|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#1 |
Så här överspelade är favoriterna
Roade mig under kvällen igår med att räkna fram hur överspelade favoriterna egentligen är.
På V86 vinner i genomsnitt 38,4% av alla favoriter. De vinnande favoriterna är i genomsnitt spelade till 45,0% av insatserna. På V75 är motsvarande siffror 38,6% vinnande favoriter, spelade till i genomsnitt 43,7%. Lite mindre överspelade med andra ord. V64 visar upp siffrorna 37,4% som andel vinnande favoriter. De är spelade till i genomsnitt 44,3%. Mest överspelade av alla. Skillnaderna bland andra-, tredje- och fjärde-handare är inte alls lika stora, och vissa fall har spelarna undervärderat deras vinstchanser något. Som spelare gör man således alldeles rätt i att hata bort favoriter, de förstör spelvärdet.
|
|
|
|
#2 |
|
E det sensaste året lr när? % satserna alltså
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Det är senaste två åren ungefär.
|
|
|
|
#4 |
|
Tack, tendensen måste ju vara att det e mkt mer favoriter senaste 6mån.
speciellt på V64 |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Njae, det ligger ganska stabilt med favoritsegrarna. Ser man tio år tillbaka så är det fler favoriter idag, men det handlar inte om några väldigt dramatiska ökningar.
|
|
|
|
#6 |
|
Känns det inte som att det blir lite väl dåligt investerat på varje hundring. Det ryker ju 35% i spelavdrag och sedan är det bara 40% av de kvarvarande som är i en intressant vinstpol. Känns det inte som att det redan är lite dåligt utan att hata bort nästan 40% till eller tänker jag fel?
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Statistiken visar att drygt 3 lopp av 8 på V86 vinns av favoriter, att knappt 3 lopp av 7 på V75 vinns av favoriter och att drygt 2 av 6 lopp på V64 vinns av favoriter. Sedan fördelas resterande vinnare i loppet av övriga dryga 60 % och då kan det vara allt från fält med kanske 6 hästar till 15. Jag tror inte på att "hata" bort favoriter, utan att själv bilda sig en uppfattning om vilka av favoriterna som man tror har bra vinstchans och vilka favoriter som är svaga. Garderar man lopp ordentligt så är det ofta dumt att ta bort favoriten. V75 igår t.ex., där fanns tre jättefavoriter som alla infriade. Jag testade att gå emot två av dem i hopp om att fälla en eller två för att det skulle bli lite utdelning. Det gick inte den här gången, men jag hade med dem på bongen trots det.
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Vad låg % favoriter på för 5 och 10år sen ca? Om du har nån uppfattning om det.
|
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Citat:
( När det gäller klara favoriter så var det såklart rätt häst som toppade strecklistan även då. )
|
|
|
|
#10 | |
|
Citat:
Alla favoriter skall inte hatas bort, de vinner ju en hel del lopp. Spelvärdet på dem är dock generellt och kollektivt betraktat dåligt. Ju fler favoritparader, desto svårare att bli en vinnare på sikt.
|
|
|
|
#11 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#12 | |
|
Citat:
Jag tror att anledningen till att det är så är att vi sedan länge har en minskande uppfödning av hästar i Sverige, och därtill en koncentration av rikstotohästar till ett fåtal större tränare och kuskar.
|
|
|
|
#13 | |
|
Citat:
Och att göra jämförelser om spelvärdet är helt meningslöst med den tidens sätt att räkna procent.
|
|
|
|
#14 |
|
Tolkade det som att man skulle hata bort alla. Då lär man aldrig vinna en krona. Ytterst sällan det vinner 0 favoriter och inte säkert att man sätter det heller de få gånger det inträffar.
Jag tror att man kommer ganska bra på det de flesta v75 omgångar om man har med alla favoriter på ramen men tillåter att 2-4 av de vinna oavsett storlek på de. Som det har sett ut de senaste året så är det oftast ganska ihåligt i flera av loppen och störst sannolikhet att favoriten vinner ett par lopp oavsett om man vill eller inte. |
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Citat:
Jag tror att det är detta som ställer till det mest ( tillsammans med att de "lättare" favoritlösa raderna väldigt ofta är överspelade ).
|
|
|
|
|