Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-09-06, 07:40   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3628
Standard

V75-statistik 6/9 Jens Sjöden


Månprinsen AM fick 84.25% av insatserna på sig, och blev därmed den femte största favoriten sedan ATG började redovisa spelfördelningen, och den största favoriten i år. Det var dock hårfint mot BBS Sugarlight, som noterade 84.17% fyra veckor tidigare (man hade missat att uppdatera min tabell i TV!). Det fanns dock en tydlig skillnad i vinstchans. Båda nådde upp i max, vilket är ca 9/10 för kallblod och ca 7/10 för varmblod.

Det skrällde i Guld, men det händer inte ofta under de förutsättningarna. Det var första gången i år. Ifjol hände det också vid ett tillfälle, och även 2011 var det bara en gång som vinnaren stod att finna utanför AB-hästarna (rank 1-4). 2010 var det ingen gång alls! Man kan följa resultaten från tidigare lopp på sidorna 59-62.

Skrällhästarna hade 26% av det totala spelet på sig – det är långt över deras verkliga chanser. Överlag skrällspelas det för mycket i Gulddivisionen, i längden lönar det sig bra att gå kort.

Quid Pro Quo var duktig, men hade också tur: Från 3:e inner kommer luckan endast i 2.8% av loppen (tabell sidan 259).

Nu är V7 ett minne blott. Under förra veckans V75-omgångar var andelen V7-spel 9.2% under tisdagen och 14.2% vid den triviala jackpotomgången i lördags. Det ska bli spännande att se hur dessa spelare reagerar nu. Att alla bara lägger av tror jag inte, men hur stort blir omsättningstappet?

Själv hade jag inte rört V75-spelet alls under förra veckan, om inte V7-alternativet funnits. Båda omgångarna var sådana, att man på förhand ”visste” att 5 rätt skulle bli utan utdelning, och potentialen för utdelning större än fyrsiffrig var mycket liten.

Det är trots allt inte så vanligt med sådana omgångar. I snitt är knappt 7% av spelet V7, men det varierar rejält. Svåra omgångar är andelen så låg som 3%. Kolla in siffrorna i de enskilda omgångarna från starten av V7 (april 2010) på sidorna 281-282! Totalt blev det 275 omgångar man kunde spela V7, som då det infördes hade det en svagt omsättningshöjande effekt. Första helåret med V7 ökade V75-spelandet med 5.7%.

Nu på lördag kommer förstås omsättningen att bli mycket högre än ifjol, eftersom det finns en stor jackpot. Men det blir intressant att se, hur spelarna reagerar på söndag. Ifjol omsattes 33 miljoner på derby-75:an varav 2.1 miljoner, 6.3%, var V7. Hur många av dessa stannar kvar, hur stort blir omsättningstappet?

Generellt har V7-spelarna varit eliten bland spelare, mycket duktigare än alla andra (kolla sidorna 281-282 igen, vad de vinner..!). När de nu tvingas delta i alla tre vinstgrupperna kommer utdelningarna på 5-6 rätt att sjunka, till småspelarnas förtret kan man gissa. Tidigare hade ju dessa duktiga spelare mängder med rader med 5-6 rätt som de inte fick betalt för.

Omgångar där femmorna precis klarat jackpotgränsen kommer nu att hamna under. Ifjol gav femmorna 15-16 kr vid fyra tillfällen (se sidan 26). Fler jackpottar framöver kanske kompenserar såväl förlusten av V7-spelare som förlusten av de småspelare som tröttnar på låga/uteblivna utdelningar?

Några topplistor som man sällan ser följer nedan!

Flest favorittorskar 2014:
1. Björn Goop 25 st
2. Örjan Kihlström 24 st
3. Erik Adielsson 19 st

Flest favoritskap utan seger:
1. Adrian Kolgjini 5 st
1. Daniel Redén 5 st
3. Johan Untersteiner 3 st

Flest favoritvinster:
1. Björn Goop 13 st
2. Peter Untersteiner 12 st
3. Erik Adielsson 11 st

Listorna bekräftar ett gammalt uttalande från Erik Adielsson, efter att han fick frågan om hur det känns att vara den kusk som vinner flest lopp ett helt år: ”Ja, men jag förlorar flest lopp också”.
Så är det ju. De mestvinnande kuskarna blir också mest omskrivna och därför ofta överskattade på spelet. Att de förlorar flest lopp i hela Sverige är det ingen som tänker på.

