på
1: 6 Propulsion
2: 2 Cyber Lane
3: Alla (dvs. nio kombinationer)

Då blir vadprocenten 1 111,1. Om det ger, säg, 20 ggr pengarna – hur mycket vinner jag?

En rak trio för en hundring ger 10 000 i vadprocent. Varför ger det inte 5 000, med tanke på att en rad kostar två kronor?

Stekel 2018-10-27 15:16

Citat:

Ursprungligen postat av Spiritus (Inlägg 589009)
Lånar den här tråden för att ställa en fråga om Trio Flex. Hur funkar procentfördelningen egentligen?

Då blir vadprocenten 1 111,1. Om det ger, säg, 20 ggr pengarna – hur mycket vinner jag?

En rak trio för en hundring ger 10 000 i vadprocent. Varför ger det inte 5 000, med tanke på att en rad kostar två kronor?

Vet inte om vadprocent, jag spelar inte trio flex. Men det är ju inget annat än vid vanlig trio egentligen. I det här fallet enligt följande:

100 kr jämnt fördelat på 9 komber = 100/9 = 11,11kr/komb

Om du får 20ggr blir det alltså 11,11*20 = 222,20kr

Strappa71 2018-10-27 20:46

Citat:

Ursprungligen postat av Spiritus (Inlägg 589009)

Det är lägsta insatsen per kombination som är 2 kr.

Oddset har alltid visats per satsad krona.

Det är bara på flerloppsspelen man visar utdelningen ( som egentligen är odds per radpris ) räknat per rad med grundradpriset.

TOBYTYKE 2018-10-29 13:41

1 november är det idkoll för att göra spel på atg. Är det någon som vet hur det påverkar spelare som slänger in en bong i butiken som stängt av sig själv eller har insättnings alt spelgränser på atg.se?

AmaerildeRimfrost 2018-10-29 14:04

Citat:

Ursprungligen postat av TOBYTYKE (Inlägg 589347)
1 november är det idkoll för att göra spel på atg. Är det någon som vet hur det påverkar spelare som slänger in en bong i butiken som stängt av sig själv eller har insättnings alt spelgränser på atg.se?

Rent logiskt kommer du inte kunna spela om din spelgräns är nådd eller om du stängt av dig själv. Den kommer ju direkt känna av det - precis som du skulle logga in online och försöka spela!

Altoc 2018-10-29 14:12

Citat:

Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost (Inlägg 589352)
Rent logiskt kommer du inte kunna spela om din spelgräns är nådd eller om du stängt av dig själv. Den kommer ju direkt känna av det - precis som du skulle logga in online och försöka spela!

Så är det.

TOBYTYKE 2018-10-29 16:36

Citat:

Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost (Inlägg 589352)

Så är det nog. Men atg är inte alltid logiskt. Sen är väl alla användare tvingade att ställa in gränser from 1 november, tror jag?

777 2018-10-30 18:51

Citat:

Ursprungligen postat av TOBYTYKE (Inlägg 589363)
Så är det nog. Men atg är inte alltid logiskt. Sen är väl alla användare tvingade att ställa in gränser from 1 november, tror jag?

Är det så? Hade jag ingen aning om?:ful:

Torstens 2018-11-12 10:53

nån som kommer in på dagens V4 i östersund på atg.se?

Basse 2018-11-12 11:12

Citat:

Ursprungligen postat av Torstens (Inlägg 591440)
nån som kommer in på dagens V4 i östersund på atg.se?

Inte jag - tekninskt fel:sad:

coolmanriver 2018-11-16 13:55

Ingen dispens för identifierat spel på travbanorna vid årsskiftet har Lotteriinspektionen beslutat. Så då får man inte glömma telefonen eller ID om man vill lira trav i framtiden.
Men då dom flesta lever i telefonen nu för tiden så blir det väl inga problem;)Värre för utländska gäster vid typ Elitlopp osv.med allt krångel för dom att registrera sig,eller vad dom kommer fram till.

Viroid 2018-11-16 15:00

Citat:

Ursprungligen postat av coolmanriver (Inlägg 592176)
Ingen dispens för identifierat spel på travbanorna vid årsskiftet har Lotteriinspektionen beslutat. Så då får man inte glömma telefonen eller ID om man vill lira trav i framtiden.
Men då dom flesta lever i telefonen nu för tiden så blir det väl inga problem;)Värre för utländska gäster vid typ Elitlopp osv.med allt krångel för dom att registrera sig,eller vad dom kommer fram till.

Men de flesta länderna som det kommer gäster från har ju redan någon form av partnerskap med ATG, och kan därmed spela med sina telefoner via "sina" bolag på hemmaplan i samma pott som alla andra. Jag ser ju en rätt stor uppsida med att slippa ha en massa dyr personal i kassorna och dyr kontanthantering. Och gästerna slipper hålla på att växla en massa pengar.

