Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-11-15, 09:54   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3629
Standard

V75-statistik 15/11 Jens Sjöden


- Spika omgångens största favorit
- Helgardera de två lägsta klasserna, Klass I och Klass II
- Strecka några få i klasser det ”aldrig” skräller – Årgångslopp, Guld, Stoelit…

Visst låter det självklart? Men det gäller att tänka ut det på förhand också och det var det inte många som klarade. 135 stycken närmare bestämt, ett av 8 500 system i snitt. Att TV-expert Nybrink hade tre av dem har väl ingen travintresserad missat – 746 000 in, ruskigt snyggt!

Själv gjorde jag för andra lördagen i rad misstaget att ifrågasätta dagens största favorit. Att Frozen är en elithäst för sin klass (Brons) hade jag greppat, däremot trodde jag inte att han hörde till eliten även i disciplinen startsnabbhet. Bara 1/8 av alla travhästar lyckas nå ledningen från innerspår bakom bil, och däri ingår de som bommar spets men lyckas ta sig ut och får överta.

Frozen visade utan problem att han hör till de där topp-procenten, och det hade många varit inne på på förhand. Det var ett av skälen till att han var omgångens största favorit (68%!). Jag hade räknat fel i spetsstriden och det blev som vanligt avgörande.

Omsättningen steg med 2%. Men det är en sanning med modifikation: Förra året ingick spelet V7 i siffrorna, och det finns inte längre. Den delen visar -100% medan själva V75 då visar +6%! Onsdagstävlingarna plussar ännu mycket mer (+60% senast) och det går allmänt bra för ATG just nu..!

2008-2010 avgjordes novemberfinalerna på Gävle, tabellen nedan listar de som avgjorts på Solvalla:

1993 0 favoriter 4 skrällar 4.9 milj kr
1994* 2 favoriter 2 skrällar 1.7 milj kr
1995 0 favoriter 4 skrällar JACKPOT!
1996 3 favoriter 1 skräll 105 000 kr
1997 3 favoriter 1 skräll 389 000 kr (3)
1998* 3 favoriter 1 skräll 43 000 kr (0)
1999 3 favoriter 1 skräll 8 000 kr (4)
2000 3 favoriter 2 skrällar 26 000 kr (1)
2001 3 favoriter 1 skräll 25 000 kr (5)
2002 3 favoriter 1 skräll 24 000 kr (3)
2003* 3 favoriter 1 skräll 17 000 kr (3)
2004 1 favorit 3 skrällar 20 milj kr (3)
2005* 2 favoriter 2 skrällar 1.8 milj kr (3)
2006 2 favoriter 1 skräll 456 000 kr (2)
2007 1 favorit 3 skrällar 22 milj kr (1)
2011* 2 favoriter 2 skrällar 1.2 milj kr (2)
2012* 3 favoriter 1 skräll 71 000 kr (2)
2013 4 favoriter 2 skrällar 27 000 kr (4)

*) Omgången var jackpotförstärkt och hade annars betalat ca hälften
Siffran inom parentes anger antalet spetssegrar.

Mellan 1996 och 2003 var resultaten häpnadsväckande jämna, 3A vartenda år. Överlag har det varit resultat som passat statistikspelare väl.

Man kan notera en förhållandevis låg andel spetsvinnare, 37% (36/98). Det är en bit under snittet, men man ska minnas att Solvalla under en lång tid drogs med dåligt banunderlag. Om banan är bra blir det per automatik gynnsamt att springa på innerspår, det ÄR ju faktiskt kortaste vägen till mål, och inte bara en sliten travklyscha. Läs t ex på sidan 99 om hur man egentligen bör bedöma kilometertiderna…

V75-1: Silver, autostart, medeldistans. Struken: 8
Efter en närmast spikrak karriär var 5 Food Money (22%) sämre senast. Att bli oplacerad från spets är inget man skriver på sitt CV om.

Här har bästa hästen fått bästa spåret och det råder spetsgaranti. ”En häst inleder ett lopp som den avslutade det senaste” sägs det, och det är det som oroar: I så fall har ju favoriten ingen chans alls. I normalfallet är chansen maxad; han är bättre än de andra och får dessutom ledningen.

Om favoriten är som senast blir loppet vidöppet. När jag gick igenom startlistorna första gången var det bara fyra jag strök över som chanslösa: 1 9 10 12. En av dessa, 10 Underpaid Hanover (12%) har Spelarna rankat upp som B-häst. Han ska gå med skor nu, som för fyra starter sedan. Då var han trött efter 1300 m, distansen är längre nu. Dessutom är motståndet mycket tuffare och spåret dåligt. Och han har inte lyckats vinna ens i enklare konkurrens och med optimal balans; en del andraplatser har det blivit.