Jägersro brukar arrangera V75 lördagen innan Derbyt. Så här har det gått motsvarande 75:a tidigare:

1994 4 favoriter 2 skrällar 9 000 kr

1995 2 favoriter 2 skrällar 62 000 kr

1996* 3 favoriter 2 skrällar 170 000 kr

1997 2 favoriter 1 skräll 74 000 kr (5)

1998* 3 favoriter 2 skrällar 112 000 kr (5)

1999 2 favoriter 1 skräll 31 000 kr (2)

2000 2 favoriter 1 skräll 206 000 kr (2)

2001* 2 favoriter 2 skrällar 114 000 kr (2)

2002* 1 favorit 3 skrällar 561 000 kr (3)

2003 0 favoriter 4 skrällar 6.0 milj kr (3)

2004 3 favoriter 2 skrällar 895 000 kr (4)

2005 1 favorit 1 skräll 1.1 milj kr (3)

2006 5 favoriter 0 skrällar 3 000 kr (4)

2007* 1 favorit 1 skräll 1.0 milj kr (2)

2008 2 favoriter 1 skräll 12 000 kr (2)

2009* 1 favorit 2 skrällar 1.4 milj kr (3)

2010 1 favorit 4 skrällar JACKPOT (0)

2011 2 favoriter 3 skrällar 2.8 milj kr (2)

2012 2 favoriter 2 skrällar 115 000 kr (5)

2013 4 favoriter 0 skrällar 400 kr (3)
*) Omgången var jackpot-förstärkt. Det innebär i praktiken att utdelningen blev nästan dubbelt så hög som den skulle varit annars.

Siffran inom parentes anger antalet spetssegrar. Totalt 50 st på 119 lopp de senaste 17 åren gör 42% vilket är mycket, men också genomsnittligt. Jämför med favoritandelen som under samma period varit 34/119 = 29%! Som så ofta ser man en betydligt större chans för spetshästen än för spelfavoriten.

Notera som vanligt att Jägersro kör med den vinklade startbilsvingen och att det har inverkan på spårstatistiken. De innersta spåren gynnas (!) något, och det verkar ha blivit lite lättare att hålla ledningen från innerspåret. Spårstatistiken är pålitlig nu, åtminstone för kort- och medeldistanslopp, och den står att finna på sidorna 29 och 34 i första hand.

Loppen med vinklad vinge har också varit lättare för spelarna. Bara 19% skrällar (vinnare utanför rank 1-4), att jämföra med 26% för lopp med ”vanlig” vinge (sidan 34 igen).

V75-1: Silver, autostart, medeldistans
Stall Kolgjini vann sitt senaste rikstotolopp; ett uttagningslopp till Derbyt med undantagshästen Archangel AM. Innan det hade man en mindre rolig svit i V75-sammanhang: 2-6-5-4-0-4-d-d-d-2-3-6-0-6-d-4-6-4-6-0-d-4-0-5-0-0-0-4-6-0 sedan 5 juli. Eller 30: 0-2-1 om man uttrycker det så, och det var inte så mycket bättre tiden innan heller. Sedan 13 augusti har man tvingats stryka 16 hästar. Senast man hade hästar ute på tävlingsbanan var vid Åbys V86-tävlingar i onsdags. Resultaten där: d-d-4-0.

Det här talar för att man kan sätta frågetecken kring stallformen. Och det talar inte för omgångens svagaste favorit, 4 October Kronos (32%). På sidan 12 kan man följa hur ofta ”dagens svagaste” segrat i alla V75:or genom åren, 1096 st. På sidan 74 kan man se hur ofta svagfavoriterna segrar just i Silverdivisionen.