Fulsprit 2018-11-16 15:25

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 592195)
Men de flesta länderna som det kommer gäster från har ju redan någon form av partnerskap med ATG, och kan därmed spela med sina telefoner via "sina" bolag på hemmaplan i samma pott som alla andra. Jag ser ju en rätt stor uppsida med att slippa ha en massa dyr personal i kassorna och dyr kontanthantering. Och gästerna slipper hålla på att växla en massa pengar.

Ja, så länge inte mobilnäten blir överbelastade eller fallerar just under denna helg...

:innocent:

Strappa71 2018-11-16 15:32

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 592204)
Ja, så länge inte mobilnäten blir överbelastade eller fallerar just under denna helg...

Det har varit helt störningsfritt för mig de senaste åren under de där dagarna ( Halebop ).

Om man går tillbaka 5-10 år var det rena kaoset. Gick knappt att sms-a varandra då.

Jag tror att mobilnäten hänger med bättre numera faktiskt.

Viroid 2018-11-17 08:24

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 592204)

Telenäten är numera så utbyggda att det inte är något problem. Det är för övrigt inte mer folk på Solvalla en Elitloppsdag än vad det är borta i "Bromma Blokks" en vanlig lönehelgslördag, eller som bor i närbelägna Rissne och Hallonbergen.

Enda gångerna då mobilnät idag får kapacitetsproblem är när stora mängder människor vistas där det normalt sett knappt vistas någon alls. Kiviks Marknad i Skåne och Jokkmokks eller Åsele marknad i Norrland är typiska exempel på lite utmanande evenemang. Orienteringstävlingen O-ringen och några av de här musikfestivalerna som ligger ute på landsbygden är också lite besvärliga. Bland travevenemangen tror jag att Årjängs V75-dag har störst risk att få problem med mobiltrafiken. Men inte Solvalla som med Stockholms expansion ligger allt mer centralt i folkvimlet.

james_bohlinger 2018-11-22 07:27

Hur vet ni vilka avdelningar som är bra spiklopp? Något speciellt i startlistan man kan titta efter?

viking90 2018-11-23 11:22

En nybörjarfråga här...Kan ha missat något uppenbart men nej jag har inte knäckt frågan..

När butiker säljer andelar till system sig att varje system är 10 andelar men det är inte ett unikt system. Alltså det lämnas in många gånger.

Om dom säljer t.ex 54 Andelar totalt det blir ju 5 fyllda system men vad händer med det sjätte systemet som inte blir slutsålt? Köper butiken automatiskt upp de sista andelarna?
Eller vem står för den kostnaden?

AmaerildeRimfrost 2018-11-23 11:49

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 592310)
Telenäten är numera så utbyggda att det inte är något problem. [...]

Vid vanliga fotbollsmatcher i Malmö eller när t ex det var VM i Folkets Park när Sverige spelade så är det nästan omöjligt att kunna använda mobildata. Så det skiljer sig nog lite och beror inte enbart på om det är storstäder.

AmaerildeRimfrost 2018-11-23 11:51

Citat:

Ursprungligen postat av viking90 (Inlägg 593407)
En nybörjarfråga här...Kan ha missat något uppenbart men nej jag har inte knäckt frågan..

När butiker säljer andelar till system sig att varje system är 10 andelar men det är inte ett unikt system. Alltså det lämnas in många gånger.

Om dom säljer t.ex 54 Andelar totalt det blir ju 5 fyllda system men vad händer med det sjätte systemet som inte blir slutsålt? Köper butiken automatiskt upp de sista andelarna?
Eller vem står för den kostnaden?

Det är endast det första systemet som butiken måste köpa upp ej sålda andelar då det måste lämnas in ett helt system. Så säljer de 54 andelar så existerar inte andel 55-60 lika lite som andel 61-70!

Fulsprit 2018-11-23 11:53

Citat:

Ursprungligen postat av james_bohlinger (Inlägg 593251)
Hur vet ni vilka avdelningar som är bra spiklopp? Något speciellt i startlistan man kan titta efter?

Detta tar åratal att lära sig och alla har sina parametrar man mest lägger vikt vid, men startspår, kusk, utrustning (får du oftast läsa om i tidningar eller lyssna på på ATG-Live), upploppets längd, banunderlag osv. osv...

Lycka till!

Grant 2018-11-23 19:50

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 593417)
Detta tar åratal att lära sig och alla har sina parametrar man mest lägger vikt vid, men startspår, kusk, utrustning (får du oftast läsa om i tidningar eller lyssna på på ATG-Live), upploppets längd, banunderlag osv. osv...

Lycka till!

Alternativt så gör man det lätt för sej och spikar den största
streckfavoriter. Eventuellt så mörkar man anledningen.