11 Tomorrowland (4%) besegrade favoriten senast – trots galopp! Nu ska han gå barfota och bli ännu bättre, men det räcker att prestera som senast (om han travar felfritt) för att vinna loppet. Underskattad för att han är utländsk!

4 Namale Kronos (12%) spikade jag näst senast. Den enda gången han var dålig, naturligtvis… Nu har han bra spår och bäst vinstchans ifall favoriten har en dålig dag.

Loppspecifik statistik finns på sidorna 86-88. Man finner toppresultat från spåren 4-5 men också att grundchansen för favoriten är låg.

V75-2: Klass I, autostart, medeldistans
Spelmässigt påminner det här på ett sätt om föregående lopp: Favoriten kommer från sin svagaste insats i karriären (ok, i det här fallet sedan han kom till Veijo Heiskanen).

Annars talar allt för:
Veijo ”lovar” seger och han brukar inte överdriva.

Sören Englund har hästen som omgångens bästa spel i sin spalt Tusenlappen i Expressen trots insikten om att oddset blir lågt – och han har ”aldrig” fel!

Hästen har visat att han är alldeles för bra. Det är en guldhäst som tävlar i Klass I.
Favoriten är spelad till ruggiga 50% trots bra motstånd och bakspår!

Hästen gick med skor senast och man förklarar den sämre prestationen med det. Barfota nu är en förutsättning för segerchans.

Jag tycker man kan titta en hel del på sidan 271 som är aktuell för nästan alla lopp den här omgången. Där finns solvallaspecifik statistik, med fokus just på medeldistanslopp. Föga förvånande finner man svaga resultat för spår 9; det är ett överskattat och överspelat spår.

Loppspecifik statistik finns sedan på sidorna 131-132. Där finner man bland annat, att favoritens grundchans ska ligga just kring de 50% den är spelad till.

V75-3: Fyraåringslopp, autostart, medeldistans. Struken: 2
En spelmässigt trist historia, som årgångslopp nästan alltid är. För en gångs skull är det i alla fall fin sportslig klass.

För sådana här lopp finns den bästa statistiken i Solvallabibeln, kolla in sidorna 111-112 där. Föga förvånande finner man väldigt många favoritsegrar och en i princip försumbar skrällrisk. Favoriterna vinner varannan gång och är nästan underspelade. Annars kan Spelarna hantera sådana här lopp väl. Det finns sällan över- eller underspelade ekipage utan man spelar i förhållande till verklig chans (och därför är loppen trista spelobjekt).

5 Charrua Forlan (32%) är helrätt favorit, närmast lite underspelad. Hästen tar spets, varifrån 49% av sådana här lopp vinns (ungefär tio procentenheter mer än andra 2140a-lopp). Dödens är näst bästa position med 15%.

Brasklapp: Favoriten ska gå med bakskor nu. Det brukar göra enorm skillnad, se bara på favoriterna i de föregående loppen som kommer från usla prestationer med skor på men som är ”hur bra som helst” utan. Som vanligt säger man att det inte gör så stor skillnad… vi får väl se.

Alla motbud har dåliga spår. Man bör lägga märke till att 8 och 12 står lite i en klass för sig och är bra mycket mer missgynnsamma än 11 – samt att 8 Riff Kronos är fördelaktigt nedstruken. Han bör tidigt hitta dödens och då ha minst de 15% chans som den genomsnittlige dödenshästen har – dock kanske inte så stor chans som de 27% han är spelad till. Den genomsnittlige andrahandaren vinner i 22% av de här loppen.

V75-4: Klass II, autostart, medeldistans
2 Dencos Nemo Kilab (26%) har jag tippat de två tidigare V75-starterna, med motiveringen att han helt enkelt är lite för bra för Klass II. Det har stämt väl, men han har inte lyckats vinna då det funnits en ännu bättre i fältet båda gångerna. Tidigare har han inte blivit favorit, men det blir han nu! Märkligt, då motståndet är tuffare än tidigare och båda hans banemän finns i startlistan.

3 Silver Annie (15%) slog favoriten visserligen bara knappt, men hon var överlägset bättre. Medan favoriten satt i spets hamnade hon bland de sista, och vann ändå. Ute i banan, på open stretch-Åby. Hon har säkert bättre chans än favoriten nu också.