Favoriten vann på V75 för ett år sedan. Sedan dess har han startat sju gånger, med resultaten 6-0-d-4-2-d-0. Lite svårt att hävda sig i klassen alltså, men till hans försvar kan man säga att andraplatsen var som en seger. Det var bara BBS Sugarlight som slog honom då… och trea i mål var min tipsetta. Men den gången var det kort distans – liksom vid segern för ett år sedan.

Tränaren fick betygsätta chansen i TV, och valde då betyget 20 i en skala från 1-20. Max alltså, och den bästa segerchansen på hela helgen tyckte han.

Det är helrätt att snacka upp chansen; det ökar möjligheterna att hästen får mycket gratis i loppet och därmed också segerchansen. Jag tycker ändå det är orättvist att göra hästen till favorit. Kusken har bara infriat med 1 av 11 favoritskap på V75, och även tidigare har det väl varit något ”orättvist” favoritskap.

Jag vet att en spetsande favorit vinner mycket oftare än ”bästa hästen från bakspår”; ändå kan inte 11 Magiccarpetride US (12%) undvika tipsettan. Jag tycker hästen är SÅ mycket bättre helt enkelt. Han förlorade knappt mot favoriten näst sist, men då hade han spår 8 bakom bilen och hamnade sist, samtidigt som favoriten gick i spets. Det kan bli snarlikt scenario här, men nu är det längre distans vilket kan kompensera för de centimeter han var slagen med. På sidan 38 finns en överskådlig jämförelse. Spår 11 över medel är bra mycket bättre än spår 8 på kort – särskilt då det är vinklad vinge.

Den loppspecifika statistiken finns på sidorna 89-90. Skrällrisken är påfallande liten, och de få skrällar som kommer är milda. Stort plus för B-hästarna (rank 2-4).

V75-2: Klass II, autostart, lång distans
På sidan 35 finns statistik över 2640a-lopp med vinklad vinge. Underlaget är svagt, eftersom förutsättningarna är sällsynta i samtliga klasser. Spår 10 visar riktigt dåliga resultat, å andra sidan har ingen spår 10-häst hittills varit favorit.

Det har däremot hänt i lopp med vanlig vinge. På sidan 34 ser man att 1 av 11 favoriter lyckats infria från det missgynnsamma läget, och spåret visar svaga resultat för ickefavoriter också.

När en Klass II-favorit är stark, som här, är annars grundchansen precis 50/50. Det går att utläsa i den klasspecifika statistiken på sidan 144. På sidan 143 kan man se att den långa distansen gynnar AB-hästarna något i den här klassen (också), men några dramatiska skillnader är det inte.

Favoriten har startat 9 gånger och galopperat bort sig 4. 4 gånger har han också segrat, och enda gången han förlorat felfri var senast, då han blev fast. Det där med 50/50-chans verkar stämma ganska bra. Det innebär också att han är svagt överspelad – som favoriter vid den spelprocenten brukar vara (intressanta tabeller på sidorna 40-41!).

Om favoriten faller då? Det har bara avgjorts 31 långlopp med vinklad vinge, så det statistiska underlaget är inte helt pålitligt. Men det har bara skrällt 3 gånger, 10%. Såväl lång distans som vinklad vinge är skrällhämmande faktorer. Detta talar för B-hästarna (rank 2-4), och man kan se på sidan 35 att man plussat om man spelat alla B-hästar i alla lopp. Dessa har alltså generellt bättre chanser än sina spelprocent.

Under fredagens lunchsändning hände något sällsynt. En kusk angav exakt hur han bedömde segerchansen. Det var Takter som sa ”chans som en 7-oddsare” om 1 MT in Cash. Detta översätts till en segerchans om ca 11.5%. I skrivande stund är han spelad till 7.7%, men det lär stiga under lördagen. Men det stämmer ganska bra ihop med att B-hästarna är en aning underspelade.

Sedan hajar jag till när jag ser att 12 Baron Max är spelad till 0.29%. Det är en häst som kommer från seger, utvecklas för varje start, blir bättre hela tiden och som gynnas av distansen. Trots allt detta ligger en seger långt borta, men spelarna tror alltså att han vinner loppet 1 gång på 345! Helt orimligt sällan. På sidan 224 kan man utläsa den genomsnittliga chansen för en 12:e-rankad, och den här ligger i alla fall inte på minussidan om snittet.