Mvh Uffe :)

coolmanriver 2018-11-23 21:56

Citat:

Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost (Inlägg 593416)
Det är endast det första systemet som butiken måste köpa upp ej sålda andelar då det måste lämnas in ett helt system. Så säljer de 54 andelar så existerar inte andel 55-60 lika lite som andel 61-70!

Så vad händer isåfall med det sjätte systemet som har börjat säljas menar du?
Typ 1000kr/10st 100krs andelar självklart måste dom köpa upp dom någonstans,är ju inte datastyrda bongar du håller i handen när du köper en 10%andel. "Bara wow titta på min bong hälften av kusarna försvann" eller denna bong fungerar inte längre för butiken lyckades inte sälja dom andra fem.

Altoc 2018-11-23 22:14

Citat:

Ursprungligen postat av coolmanriver (Inlägg 593561)
Så vad händer isåfall med det sjätte systemet som har börjat säljas menar du?
Typ 1000kr/10st 100krs andelar självklart måste dom köpa upp dom någonstans,är ju inte datastyrda bongar du håller i handen när du köper en 10%andel. "Bara wow titta på min bong hälften av kusarna försvann" eller denna bong fungerar inte längre för butiken lyckades inte sälja dom andra fem.

Från o med system nr 2 så säljs systemet i andel efter andel. Dvs i ditt exempel med 10 andelar så innebär köp av den 11e andelen att det är 1,1 system sålda. Den 12e sålda innebär 1,2 system sålda osv.
Om vi antar att det systemet är det enda med 7 rätt imorgon, så kommer ATG redovisa att det är 1,2 rader med 7 rätt om det är 12 sålda andelar.
Säljs 54 andelar, så blir det alltså på samma sätt 5,4 rader med 7 rätt.

coolmanriver 2018-11-23 22:24

Citat:

Ursprungligen postat av Altoc (Inlägg 593563)
Från o med system nr 2 så säljs systemet i andel efter andel. Dvs i ditt exempel med 10 andelar så innebär köp av den 11e andelen att det är 1,1 system sålda. Den 12e sålda innebär 1,2 system sålda osv.
Om vi antar att det systemet är det enda med 7 rätt imorgon, så kommer ATG redovisa att det är 1,2 rader med 7 rätt om det är 12 sålda andelar.

Ok tackar för det svaret, lite enklare att förstå nu:) Har ju inte varit inne i en Atg-butik dom sen. 10 åren så lite förändringar har de blivit o till de bättre för butiksägaren iaf,

Spiritus 2018-11-24 07:50

Citat:

Ursprungligen postat av james_bohlinger (Inlägg 593251)

Det finns några tumregler man kan använda (med många undantag, förstås) när det gäller loppets proposition. Ju högre klass på loppet, desto lättare att hitta säkra spikar, eftersom både hästar och kuskar brukar vara pålitligare i t.ex. gulddivisionen än lägsta klassen. Autostart gör det ofta lättare att räkna på spetsstrider och loppscenario än voltstart. Med voltstart ökar ju dessutom ofta strulrisken med galopper och omstarter.

Sedan varierar det förstås om man är ute efter en ”säker” favoritspik eller en spelvärd chansspik. I det senare fallet kan det ju bara vara oddshöjande med ett snävt spår i volten och en okänd lallarkusk om man ändå bedömer att hästen är överlägsen motståndet. I riktigt låga klasser kan ju en häst ha utvecklats från ena starten till den andra och kliva runt hela rasket från spår 12, gentemot brons- eller silverdivisionen där fälten ofta är jämna.

Strappa71 2018-11-24 14:24

Citat:

Ursprungligen postat av Altoc (Inlägg 593563)

Och här blir det snabbt vimsigt när ombuden skapar andelsspel med "ensam vinnare"-potential.

Även om 1/54 av hela potten är en fin vinst så är det ju helt bedrövligt lågt odds jämfört med 1/10.

När jag går med på system som har med många skrällar är det ett krav från mig att det bara säljs 1,0 system.

viking90 2018-11-26 16:09

Påverkas insättningsgränsen man valt på atg.se köp av andelar i butik?

Enkelt exempel sig att du har satt en veckogräns på 100 kr och du vill köpa en andel i fysisk butik för 150 kr. Kan du då göra det eller kommer dom att neka dig pga insättningsgränsen?

viking90 2018-11-28 17:53

Citat:

Ursprungligen postat av viking90 (Inlägg 593991)
Påverkas insättningsgränsen man valt på atg.se köp av andelar i butik?

Enkelt exempel sig att du har satt en veckogräns på 100 kr och du vill köpa en andel i fysisk butik för 150 kr. Kan du då göra det eller kommer dom att neka dig pga insättningsgränsen?

Jag kan svara på fråga själv.

Såpass styr inte dom över oss...ännu...
Så det gick alldeles fint att lämna in i butik även om man inte hade kvar tillräckligt för sin insättningsgräns..

Var lite fundersam nu när man var tvungen att visa legg osv.