Mer troligt är att favoriten får revansch på 10 Bart MM (21%). Sist fick ju denne spets och favoriten en utvändig position, nu blir det mer troligt omvänt scenario och därmed omvänd ordningsföljd dem emellan.

12 Rolex (16%) är omgångens skrik, kommunare och allt vad det heter. Han kommer att stiga rejält i spelprocent under lördagen. Femma sist, spelad till 1.80 i ett lopp med 25’ i första pris. Sexa gången innan, mot enbart jämnåriga. Tvåa bakom Vice President innan det, i ett ungdomslopp på Åby, tja. Han visade i alla fall vid försökssegern på Solänget för fyra starter sedan att han duger bra i Klass II. På sidan 271 kan man se vad det innebär att lottas till spår 12 i en final och på sidorna 151-152 finns den loppspecifika statistiken. Där ser man bland annat att favoritens andraspår är grymt överskattat – bara spår 9 är värre.

V75-5: Stofinal, tillägg, medeldistans
Intressant statistik på sidan 190 antyder att hästarna på start är mycket gynnade i sådana här finaler. Inte så konstigt kanske, då alla är formtoppade inför finalen och hästarna där framme ofta inte är sämre.

Så resonerar Guiden då man spikar 4 Jetset (31%). Man tror det är bästa hästen, tilläggshästarna inkluderade, och det kan jag skriva under på. Jag hade spikat henne redan senast och irriterade mig på kusken, som blev fast i rygg på ledaren trots många chanser att ta sig ut därifrån under loppets gång. ”Egentligen” skulle hästen ha ytterligare 96’ på kontot och hon står redan grymt bra inne på pengar ändå.

Sedan dess har stallets hästar visat ”form utan botten”, de vinner överallt de dyker upp. Här är det jättesvårt att tippa mot bästa hästen, trots att jag är medveten om att spetshästen vinner oftare, och att detta gäller med lite extra marginal i stoloppen.

3 Alvena Take It (36%) tar ledningen och är favorit därför. Där har vi ännu ett exempel på hur dramatiska skillnader det ofta är mellan barfota och icke-barfota. Jämför de två senaste prestationerna..! Barfota nu är givetvis en förutsättning för segerchans.

1 Eternity of Joy 1% - galet!

V75-6: Brons, autostart, medeldistans
10 Sauveur (40%) är en av flera storfavoriter med god segerchans, det finns lite risk för favoritparad idag. Men man ”ska” alltid tippa spetshästen före bästa hästen, och då bör man alltså förorda 3 Bear Dancer (20%) – eller kanske 4 Checco Boko (11%). Om den senare kommer till ledningen blir det nog hopplöst för övriga. Senast gavs Maharajah ingen chans och Checco hade massa krafter kvar, om det nu skulle behövas den här gången. Tänk på hur bra det går för Nurmos hemma på Solvalla..!

Den loppspecifika statistiken finns på sidorna 111-112. Föga förvånande finner man att bromsfinalerna hör till de mest lättlösta, AB-hästarna vinner.

V75-7: Guld, autostart, medeldistans 12-hästarslopp
Sedan man började med 12-hästarslopp i Guld 2007 har man segrat från alla spår – utom de värsta, 2 och 8. Här är det bra chans att den ena nollan bryts, då 8 On Track Piraten är klart bäst i Sverige för tillfället. Europas bästa valack läste jag någonstans, det stämmer säkert. Skulle man köra ett EM just idag, vore Piraten favorit att vinna det också.

Den loppspecifika statistiken finns på sidan 66. Den skiljer sig inte mycket från den över tiohästarslopp på sidorna 62-63. Där är underlaget mycket större och mer pålitligt. Där kan man bland annat se, att de favoriter som haft spår 8 har lyckats mycket bra!

Den här gången går jag inte emot omgångens största favorit..!

I ATG:s ”Vass eller kass” blev alla sju favoriter kassa. Det händer nästan aldrig och så borde det varit förra veckan istället, då var favoritchanserna riktigt svaga. Idag är de faktiskt riktigt bra. Minst två vinner, mitt u-tips är tre och fyra är nog mer troligt än två.

Allra bästa chans ska Piraten ha, omgångens största favorit. Sedan är väl risken att det är så illa, att den näst största favoriten (Lover Face, V75-2) också har den näst bästa chansen. Bästa ickefavoritchansen bör 4 Jetset i V75-5 ha. Lycka till med spelbesluten!

Källa: http://www.storavinster.se/statistikanalys-v75-8447373
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
mr_stylez (+5), TOBYTYKE (+5)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td