V75-3: 3-åringslopp, autostart, medeldistans
”Jägersros Stora Treåringspris 2013 är det här – och ändå inte fullt anmält. Prissummorna är enorma, men hästarna räcker inte till för alla treåringslopp. När nu ATG sannolikt behöver spara 2-3% nästa år pga omsättningstapp, vore väl det enklaste att dra in några årgångslopp så att hästarna räcker till för de lopp som blir kvar. Vips har man slagit två flugor i en smäll.”

Så skrev jag i förra årets analys. I år har man tredubblat förstapriset, från 150’ till 450’, bytt namn på loppet och bjudit in hela Europa. Men inte ens det räcker! Det blev inte fullt fält i år heller. Det finns helt enkelt så galet många treåringslopp med så galet mycket pengar i. Det finns många fler lopp än det finns hästar. Inte bra för vare sig sporten eller spelet

På sidan 204 finner man att ”dagens största” infriar exakt hälften av gångerna de gånger den dyker upp i årgångslopp. På sidan 34 kan man se att startspåret i allra högsta grad ökar favoritens möjligheter att infria – faktiskt i extra hög utsträckning när det är vinklad vinge.

Jag känner inte till kusken bakom andrahandaren 1 Expo Express, men jag vet hur det brukar se ut när oprövade – eller för den delen väl beprövade – utländska kuskar ställs mot den svenska kuskeliten. Sågar chansen på det, faktiskt. Sedan fick hästen en miljon i förra starten, då han vann tyska derbyt. Men det räckte med 15.1a i ett kortlopp för att få de pengarna. Jag tror det blir tuffare här.

Det finns tre motbud till favoriten. I första hand Riordans 4 Saphire Bi och 9 Sheava Vik. Formstall ska man spela på. Den senare får mer spel på sig eftersom hon vann storlopp på V75 sist, men här är det läge att citera vad tränaren säger på atg.se: ”Som startspåren ser ut tror jag faktiskt ännu mer på min andra häst, säger Riordan och refererar till Saphire Bi. - Det är en lika bra häst, faktum är att hon till och med är snabbare i benen än Sheava. Hon har tävlat mot hingstar och gjort det väldigt bra, ofta från svåra utgångslägen. Nu hade hon äntligen tur i spårlottningen och jag skulle verkligen vilja se henne i ledningen, hon har aldrig sprungit där och jag inbillar mig att det skulle passa.”

2 Winston Sisa är svårbedömd, men spetsfavorit och slinker med på det. Han släpper nog och hästen vinner kanske en gång på tjugo, ungefär som han är spelad.

Vinnaren ska finnas bland de nämnda.

V75-4: Klass I, autostart, kort distans
På sidan 123 kan man utläsa grundchansen för sådana här Klass I-favoriter: 28% - favoriten är alltså marginellt överspelad, samtidigt som han har bästa chansen i loppet. Samma mönster som vanligt alltså, det förekommer att schablonmässigt överspel av favoriter

På sidan 127 finns den loppspecifika statistiken. Den talar inte för favoriten, tvärtom. Den korta distansen höjer såväl spelvärde som skrällrisk. Kolla också jämförelsen på sidan 122, som tydligt belyser distansens betydelse i klassen!

10 Even’s First Boy (21%) är så mycket bättre än motståndarna, att det är frestande att ge honom tipsettan trots bakspåret. Sist var han stark tvåa bakom Poker Kronos i en V75-final, näst senast på V75 vann han – före Dernier Viking, på lång distans..!

10 Even’s First Boy är uppenbart överkvalificerad för Klass I, ”bara” strul emot. Men erfarenheterna säger att det ofta blir strul från bakspår i kortlopp, inte minst i den här jämna klassen. Sedan tyckte jag att stallets hästar presterade lite svagare än mina högt ställda förväntningar under V86 i onsdags, men det kan ha varit en tillfällighet förstås.

Den pålitligaste spårstatistiken finns på sidan 29. Spår 10 visar index 0.6, bara 8 är sämre. Favoritens fjärdespår är chanshöjande – kolla den intressanta specialjämförelsen gällande just favoriter!

V75-5: Stolopp, autostart, medeldistans 15-hästarslopp Här finns flera faktorer som var och en för sig förstärker spetshästens möjligheter: Loppet avgörs på Jägersro, det är ett stolopp och det är lärlingar i sulkyn.

Ändå räknar jag bort spetsfavoriten 3 Monique Bråten. För fyra starter sedan vek hon sig i ledningen över kort distans mot enkelt motstånd, spelad till 1.40. I de två senaste har hon hållit undan från spets, men med minsta marginal, utan krafter kvar och mot mycket enklare hästar. Jag tar fasta på framför allt det sistnämnda, och tror att motståndet helt enkelt är för tufft den här gången. (Och i hörnet har jag gömt en dumstrut, redo att tas på kl 16:04…)

8 Bethel Hanover fick jag upp ögonen för direkt i sverigedebuten. Hon startade med tillägg på Åmål. Bara det. 20 m framför var Dominator (en av Sveriges bästa 4-åringar med chans att vinna 4 miljoner i Derbyt, V75-6, på söndag) jättefavorit och fick bestämma i ledningen. Ändå var det målfoto på att han skulle få vidkännas sin första förlust!

Bethel var helt enkelt grymt bra – efter det trodde jag hon skulle sopa banan med motståndarna ett tag framöver, speciellt som hon borde bli bättre med loppet, men hon blev kostsam för mig i ett par lopp.

I alla fall, en häst som är 19.9 meter bättre än derbyhästarna borde sopa banan mot sådant här motstånd. Nu finns en viktig plusfaktor: Stallformen är på plats! Pär Hedberg har inget stort stall, men har faktiskt vunnit alla de fyra senaste starterna – med fyra olika hästar!

Jag skulle hemskt gärna se en nedstrykning. Sådana får en orättvist gynnsam effekt i sådana här lopp, eftersom hästarna tilldelas spår efter hur bra de är. BH ”ska” ha spår 8 i sådant här gång. Och just det spåret är så otroligt missgynnsamt med vinklad vinge (sidan 34). Snart 200 lopp, och fortfarande ingen ickefavoritseger därifrån.

Hursomhelst; spelad till 1.76% är hon det bästa speldraget på länge.

Skulle draget komma bort är det förstås upplagt för favoriten 6 Rare Wise As (37%); den har förstås också bästa chansen. Här kan man också snacka formstall.

Bäst meriter har 15 Roxy Hill (13%), därav läget. Erfarenheterna talar för att det är sällsynt missgynnsamt att starta långt bak just i lärlingslopp och stolopp (kolla t ex sidan 189).

De här tre borde räcka på V75 och det kan vara värt att spela trio med dem. Om någon kommer bort/galopperar står 14 Hanna Banker redo att ta en skrällplats.

V75-6: Brons, autostart, lång distans
9 Oliver Kronos (41%) inledde med att trava felfritt i sitt kval och gick åtta felfria starter från debuten. Men så hände något… sedan dess har han galopperat varannan gång, 6 av 12.

Här är han mycket bättre än de andra. Om man visste att han gick felfritt, skulle man kunna sätta segerchansen till 9/10. Andra förlustscenarios (sjukdom, olycka, kusktabbe, någon är bättre…) utgör tillsammans bara en liten risk.

Känslan säger att han går felfritt denna gång, och om det stämmer är han förstås en jättebra spik. Men man ska akta sig för känslor, fakta är bättre…

Vinner inte bästa hästen så vinner ju spetshästen. Denna är 2 Trust Launcher (9%). Tacksamt nog är kusken positiv kring chansen och kommer inte att släppa. Går man inte på känsla, utan ser på saken nyktert och objektivt, innebär det en segerchans kring 4/10. Underspelad alltså! Faktiskt har han aldrig förlorat i ledningen, och stallet har fin form.

2640a och vinklad vinge är som sagt en sällsynt kombination. Relevant statistik för det här loppet hittar man på sidorna 35 och 115.

V75-7: Guld, autostart, kort distans 12-hästarslopp. Struken: 9
Tog upp stallformen under V75-1 - det är det som talar mot favoriten 5 Mosaique Face. I övrigt bara plusfaktorer: Rätt spår, rätt distans, god spetschans och klent motstånd. Statistikplus därtill för turordningsetta och mest pengar.

Dessutom är ”Ludde” en grym favoritinfriare: I år har han lyckats med 8 av 14 favoriter, 57%. Jämför detta med t ex med försiktiga Kihlströms 27% eller Ulf Ohlssons 26%. Siffrorna putsar den topposition han redan hade i statistiken från tidigare år (topplista sidan 312!).

Det är den offensiva körstilen som betalar sig. På sidan 33 kan man se, att favoriter infriar till 47% om de når ledningen, men bara 18% annars. En påtaglig skillnad som det finns goda skäl att lägga på minnet. ”Ludde” har i år infriat favoritskap via att köra sig till ledningen – från bakspår! Vid upprepade tillfällen dessutom. Sådana detaljer skiljer honom från andra kuskar! Ledningens betydelse är alltjämt underskattad, både bland aktiva och spelare.

2 Standout (15%) har man kunnat jämföra med favoriten många gånger eftersom de är jämnåriga, och han har inte alls visat samma kapacitet. Men ”form slår klass”, och frågan är vem som har bäst chans i just det här loppet? Nog är chanserna väsentligt jämnare än spelprocenten säger i alla fall. Stall i form mot stall ur slag…

”Mr Picolit får tipsettan, då det trots allt är så att motståndet är klasser enklare än någon gång det senaste året. Han kanske tar i mer när han känner att han rår på motståndet och han har visat tidigare att han går bra bakifrån.”

Så skrev jag i analysen inför hästens senaste start. Då hamnade han i 5:e inner, och när han skulle attackera blev han dragen sist…

Efter segern för tre starter sedan (då han avfärdade 3 Occhione Jet på 10.9a) har han haft dåliga spår och samlat ägg. Om det är så att tur och otur jämnar ut sig, då är Mr Picolit den här omgångens säkraste spik. Men så är det inte som bekant, mer sannolikt är att det blir ännu ett strullopp från det här läget. Samtidigt är segerchansen högre än spelprocenten, vilket motiverar att ge honom en chans till. Dessutom brukar det bli grymt överrens när en skräll vinner sista avdelningen…

12 hästar och vinklad vinge är inte de vanligaste förutsättningarna i Gulddivisionen. Man hittar i alla fall resultaten från tidigare körda lopp, 22 st, på sidan 56.

Vid Axevallas dubbla V75:or stochampionatshelgen startade en trist trend för spelformen. Det har varit favoritbetonat och låga utdelningar, fyra-femsiffriga, 10 gånger av 11. Fem gånger har det blivit 5-rättsjackpot, varav tre gånger i rad nu på slutet.

När jag började analysera omgången verkade den normalsvår. Men nu börjar favoritfrossan komma fram… jag tror att 9 Oliver Kronos vinner V75-6, och sedan har Spelarna två favoriter (V75 avd 2-3) som man anser har mer än 50% chans. Vinner alla de här tre blir det 5-rättsjackpot igen. Sju rätt kan alltid ge bra, om det vinner en Baron Lux. Det var länge sedan det kom en sådan skräll nu.

Hursomhelst avslutar jag med att prova ett litet systemförslag:
11 Magiccarpetride US
10 Calvin Borel
4 5 10
1 4 10
6 8 15
2 9
2 5 10
81 kr blir det där och potentialen är faktiskt rätt hög, samtidigt som vinstchanserna också ser sällsynt bra ut.

Lycka till med spelbesluten/Jens

Källa: http://www.storavinster.se/statistikanalys-v75-8447373
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gurliver (+5), mr_stylez (+5), TOBYTYKE (+5)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-09-06, 09:26   #2
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Får ge Jens en eloge.
Nuförtiden pratar han alltid om hästars prestationer, varvat med statistik.
Jag som varit en stor kritiker tycker numera att det här är lysande.
Bra jobbat !!!
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+3), Gurliver (+5)
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td